McLaren F1 / LM / GTR

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Toyota iQ:n pukeminen nahkaan ja uusiin puskureihin tuskin on mitenkään valmistamista vielä millään tasolla.
Ja kysyinkin miten verrannollinen Astonin projektiin Mäcin ajatus on, en Montetremolon Ferrariin.
Vertasin juurikin sen vuoksi Macin suunnitelmaa Astonin Gygnetiin, että vaikkka tuo Cygnet olikin hienosto-tuunattu Toyota iQ ja Macin suunnitelma taas aivan oma projektinsa, niin siltikään vakavasti otettavan luxus/urheiluautovalmistajan ei kuulu valmistaa/myydä merkillään mokomia koirankoppeja.
Itseäni ainakin ketuttaisi, jos omistaisin F1:n (sen katuauton) ja olisin maksanut miljoonia saadakseni "aidon Macin". Jonain päivänä kaduilla alkaisi tulla vastaan samanmerkkisiä invamopoja. Mersu onnistui jo 90-luvulla pilaamaan mainettaan hirvenväistötestissä keikahtaneella A-mallillaan. Minusta nuo etuvetomersut olisivat saaneet jäädä tekemättä, samoin kuin tuo Macin suunnitelma. Onneksi italialaisilla urheiluautovalmistajilla riittää kanttia olla sotkeutumatta moisiin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Vertasin juurikin sen vuoksi Macin suunnitelmaa Astonin Gygnetiin, että vaikkka tuo Cygnet olikin hienosto-tuunattu Toyota iQ ja Macin suunnitelma taas aivan oma projektinsa, niin siltikään vakavasti otettavan luxus/urheiluautovalmistajan ei kuulu valmistaa/myydä merkillään mokomia koirankoppeja.
Itseäni ainakin ketuttaisi, jos omistaisin F1:n (sen katuauton) ja olisin maksanut miljoonia saadakseni "aidon Macin". Jonain päivänä kaduilla alkaisi tulla vastaan samanmerkkisiä invamopoja. Mersu onnistui jo 90-luvulla pilaamaan mainettaan hirvenväistötestissä keikahtaneella A-mallillaan. Minusta nuo etuvetomersut olisivat saaneet jäädä tekemättä, samoin kuin tuo Macin suunnitelma. Onneksi italialaisilla urheiluautovalmistajilla riittää kanttia olla sotkeutumatta moisiin.
Se että ilmoitetaan mahdollisuudesta rakentaa pieni henkilöauto ei vielä oikein ole syy sille että asia torpataan täydellisesti.
(eihän tuosta projektista edes tiedetä vielä mitään faktaa)
Astonin projekti oli vain ja ainoastaan siksi olemassa että päästörajoitteet piti saada täytettyä ja M-B:tä nyt ei voi verrata Mäcciin tai Ferrariin muutenkaan jotenka sen A-sarjan voinee tässä kohtaa hylätä kokonaan vertailusta.

Ferrarilla perinteet velvoittaa rakentamaan tiettyjä malleja, V12 ja V8 koneisia urheilumalleja mutta McLarenillahan ei ole autonvalmistajana mitään "pohjaa" koska MP4-12C on niiden ensimmäinen oikea sarjatuotantoauto nimenomaan autotehtaana.
F1 oli aikanaan sarjatuotantoa myös, mutta vain sille specifinen tuotantolinja/projekti McLarenin sisällä, nythän on olemassa erillinen McLaren Automotive -haara josta on tarkoitus kehittää nimenomaan autotehdas.

McLaren tekee asioita omalla tavallaan, ei Ferrarin tai M-B:n tavalla, ja hyvä niin että tekee näin.
Ferrari on Ferrari ja M-B:n luxus-viritykset SLR-McLarenissa nähtiin jo aikaa sitten.
Hienoa että on munaa Mäcillä toteuttaa asioita omaa reittiään. (IMHO)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
#05R Le Castletissa BPR GT Revivalissa 2013.
On tuossa niiiin upea ääni vielä äänenvaimentimienkin jälkeen. Tuo BMW V12 on taidetta joka ikinen kerta kun sen äänen kuulee, harmi etten ole sitten 1997 vuoden jälkeen livenä kuullut.... Ehkä joku päivä.

http://www.youtube.com/watch?v=EUj0RfHHqHg
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Mekka...Mekka. :thumbup:
Ehkä joskus se oma haave toteutuu ja saisi nähdä nuo 2, XP1 LM:n ja 1995 Le Mans:in voittaja #01R:n sekä viimisen tehdyn prototyypin XP5:sen...
Tukholmassa oli mahis nähdä 56XPGT aiemmin tänä vuonna, mutta enpä sitten sinne päässyt.

Tässä muuten vähän tunnelmia 1998 Le Mans:sista. BPR GT Revivalissakin nähty #24R on tässä näissä samoissa väreissä, joissa auto nähdään tänään.
http://www.youtube.com/watch?v=--zBGHXZJUg

Ja sitten takaisin BPR Revivaliin: kuunelkaa tätä V12:sen ääntä. :thumbup:
#05R etenkin videon loppupuolella...
http://www.youtube.com/watch?v=me0Qx0Q6L-w

Ja tässä "Harrods" #06R....
http://www.youtube.com/watch?v=KHLKfrfferY
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jaha siinä olisikin 2/3 jotka haluaisin nähdä.
Le Mans winner ja sen tuloksena tehty LM, joka on tässä tuo prototyyppi XP1 LM. Näiden lisäksi olisi kiva nähdä vielä mm. NFS2:sen videon tekoon käytetty XP5, joka nähtiin myös EVO:n historiallisessa testissäkin tässä hiljattain....
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuollainen McFeast voisi olla pirssi, jolla syöttää esim. STT sarjassa hatullisen sitä itseään eräälle turkulaiselle itsetietoiselle wanna-be-tähtikuljettajalle.... Luulis pyörivän kahdeksikkoa jonkun Viperin ympärillä ;)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
#16R bongattu tänään, lauantaina Towcesterissä UK:ssa. :thumbup:
Oli kuulemma tuo kuvan ottanut henkilö nähnyt myös itse Adrian Newayn ottamassa rennosti, #14Rää ei tosin näkynyt lähistöllä, jonka herra myös omistaa.


Eli tämän #14R, tämä kuvattu myös jossain UK:n suunnalla viime aikoina, en tiedä tosin millon mutta laitetaan nyt kuitenkin.


http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=753270&page=23

Tuli tuo #14R muuten piirrettyäkin tuossa loppu syksystä...
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Uuteen-Seelantiin avattiin sitten McLaren Deeleri. Tottakai paikalla oli vähän historiallista tavaraa ja P1 ilmeisesti ja sitten 2 maassa olevaa F1:stä.
Super harvoin missään nähty 1996 #049 runkoinen F1 sekä sen vieressä vähän useammin nähty 1995 vuosimallin #018.
Kuten voisi luulla, tuo #018 ei suinkaa ole LM tai GTR. Se on ihan perus F1:nen, johon on asennettu LM/GTR aerodynamiikka paketit, eli siivet, keulapalat ym, renkaat vanteet ym. ja sitten tietenkin auto on muistaakseni toinen niistä kahdesta F1:sestä, jossa on päivetty LM-spec moottori, eli 668hv 627hv:n sijasta.

1996 #049


1995 #018


Voitte myös lukea yhden paikalla käyneen henkilön ajatuksia tuosta reissusta. Todella tuntui olevan vaikuttunut. :)

Lähde:
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=1112051
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jaha tänään tällästä; 1997 Longtail GTR in Goodin & Companyn huutokaupassa tammikuun 17-18 päivä.
Kyseessä on runko #21R, meille Suomalaisille hyvin erityinen runko meinaa tällä voitettiin Sörkässä 1997. :thumbup:

http://www.goodingco.com/vehicle/1997-mclaren-f1-gtr-longtail/

Kisahistoria #21R:
#1997 BMW Motorsport FIA GT : Hockenheim 1st (Lehto/Soper), Silverstone 3rd (Lehto/Soper), Helsinki 1st (Lehto/Soper)
Nurburgring 3rd (Lehto/Soper), Laguna Seca DNF (Lehto/Kox).

Ainoa miiinus on, ettei autolla ole Le Mans historiikkia takanaan ei edes 1997 vuodelta, Lehto/Soper/Piquet ajoivat Le Mansin vartavasten kisaan rakennetulla #24R:llä. Mutta hyvin mielenkiintoista on nähdä millaseksi tämä hinta tulee olemaan. JJ Lehdon nimi ovessa ja auton kisahistoriikissa varmasti on merkille laitettavaa huutokaupassa. JJ on kuitenkin hyvin arvostettu kuljettajana edelleen, ilman häntä historiallinen debyytti voitto Le Mans:ssa 1995 olisi ollut vain unta, ja Ray Bellm / James Weaver saavat olla iloisia JJ:n panoksesta kauden 1996 Le Mans/Zhuhain ja Suzukan kilpailuissa sekä kaikki varmasti muistavat miten JJ koulutti Mersuja autolla, jolla periaatteessa olisi pitänyt
olla kaiken järjen mukaan hitaampi. Eikä unohtaa voi legendaksi mainittua SPA:n kisaa 1997.....

Joten hyvin mielenkiinnolla ainakin itse tulen tätä seuraamaan; AF:n foorumilla veikataan jotakuinkin 6$M hintaa, paha sanoa. Joka tapauksessa jos tuo reilu 6 menee rikki se on ennätys Longtail GTR:ien osalta.
Nähtäväksi jää, päivittelen tänne kun uutta infoa tulee.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Jottei totuus unohtuisi, millainen todellinen katuauto pitäisi olla; Näin Joulun Kunniaksi ottakaapa lasi Rommia eteenne ja nauttikaa näistä kuvista sekä tarinasta.
Speed Hunters ja McLaren F1 LM.
http://www.speedhunters.com/2013/04/speedhunters-meet-the-mclaren-f1-lm/

Kuvissa esiintyvä LM on prototyyppi; 1995 vuoden XP1 LM, edelleen ja varmasti pysyy McLarenin omistuksessa.
Näitähän tehtiin myytäväksi vuonna 1996 5 kappaletta 1995 Le Mansin maaliin tulleitten McLareneitten numeromäärän mukaan. 3 kappaletta näistä on Brunein tallissa jossain keskellä ei mitään; LM2 on Japanissa ja LM3 on USA:ssa.

Lyhyesti: GTR katukilvissä 3 istuimella, suorahampainen vaihdelaatikko, 1064kg, 668hv, 0-170kmh-0 11,5 sekunttia katurenkailla.

HIntalappu tänään taitaa olla sielä 15-20 miljoonan Euron lähellä. Toisaalta vaikkapa LM3:sen omistaja Ralph Lauren voi pyytää tästä autosta niin paljon kun häntä huvittaa, jos joku haluaa tälläsen, siitä pitää olla valmis maksamaan sen mitä myyjä pyytää.
Tämä taitaa tosin päteä jo jokaiseen tehtyyn F1:seen.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
HIeno kuva, mutta pakko kysyä että mikä virka tuolla "An" on tuossa lauseessa? :confused:
Eikös toi joku Englannin kielioppijuttu ole? :eek:
En minä muista enää näitä kaikkia, joku viisas sanoi että vokaalin edessä pitää olla AN-sana... En tiedä sitte :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eikös toi joku Englannin kielioppijuttu ole? :eek:
En minä muista enää näitä kaikkia, joku viisas sanoi että vokaalin edessä pitää olla AN-sana... En tiedä sitte :D
No kielioppi mullekin mieleen tuli mutta siinä tapauksessa lause olisi oikein nimenomaan ilman "an" liitettä koska "the" itsessään jo korostaa ultimate sanaa....
"the ultimate roadcar" vastaisi kuvausta kaikkein parhaasta katuautosta, piste. "an ultimate roadcar experience" taas viittaisi esimerkiksi parhaaseen kokemukseen...
kieliopillisesti viisaammat voinee kertoa sitten nuo tarkemmat merkitykset :)
 
Ylös