Tämähän on jopa parannus nykytilanteeseen. Nykyäänhän joku häntäpään kuski voi onnella saada pisteen pari jostain kisasta ja olla niiden turvin ansiottoman korkealla kauden lopputuloksissa, varsinkin suhteessa nollakerhon kuljettajiin.
En pidä tätä mitenkään pahana asiana. Jokainen kisa lasketaan, jokainen hyvä sijoitus lasketaan. Ihan riippumatta siitä miten se on saavutettu.
Mutta jos lasketaan kaikista kilpailuista sijoitukset (ja oletettavasti niiden keskiarvot), ei onnella enää ole niin paljoa merkitystä.
Veikkaisin, että tuo lainaus tarkoittaa nimenomaan sitä, että parempien sijoitusten lukumäärä vaikuttaa myös kärkikolmikon alapuolella. Eli se yksi "onnenkantamoinen" jatkossakin sijoittaisi kyseisen kuljettajan muiden tasaisemmin suorittavien, muttei yhtä korkealle yltäneiden edelle.
Yksi voitto on uudessa systeemissä enemmän kuin viisi kakkossijaa. Samalla tavalla yksi nelossija olisi enemmän kuin viisi viitossijaa.
En pidä ehdotuksesta, koska se halventaa alempien sijojen merkitystä, ja sitä kautta myös median kiinnostusta niihin. Se saattaa vaikuttaa televisiointiin. Ja kuten klassikkokisoista nähtiin, aiemmin on seurattu kärkiautoja, vaikkei kärjessä tapahtuisi mitään. Toivottavasti siihen ei palata.
Toinen mikä mietityttää on se, miten MM-tilanne aiotaan kertoa? Siis "pistetilanne".