Honda 2009 / Brawn GP

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675

aleksiF1

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
17
Sijainti
Finland
Hän muuten väittää, että Ferrari ei ajanut aika-ajoaikoja ollenkaan nyt testeissä, hänen aikanaankaan ei niin tehty. Mutta kyllähän Ferrari teki kisasimulaatioita aika-ajoineen?
Kyllä kai Ferrarikin teki niitä aikavetoja, mutta ei varmaan ihan nopeinta vauhtiaan näyttänyt tyhjällä tankilla. Perinteiseen tyyliin voi vähän peitellä vauhtia, mutta eihän niiden tavoitekkaan ole Q2:sen voitto vaan paalupaikka.

Mutta vaikka Brawnin nopeimmat ajat olisikin ihan parin kierroksen pensoilla tehty niin on se silti kyllä häikäsevän nopee ollut nuin vähille testimäärille.

-Barichellokin varmaan Ferrari-ajoiltaan tietää millaiset taktiikat niillä on testeissä.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Niin, tarkoitetaanko aika-ajo vedoilla nyt tyhjillä tankeilla Q2:sta vai kisabensoilla ajettavaa Q3:sta.
Todennäköisesti Ferrari on kisasimuissaan ajanut Q3:n. Eli Barrichello varmaan viittaa siihen, että Ferrarilla on aina painava auto testeissä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Hän muuten väittää, että Ferrari ei ajanut aika-ajoaikoja ollenkaan nyt testeissä, hänen aikanaankaan ei niin tehty. Mutta kyllähän Ferrari teki kisasimulaatioita aika-ajoineen?
Täytyy muistaa, että säännöt ovat muuttuneet viime vuosista, silloin kun Rubens ajoi Ferraria. Barrichello ajoi viimeksi Ferrarilla 2005, jonka jälkeen moni asia on muuttunut. Tallissa ei ole sama johtoporras (lukuunottamatta Luca Di Montezemolo). Sarjasta on tulossa todella tasainen testien perusteella. Ferrarikin on joutunut testaamaan tyhjillä tankilla ajamista, koska ite laskisin Brawnin, Ferrarin, Toyotan, Williamsin, Red Bullin ja Renaultin todella tasaväkisiksi. Eikä pidä McLareniakaan unohtaa, siitä ei kukaan vielä ota selvää.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Se peiliinkatsominen on porsaanreikien tukkimista. Jos auto on sääntöjen hengen vastainen, niin kyllä FIA:lla täytyy olla oikeus siitä rokottaa. Jälkikäteen ei tietenkään saa rankaista, mutta porsaanreikä voidaan tukkia lyhyellä varoitusajalla kuten on tehtykin.

Jos säännöissä on määritelty, että diffuusori saa olla x mm korkea, niin ei silloin mikään porsaanreikä oikeuta tekemään x+n korkuista diffuusoria. Ei vaikka semanttisesti se korotus ei olisikaan osa diffuusoria.
Piti ladata uudet säänöt FIA:n sivulta ja tutkia mitä siellä seisoo tästä perän rakenteesta ja diffuusorista.
Jos oikein ymmärsin niin säännön kohta 3.12.7 kuvaa juuri tätä asiaa ja FIA:n määritysten mukaisesti varsin tulkinnanvaraisesti

FIA F1 2009 Tehnical regulations sanoi:
3.12.7 No bodywork which is visible from beneath the car and which lies between the rear wheel centre line and a
point 350mm rearward of it may be more than 175mm above the reference plane. Any intersection of the
surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should form one continuous line which is
visible from beneath the car. A single break in the surface is permitted solely to allow the minimum
required access for the device referred to in Article 5.15.
Additionally, any bodywork in this area must produce uniform, solid, hard, continuous, rigid (no degree of freedom in relation to the body/chassis unit), impervious surfaces under all circumstances.
Eli lyhyesti mikään pohjan osa joka on NÄHTÄVISSÄ auton alta ja joka on 350mm päässä keskilinjasta, ei saa ylittää 175mm korkeutta pohjalevystä.
Mikä tahansa leikkaus tällä alueella on jatkuttava yhtenäisenä tasona siihen asti johon se on nähtävissä auton alta. Yksi katkos muotoon on sallittu jotta käynnistystyökalua saa käytettyä (säännön kohta 5.15)
Lisäksi, kaikki rungon osat tällä alueella pitää olla kiinteitä, kovia, yhtenäisiä, jäykkiä (ei vapautuksia rungon jäykkyys säännöistä) ja läpäisemättömiä kaikissa tilanteissa.

Tässä tämä porsaanreikä ihan selkeesti on tuo "nähtävissä alta" maninta, jos mainitut kolme tallia ovat rakentaneet diffusorin sellaisella rakenteella että altapäin katsoessa mikään näkyvä osa ei ylitä korkeudellaan 175mm pohjalevystä, niin voi voi
Luultavasti heidän käynnistystyökalunsa vaatii hieman suuremman aukon perän muotoon, jolloin ilmaa virtaa kuin vahingossa diffusorin ylitse
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Brawn GP:n ylivoimaisuuteen itse olin asettanut toivoni. Pistejärjestelmän kannattajan näkökulmasta olisi ollut loistavaa, jos Brawn olisi alkukaudesta ylivoimaisella autolla kerännyt niin monta voittoa, että edes 11 kilpailun pisteetön putki ei olisi estänyt Buttonia tai Barrichelloa nousemasta mestariksi. Parhaassa tapauksessa voitot muiden kuljettajien kesken olisivat menneet niin pahasti ristiin, että mestaruus olisi varmistunut 5 voitolla ja alle 60 pisteellä jo pari kilpailua ennen kauden päätöstä.

Edellä kuvattu esimerkki olisi todennäköisesti riittävän suuri fiasko viemään pohjan voittojärjestelmältä ja tuomaan pistejärjestelmän takaisin. Toivottavasti aika tekee tehtävänsä ja pistejärjestelmä säilyy ilman välivuosia.

The Times lehden uutisen pätevyyteen suhtaudun kuitenkin epäillen. Brawn talli kannattaa niin ikään paluuta pistejärjestelmään ja tuskin niin tehdään vain, koska talli pelkää muuten olevansa liian ylivoimainen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tässä tämä porsaanreikä ihan selkeesti on tuo "nähtävissä alta" maninta, jos mainitut kolme tallia ovat rakentaneet diffusorin sellaisella rakenteella että altapäin katsoessa mikään näkyvä osa ei ylitä korkeudellaan 175mm pohjalevystä, niin voi voi
Luultavasti heidän käynnistystyökalunsa vaatii hieman suuremman aukon perän muotoon, jolloin ilmaa virtaa kuin vahingossa diffusorin ylitse
Tai pohjalevyn päälle on tehty rehellisesti toinen diffuusori, sehän ei ole nähtävissä altapäin ku pohjalevy ja eka diffu on siin eessä.. heh..
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sinänsä huvittava tilanne... muut tiimit halusivat BGP:n ehdottomasti mukaan tälle kaudelle ja tukivat koko hanketta, mutta nyt jo talli on (näillä näkymin) uhkaamassa vakavasti muiden menestystä ja diffuusoreistakin on jo aiheutettu pientä kaaoksenpoikasta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sinänsä huvittava tilanne... muut tiimit halusivat BGP:n ehdottomasti mukaan tälle kaudelle ja tukivat koko hanketta, mutta nyt jo talli on (näillä näkymin) uhkaamassa vakavasti muiden menestystä ja diffuusoreistakin on jo aiheutettu pientä kaaoksenpoikasta.
Niin..
Eikös joskus 90 luvun kieppeillä (kun Williams jyräs) Williams unohtanu ilmoittautua mukaan seuraavaan kauteen ja mukaan pääsi vain kaikkien tallien (vai enemmistö) suostumuksella. Ja mukaan pääsi. Eli ei se varmaan aina ole se suoritustaso miks jotakuta halutaan tai ei haluta mukaan.

Tosin tässä tapauksessa tuskin kukaan on arvannut, että Brawn on noin hyvä jos on, mutta vaikka olisi ollutkin tiedossa (ajaneet esim testejä) niin silti tallit olisivat halunneet tallin mukaan.. Uskon näin.

PS: Ehkä tuo diffuusori juttu on hieman toinen. Ja oikeastaan itse olen huomannut, että enemmän kritiikkiä ovat saaneet Toyota ja Williams, vaikka tosiaan Brawnkin on hommas mukana..

Itse vielä havaitsin semmosen jutun, että nuista diffuista ei puhuttu niin paljoa silloin kun Toyota ja Williams ajoi testejä. Mutta kun Brawn tuli "hämärällä" diffulla mukaan ja pommitti kärki ajat niin alko spekulointikin kiihtyä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Niin..
Eikös joskus 90 luvun kieppeillä (kun Williams jyräs) Williams unohtanu ilmoittautua mukaan seuraavaan kauteen ja mukaan pääsi vain kaikkien tallien (vai enemmistö) suostumuksella. Ja mukaan pääsi. Eli ei se varmaan aina ole se suoritustaso miks jotakuta halutaan tai ei haluta mukaan.
jep, -93 kaudelle unohtivat ilmoittautua, silloinhan Lotuksen päällikkö esti Häkkisen palkkauksen Williamsille ko. kaudeksi sillä ettei olisi antanut Williamsille lupaa tulla sarjaan mukaan jos olisivat palkanneet Häkän...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
jep, -93 kaudelle unohtivat ilmoittautua, silloinhan Lotuksen päällikkö esti Häkkisen palkkauksen Williamsille ko. kaudeksi sillä ettei olisi antanut Williamsille lupaa tulla sarjaan mukaan jos olisivat palkanneet Häkän...
Kiitos, tätä yksityiskohtaa itse en tiennytkään.. Hajua oli, mutta ei tietoa.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Selasin F1.com:ia ja huomasin, että Brawnin numerot ovat 20 ja 21-siis viimeiset kaksi. Onko ennen tapahtunut niin, että kahtena vuotena peräkkäin on mestari tullut viimeisestä tallista? Brawnilla kun näyttäisi nyt olevan mahdollisuuksia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Selasin F1.com:ia ja huomasin, että Brawnin numerot ovat 20 ja 21-siis viimeiset kaksi. Onko ennen tapahtunut niin, että kahtena vuotena peräkkäin on mestari tullut viimeisestä tallista? Brawnilla kun näyttäisi nyt olevan mahdollisuuksia.
en ainakaan muista, tosin Ferrarihan saattoi voittaa 27/28 numeroilla joskus?
tietty ed. vuosi oli poikkeuksellinen kun mäcci tiedettiin nopeaksi vaikka viimeset numerot saivatkin...
tänä vuonna viimeset numerot osuu tallille jonka viime vuodet on olleet pirun huonoja muutenkin, eli kyseessä olis "oikea nousu" kärkeen jos toteutuu
pidän peukkuja Brawnille, olisi hienoa nähdä Rubens ja ex-Honda kärjessä, osottaisivat Hondalle kuinka tyhmän tempun tekivätkään lopettaessaan...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Selasin F1.com:ia ja huomasin, että Brawnin numerot ovat 20 ja 21-siis viimeiset kaksi. Onko ennen tapahtunut niin, että kahtena vuotena peräkkäin on mestari tullut viimeisestä tallista? Brawnilla kun näyttäisi nyt olevan mahdollisuuksia.
Eikös Brawnin pitäisi periä Hondan numerot? Force India oli viime kaudella huonoin talli.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Eikös Brawnin pitäisi periä Hondan numerot? Force India oli viime kaudella huonoin talli.
Honda ei tainnut ilmottautua mukaan silloin loppuvuodesta, kun se piti tehdä ja Brawn hyväksyttiin vasta tämän kuun alussa erikoisluvalla, kaikkien tallien suostumuksella mukaan "uutena tallina." En ole aivan varma, mutta jotenkin näin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Honda ei tainnut ilmottautua mukaan silloin loppuvuodesta, kun se piti tehdä ja Brawn hyväksyttiin vasta tämän kuun alussa erikoisluvalla, kaikkien tallien suostumuksella mukaan "uutena tallina." En ole aivan varma, mutta jotenkin näin.
jotenkin noin se meni, Mosleyhan tais jossain uutisessa sanoa että Brawnilla ei ole mitään tekemistä Hondan kanssa enää, jotenka numerointikin (ja paikat varikkosuoralla) meni uusiks
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Brawn on nyt ihan uusi talli. Sillä ei ole mitään yhteistä Hondaan muuta kuin sama henkilökunta ja faciliteetit.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös