Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tää on kyllä aika outoa tekstiä..

Millä ihmeen perusteella Ferrari sopii Massalle kuin nakutettu? Ei varmaan ongelmat paljoa korreloi kierrosaikaan jos ajellaan noin 100 kierrosta..
Voisiko tuolta rivien välistä lukea, että auton täytyy sopia Massalle aivan äärimmäisen hyvin koska ei jäänyt suurmestari-Räikkösestä kuin kymmenyksen? :thumbup:

Minä luotan siihen että Italiassa on osattu taas suunnitella perusteiltaan hyvä auto, jolla pysytään kärkikahinoissa koko kauden ajan. KERS-kehityksessä BMW taitaa olla edellä, luultavasti heidän autossaan on tällä hetkellä paljon valmiimpi järjestelmä kuin Ferrarilla tai edes McLarenilla. Eipä noista testiajoista voi tallien välillä oikein johtopäätöksiä vetää, eiköhän entiset kärkitallit ole edelleen kärjessä ja paremmuusjärjestys vaihtelee radan ja olosuhteiden mukaan. Suuret sääntömuutokset saattavat kuitenkin poikia yllättäviä luotettavuusongelmia ihan jokaiseen pilttuuseen. :doubtful:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voisiko tuolta rivien välistä lukea, että auton täytyy sopia Massalle aivan äärimmäisen hyvin koska ei jäänyt suurmestari-Räikkösestä kuin kymmenyksen? :thumbup:

Minä luotan siihen että Italiassa on osattu taas suunnitella perusteiltaan hyvä auto, jolla pysytään kärkikahinoissa koko kauden ajan. KERS-kehityksessä BMW taitaa olla edellä, luultavasti heidän autossaan on tällä hetkellä paljon valmiimpi järjestelmä kuin Ferrarilla tai edes McLarenilla. Eipä noista testiajoista voi tallien välillä oikein johtopäätöksiä vetää, eiköhän entiset kärkitallit ole edelleen kärjessä ja paremmuusjärjestys vaihtelee radan ja olosuhteiden mukaan. Suuret sääntömuutokset saattavat kuitenkin poikia yllättäviä luotettavuusongelmia ihan jokaiseen pilttuuseen. :doubtful:
Aivan! En huomannutkaan, että juuri tuota (quoten ensimmäinen lause) se Mediaprofeetta taisi tarkoittaa. :ahem:

Mitä tuohon toiseen kappaleeseen tulee, niin KERS:n suhteen ollaan samoilla linjoilla. BMW vaikuttaa olevan vahvempi, eikä se mua edes haittaa, mielenkiintoisia kisoja kenties tulossa. Ja kuten toteat, testeistä ei hirviästi kannata vejellä johtopäätöksiä, mutta.. Jos verrataan viime vuoteen, niin Ferrari taisi olla toista sekuntia Toyotaa nopeampi ja Toyolta sanoivatkin että Ferrari on nopea. Nyt ero ei oikiasti ole samaa luokkaa (tuskin kammottavia eroja on testitaktiikassa), joten erot ovat varmasti pienemmät kuin menneellä kaudella.

Tosin, viime vuonna Ferrarin vauhti hiipui alkukaudesta eikä ero ollutkaan kisoissa niin iso kuin testeissä. Nyt voi käydä toisinpäin, eli ero onkin isompi kuin nyt testeissä oli. Tosin, voi käydä myös niin, että ero Toyon, BMW:n, ja Ferrarin välillä on oikiasti aika pieni. Täytyy vain toivoa, ettei McLaren ole yhtään sen nopeampi, samaa kastia enintään.. muuten tulis ehkä tylsiä ja ärsyttäviä kisoja..
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Minä luotan siihen että Italiassa on osattu taas suunnitella perusteiltaan hyvä auto, jolla pysytään kärkikahinoissa koko kauden ajan. KERS-kehityksessä BMW taitaa olla edellä, luultavasti heidän autossaan on tällä hetkellä paljon valmiimpi järjestelmä kuin Ferrarilla tai edes McLarenilla. Eipä noista testiajoista voi tallien välillä oikein johtopäätöksiä vetää, eiköhän entiset kärkitallit ole edelleen kärjessä ja paremmuusjärjestys vaihtelee radan ja olosuhteiden mukaan. Suuret sääntömuutokset saattavat kuitenkin poikia yllättäviä luotettavuusongelmia ihan jokaiseen pilttuuseen. :doubtful:
Todisteita tänne siitä että BMWn Kers on muita parempi, nopeampi, kestävämpi ym. mistä tämä info on saanut alkunsa?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Todisteita tänne siitä että BMWn Kers on muita parempi, nopeampi, kestävämpi ym. mistä tämä info on saanut alkunsa?
Foorumilla tuskin tarttee rueta todistelee mitää ku keskustellaan ja heitellään mielipiteitä.. Mulle mielikuva BMW:n hyvästä KERS:stä tulee siitä, että BMW ainoana tallina halusi KERS:n nyt mukaan ykkösiin, ei ole näkynyt pahemmin uutisia KERS:n hajuamisesta, ei ole mun silmään sattunut uutisiakaan siitä, että tallin johto valittelisi vajavaista KERS:iä ja että epäröisivät muiden tavoin KERS:n käyttöä. Sekä se, että BMW:n perusvauhti näyttäs olevan kohillaan.

Mitään ei siis varmasti tiedetä, arvellaan vain.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Itse olen kuullut,että BMW on yksi monista jotka eivät käytä KERSsiä Australiassa.Sinänsä naurettavaa,koska he olivat ainoita teknologian puolustajia.Kuulin AtlasF1:stä,joten ei varmaa tietoa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Eli yhtään mitään näyttöä asiasta ei löydy? Ei siis mitään?

Joudumme odottamaan kunnes kilpailuissa asia todistetaan?
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
BMW:n KERS on myös ainoa joka tyjäyttää mekaanikkoa :frank:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eli yhtään mitään näyttöä asiasta ei löydy? Ei siis mitään?

Joudumme odottamaan kunnes kilpailuissa asia todistetaan?
Sinuna kannattas odottaa kauden loppuun asti ennenkuin tekee mitään päätelmiä asiasta.

Asiasta ei tosiaan ole sen enempää näyttöä kuin siitä, että onko Ferrari Red Bullia parempi. Ei siis mitään näyttöä, eikä mitään hajua.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Todisteita tänne siitä että BMWn Kers on muita parempi, nopeampi, kestävämpi ym. mistä tämä info on saanut alkunsa?
Jos vielä tarkennetaan asiaa, niin CamoN ei missään vaiheessa lainaamassasi tekstissä sano BMW:n KERS:n olevan muita parempi, nopeampi ja kestävämpi. Joten lienee turha kysellä todisteitakaan siihen.

Ennenkuin turhaan lainaat ja pistät vastauksen, niin CamoN mainitsee luulevansa Bemarin KERSn olevan muita valmiimpi.

Ja sille luulolle riittää syyksi (ainakin mulle) se, että BMW haluaa KERS:n käyttöön toisin kuin muut + aiemmin mainitut seikat.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Eli yhtään mitään näyttöä asiasta ei löydy? Ei siis mitään?

Joudumme odottamaan kunnes kilpailuissa asia todistetaan?
Kisojahan tässä nimenomaan jo odotellaan. Ymmärrän tuon kyseenalaistuksen täysin, mutta kuten Oberfeldwebel tuossa tiivisti, luulen BMW:n KERS:n olevan valmiimpi kuin muilla talleilla. Siihen löytyy useampi syy.

1. Bemari taisi olla ensimmäinen talli, jolla KERS oli ratatestissä. Sähköiskunhan se antoi, mutta oli silti jotain valmista jota asentaa autoon ja kokeilla.
2. Bemari on ainoa talli, joka on ilmaissut selkeästi haluavansa KERS:n olevan mukana heti kauden 2009 alusta.
3. BMW:n suunnalta ei ole juuri kuulunut raportteja ongelmista KERS:n suhteen viimeisimmissä testeissä, kun taas Ferrarilla tuntui olevan Bahrainissa joka päivä jotain sähkövikaa. Tuohon voi tietysti vaikuttaa sekin että esim. MTV3 uutisoi paljon hanakammin Ferrarin testeistä kuin Bemarin testeistä, mutta tuollaisen kuvan minä olen asiasta saanut.

Yksikään noista huomioista ei tietenkään korreloi mitenkään sen kanssa, kuka saa KERS:istä eniten hyötyä kauden 2009 ensimmäisissä kisoissa. Mutta tuskin BMW ainakaan jää jalkoihin. :wink:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
:D

Peace...

Ihmetyttää vaan kun yhtäkkiä BMW on KERSien kuningas enkä asiasta ole nähnyt mitään näyttöä. Asia nähdään tietty pian radalla ja itse uskon että ainakin Ferrarilla on asiasta filmattu oikein urakalla...

Täytyy varmaan lähteä paikan päälle tutkimaan asiaa...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä minä oon pitäny BMW:n Kersiä parhaimpana jo ennen joulua, koko auto oli jo silloin 2009 kuosissa. Honda tosin putos kelkasta, sekin oli viime kauden päätteeksi odotuksissani hyvällä mallilla. Eli mulle ei Bemarin hyvä Kers ole mitenkään yllättäen tullut, jos se sitä on.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kyllä minä oon pitäny BMW:n Kersiä parhaimpana jo ennen joulua, koko auto oli jo silloin 2009 kuosissa. Honda tosin putos kelkasta, sekin oli viime kauden päätteeksi odotuksissani hyvällä mallilla. Eli mulle ei Bemarin hyvä Kers ole mitenkään yllättäen tullut, jos se sitä on.
Hyvä sylvi. Ei tullut yllättäen ei. Kaikkihan se yllättäs jos hyvä on mutta perustelu... mutu.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kisojahan tässä nimenomaan jo odotellaan. Ymmärrän tuon kyseenalaistuksen täysin, mutta kuten Oberfeldwebel tuossa tiivisti, luulen BMW:n KERS:n olevan valmiimpi kuin muilla talleilla. Siihen löytyy useampi syy.

1. Bemari taisi olla ensimmäinen talli, jolla KERS oli ratatestissä. Sähköiskunhan se antoi, mutta oli silti jotain valmista jota asentaa autoon ja kokeilla.
2. Bemari on ainoa talli, joka on ilmaissut selkeästi haluavansa KERS:n olevan mukana heti kauden 2009 alusta.
3. BMW:n suunnalta ei ole juuri kuulunut raportteja ongelmista KERS:n suhteen viimeisimmissä testeissä, kun taas Ferrarilla tuntui olevan Bahrainissa joka päivä jotain sähkövikaa. Tuohon voi tietysti vaikuttaa sekin että esim. MTV3 uutisoi paljon hanakammin Ferrarin testeistä kuin Bemarin testeistä, mutta tuollaisen kuvan minä olen asiasta saanut.

Yksikään noista huomioista ei tietenkään korreloi mitenkään sen kanssa, kuka saa KERS:istä eniten hyötyä kauden 2009 ensimmäisissä kisoissa. Mutta tuskin BMW ainakaan jää jalkoihin. :wink:
BMW kauteen ilman KERS:iä?
20.01.2009 15:53



F1-talli BMW on ollut yksi jarrutusenergian taltioimisen ja uudelleenkäytön mahdollistavan KERS-laitteen suurimmista tukijoista.

Saksalaistalli halusi myös kiirehtiä järjestelmän käyttöönottoa tulevalle kaudelle, vaikka useat tallit epäilivät saadaanko laite käyttökuntoon niin nopealla aikataululla.

Tallipäällikkö Mario Theissen myönsi kuitenkin tiistaina uuden auton julkistamistilaisuudessa Valenciassa, että heillä on vaikeuksia saada uusi laite kilpailukykyiseksi kauden alkuun mennessä.

Theissen sanoi autosport.comille, että KERS on tiimille jännittävä haaste, mutta myönsi, että heidän systeeminsä ei ole valmis, eikä välttämättä ehdi valmiiksi Australian Grand Prixiin.

- KERS on haastavin ja jännittävin osa uutta autoa, sanoi Theissen.

- Muistellessamme aikaa yli vuoden päähän, voimme sanoa, että KERS:in parissa aloitimme puhtaasti tutkien asiaa. Sitten siirryimme vaiheeseen, jota kutsuisin "esi-kehitykseksi". Ja nyt olemme päässeet kehitysvaiheeseen, filosofoi Theissen.

- Emme ole vielä valmiita kisoihin. Mutta jos katsomme menneitä 12 kuukautta, on hämmästyttävää, miten paljon olemme oppineet.

- Teemme kovasti töitä koko ajan. Vaikka emme vielä ole valmiita, jossain vaiheessa tulemme olemaan. En osaa vielä kuitenkaan sanoa, onko tuo aika ennen Melbournea.

- Keksimisen yksi puoli on, että ottaa riskejä tietämättä koska siitä on hyötyä. Olen varma, että tästäkin on hyötyä jossain vaiheessa kautta. Mutta tuo ajankohta voikin olla elintärkeä kaikille ajatellen tuloksia.


(MTV3)
:eek:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ja lisää Kubican Kers-kriittisyyttä.

Kubica haluaisi eroon KERS:stä
17.12.2008 17:07



BMW:n F1-kuski Robert Kubica on huolissaan jarrutusenergian taltioimisen ja uudelleenkäytön mahdollistavasta KERS-laitteesta.

- Minulle henkilökohtaisesti KERS ei ole myönteinen asia, koska olen pitkä ja painava kuljettaja, jolloin KERS:n paino vaikuttaa varsin paljon etenkin auton painojakaumaan, Kubica valitti F1-sarjan nettisivuilla.

KERS-laite painaa noin 30 kilogrammaa. BMW arvioi talvitestien aikana, käyttääkö talli KERS-laitetta autossaan ensi kauden avauskisassa.

- On mukavaa, kun painaa napista ja tuntee lisäpotkua, joten laite kyllä toimii, mutta täytyy katsoa myöhemmässä vaiheessa, kun olemme lähempänä avauskisaa, minkälainen ratkaisu on nopein, Kubica sanoi.

- Minun vaatimukseni on se, että käytämme tehokkainta ja parhaan suorituskyvyn tarjoavaa autoa avauskisassa. Minä haluaisin mieluummin auton ilman KERS-laitetta, koska minulle aiheutuu enemmän haittaa KERS:stä. Kaikki painavammat kuljettajat ovat samaa mieltä siitä, että autoon tulevasta lisäpainosta on meille haittaa, koska auton minimipaino yhdessä kuljettajan kanssa on pidetty samana kuin viime vuonna, Kubica jatkoi.

Kubicaa huolestuttaa etenkin sellainen tilanne, mikäli auto rakennetaan KERS-laitetta varten, mutta sitten päätetäänkin olla käyttämättä KERS:iä.

- Minun mielestäni sellainen auto, joka rakennetaan ilman KERS:iä pystyy menemään lujempaa kuin auto, joka on rakennettu KERS:iä silmällä pitäen, mutta jossa ei kuitenkaan käytetä sitä. KERS vaatii tilaa ja jos laitetta ei sitten käytetä, niin haaskataan tilaa. Me analysoimme, mikä on parempaa ja mihin suuntaan kehitystä pitäisi viedä, Kubica totesi.

(MTV3)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Seison korjattuna. :thumbup: Enköhän ole itsekin lukenut ainakin tuo Thiessenin lausunnon kuukausi sitten, mutta muisti valikoi mitä tykkää. :rolleyes:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Hiukan OT.

Koska luulette KERSsin tulevan siviiliautoihin?

Asiaan. Miksei F1 autojen kokonaismassaa ole määritelty siis kuljettajan kanssa ja siitä sitten tehty minimipaino?

Ei ole reilua, jos isommat kuljettajat joutuvat huonompaan asemaan kuin kevyemmät. Kohta sarjassa ajaa vain aasialaisia :)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Moe :thumbup:

Perusteita väittämälle ei löydy...

BMW varmaan on tehnyt parhaansa mutta vielä ei ole esittää mitään ei siis yhtään mitään. Näyttävät sitten radalla?

Kyllähän tämä lisää jännitystä kuinka pitkälle niillä autoilla oikein pääsee pyrähtämään kun kausi alkaa via hyytyvätkö heti?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Hiukan OT.

Koska luulette KERSsin tulevan siviiliautoihin?

Asiaan. Miksei F1 autojen kokonaismassaa ole määritelty siis kuljettajan kanssa ja siitä sitten tehty minimipaino?

Ei ole reilua, jos isommat kuljettajat joutuvat huonompaan asemaan kuin kevyemmät. Kohta sarjassa ajaa vain aasialaisia :)
Luulen, että kerssi tulee siviiliautoihin ennemminkin sähkömoottorin akkuja lataavassa muodossa, kuin moottorille lisätehoa antamaan. Voi olla, että tekniikka on jo sähköautoissa käytöissä, en ole varma.

Olen samaa mieltä, että sääntö pitäisi tehdä minimipainosta kuskin kanssa. Eli auton kuivapaino+kuski on vähintään esim. 770kg.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös