Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eli Kimi pääsee lähes samalle viivalle Massan kans tällä kevennetyllä kopalla, tosin ei aivan. Massalla on kuitenki vielä jotain 4 kiloa enemmän liikuteltavia painoja.

Mut hyvä näin, että edes pientä apua tuohonkin tulee.
Kyllä näin olen lukemani ymmärtänyt. Massan uudistuspaketista ei tosin ole eritelty mitä siihen tulee. Molemmille tulee uusi kers. Ja light versiossa on 6 kiloa kevennystä ( kilo = milj.€ ) vapauttamassa pelivaraa hyvän painojakauman hakemiseen jonka mm kers ns pilaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ferrarin sivuilta:

At the Catalunya circuit this weekend, the Ferrari F60 will be fitted with a new aero package that was always scheduled to debut at the Spanish Grand Prix: it features new bodywork, with modifications to front and rear wings among other elements. In addition to the scheduled updates, the Barcelona package also includes some extra changes, originally scheduled for the Turkish and British events, but now brought forward. Of course, the most obvious aspect of the new package and the one that was not part of the original plans is the new diffuser. It is only a first attempt at designing a part that was not part of the initial design, but is now a required element following the new clarification of the rules governing this component, which emerged as a result of the pre-China GP Court of Appeal hearing and judgement. The new diffuser has only been on the car since last week, when it was tested on Saturday in Vairano, as part of the allowed aero test days, with Marc Gene at the wheel. Initial results inevitably show that the car now produces more downforce and will be quicker than in the early part of the season. How much quicker this will make the F60 when compared to the opposition that has been using this component for a while and those who, like Ferrari, are introducing it in Spain, is hard to say. The first indications will only come during Friday’s free practice sessions when all teams run on the same track at the same time. Adding to the uncertainty is the fact that, thanks to the new rules, this is the first major development on the car that has been carried out without the benefit of track testing.

.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Muutamasta tahosta ( mm veikkaaja ) olen lukenut, että barcelonaan tulisi vasta diffun välimalli ja varsinainen tupla sekä myös muita uudistuksia myöhemmin.
Näinhän se on ainakin Renun osalla. Vielä painetaan välimallilla.
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Näinhän se on ainakin Renun osalla. Vielä painetaan välimallilla.
Niin, eihän noi autot koskaan ole valmiita.
Aina kehitetään eteenpäin, paitsi silloin kun
luovutetaan taistelusta kauden aikana ja
keskitytään seuraavan kauden autoon.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin, eihän noi autot koskaan ole valmiita.
Aina kehitetään eteenpäin, paitsi silloin kun
luovutetaan taistelusta kauden aikana ja
keskitytään seuraavan kauden autoon.
Edellä taidettiin viitata tupladiffun välimalliin, sanottaisiinko 1,5 kerrosdiffu.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
"Felipe Massa was one of the last drivers to put in his installation lap but, unlike team-mate Kimi Raikkonen, he did not have Ferrari's interim double-decker diffuser fitted to his heavily revised car. Ferrari's diffuser is not the standard design but rather an interpretation of what Brawn GP have been using. "

from Planet-f1;
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296


Siinä olisi se kohuttu tupladiffuussori a'la Ferrari.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Ferrarin diffussa ihmetyttää että pienellä modilla tupladiffun ylemmän kanavan imuvaikutusta pohjaan nähden olisi voitu entisestään tehostaa (vrt Williams, Brawn). Vaikuttaa hätä-hätä viritykseltä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Toivottavasti tuo mukana ollut Räikkösen kilpainsinööri Andrea Stella on onnistunut myös huolehtimaan siitä, että auton ohjaus on tyyliä yliohjaava Kimin mieltymysten mukaan. Haittanahan on ollut Schumin perintö jota koko koneisto on oppinut toteuttamaan ja Massakin ajamaan - eli Kimin ajotapaan huonosti sopiva auton käytös. Nyt aivan ilmeisesti henki on toinen - liekö viime vuosi tukenaan Kimin kummisetä Montezemolo tallia opettanut.
No niin, ensimmäisissä ajoissa Kimin TS mukaan kertoi ongelmista ohjauksen kanssa - ei käänny niin kuin Kimi haluaisi. Eli pahinta peläten toivottavasti homma hoituu säätämällä. Toisaalta voidaan sanoa, että mites se nyt voisi kääntyä kun on vain suoratestit sallittuja - hienoa FIA.

Ferrarin diffussa ihmetyttää että pienellä modilla tupladiffun ylemmän kanavan imuvaikutusta pohjaan nähden olisi voitu entisestään tehostaa (vrt Williams, Brawn). Vaikuttaa hätä-hätä viritykseltä.
Eipä tuosta käy selville tuplaosuuden syvyys - vain leveys joka siis on pieni. Syvyyttä tuolla voi ollakin ja sikäli myös tilavuutta joten enpä tiedä onko vaikutus silmämääräisesti tuosta kulmasta arvioitavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyvä kun nuo ylimääräiset välilevyt poistettu. Ei ole enää äkeen näköinen...

Ei yhtään pöllämpi ratkaisu. Toisinkuin perustupladiffutiimit, Ferrari käyttää tuon tavanomaisen sallitun alueen täysin hyödyksi.

Tuolta piikkien takaa pilkistävä rako, onko se diffuusorin osa vai jäähdytysaukko?

:edit: iso nenä tuolla kaverilla
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ferrarin diffussa ihmetyttää että pienellä modilla tupladiffun ylemmän kanavan imuvaikutusta pohjaan nähden olisi voitu entisestään tehostaa (vrt Williams, Brawn). Vaikuttaa hätä-hätä viritykseltä.
Ei nyt millään pahalla, mutta eiköhän ne Ferrarin aerodynamiikkainssit tiedä vähän paremmin, mitkä "modit" heidän autossaan toimii ja mitkä ei.:eek:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No on se nyt kumma jos siihen etupäähän ei sitä pitoa taas saa? Mikä siinä nyt voi olla niin vaikeeta?

:confused:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No on se nyt kumma jos siihen etupäähän ei sitä pitoa taas saa? Mikä siinä nyt voi olla niin vaikeeta?

:confused:
Aliohjaa kun perän pito paranee! Ellei eteen löydy lisäpitoa, pitäis muuttaa painoajakaumaa ja alustan säätöjä. Toivottavasti balanssi löytyy.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ferrarin diffussa ihmetyttää että pienellä modilla tupladiffun ylemmän kanavan imuvaikutusta pohjaan nähden olisi voitu entisestään tehostaa (vrt Williams, Brawn). Vaikuttaa hätä-hätä viritykseltä.
:D mistä näitä tyyppejä löytyy jotka pystyvät sanomaan yhden kuvan perusteella että tiimillinen ammattilaisia on mokannut koko jutun.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aliohjaa kun perän pito paranee! Ellei eteen löydy lisäpitoa, pitäis muuttaa painoajakaumaa ja alustan säätöjä. Toivottavasti balanssi löytyy.
Massankin vehje aliohjaa - jopa siinämäärin, ettei hänelläkään onnistu. Kimi onkin sitten tosi pulassa. Ripustusgeometria, rengaspaineet, siivet ja painojakauma - samaten bensalasti ovat seikkoja joilla tähän siis voi nyt vaikuttaa. Huomasinkos kaikki?

On se kyllä käsittämätöntä, että kun lisäävät d.forcea taakse - eivät osanneet paremmin ennakoida etupään vaatimuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se on se tupladiffu jonka "lattiaa" on tuo tavanomaisen diffun keskellä oleva luiska.
Onks ihan varma? En ole tuossa Ferrarin perässä taka-akselin tienoilla takavalon korkeudella näkevinäni enää sitä isoa soikeaa katteen muodostamaa jäähdytysilman ulostuloaukkoa. McLarenissa jäähdytysilmaa on tuotu alusta asti ulos tuollaisesta diffuusorin yläpuolisesta aukosta. Toki jostain tuosta diffuusorin yläpinnasta on pakko myös tuplailman tulla ulos. Veikkaisin että tupladiffuilmaa tulee ulos vaan tuon siksak alueen kohdalta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onks ihan varma? En ole tuossa Ferrarin perässä taka-akselin tienoilla takavalon korkeudella näkevinäni enää sitä isoa soikeaa katteen muodostamaa jäähdytysilman ulostuloaukkoa. McLarenissa jäähdytysilmaa on tuotu alusta asti ulos tuollaisesta diffuusorin yläpuolisesta aukosta. Toki jostain tuosta diffuusorin yläpinnasta on pakko myös tuplailman tulla ulos. Veikkaisin että tupladiffuilmaa tulee ulos vaan tuon siksak alueen kohdalta.
Varma en todellakaan ole - arvailen vain. Mutta taisimme puhua silti samasta asiasta = eli ylemmän kerroksen lattia on normidiffun keskellä oleva luiska - joskin siinä on yläreunassa vielä muotoja. Tupladiffun yläreunankin voi kuvitella tuossa näkevänsä kaarevana linjana keskellä josta etenkin reuna kiiltää.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onks ihan varma? En ole tuossa Ferrarin perässä taka-akselin tienoilla takavalon korkeudella näkevinäni enää sitä isoa soikeaa katteen muodostamaa jäähdytysilman ulostuloaukkoa. McLarenissa jäähdytysilmaa on tuotu alusta asti ulos tuollaisesta diffuusorin yläpuolisesta aukosta. Toki jostain tuosta diffuusorin yläpinnasta on pakko myös tuplailman tulla ulos. Veikkaisin että tupladiffuilmaa tulee ulos vaan tuon siksak alueen kohdalta.
On varma. Kyllä se tulee koko alueelta ulos. Veikkaan että tolla sahalaita gurneyllä saadaan ilma ohjaantumaan paremmin takatörmäyspalkin ja takavalon ohi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös