Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mun analyysin mukaan Alonso muutti hieman ajotyyliään McLarenilla siksi koska auto käyttäytyi eri tavoin kuin vanha kunno Renu ja lisäksi mukaan tuli nämä loistavat B-stonen kumit.

Siksi Hami pysyi niinkin hyvin Alonson kyydissä heti alkukaudesta, osittain.

Mut siis harmi jotensakkin kummalta tuntuu kehittää hankalasti käytännössä toteutettava reikäkeula vain yhtä kautta varten. Mut kait se sit on niin, ettei sitä enää voi käyttää, jos se ei toimi pelkällä putki tyyppisellä ratkaisulla?

Saako uusien sääntöjen puitteissa keulan alle tehdä mitään ilmanohjaimia? Tyyliin, jos sinne alle rakennetaan sellanen kaksoisköli, missä pari ohjainta puristaa ilmaa sinne reikään vähän lisää, niin olisikohan kyseinen mahdollista? Siis sääntöjen puitteissa, sitä en sit tiedä onko se käytännössä muutenkaan mahdollista. Ja vaikka olisikin niin saisiko siitä mitään hyötyä?

Sehän tuossa oli se pointti, että keulaan se lisäsi pääasiassa sitä pitoa. Se oli tämän jonku italiaanon höpötyksiä se takasiivelle virtauksien ohjaamiset sillä reiällä. Mikä lie Luis jonka kommentteja TS:ssä usein lainataan?

Mitä järkeä siinä edes olisi sillä reiällä yrittää ohjata takasiivelle ilmaa? Siinä kun on edessä koneen koppa ja kuskin polla, niin ne vähän niinku ennemmän tai vähemmän sotkee niitä ilmavirtauksia muutenkin sinne takasiivelle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mut siis harmi jotensakkin kummalta tuntuu kehittää hankalasti käytännössä toteutettava reikäkeula vain yhtä kautta varten. Mut kait se sit on niin, ettei sitä enää voi käyttää, jos se ei toimi pelkällä putki tyyppisellä ratkaisulla?
Ei siinä mummielestä mitään erikoista ole, tätähän on tehty taivaan sivu. Esimerkiksi 1993 Benetton toi kahteen viimeiseen kisaan nelipyöräohjauksen ja muita teknisiä jippoja, joiden tiedettiin olevan uusilla säännöillä hyödyttömiä. Ja tänäkin vuonna McLaren teki vielä viimeiseen kilpailuun aeropaketin, joka siis nyt muuttuu käyttökelvottomaksi. Reikäkeulahan on suorastaan pitkäikäinen noihin verrattuna.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Reikäkeula on kyllä taas yksi uskomaton Tombazisin taidonnäyte. Muita ovat ainakin cocacolavyötärö ja ponttoonien alaosan airflown maksimointi, josta esim. Mclarenin porukoilla(Newey ja Coughlan) ei hopeadelfiinin(4-18) tai edes 4-19-mallin aikoina ollut mitään hajua.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei siinä mummielestä mitään erikoista ole, tätähän on tehty taivaan sivu. Esimerkiksi 1993 Benetton toi kahteen viimeiseen kisaan nelipyöräohjauksen ja muita teknisiä jippoja, joiden tiedettiin olevan uusilla säännöillä hyödyttömiä. Ja tänäkin vuonna McLaren teki vielä viimeiseen kilpailuun aeropaketin, joka siis nyt muuttuu käyttökelvottomaksi. Reikäkeulahan on suorastaan pitkäikäinen noihin verrattuna.
Joo, no noista Benettonin ratkaisuista en tiennytkään. Olivatko he kehitelleet systeemiä jo pidemmän aikaa, tietämättä, että säännöt muuttuvat?

Aeropaketin päivitys on mun mielestä hieman eri asia kuin tuo reikäkeula ratkaisu. Ainakin kun lueskeli alkukaudesta niitä juttuja mitä Ferrari kertoi siitä. Miten hankala se on saada toimimaan oikein yms.

Muutenkin mitä tulee tämän kauden viimeiseen aeroon McLarenin osalta, niin he käyttivät muutenkin tolkuttomasti rahaa sen varmistamiseen, että Hamista saadaan mestari. Onhan ne tietty voinut käyttää aikaisemminkin mut siillon siitä ei ole tullut mainitaa joko siksi että vituttaa kun ei mestaruutta tullut tai ei vaan muuten ole ollut tarvetta kertoa, esim. Häkän mestaruuksien jälkeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joo, no noista Benettonin ratkaisuista en tiennytkään. Olivatko he kehitelleet systeemiä jo pidemmän aikaa, tietämättä, että säännöt muuttuvat?

Aeropaketin päivitys on mun mielestä hieman eri asia kuin tuo reikäkeula ratkaisu. Ainakin kun lueskeli alkukaudesta niitä juttuja mitä Ferrari kertoi siitä. Miten hankala se on saada toimimaan oikein yms.

Muutenkin mitä tulee tämän kauden viimeiseen aeroon McLarenin osalta, niin he käyttivät muutenkin tolkuttomasti rahaa sen varmistamiseen, että Hamista saadaan mestari. Onhan ne tietty voinut käyttää aikaisemminkin mut siillon siitä ei ole tullut mainitaa joko siksi että vituttaa kun ei mestaruutta tullut tai ei vaan muuten ole ollut tarvetta kertoa, esim. Häkän mestaruuksien jälkeen.
Järjestelmiä oltiin varmasti kehitetty varsin pitkään, mutta jo alkukaudesta oli kyllä selvää, ettei niitä enää 1994 käytettäisi.

Aeropaketti on toki pienempi juttu, mutta osoittaa hyvin sen, kuinka lyhytaikaisen hyödyn saavuttamiseksi töitä tehdään. Sääntöjen rajamailla liikkuvat innovaatiot ovat hyvä esimerkki, niistä kun useimmiten tiedetään, että ne tullaan kieltämään suhteellisen pikaisesti, sanoi tekninen delegaatti alun perin niiden laillisuudesta mitä vaan.

Mestaruudesta taistelevien tallien kohdalla iso panostus vielä viimeisissäkin kilpailuissa ei ole mikään uusi juttu, muistelisin Mercedesin ja Renaultin kehittäneen V10-moottoriaan vielä viimeisiinkin kilpailuihin 2005, vaikka koko konsepti oli vaihtumassa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hamilton tykkää ajotyylianalyysini perusteella yliohjaavasta Kimiäkin enemmän.
Moni tuntuu olevan tässä luulossa. Mutta kuitenkin viime kesänä Hamilton alkoi pärjäämään sitä paremmin mitä enemmän Mäkki aliohjasi. Muun muassa Hockenheimiin sai juurikin sellaisen päivityksen auton aeroon joka vei autoa erittäin aliohjaavaan suuntaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Moni tuntuu olevan tässä luulossa. Mutta kuitenkin viime kesänä Hamilton alkoi pärjäämään sitä paremmin mitä enemmän Mäkki aliohjasi. Muun muassa Hockenheimiin sai juurikin sellaisen päivityksen auton aeroon joka vei autoa erittäin aliohjaavaan suuntaan.
Pitänee sen verran täsmentää, että 'ajotyylianalyysi' oli vaan oma arvaus. Ota noista nyt selvää, sillon kun McLaren istui oikein hyvin Kimin hanskaan, Montoya valitteli aliohjautumista. Ja Kimi toisinaan ajelee ihan samoilla säädöillä kuin aliohjaavasta pitävä Massa....

Noh, onhan autossa paljon enemmän säätöparametreja kuin yksi ainoa aliohjautuvuus yliohjautuvuus akseli...

Säädöistä riippuen balanssi voi olla eri ajotilanteissa hyvinkin erilainen. Joku mikä toisen kuskin mielestä on täydellisessä balanssissa, toisen mielestä aliohjaa ja yliohjaa juuri väärissä paikoissa :eek:

Nykyään kai autot on niin pitkälle kehitettyjä, ettei balanssia pysty kovin vapaasti säätelemään suorituskykyä menettämättä. Kuskin pitää vaan mukautua paremmin hanskaan sopivaa autoa odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Nykyään kai autot on niin pitkälle kehitettyjä, ettei balanssia pysty kovin vapaasti säätelemään suorituskykyä menettämättä. Kuskin pitää vaan mukautua paremmin hanskaan sopivaa autoa odotellessa.
Vahvasti samaa mieltä.
Uskoisin huippu F1 auton omaavan hyvinkin vahvan rakenteellisen "identiteetin". Käytettävissä olevilla säädöillä radikaalisti äärilaidasta toiseen mukautettavissa oleva auto olisi väkisinkin rakenteellinen kompromissa ja sellaisella ei F1:ssä pärjätä.
Niinkin pienistä eroista kun ykkösissä parhaimmillaan on kyse, vaatii aika putkinäköisen suunnittelufilosofian ja kaikkien ratkaisujen on tuettava valittua linjaa, eli vahvistettava auton "identiteettiä". Toki auto on säädettävissä "perinteisin" keinoin yli- tai aliohjaavaksi jne, mutta molemmissa tapauksissa auto ei voi olla nopein mahdollinen.

Uskon vahvasti mm. F2008 rengasongelmien olevan seurausta äärimmäisen kuivankelin suorituskyvyn tavoittelusta. Renkaiden säästö ei ole ollut suoranaisesti tavoite vaan auto oli kuivalla radalla niin tiukassa balanssissa, että rankaat kuluivat hallitusti ja erittäin tasaisesti. Jälkitautina tästä ultimate suorituskyvystä oli kylmän- sekä varsinkin Kimin ongelmat, johonka auton perusluonteen takia ei saatu ratkaisua.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vahvasti samaa mieltä.
Uskoisin huippu F1 auton omaavan hyvinkin vahvan rakenteellisen "identiteetin". Käytettävissä olevilla säädöillä radikaalisti äärilaidasta toiseen mukautettavissa oleva auto olisi väkisinkin rakenteellinen kompromissa ja sellaisella ei F1:ssä pärjätä.
Niinkin pienistä eroista kun ykkösissä parhaimmillaan on kyse, vaatii aika putkinäköisen suunnittelufilosofian ja kaikkien ratkaisujen on tuettava valittua linjaa, eli vahvistettava auton "identiteettiä". Toki auto on säädettävissä "perinteisin" keinoin yli- tai aliohjaavaksi jne, mutta molemmissa tapauksissa auto ei voi olla nopein mahdollinen.

Uskon vahvasti mm. F2008 rengasongelmien olevan seurausta äärimmäisen kuivankelin suorituskyvyn tavoittelusta. Renkaiden säästö ei ole ollut suoranaisesti tavoite vaan auto oli kuivalla radalla niin tiukassa balanssissa, että rankaat kuluivat hallitusti ja erittäin tasaisesti. Jälkitautina tästä ultimate suorituskyvystä oli kylmän- sekä varsinkin Kimin ongelmat, johonka auton perusluonteen takia ei saatu ratkaisua.
Hyvä ja jossain määrin jopa analyyttinen kirjoitus. AntiKimisterit tottakai kuittaisivat asian niin, että Kimi vaan alisuoriutui ja Massa pyyhki Kimillä lattiaa. Eli Kimin taidot suhteessa vaikkapa juuri Massaan vaan ihan ykskaks kärsivät suuren luokan inflaation, ja syiden hakeminen tälle on puhdasta suomi- ja Kimilasit päässä tapahtuvaa selittelyä.

Mielessäni siintää ajatus ruusuisesta tulevaisuudesta kimin formulauran suhteen, ja toivon todella, että Ecclestonea myöten useat saisivat kokea suuren luokan "olinpa väärässä" -kokemuksen. Kosto on ehkä frustraation lapsellisin muoto, mutta tunteilleenhan ei oikein mahda mitään.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Minusta Zaikomin ajotyylianalyysi on ihan pätevähkö. Tosin Kimin ja Hamin tyylejä on vähän hankala verrata yks-yhteen ali-vai-yliohjaten, koska Hami taitaa tykätä autosta, jota joutuu ja/tai saa vähän ohjailla ja korjailla sinne tänne, kun Kimi pitää autosta, joka kääntyy yhdellä liikkeellä mutkaan ja sitten pysyy siinä sen enempää hötkyilemättä. Tämä siis mun ajotyylianalyysiini nojaten. Se on selvä, ettei kumpikaan kuski pidä aliohjaavasta jurnutuksesta Massa-tyyliin.
Ihmeellinen käsitys, että aliohjaavaksi säädetty auto olisi jotenkin jurnuttavampaa ajella, kuin yliohjaavaksi. Itseasiassa, aliohjaavaksi säädetyllä takavetoisella autolla ajavat hallitsevat auton peräpään ohjailemisen paremmin kuin auton yliohjaavaksi säädetyllä ajava. Alonso lienee koko porukan paras kaasunkäyttäjä ja sillä perää ohjaileva. Michael Schumacherin mielestä aliohjaava auto oli mieluisampi vaihtoehto kuin yliohjaava, koska sitä voi ohjata kaasuttamalla.

Kuljettajat, jotka säätävät autonsa yliohjaavaksi, ovat itseasiassa niitä, joiden ajotyyli on kaikista eniten aliohjaava! Eli jos auto on säädetty neutraaliksi (molemmilla akseleilla yhtäpalkon kitkavoimaa), ajavat he mutkassa suoraksi, koska luontaisesti eivät käännä rattia tarpeeksi. Tämä korjataan säätämällä enemmän pitoa eteen, jolloin autosta tulee yliohjaavampi. Kuljettajat hakevat autoa säätämällä omaan luontaiseen ajotapaansa parheiten sopivat säädöt niin, että kuljettajan ajotyylillä autoa ohjattaessa käyttäytyy auto mahdollisimman neutraalisti mutkassa. Eli jos on aliohjaava ajotapa, täytyy auto säätää yliohjaavaksi ja toisinpäin.

Tästä johtuu Kimin vaikeus saada eturenkaat lämpenemään hänen ajotavallaan. Kimi kääntää rattia vähemmän kuin Massa, jolloin se rasittuu kaarteessa vähemmän eikä lämpiä niin helposti. Massan liikkeet ratin kanssa ovat rajummat, koska ilmeisesti hänen luontainen ajotapansa on yliohjaavampi, jolloin autoa on säädetty aliohjaavaksi.

Tästä ajotapojen erosta selviää myös se, miksi aliohjaavaksi mieluummin säätävät ovat yleensä parempia sateella. Heillä on parempi tuntuma auton peräpäähän ja he voivat helpommin vähentää ratin kääntämistä olosuhteiden muuttuessa niin, ettei perä karkaa kaasutettaessa. Yliohjaavan auton perä pyrkii karkaamaan luonnostaan.

Legnum analysoi mielestäni Ferrarin tämän kauden ongelmia todella hyvin, samoja ajatuksia oli itsellanikin. Jos tämän vuoden Ferrariin olisi saanut paljon pehmeämmät renkaat, olisi muut ollut täysin vastaantulijoita. Tosin, loppukaudesta ei tämäkään jako ollut enään niin helppo, koska Ferrarikin alkoi käyttämään päärenkaanaan kovempia nakkeja joissain kisoissa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuljettajat, jotka säätävät autonsa yliohjaavaksi, ovat itseasiassa niitä, joiden ajotyyli on kaikista eniten aliohjaava! Eli jos auto on säädetty neutraaliksi (molemmilla akseleilla yhtäpalkon kitkavoimaa), ajavat he mutkassa suoraksi, koska luontaisesti eivät käännä rattia tarpeeksi. Tämä korjataan säätämällä enemmän pitoa eteen, jolloin autosta tulee yliohjaavampi. Kuljettajat hakevat autoa säätämällä omaan luontaiseen ajotapaansa parheiten sopivat säädöt niin, että kuljettajan ajotyylillä autoa ohjattaessa käyttäytyy auto mahdollisimman neutraalisti mutkassa. Eli jos on aliohjaava ajotapa, täytyy auto säätää yliohjaavaksi ja toisinpäin.
Näinhän se on. Lopputuloksen pitää olla balanssissa kuskin ja auton kesken, jos niihin nopeimpiin aikoihin haluaa.

Yliohjaavaa autoa ajetaan tyypillisesti vähemmän agressiivisesti. Autolle annetaan vaan pientä vihjettä siitä mitä sen pitäis tehdä, ja kuski sitten ohjailee ja toimii auton ehdoilla. Aliohjaavampaa pitää käskeä ja ohjata rajummin, jotta se tekis mitään. Yliohjautuvasta pitävä kuski helposti vaan odottaa ja odottaa mitä tapahtuu, mutta mitään ei tapahdu. Siltä se Kimin meno on vähän näyttänyt, 'jurnuttamiselta'.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ferrarin talvitesteissä käyttöönotettava F2008K on nähty sisäänajossa Fiaranossa.



Tämän kauden autosta on poistettu barge boardit eivätkä kapselitkaan olleet asennettuina. Maaefekti oli säädetty vastaamaan 2009 määräyksiä.

Osia KERSistä oli asennettuna mutta kokojärjestelmää aijotaan testata tänään Bercelonassa. Järjestelmän painoksi arvioidaan noin 30 kiloa. Sähkömoottori painaa noin 5,3 kg, Magnetti Marellin ohjauselektroniikka noin 3,8 kg!, virrantalteenotto- ja purkujärjestelmä noin 5 kg.

10l jerrykannun kokoinen vesijäähdytetty lithium akku sijaitsee aivan kuljettajan takana keskellä runkoa....



http://www.gazzetta.it/Motori/Formula1/Primo_Piano/2008/11/12/ferrarinuova.shtml
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Oudosti pullistelee. Ilmeisesti lithium akun jähdytykseen on rakennettu pahkat kylkeen? :yuck:



 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Näyttää olevan tuo KERS jäähdytysaukko vain oikealla tassä F2008K testiversiossa... (kuva katos)
Tässä toinen



No renkaat näyttää hienoilta...



On siellä High Voltage tarrakin jo

 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Maavaraa on sitten ihan reippaanpuoleisesti. Eikö kurvikkaat etusiivet kielletty ensi kaudeksi?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Maavaraa on sitten ihan reippaanpuoleisesti. Eikö kurvikkaat etusiivet kielletty ensi kaudeksi?
F2008K on vain muunnettu F2008 auto talvitesteihin. Siihen on kylläkin asennettu KERS testejä varten. Lisäksi maaefektiä on pudotettu mutta auto ei siis mitenkään muuten täytä ensivuoden sääntöjä...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
F2008K mallissa on myös lisäjäähdytin alhaalla kyljessä tuon mustan ilmanohjaimen päällä (Shellin tarran takana)...


 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mihin kaikkeen noita lisäjäähdyttimiä oikein tarvitsevat? Kun esim. bemarilla ei näy mitään ja niillä on KERSsi käytössä.
Varmaan noissa oikeissa autoissa, eli -09 malleissa, jäähdytys hoidellaan todennäköisesti ponttoonien sisällä. Tässä välimallin autossa on vaan mötikkä viskattu tohon päälle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös