Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luulisi että olisivat osanneet tehdä oikeat aerot jo nyt...?
Lisäystä Zaikomin vastaukseen:

Epäilemättä talleilla on sääntöjenmukaiset aerot jo piirustuspöydillä ja tuulitunnelimalleissa. Mutta jos "oikeilla" tarkoitat lopullisia, niin ei varmasti ole. Niitä hiotaan ja hierotaan loppuun asti, eikä lopullisia versioita nähdä tosiaan kuin vasta maaliskuussa. Tammi-helmikuun testeissä voidaan nähdä jotain esiasteita. Tuskin loppuvaiheessa mitään kovin suuria mullistuksia nähdään, mutta toisaalta ei parhaita oivalluksia kilpailijoille liian aikaisinkaan paljasteta.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Lisäystä Zaikomin vastaukseen:

Epäilemättä talleilla on sääntöjenmukaiset aerot jo piirustuspöydillä ja tuulitunnelimalleissa. Mutta jos "oikeilla" tarkoitat lopullisia, niin ei varmasti ole. Niitä hiotaan ja hierotaan loppuun asti, eikä lopullisia versioita nähdä tosiaan kuin vasta maaliskuussa. Tammi-helmikuun testeissä voidaan nähdä jotain esiasteita. Tuskin loppuvaiheessa mitään kovin suuria mullistuksia nähdään, mutta toisaalta ei parhaita oivalluksia kilpailijoille liian aikaisinkaan paljasteta.
Turha niitä parhaita oivalluksia on testaamattominakaan kisoihin viedä. Olla nyt sitten Melbournessa perjantai ja puolet lauantaista ihan hukassa kun "piiloteltiin vauhtia".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turha niitä parhaita oivalluksia on testaamattominakaan kisoihin viedä. Olla nyt sitten Melbournessa perjantai ja puolet lauantaista ihan hukassa kun "piiloteltiin vauhtia".
No juuri siksi ihan loppuvaiheessa ei mitään mullistuksia nähdä - suhteessa siihen mitä ensimmäisissä kisoissa nähdään. Mutta viimeiset innovaatiot tulevat silti vasta viimeisiin testeihin.

Eikös se Ferrarin reikäkeulalla mennyt niin, että testattiin vasta vähän ennen kauden alkua, mutta otettiin käyttöön vasta Barcelonassa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siinä uusi Williams mutta miksi tuollaiset renkaat?
Uusi kuljettaja (Jonahtan Kennard) ja shakedown. Saderenkaisiin on helpompi saada lämpöä ja silloin tällöin näkee, että uusi kuljettaja laitetaan ottamaan ensin tuntumaa niillä. Samoin shakedownissa noita näkee käytettävän, kun ei ole tarkoituskaan viedä autoa raivolla, vaan vain varmistaa paketin toimivuus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Turha niitä parhaita oivalluksia on testaamattominakaan kisoihin viedä. Olla nyt sitten Melbournessa perjantai ja puolet lauantaista ihan hukassa kun "piiloteltiin vauhtia".
Tässä vaiheessa kun sääntöjä on muutettu, kehitys menee kuitenkin kokoajan vauhdilla eteenpäin, vaikka mitään ei radalla nähtäisikään. Varmaan jotain esiasteita nähdään jo aikaisemmin, maaliskuussa nähdään se mitä on ekoissa kisoissa. Epäilemättä merkittävää kehitystyötä ja edistystä nähdään vielä kauden aikanakin.

Ei kannata tuhlata liikaa resursseja varhaisiin painoksiin eikä suotta paljastaa salaisuuksiaan muille.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hmm, eikös sinne reikään nyt pysty ohjaamaan muullakin tavoin ilmaa kuin sillä lusikalla? Vaikka se tähän asti onkin siihen perustunut, niin jotenkin turhalta tuntuisi jos sitä ei pystyi enää jatkokehittämään nykyisiin sääntöihin soveltuvaksi.

Nämä härpäke kielto säännöt oli kuitenkin tiedossa jo pitkan aikaa ennen tätä kautta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hmm, eikös sinne reikään nyt pysty ohjaamaan muullakin tavoin ilmaa kuin sillä lusikalla? Vaikka se tähän asti onkin siihen perustunut, niin jotenkin turhalta tuntuisi jos sitä ei pystyi enää jatkokehittämään nykyisiin sääntöihin soveltuvaksi.

Nämä härpäke kielto säännöt oli kuitenkin tiedossa jo pitkan aikaa ennen tätä kautta.
Härpäke kielto oli, ja slicksit, mutta etusiiven keskikohdan standardista en tiedä milloin on tullut selväksi.

Enhän ole aero-engineer, mutta jos miettii miten reikäkeula toimi, ja mitä sillä haettiin, niin mun mielestä se on näiden sääntöjen ohella historiaa. Takasiipi saa taatusti tarpeeksi ilmaa, ja se reiän aiheuttama downforce toimi mun käsittääkseni lusikalla, joten sekin on historiaa.

Eriasia on sitten se, että reikää sovelletaan esim niin, että lusikka muodostuukin rungosta, ei etusiivestä. Eli reikä tulisi rungosta ulos nokan alle, lähelle etusiipeä kaartaen eteenpäin. Sitä en sitten tiedä, miten säännöt tämän kieltävät jos kieltävät.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Härpäke kielto oli, ja slicksit, mutta etusiiven keskikohdan standardista en tiedä milloin on tullut selväksi.

Enhän ole aero-engineer, mutta jos miettii miten reikäkeula toimi, ja mitä sillä haettiin, niin mun mielestä se on näiden sääntöjen ohella historiaa. Takasiipi saa taatusti tarpeeksi ilmaa, ja se reiän aiheuttama downforce toimi mun käsittääkseni lusikalla, joten sekin on historiaa.

Eriasia on sitten se, että reikää sovelletaan esim niin, että lusikka muodostuukin rungosta, ei etusiivestä. Eli reikä tulisi rungosta ulos nokan alle, lähelle etusiipeä kaartaen eteenpäin. Sitä en sitten tiedä, miten säännöt tämän kieltävät jos kieltävät.
Paitsi, että sinne reikään ohjattiin etusiiven alapuolinen virtaus, kuten tuolla 2009-autot-ketjussa havainnollisesti käy ilmi. Elikkä jos sitä haluaa lusikaksi verrata, niin sehän toimii reiän kannalta niinkuin väärinpäin, kupera puoli ylhäällä. Ja sehän tarkoittaa, että etusiiven keskikohdan etuosan oikein päin olevan lusikan ilma ohjataan pääosin keulapalan sivuitse.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Paitsi, että sinne reikään ohjattiin etusiiven alapuolinen virtaus, kuten tuolla 2009-autot-ketjussa havainnollisesti käy ilmi. Elikkä jos sitä haluaa lusikaksi verrata, niin sehän toimii reiän kannalta niinkuin väärinpäin, kupera puoli ylhäällä. Ja sehän tarkoittaa, että etusiiven keskikohdan etuosan oikein päin olevan lusikan ilma ohjataan pääosin keulapalan sivuitse.
Juu kyllä, mutta tätä ei siis ensi kaudella jokatapauksessa ole, oli se sitten lusikka nurin tai miten päin tahansa. Tästä johtuen ei siis reikääkään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juu kyllä, mutta tätä ei siis ensi kaudella jokatapauksessa ole, oli se sitten lusikka nurin tai miten päin tahansa. Tästä johtuen ei siis reikääkään.
Sitä minäkin pelkään. Ajattelin jo Ferrarilla olevan oivan edun reiästä, kun kaikilta kielletään härpäkkeet. Saa nähdä, ehkä Ferrari kuitenkin keksii jonkun sovelluksen, tosin epäilen vahvasti.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Mutta eihät tuon etusiiven tartte olla pelkkä suorapötkö tuossa nokassa? että tekis siitä


-^- muotoisen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Sitä minäkin pelkään. Ajattelin jo Ferrarilla olevan oivan edun reiästä, kun kaikilta kielletään härpäkkeet. Saa nähdä, ehkä Ferrari kuitenkin keksii jonkun sovelluksen, tosin epäilen vahvasti.
Niillä on Räkä, joka tykkää yliohjautuvasta autosta enemmän kuin muut kärkikuskit ja yliohjaavaan suuntaan tuo muutos taitaa autoja viedä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niillä on Räkä, joka tykkää yliohjautuvasta autosta enemmän kuin muut kärkikuskit ja yliohjaavaan suuntaan tuo muutos taitaa autoja viedä.
Hamilton tykkää ajotyylianalyysini perusteella yliohjaavasta Kimiäkin enemmän.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niillä on Räkä, joka tykkää yliohjautuvasta autosta enemmän kuin muut kärkikuskit ja yliohjaavaan suuntaan tuo muutos taitaa autoja viedä.
Jokatapauksessa reikä toi enemmän pitoa etu- kuin takapäähän, tämän on Ferrarin insinööri todennut suoraan. Se "ilmaa takasiivelle" -pölinä taisi olla jonkun Turun Sanomien mutuasiantuntijan höpötyksiä.

Mutta noin yleisesti kai on ollut puhe, että ainakin renkaiden puolesta pitoa lienee luvassa enemmän eteen kuin taakse, mikä on Kimille kaiketi hyvä asia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
"...ajotyylianalyysini perusteella"

:--------DDDDDDDDD
Minusta Zaikomin ajotyylianalyysi on ihan pätevähkö. Tosin Kimin ja Hamin tyylejä on vähän hankala verrata yks-yhteen ali-vai-yliohjaten, koska Hami taitaa tykätä autosta, jota joutuu ja/tai saa vähän ohjailla ja korjailla sinne tänne, kun Kimi pitää autosta, joka kääntyy yhdellä liikkeellä mutkaan ja sitten pysyy siinä sen enempää hötkyilemättä. Tämä siis mun ajotyylianalyysiini nojaten. Se on selvä, ettei kumpikaan kuski pidä aliohjaavasta jurnutuksesta Massa-tyyliin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minusta Zaikomin ajotyylianalyysi on ihan pätevähkö. Tosin Kimin ja Hamin tyylejä on vähän hankala verrata yks-yhteen ali-vai-yliohjaten, koska Hami taitaa tykätä autosta, jota joutuu ja/tai saa vähän ohjailla ja korjailla sinne tänne, kun Kimi pitää autosta, joka kääntyy yhdellä liikkeellä mutkaan ja sitten pysyy siinä sen enempää hötkyilemättä. Tämä siis mun ajotyylianalyysiini nojaten. Se on selvä, ettei kumpikaan kuski pidä aliohjaavasta jurnutuksesta Massa-tyyliin.
Mullei ole omia analyysejä, koska en koe olevani kykenevä sellaisia tekemään.

Fiksumpien mielipiteitä osaan sitä vastoin toistella ja niistä on saanut sellaisen käsityksen, että Hamilton pärjäisi Kimiä paremmin aliohjaavan auton kanssa. Hamiltonin ajotyylin kerrotaan olevan rajumpi kuin Kimin ja hän kykenee pakottamaan myös puskevan auton mutkaan vähän Alonso-tyyliin (Fernandon säätöjähän Lewisin kerrotaan myös hyödyntäneen ensimmäisellä McLaren-kaudellaan). Kuten on monesti todettu, aliohjaavaakin autoa voi (tai on jopa helpompi) viedä niin, että perä on irti.

Kääntöpuolena Lewisin tyylissä on sitten renkaiden kulutus - Kimin tasolle taitaa tässä suhteessa päästä korkeintaan jokseenkin yhtä pehmeästi ajava Button, joka kuitenkin suosii aliohjaavaa autoa.

Mitä tulee Ferrarin reikäkeulaan ja uusiin sääntöihin, niin etusiiven keskikohdan standardointi on ollut mukana sääntöehdotuksissa ihan yhtä pitkään kuin slicksit ja lisäsiipien kiellot. Yksi overtaking working groupin havainnoista kun oli, että siiven keskikohdan tuottama downforce riippuu erityisen paljon ilmavirran puhtaudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mun analyysin :D :rolleyes: mukaan Hämin tyyli on aika lähellä Alonson tyyliä. Tosi voi olla myös auton sanelema pakko.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös