Se peiliinkatsominen on porsaanreikien tukkimista. Jos auto on sääntöjen hengen vastainen, niin kyllä FIA:lla täytyy olla oikeus siitä rokottaa. Jälkikäteen ei tietenkään saa rankaista, mutta porsaanreikä voidaan tukkia lyhyellä varoitusajalla kuten on tehtykin.
Jos säännöissä on määritelty, että diffuusori saa olla x mm korkea, niin ei silloin mikään porsaanreikä oikeuta tekemään x+n korkuista diffuusoria. Ei vaikka semanttisesti se korotus ei olisikaan osa diffuusoria.
Piti ladata uudet säänöt FIA:n sivulta ja tutkia mitä siellä seisoo tästä perän rakenteesta ja diffuusorista.
Jos oikein ymmärsin niin säännön kohta 3.12.7 kuvaa juuri tätä asiaa ja FIA:n määritysten mukaisesti varsin tulkinnanvaraisesti
FIA F1 2009 Tehnical regulations sanoi:
3.12.7 No bodywork which is visible from beneath the car and which lies between the rear wheel centre line and a
point 350mm rearward of it may be more than 175mm above the reference plane. Any intersection of the
surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should form one continuous line which is
visible from beneath the car. A single break in the surface is permitted solely to allow the minimum
required access for the device referred to in Article 5.15.
Additionally, any bodywork in this area must produce uniform, solid, hard, continuous, rigid (no degree of freedom in relation to the body/chassis unit), impervious surfaces under all circumstances.
Eli lyhyesti mikään pohjan osa joka on NÄHTÄVISSÄ auton alta ja joka on 350mm päässä keskilinjasta, ei saa ylittää 175mm korkeutta pohjalevystä.
Mikä tahansa leikkaus tällä alueella on jatkuttava yhtenäisenä tasona siihen asti johon se on nähtävissä auton alta. Yksi katkos muotoon on sallittu jotta käynnistystyökalua saa käytettyä (säännön kohta 5.15)
Lisäksi, kaikki rungon osat tällä alueella pitää olla kiinteitä, kovia, yhtenäisiä, jäykkiä (ei vapautuksia rungon jäykkyys säännöistä) ja läpäisemättömiä kaikissa tilanteissa.
Tässä tämä porsaanreikä ihan selkeesti on tuo "nähtävissä alta" maninta, jos mainitut kolme tallia ovat rakentaneet diffusorin sellaisella rakenteella että altapäin katsoessa mikään näkyvä osa ei ylitä korkeudellaan 175mm pohjalevystä, niin voi voi
Luultavasti heidän käynnistystyökalunsa vaatii hieman suuremman aukon perän muotoon, jolloin ilmaa virtaa kuin vahingossa diffusorin ylitse