Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sitä tässä ihmettelen. Pitää muistaa että 6 astetta ei ole paljoa ja sen tuskin näkee silmällä.

Siiven päädyn sisäpintakaan ei valota asiaa...
Aa jos se oli 6 astetta nii kyllä se sitte voi olla ok. Ku tuo ylin profiili näyttäs olevan kiinni tuommosella systeemillä joka vähä antaa periksi eli pieni sarana. 6 astetta voi tosiaan olla semmone ettei se pahemmin näy, ja eikä tuosta päätylevyn sisäpuolelta välttämättä näkyskään mitään "jälkiä"..
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
En usko, että tuosta ohjattavasta etusiivestä on mitään hyötyä ohitusten kannalta. Sillä luultavasti tällit käyttävät sitä vain pienentääkseen ilman vastusta pitkällä suoralla.
Suoranopeus kasvaa, ohittaminen helpottuu?

6 astettako tuota saa säätää??
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Suoranopeus kasvaa, ohittaminen helpottuu?

6 astettako tuota saa säätää??
Kasvaa se sillä ohitettavallakin. Jos radalla on yksi pitkä suora ja molemmat laittaa siiven siinä minimiin, niin ei saa kumpikaan etua. Tietysti jos siipeä saa säätää vaan kerran kierroksella ja ohituspaikkoja on useampi, niin sillon voi saada jotain etua toiseen nähden ainakin jollain osaa radasta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Suoranopeus kasvaa, ohittaminen helpottuu?

6 astettako tuota saa säätää??
Kyllähän tuo lisää kuljettajien käytössä olevia mahdollisuuksia ohitukseen.
Ja tietty ohituksen eliminoimiseen :D

Mausteena kolareissa vioittuvat siivet joissa säädöt ei toimi oikein. Montahan penaltia tulee?

Huom. kuljettajan säädettävissä oleva etusiipi. Varikolla ja ennen kuin auto on liikkeellä siipiä saa säädellä sääntöjen mukaan.

- Yksi elementti molemmin puolin symmetrisesti auton keskikohtaan nähden.
- Kaksi säätöä maksimissaan kuusi astetta kierroksen aikana
- Säätöä kontrolloi FIA

Säännöt sanatarkasti ja määräyksiä siiven koosta.

3.18 Driver adjustable bodywork :
A single closed section situated each side of car centre line in the volume bounded by :
- lines 450mm and 800mm in front of the front wheel centre line ;
- a vertical plane which intersects these lines at a distance 250mm from the car centre line ;
- and the inboard face of the bodywork described in Article 3.7.5 ;

(3.7.5 The bodywork ahead of the front wheel centre line and between 750mm and 840mm from the car centre line must have a projected area of no less than 95,000mmP2P in side view.)

is allowed to change incidence while the vehicle is in motion within a maximum range of 6 degrees, provided any such change maintains compliance with all of the bodywork dimensional regulations.
Alteration of the incidence of these sections must be made simultaneously and may only be commanded by direct driver input and controlled using the control electronics specified in Article 8.2. Except when the car is in the pit lane, a maximum of two adjustments may be made within any single lap of a circuit.


Artikla 8.2 jolla FIA valvoo tuota etusiiven säätöä
(8.2 Control electronics
8.2.1 All components of the engine, gearbox, clutch, differential and KERS in addition to all associated actuators must be controlled by an Electronic Control Unit (ECU) which has been manufactured by an FIA designated supplier to a specification determined by the FIA.
The ECU may only be used with FIA approved software and may only be connected to the control system wiring loom, sensors and actuators in an manner specified by the FIA.
8.2.2 All control sensors, actuators and FIA monitoring sensors will be specified and homologated by the FIA.
Each and every component of the control system will be sealed and uniquely identified and their identities tracked through their life cycle.
These components and units may not be disassembled or modified in any way and seals and identifiers must remain intact and legible.
8.2.3 The control system wiring loom connectivity will be specified by the FIA.
8.2.4 Pneumatic valve pressure may only be controlled via a passive mechanical regulator or from the ECU and its operation will be monitored by the ECU.
8.2.5 The car hydraulic system will be monitored by the ECU.
8.2.6 The ECU will be designed to run from a car system supply voltage of 12V nominal provided by a homologated voltage regulator.)
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
- Kaksi säätöä maksimissaan kuusi astetta kierroksen aikana
Eli kuljettaja voi ajaa yhden kierroksen siipi kuusi astetta ylenpänä, ja toisen kuusi astetta alenpana. Yhteensä se olisi 12 astetta. Tuo antaisi kuljettajille erilaisia mahdollisuuksia, jos nyt tulkitsin oikein.

edit. maximum range of 6 degrees Olin sittenkin väärässä. En keksi tuolle siivelle juuri muuta käyttöä kuin suorilla.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Näissä säännöissä aina se valvontapuoli. Eli tuleeko diskauksia ja sanktioita kolmesti liikahtaneiden siipien vuoksi ja kierroksekin raja on sekunnin osia. Myös etusiipien haavoittuvuus näkyy tuomarointina. Eikä kers/painot nekään varmaan säästy protesteilta. Ja tähän onnistunut tuomarointi entiseen tapaan saati sääntöjen tulkinta ja valvonta!
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näissä säännöissä aina se valvontapuoli. Eli tuleeko diskauksia ja sanktioita kolmesti liikahtaneiden siipien vuoksi ja kierroksekin raja on sekunnin osia.
Liikuttaminen enemmän kuin 2 kertaa kierroksessa ei tule olemaan teknisesti mahdollista.
 

Fool

Well-known member
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
76
Eikös näiden uusien härveleiden valvomiseen ollut tarkoitus käyttää sitä ECUa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös näiden uusien härveleiden valvomiseen ollut tarkoitus käyttää sitä ECUa?
Kyllä vaan.

Todetaan nyt vielä, että etusiipi ei vaikuta kovin merkittävästi suoranopeuteen, auton otsapinta-alahan säilyy jokseenkin samana kulmasta riippumatta. Säädettävän etusiiven takana ei overtaking working groupin mukaan ole pelkästään parempi suoranopeus vaan erityisesti se, että toisen perässä ajettaessa auto muuttuu tasapainoltaan yliohjaavaksi. Nyt kuljettajalla on mahdollisuus tehdä autosta tasapainoisempi ja täten helpottaa ohittamista.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Yliohjaavaksi? Pito toisen perässä ajaessa nimeomaisesti häviää edestä jolloin auto puskee ja on aliohjaava.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yliohjaavaksi? Pito toisen perässä ajaessa nimeomaisesti häviää edestä jolloin auto puskee ja on aliohjaava.
Niinhän sitä luulisi. Eivät tosiaan ole minun sanojani, vaan OWG:n. Lisää vaikkapa tuolta.

Etusiiven säätämistä koskeva pätkä jutun lopusta:
Another crucial development of the front wing, however, is to allow the front flap to be adjustable while the car is in motion, although only by plus or minus three degrees. This was deemed necessary because of the problem of oversteer in the wake of another car.

"That would be a complete disaster," Lowe said. "The driver of that car is going to fall off. We were worried that we were not going to be able to control that, so we went for the adjustable front flap. The driver will only be allowed to change the angle twice a lap, if necessary to reduce frontal downforce to prevent oversteer in the wake, or else to trim out any remaining understeer if that is how his car behaves."
 
Viimeksi muokattu:

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Aika jännää kyllä. Minäkin muitelen että monet vuodet on selitetty kuinka etupäästä katoaa pito kun ajaa toisen perässä. Telkkarin välitykselläkin olen moista todistanut (tai ainakin luulin niin).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aika jännää kyllä. Minäkin muitelen että monet vuodet on selitetty kuinka etupäästä katoaa pito kun ajaa toisen perässä. Telkkarin välitykselläkin olen moista todistanut (tai ainakin luulin niin).
Pitää muistaa, että siipiä muutetaan ensi kaudeksi huomattavasti. Nimenomaan etusiiven herkkyyttä virtauksille vähennetään huomattavasti samalla kun takasiipeä tuodaan ylöspäin, minkä luulisi tekevän siitä alttiimman turbulenssille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En usko, että tuosta ohjattavasta etusiivestä on mitään hyötyä ohitusten kannalta. Sillä luultavasti tällit käyttävät sitä vain pienentääkseen ilman vastusta pitkällä suoralla.
Etusiiven säätö nyt ei niin hirveän dramaattisesti vaikuta suoranopeuteen. Itse asiassa GP3 pelissä suoranopeutta tuli jopa lisää kun etusiipeä lisäs. Eihän tuo etusiiven lisäys edes lisää auton otsapinta-alaa. Etusiiven takana on mm. pyöriä ja ponttooneja, että tuo pelin teoria saattaa vaikka pitääkin paikkaansa.

Uskon että etusiiven säädössä pointti on, että saada balanssi kohdilleen ohitustilanteeseen. Voidaan mutkissa hyökätä lähemmäksi toista autoa. Ohi päästyä sitten taas klikataan se tyhjän radan balanssi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Näissä säännöissä aina se valvontapuoli. Eli tuleeko diskauksia ja sanktioita kolmesti liikahtaneiden siipien vuoksi ja kierroksekin raja on sekunnin osia. Myös etusiipien haavoittuvuus näkyy tuomarointina. Eikä kers/painot nekään varmaan säästy protesteilta. Ja tähän onnistunut tuomarointi entiseen tapaan saati sääntöjen tulkinta ja valvonta!
Joten hommat on niin kuin ennenkin:D
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Millonkas on seuraavat testit?
Ekassa viestissä jotain kalenterin tynkää.
Edit: niin tynkähän se olikin. Pitääpä etsiä uusi kalenteri
Edit2: Tuossapa jotain
20 Jan 2009 Algarve Autódromo Internacional do Algarve
21 Jan 2009 Algarve Autódromo Internacional do Algarve
22 Jan 2009 Algarve Autódromo Internacional do Algarve
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös