Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
McLaren on ainakin huipputalli kehittämään autoa. Nyt ne on ympänneet suihkumoottorin vasemmalle puolelle...:wink:





Tässä näkyy Mäkin muutettu diffuusorikin kohtalaisesti....

Asiasta kolmanteen...

Tässä kun on lueskellut noita FIAn uusia sääntöjä niin siellä pistää silmään erivapaudet joita myönnetään 2010 budjettikatossa pidättyville talleille...

Tästä tulee välttämättä mieleen että tämä kehitys on jo aloitettu koska Toyota harkitsi vakavasti vetäytymistä, Hondaa yritettiin pelastaa ja pitää sarjassa sekä tunnetusti Williamsilta on rahat loppu ja mm. Pööni lainannut rahaa sinne... ilmoittanut lisäksi että talli kuuluu sarjaan.

Ja kas juuri näillä talleilla on sääntöjenhenkeä vastaan oleva diffuusori eikä FIA toistaiseksi ole tehnyt juuri mitään asian ratkaisemiseksi. :doubtful:

Hallitus päätti myös kulukatosta, jonka tallit voivat halutessaan ottaa käyttöön kaudella 2010. Jos talli sitoutuu 30 miljoonan punnan (33 miljoonan euron) kulukattoon, se saa vastineeksi vapauksia auton aerodynamiikkaan, siipiin ja moottoriin liittyvissä teknisissä säännöissä
Muutamalle tallille on jo annettu moottorista erivapauksia seuraako nyt aerodynaaminen lehmänkauppa? Renaultillehan on ilmoitettu että jos tekevät samanlaisen se on laiton. :nope:

http://www.hs.fi/urheilu/formula1/artikkeli/F1-mestaruus+ratkaistaan+voittojen+määrällä/1135244376242
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tässä motor21:ltä. Kovalainen ajoi ensin kolmen kierroksen stintin, josta paras 1.18.680. Sitten toinen lyhyt stintti 1.18.202.

14:15 pm Despite a 1:18.202 and 1:18.680 Kovalainen achieved by the latter two stints we must not lose sight of reality. Good times, yes, but made in Cortis stints of just 3 laps
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Tässä motor21:ltä. Kovalainen ajoi ensin kolmen kierroksen stintin, josta paras 1.18.680. Sitten toinen lyhyt stintti 1.18.202.

14:15 pm Despite a 1:18.202 and 1:18.680 Kovalainen achieved by the latter two stints we must not lose sight of reality. Good times, yes, but made in Cortis stints of just 3 laps
Kyl ne tulee jyrään vielä. Ne pistää noi suihkumoottorit ihan uusille tulille kisojen alkaessa.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Hyvä aika mut ei vielä riitä ihan kuitenkaan. Heikki varmaan yrittänyt täysillä vetää nopeaa. En usko australiassa ottavan paalua. sijat 4-8.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Aika jyrkkä kanta. Nykyisin tuo on toki suhteellisen harvinaista, mutta esimerkiksi Alex Wurzin kerrottiin Williamsilla osallistuneen kehitykseen. Alexin kehitysideoiden vaikutuksen uskottiin olleen parin kymmenyksen luokkaa kierroksella.
Veikkaan että ainakin osa wurzin ideoista tuli suoraan mclarenilta. Muistan jonkun haastattelun wurzin mclaren ajoilta jossa hän kertoi auton takajousitus on hänen käsialaansa tms... Kuulosti kyllä aika oudolta kun mies tuntu ottavan kaiken kunnian takajousituksesta. Mutta eiköhän se alonsokin vienyt renaultin ideoita mclarenille ja mclarenin ideoita renaultille. Ja räikkönenkin mclarenin ideoita ferrarille tallia vaihtaessaan.

Kyllä siis varmasti kuljettajien joukossa on varmasti kuskeja joilla "autonkehittämistaidot" ovat paremmat. Esim. jos auto yliohjaa niin sen sijaan että kuljettaja sanoisi insinööreille vain että auto yliohjaa keskimutkassa tai että takajousitus tuntuu liian jäykältä voisi parempi kehittäjä antaa omia toimivia ideoita joilla tämä ongelma ratkaistaan esim. laitetaan löysempi kallistuksen vakaaja tai tehdään muutoksia iskunvaimentimiin yms.. sen sijaan että insinöörit tekisivät joitain muutoksia ja sitten kuljettaja lähtisi uudelleen radalle. Veikkaan kumminkin että molempien kuljettajien kanssa päästäisiin samaan lopputulokseen joskin toisen kanssa voi kestää pidempään.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kehittäminen sanana on sen verran kokonaisvaltainen, jotta mielestäni kisa- tai testikuljettajan insseille antama palaute kuuluu ehdottomasti saman kategorian alle. Osallistuuhan kuljettaja silloin tavoitteeseen tehdä autosta parempi, eli eikös se kehittämistä ole. Suullisen kertoman lisäksi, katsoisin myös telemetriatiedot kuljettajan antamaksi palautteeksi, ja mitä tasaisemmin kuljettaja pystyy stintit toistamaan, sitä parempaa palaute on inssien näkökulmasta.
Jep, tässä oli pointti. Usein on sattunut niin, että ne hyvät testikuskit eivät jostain syystä ole niitä parhaita kisakuskeja. Tunnettuja hyviä testikuskeja ovat mm Wurz, Panis ja De La Rosa. Kyseisten kuskien yksi hyvä ominaisuus on se, että tarvittaessa he ajavat tasaisesti niitä kierroksia sen lisäksi, että antavat hyvää palautetta auton käyttäytymisestä.

Tässä on se yks pointti miksi esim. Alonsoa pidetään hyvänä. Koskapa hänen kaverinaan oli jonkin aikaa Fisico, jonka Briatore on lytännyt maanrakoon siine suhteessa, ettei kaveri osaa ajaa tasaisesti hyviä kierroksia.

Jos ajat heittelevät paljon, niin ei siitä telemetriastakaan ole niin suurta hyötyä, kun ei voi tarkkaan tietää mitkä piikit ovat kuljettajan virheitä, jne.

Jos katsotaan tuolta pohjalta, niin Kimin ja Alonson on kerrottu ajavan tasaisesti kisakierroksia, joten voisi olettaa, että herrat ovat hyviä todistamaan sen mitä telemetria antaa ulos. Siihen päälle kun kertoo miten omasta mielestä auto käyttäytyy, niin voisi olettaa, että kyseessä on hyvien kisakuskien lisäksi myös hyvät testikuskit.

Tässä hieman makua siitä, millaisia käsitykset kuskeista auton kehittäjänä voivat olla :rolleyes:
Heh, jos kopsaat toisten juttuja malliksi jollekin asialle, niin ota ensin selvää onko kyseisessä tekstissä kyse sarkasmista vai mistä :rolleyes:

Tavallaan olet toki oikeassa siinä, että kopsaamasi esimerkin mukaisia kuvitelmia joillakin nimimerkeillä saattaa olla, en tosin usko, että juuri kellään sellaisia oikeasti on tällä foorumilla. Muutamat provoavat tahallaan, johon toki itsekkin joskus syyllistyn. :eek:
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
No, peskules! Kovalainenhan mennee kovvoo!
Ovat ottaaneet ilmeisesti sen lumiauran pois.

1. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:18.202 63
2. K. Nakajima Williams FW31 1:20.014 +1.812 89
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jeps McLaren on enää 0.5s/kierros hitaampi kuin BrawnGP kun
1. McLaren tekee aika-ajovedon
2. BrawnGP on tekemässä 10 kierroksen stinttiä
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
on ne selkeästi saaneet jotain parannusta autoon, tosin jerezin profiili tuntuisi sopivan kaiketi paremmin mclarenille kuin barcelonan.. tai sitten siellä on vain oikea mies ratissa

noilla ajoilla vaikuttas siltä että ovat nyt samassa vauhdissa rellun kanssa, tosin paha sanoa kun ei tiiä pidempien vetojen aikoja :dunno:

tästä on vielä paha kertoa miten mclarenin auto tulee toimimaan tulevalla kaudella, jos auton perusrunko on kustu jo alusta alkaen ei nuo pikku muutokset tuu korjaamaan koko pakettia kauden aikanakaan.. tosin ei tässä kausien välissä oo tarvinu kenenkään pyörää keksiä uudelleen kokonaan :rolleyes:
 

Espilepsia

Well-known member
Liittynyt
12.4.2007
Viestit
106
EDIT:Kuvakulma hämäsi. Näytti että McLaren olisi kokeilemassa samanlaista uomaa keulassa kuin mitä Neweyn piirtämistä autoista löytyy.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mutta eiköhän se alonsokin vienyt renaultin ideoita mclarenille ja mclarenin ideoita renaultille. Ja räikkönenkin mclarenin ideoita ferrarille tallia vaihtaessaan.
Näistä kyllä rohkenen olla erimieltä. Tuskin Alonsolla oli mitään mitä viedä Mclarenille, jolla uusi auto oli vanhan virittelyä. Kimikään tuskin kerkesi edes pukea Ferrarin haalaria päälle ku oli jo uus Ferkku valmis, käyppä siinä sanoo että laarenilla oli toi takajousitus tommottinen.. Kyllähän ne inssit sen tietää.. Ja mitäpä sitä huonoja ideoita viemään uuteen talliin, ja kun tähän lisää sen tahdin millä ykköset menee eteenpäin niin tuskin mitään vietävää on tallia vaihdettaessa.

PS: Jos siis puhutaan pelkästään autosta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Näistä kyllä rohkenen olla erimieltä. Tuskin Alonsolla oli mitään mitä viedä Mclarenille, jolla uusi auto oli vanhan virittelyä. Kimikään tuskin kerkesi edes pukea Ferrarin haalaria päälle ku oli jo uus Ferkku valmis, käyppä siinä sanoo että laarenilla oli toi takajousitus tommottinen.. Kyllähän ne inssit sen tietää.. Ja mitäpä sitä huonoja ideoita viemään uuteen talliin, ja kun tähän lisää sen tahdin millä ykköset menee eteenpäin niin tuskin mitään vietävää on tallia vaihdettaessa.

PS: Jos siis puhutaan pelkästään autosta.
huhhuh. Niin eihän siinä kesken kauden voi tehdä mitään muutoksia autoon tai kokeilla uusia asioita ja kaikki tallithan tietää ihan tasan tarkkaan kaiken muiden tallien autoista. Aikamoista lööperiä.

Kyllä kuljettajat ovat vieneet kaiken mahdollisen hyödyllisen tiedon toisesta tallista uuteen talliinsa jo vuosikaudet. Eivätkä tallit nyt ihan kaikkea tiedä toisista autoista. Luuletko että kaikki näkyy kuvissa ja on esillä mediassa? On se auto paljon muutakin kuin katteita ja mitä päälle päin näkyy. Kuljettajien apua tarvitaan muussakin kuin jousituksen säätämisessä. Kyllähän se McLarenkin testasi asioita mitä saivat selville ferrarin piirustuksista.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Heh, jos kopsaat toisten juttuja malliksi jollekin asialle, niin ota ensin selvää onko kyseisessä tekstissä kyse sarkasmista vai mistä :rolleyes:
Epäilin kyllä, että viestissä saattaa piillä sarkasmin siemen, mutta en viitsinyt epäilyjäni lisätä jälkikäteen :eek:. Tällaiselle Alonson vihaajalle viestisi oli jäänyt mulle mieleen, niin pystyin sen kaivelemaan helposti :D


fan1 sanoi:
No, peskules! Kovalainenhan mennee kovvoo!
Ovat ottaaneet ilmeisesti sen lumiauran pois.

1. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:18.202 63
2. K. Nakajima Williams FW31 1:20.014 +1.812 89
Toivottavasti Kovalainen on vetänyt aikansa höyryillä. Oli vedetty höyryillä tai ei, näyttää pahasti siltä, että Laareni on löytänyt lisää vauhtia :nope:

Toinen, ketä en halua nähdä äsken mainitun Alonson lisäksi kärkitaistelussa, on Lewis "Minussa ja Sennassa on paljon yhteistä" Hamilton. Muuten, nykyisin pidän Hamiltonista jopa Alonsoa vähemmän, toisin kuin aiemmin. Kovalaisen tietysti toivoisin taistelevan voitoista, mutta taitaa olla toiveajattelua ajetellen Kovalaisen tallia, parantaa Kovalainen kisavauhtiaan tai ei.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Onko nyt niin, että testit ovat talven osalta lähes paketissa?

F1 Todayn mukaan seuraavat kaaharit ovat vetäneet kärki ajat eri testeissä:
Tammikuu:
Mugello
19 jan K. Räikkönen 1:34.430
20 jan K. Räikkönen 1:33.920
21 jan F. Massa 1:33.353
22 jan F. Massa 1:23.981

Autódromo Internacional do Algarve
17 jan P. de la Rosa 1:28.719
18 jan K. Kobayashi 1:37.554
19 jan S. Buemi 1:41.528
20 jan S. Buemi 1:34.429
21 jan S. Buemi 1:27.987

Helmikuu:
Circuito de Jerez
10 feb S. Buemi 1:19.660
11 feb S. Buemi 1:17.591
12 feb S. Bourdais 1:18.493
13 feb S. Bourdais 1:17.472

Bahrain International Circuit
10 feb T. Glock 1:33.501
11 feb F. Massa 1:33.639
13 feb K. Räikkönen 1:33.325

Bahrain International Circuit
16 feb C. Klien 1:32.544
17 feb K. Räikkönen 1:32.102
18 feb T. Glock 1:32.492
19 feb F. Massa 1:32.162

Maaliskuu:
Circuito de Jerez
1 maa S. Vettel - 1:19.055
2 maa T. Glock - 1:30.979
3 maa T. Glock - 1:19.814
4 maa F. Alonso - 1:19.945
5 maa N. Heidfeld - 1:20.052

Circuit de Catalunya
9 maa N. Heidfeld - 1:20.339
10 maa K. Räikkönen - 1:20.314
11 maa J. Button - 1:19.127
12 maa R. Barrichello - 1:18.926

Circuito de Jerez
15 maa R. Barrichello - 1:19.236
16 maa F. Alonso - 1:18.343
17 maa J. Button - 1:17.844
18 maa H. Kovalainen - 1:18.202

Kärkiaikoja per talli:
Tammikuu:
Ferrari 4
TR 3 (vanhalla autolla)
Toyota 1
McLaren 1

Helmikuu:
Ferrari 4
TR 4 (vanhalla autolla)
Toyota 2
BMW 1

Maaliskuu:
BGP 4
Toyota 2
Renault 2
BMW 2
Ferrari 1
McLaren 1

Ne testit missä kaikki olivat mukana, niin kärki ajat meni:
BGP 2
Ferrari 1
BMW 1

Yleisesti kun silmäilee noita missä kaikki olivat mukana, niin Ferrari ja Bemari vaikuttavat vahvoilta. Renault on saattanut nousta samalla viivalle Toyotan ja Williamsin kanssa. McLaren vaikuttaisi olevan ongelmissa mutta uskon, että he kuitenkin tulevat heti tuohon jono jatkoksi keskikastin kärkitaisteluun. TR ja RB ovat hieman kysymysmerkkejä FI:n pitäessä perinteisesti perää.

BGP on kuitenkin testikauden voittaja. En kuitenkaan usko BGP olevan kisaiskussa Bemaria tai Ferraria edellä.

Joka tapauksessa onnittelut BGP loistavasta testikauden voitosta :alppu:
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
No, peskules! Kovalainenhan mennee kovvoo!
Ovat ottaaneet ilmeisesti sen lumiauran pois.

1. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:18.202 63
2. K. Nakajima Williams FW31 1:20.014 +1.812 89
Noni, saadaan tästä vielä lääreni takaisin voittotaistoihin. Yks talli lisää kärkikahinoihin ei ole paha juttu.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Kiitos Misa hyvästä listasta, tuon suuntaista olinkin kaipaillut :ahem:

Herää vain kysymys kuinka ylivoimainen BGP olis noissa tilastoissa jos olis ollu alusta asti testeissä :D

Ehkä silti niiden kannalta parempi että tuli vasta lopussa mukaan ja näin ollen kaikki ei kerkeä kuroa etumatkaa ja ideoita omiin autoihin ekoihin kisoihin. Ross laski tän, on se perkele vanha kettu vielä viekas :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Noni, saadaan tästä vielä lääreni takaisin voittotaistoihin. Yks talli lisää kärkikahinoihin ei ole paha juttu.
Oliko se nyt niin, että tämä Heikin nopein tuli 3 kierroksen stintiltä (eli täydeltä aika-ajovedolta?) ja Buttonin eilisen neljä kymmenystä nopeampi aika 10 kierroksen stintiltä?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös