Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Joo, EHKÄ se totuus on jostakin välimaastosta. Brawn ei käytä vielä Kersiä, niin vähän puljaavat painoilla, mutta ovat nopeita.(Tosin en tiedä pystyykö painoilla "vähän" puljaamaan, mitä vaikuttaa ajettavuuteen jne.) Mutta Prost-tallin tapaiseen alipainolla ajamiseen en usko. Prostkin oli talvitesteissä muita selvästi nopeampi sekä pitkissä että lyhyissä vedoissa ja ensimmäisessä kisassa tulos romahti.
Tarkoitatko, että auto on liian kevyt, vai mitä tuolla puljaamisella tarkoitat?

Kerssiähän ei ole pakko käyttää, joten jos ajavat ilman Kerssiä, niin sitten voivat siirrellä kerssin painon edestä painoja autossaan.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tarkoitatko, että auto on liian kevyt, vai mitä tuolla puljaamisella tarkoitat?

Kerssiähän ei ole pakko käyttää, joten jos ajavat ilman Kerssiä, niin sitten voivat siirrellä kerssin painon edestä painoja autossaan.
Joo, Kersiä ei ole pakko käyttää ja tarkoitan alipainoista autoa.

Edit. Luin Atlakselta parin sivun väittelyä siitä, pystyykö autosta ottamaan painoja pois alle minimipainon, että balanssi/ajettavuus ei kärsi. Siitä tietämättömyyteni.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Semmonen tieto on että Jerezissä ei ajaisi Bahrainissa testanneet tallit.

Pitääkö pilkuntarkasti paikkansa en oo pomminvarma...
Ferrari on käyttänyt kaikki testipäivänsä vaikka kilometrejä olisi vielä varaa ajaa, samoin BMW ja Toyota jotka ajoivat Bahrainissa myös ylimmääräisiä päiviä.. Jerezissä on ainakin Brawn, McLaren, Williams ja Renault. Force India ajaa joku päivä Silverstonessa. Muista en tiedä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tämä menisi aivan ok, mutta jos kyseessä on jatkuva mollaaminen ilman mitään perustetta niin sekin ärsyttää. (huom. jatkuva)
Kimin mollaamisen lisäksi itseäni ihmetytti eniten se, että kaveri kehtaa vieläkin puhua jostain McLarenin mestaruustsäänsseistä ja että vasta nyt epäilee ettei Hamiltonista tule "ylivoimaista mestaria" tällä kaudella. Ei helvetti. Siis hyvä jos eivät jumboksi jää tällä menolla ja joku vielä kuvittelee Mäkin taistelevan jostain mestaruuksista, jopa ylivoimaisista sellaisista. :alppu:

Nyt se nähdään kuinka Mäkin kokemusrajoitteinen kuskikaksikko (joista toinen täysin yliarvostettu) ja toinen Mediaprofeetan suosikki Fernando "otan turpaan rookieltakin" Alisuorittaja selviytyvät kun ei olekaan enää paras auto alla. Kuulemma taistelevat mestaruudesta molemmat eikä Ferrarilla ole mitään asiaa siihen, tai ei ainakaan Kimillä. Eipä taida kaveri paljoa testiaikoja ja erityisesti stinttejä seurata.

Taisi Mäkillä vaan käydä armoton munkki parin viime kauden renkaiden kanssa. 2005 renkaat tietynlaiset -> mäkki nopea. 2006 renkaat muuttuivat -> vituiks män. 2007-2008 renkaat jälleen tietynlaiset -> ylivoimainen auto jonka dominanssin esti vain kuskit. 2009 renkaat muuttuivat -> vituiks män.
 
Viimeksi muokattu:

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Mäkillä on saattanut käydä munkki renkaiden kanssa..mutta kyllä siellä autoihin vaikutti jotkut muutkin asiat kuin renkaat. Kun on oikeat paperit, joissa on toimivat suunnitelmat valmiina niin onhan se helppo kasata laite..varsinkin jos joku toinen on sen suunnitellut valmiiksi:wink:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hamiltonin paras aikakin oli ilmeisesti aika-ajoveto, kun oli vain kahden kierroksen stintti.

15:51h
1.20:869
1.21:791 box
Ihan linjassa, häviävät tasaisesti 2sek Brawnille ja 1sek Ferkulle ja Bemulle. Parempaan eivät pysty tällä hetkellä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mäkillä on saattanut käydä munkki renkaiden kanssa..mutta kyllä siellä autoihin vaikutti jotkut muutkin asiat kuin renkaat. Kun on oikeat paperit, joissa on toimivat suunnitelmat valmiina niin onhan se helppo kasata laite..varsinkin jos joku toinen on sen suunnitellut valmiiksi:wink:
Niin no sehän nyt on selvä ettei yksikään McLarenin tulos 2007-2008 ole sinällään urheilullisessa mielessä validi. 2007 tapahtui suuri huijaus ja 2008 ajelivat autolla joka sisälsi Ferrari-tietoutta ja sai silti ajaa vaikka FIA alunperin lupasi että jos sellaista löytyy, heitetään talli ulos sarjasta. Sitten raha puhui. Luultavasti Mersu ja Bernie.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Niin no sehän nyt on selvä ettei yksikään McLarenin tulos 2007-2008 ole sinällään urheilullisessa mielessä validi. 2007 tapahtui suuri huijaus ja 2008 ajelivat autolla joka sisälsi Ferrari-tietoutta ja sai silti ajaa vaikka FIA alunperin lupasi että jos sellaista löytyy, heitetään talli ulos sarjasta. Sitten raha puhui. Luultavasti Mersu ja Bernie.
No kehittihän Schumikin F2007:n ja Kimi pääsi heti hyppäämään huippuauton rattiin. Sitten kun olis ite pitäny osallistua F2008:n kehitykseen niin enää ei renkaita saadakkaan lämpimäksi ja harva se kisa ollaan seinässä. Taitaa olla sama edessä tänä vuonna, kun ei kukaan tuo valmista autoa tarjottimella.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No kehittihän Schumikin F2007:n ja Kimi pääsi heti hyppäämään huippuauton rattiin.
Siinä ei kuitenkaan tehty mitään laitonta. Puuttumatta nyt sen enempää tuohon väittämääsi. McLaren taas ei ole saavuttanut omia tuloksiaan rehellisin keinoin. Nyt kun niin pitäisi tehdä, näyttää erittäin, erittäin heikolta.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
No kehittihän Schumikin F2007:n ja Kimi pääsi heti hyppäämään huippuauton rattiin. Sitten kun olis ite pitäny osallistua F2008:n kehitykseen niin enää ei renkaita saadakkaan lämpimäksi ja harva se kisa ollaan seinässä. Taitaa olla sama edessä tänä vuonna, kun ei kukaan tuo valmista autoa tarjottimella.
Tuskimpa se Schumi sitä autoa Kimille kehitti, miehillähän on aivan päinvastaiset ajotyylit. Ja on se kumma kun näillä Kimi vihaajilla on aivan tajuttoman lyhyt muisti. F2007 ei sopinut alkukaudesta (Australiaa lukuunottamatta, jossa Ferrarilla oli liikkuva pohja tms.) Kimille oikeastaan yhtään, 3. sijoja tuli eikä tapellut voitoista kertaakaan ja Pohjois-Amerikassa ei yltänyt podiumillekaan, sen jälkeen autoa muutettiin kun tultiin takaisin Eurooppaan ja loppukaudesta Kimi otti KoP:n 26 pisteen etumatkan kiinni ja voitti jäljellä olevista 10:stä kisasta 5.

Ja huono muistisi Vol. 2: F2008 sopi alkukaudesta Kimille hyvin, Espanjan jälkeen Kimi johti MM 9 pisteen erolla. Sitten autoa muutettiin Ranskan jälkeen kun Massa ei pysynyt baanalla ja Kimillä alko hommat menemään päin vhittua.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ja huono muistisi Vol. 2: F2008 sopi alkukaudesta Kimille hyvin, Espanjan jälkeen Kimi johti MM 9 pisteen erolla. Sitten autoa muutettiin Ranskan jälkeen kun Massa ei pysynyt baanalla ja Kimillä alko hommat menemään päin vhittua.
Tästä olen katkera. Massan seiniin ajelun takia Kimiltä vietiin voittaja-auto. Saatana.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Ja huono muistisi Vol. 2: F2008 sopi alkukaudesta Kimille hyvin, Espanjan jälkeen Kimi johti MM 9 pisteen erolla. Sitten autoa muutettiin Ranskan jälkeen kun Massa ei pysynyt baanalla ja Kimillä alko hommat menemään päin vhittua.
Miksei Kimin auton annettu olla sellaisenaan. Pakkoko niiden autojen olla samanlaisia...
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Ferrari on käyttänyt kaikki testipäivänsä vaikka kilometrejä olisi vielä varaa ajaa, samoin BMW ja Toyota jotka ajoivat Bahrainissa myös ylimmääräisiä päiviä.. Jerezissä on ainakin Brawn, McLaren, Williams ja Renault. Force India ajaa joku päivä Silverstonessa. Muista en tiedä.
Eikös Ferrarilla jääny sateen vuoksi väliin se bridgestonen ens kauden kumien testi, jota ei laskettu mukaan noihin testimääriin
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Miksei Kimin auton annettu olla sellaisenaan. Pakkoko niiden autojen olla samanlaisia...
Renkaiden pito ja kuluminen aika merkittävät asiat.
Näytti viime vuonna etä Kimin renkaissa ei ollut tarpeeksi pitoa aika-ajoissa etenkään. Ei tänäkään vuonna? Onko tosiaan niin vaikea rakentaa Kimille sopiva auto, jossa olisi pitoa ja nopeutta. Kimin renkaat eivät kulu tänäkään vuonna kuin nimeksi muiden kulutuksesta.

Mäkeillä taas takarenkaat kuluivat nopeasti, pito oli hyvä...pääsivät keulilta riittävästi karkuun renkaidenvaihtoon mennessä. Sama juttu tänä vuonna...renkaat kuluvat etenkin takaa kovasti.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mäkeillä taas takarenkaat kuluivat nopeasti, pito oli hyvä...pääsivät keulilta riittävästi karkuun renkaidenvaihtoon mennessä. Sama juttu tänä vuonna...renkaat kuluvat etenkin takaa kovasti.
Renkaat ovat aina tärkeässä asemassa. Viimekausi on vielä hyvässä muistissa. Nythän McLarenilla on vissiin pieniä ongelmia perän suhteen. Pito on heikko ja sitä kautta takarenkaat kuluvat aika tavalla. Ainakin tälläistä puhetta oli jossain täälläkin olleessa linkissä.

Ainakin voimasuhteet tuntuvat olevan suht sekaisin viimekauteen verrattuna. Brawn on pieni kysymysmerkki. Voiko yksi talli olla noin ylivoimainen, varsinkin yhdellä kierroksella? Ferrari ja BMW ovat mukana kuvioissa. Toyota on ollut tasaisen nopea, Williamsilla Rosberg oli eilen nopea, mutta mahtaako sittenkään vauhti riittää pisteille. Renaultilla on kaikki munat Alonson korissa, mutta palkintopallille ei näillä näkymin ole asiaa. Red Bull ja McLaren ovat olleet pettymyksiä vauhdin suhteen. STR ja Intian Voima pitävät perää. Mutta testit ovat testejä, Melbournessa se sitten nähdään. Kun vaan ei aika kuluisi näin hitaasti :dunno:
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Renkaat ovat aina tärkeässä asemassa. Viimekausi on vielä hyvässä muistissa. Nythän McLarenilla on vissiin pieniä ongelmia perän suhteen. Pito on heikko ja sitä kautta takarenkaat kuluvat aika tavalla. Ainakin tälläistä puhetta oli jossain täälläkin olleessa linkissä.

Ainakin voimasuhteet tuntuvat olevan suht sekaisin viimekauteen verrattuna. Brawn on pieni kysymysmerkki. Voiko yksi talli olla noin ylivoimainen, varsinkin yhdellä kierroksella? Ferrari ja BMW ovat mukana kuvioissa. Toyota on ollut tasaisen nopea, Williamsilla Rosberg oli eilen nopea, mutta mahtaako sittenkään vauhti riittää pisteille. Renaultilla on kaikki munat Alonson korissa, mutta palkintopallille ei näillä näkymin ole asiaa. Red Bull ja McLaren ovat olleet pettymyksiä vauhdin suhteen. STR ja Intian Voima pitävät perää. Mutta testit ovat testejä, Melbournessa se sitten nähdään. Kun vaan ei aika kuluisi näin hitaasti :dunno:

Mitkäs kaikki suomalaiset lehdet sait luettua kun noinkin viiltävään analyysiin päädyit?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ainakin voimasuhteet tuntuvat olevan suht sekaisin viimekauteen verrattuna. Brawn on pieni kysymysmerkki. Voiko yksi talli olla noin ylivoimainen, varsinkin yhdellä kierroksella?
Barrichellon tämän viikon kovin aika oli sitä luokkaa, että se on varmasti ajettu ultrakevyenä aika-ajostintillä. Mutta Ferrarilta ja Bemarilta ei olla nähty sellaista stinttiä, josta voisi 100% varmuudella sanoa että nyt ajoivat niin kovaa kuin pääsivät.

BGP olisi voinut ihan hyvin jättää kärkiajat ajamatta ja yllättää vasta Australiassa. Nyt yllätettiin jo testeissä, luultavasti sponsorirahan perässä. Kilpailullisesti yllättäminen vasta Australiassa olisi ollut viisasta, koska BGP:n autonkehitystahti tuskin on samaa luokkaa kuin kärkitalleilla. Ferrari ja BMW voivat aivan hyvin nokittaa Australiassa, koska heiltä sitä absoluuttista nopeinta ei välttämättä olla vielä nähty. Ja autonkehitys polkaistiin välittömästi isommalle vaihteelle kun nähtiin missä BGP oikeasti menee.

Testauksen vähyys kauden aikana tietysti vaikuttaa auton kehitykseen jollain tavalla, varmaankin tällä kaudella mennään enemmän trial/error -periaatteella tuomalla perjantaiharjoituksiin jotain uutta, ja jos se ei tunnu toimivan palataan takaisin päin. Aiemmin oli mahdollisuus hioa uusia järjestelmiä lyhyessä ajassa enemmän ja saada niistä kilpakelpoisia alkuvaikeuksista huolimatta, nyt potentiaalisetkaan ideat eivät välttämättä pääse autoon jos ne eivät osoittaudu hyviksi heti kättelyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös