McLaren F1 / LM / GTR

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Nyt en osaa tohon sanoa kyllä juuta tai jaata. Itse seuraan enemmän tätä F1 GTR osastoa, M1:sistä en oikeastaan osaa sanoa mitään muuta kuin sen, että voi kun näkisi taas joskus livenä. :ahem:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sen enempää ketjua offtopicciin viemättä, niin M1:llä ajettiin myös Jenkkilässä IMSA-sarjoja? Luulin että radalla se oli lähinnä vain oman merkkisarjansa kilpuri.
Ajettiinhan toki. Tuo näyttäisi 4-ryhmäläiseltä. Koko M1-projekti oli Bemarin vastaisku Porschelle, joka hallitsi urheiluautoja 70-luvun loppupuoliskolla 935:lla. Homma vaan kusi hiukan kintuille, kun projekti erinäisistä syistä viivästyi ja viivästyi, sillä seuraamuksella, että säännöt pääsi muuttumaan.. Tuo Procar -luokka sitten kursittiin kasaan, kun sattui olemaan varsin paljon 4-ryhmäläisiä aihioita, ilmeisesti luokittelua varten tehtyjä, jotka eivät olleet kilpailukykyisiä.

Vähän samaan tapaan kun F3000 -luokka myöhemmin muodostettiin hyödyntämään Cossyn vapaastihengittäviä DFV-koneita...

Tässä ehkä yksi kuuluisimmista 5-ryhmän M1:stä (ja ainakin kaunein): http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery_video&video=Kemora_BMW.f4v&back=videos

Ja voin sanoa, että kuulostaa komeelta livenä kun laukkaa täyttä!
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ajettiinhan toki. Tuo näyttäisi 4-ryhmäläiseltä. Koko M1-projekti oli Bemarin vastaisku Porschelle, joka hallitsi urheiluautoja 70-luvun loppupuoliskolla 935:lla. Homma vaan kusi hiukan kintuille, kun projekti erinäisistä syistä viivästyi ja viivästyi, sillä seuraamuksella, että säännöt pääsi muuttumaan.. Tuo Procar -luokka sitten kursittiin kasaan, kun sattui olemaan varsin paljon 4-ryhmäläisiä aihioita, ilmeisesti luokittelua varten tehtyjä, jotka eivät olleet kilpailukykyisiä.

Vähän samaan tapaan kun F3000 -luokka myöhemmin muodostettiin hyödyntämään Cossyn vapaastihengittäviä DFV-koneita...

Tässä ehkä yksi kuuluisimmista 5-ryhmän M1:stä (ja ainakin kaunein): http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery_video&video=Kemora_BMW.f4v&back=videos

Ja voin sanoa, että kuulostaa komeelta livenä kun laukkaa täyttä!
Yksi tekijä projektin viivästymiseen, miksi M1:sen valmistus siis viivästyi oli Lamborghinin talousvaikeudet niihin aikoihin. Valmistus peruttiin Lambolta ja siirrettiin muistaakseni Itävaltaan. Lamborghini kuitenkin ehti vastata M1:sen suunnittelusta varsin pitkälle mm. korin osalta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sen enempää ketjua offtopicciin viemättä, niin M1:llä ajettiin myös Jenkkilässä IMSA-sarjoja? Luulin että radalla se oli lähinnä vain oman merkkisarjansa kilpuri.
IMSA GTO sarjan 2 (tai 3 - lähteestä riippuen) BMW March M1-kilpuria olivat alumiini-monokokin ympärille rakennettuja silhuetteja. '80 IMSA GTX luokassa kone oli vielä oma M88 mutta pari vuotta myöhemmin GTO luokassa pata oli Chevroletin 56-litrainen V8 http://bringatrailer.com/2010/12/03/bat-exclusive-group-5-1979-march-bmw-m1/
Euroopan puolella Sauber rakensi kaiketi kaksi kpl M1:a r.5 spekseihin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu ja tuo on kaiketi se ainoa ehjänä oleva. Toinen tuhoitui Kyalamissa.

Shnitzer teki luonnollisesti oman 5-ryhmäläisen turbokoneella, joka on eräiden lähteiden mukaan tehokkain DRM:n kilpuri.

Noiden Sauberin muottien mukaan on sitten jo tehty useampikin kilpuri useammassakin maassa ja useampaan luokkaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olikos se Virtasen Ollilla ollut "M1" juuri tällainen Sauber-kopio ja tehty Ruottissa?
Jeps. Auton teki ruotsalainen "velho" Roland "G-Rex" Gingtorp. Sama kaveri väänsi useammankin M1:n rungon putkesta. Katteet oli suoraan (ja tarkasti) kopioitu Jürg Bächin aidosta Sauber-BMW:sta. Katteet meni sit pas-2 siinä Ahveniston varikkomäen kolarissa, jossa muina osapuolina olivat Kaarna Ollilta vuokratulla Camarolla ja Tuomo Honkanen SRT:n Escortilla. Uudet katteet oli sit kotitekoiset ja tehty enemmän tai vähemmän sinnepäin.

Bächin auto oli muuten ollut LeMans 24:ssa jonkin sortin turva-autona tms. (miten tuon flagbilen termin nyt kääntäisi) 1981.

Ennen Virtasta suomessa (tai no oikeasti Ruotsissa) Onni Kreivillä oli samanlainen Bemu. Se paloi Kreivin autotallin mukana ja oli entisessä elämässään ollu Jens Nykjaerin C2-luokan proto.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bächin auto oli muuten ollut LeMans 24:ssa jonkin sortin turva-autona tms. (miten tuon flagbilen termin nyt kääntäisi) 1981.
Kyseinen termi viittaa väritykseen -johon auto on nykyisin palautettu. Toinen puoli Italian trikolorin väreisttä, toinen Ranskan. Löytyy nykyisin netistäkin. Eli oli ihan kisassa mukana.

http://www.ambuehler.ch/reto/sauber-petronas/index_files/slide0027_image007.jpg
http://touringcarracing.net/Pages/p 1981 Zolder Westfalen.html
http://www.racingsportscars.com/suffix/photo/BMW/M1/Gr.5.html Tästä muuten taitaa nähdä osan auton historiaa. Pitäisi käsittääkseni olla Nürren 1000 km voittaja. Ja tottakai Kemora 500 '88. ;)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gFsUlvkO2b0
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja jos sen verran asian vierestä vielä kerrotaan, niin "hyvässä muistissa" on Special Saloonin PM-viikonloppu Kemoralla kun kolme BMW:tä teki promokierrokset rataa ympäri:
Wiikin 320
Bächin M1, vielä silloin kokovalkoinen Turtle Waxin sponssein
Kreivin M1

Ja kaikki kolme näkyy hyvin tässä Leskisen Petrin Affanisto -pätkässä.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5t-Sedk6Wz0
Aika identtisen näköisiä kauempaa noi M1:set.

Bächi ei oikein koskaan pärjännyt vimeisen päälle Speciaaleissa tuolla M1:llä, mutta tiedä sitten oliko enempi kuskissa vikaa. Kerran taisi kilkata Lappalaisen kanssa huolella Ahvenistolla ja myöhemmin samainen Camaro tuli melkein kyljestä sisään Kemoralla nykyisen AKK:n puheenjohtajan toimesta ;).
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Takaisin aiheeseen jos ette pahastu.

Ensimmäiset kuvat #21R:stä ovat ilmestyneet nettiin. Scottscale:ssa pidettävässä huutokaupassa 17-18 tammikuuta siis on JJ Lehdon ex-1997 McLaren F1 GTR Longtail; #21R myynnissä. Hintaa odotetaan tulevan 5-7 miljoonaa USD:tä ja kyseessähän on yksi parhaiten dokumentoituista, entisöidystä ja pidetystä Longtail GTR:stä mitä markkinoille on tullut, ja hyvin vähän näitä taitaa jatkossa tullakaan.
Kisahistorialtaan #21R kaudella 1997 FIA GT1 MM sarjassa:
Hockenheim 1. Lehto/Soper, Silverstone 3. Lehto/Soper, Helsinki 1. Lehto/Soper, Nurburgring 3. Lehto/Soper, Laguna Seca DNF Lehto/Kox.
Le Mans historiaa tällä rungolla ei ole, BMW Motorsport ajatti meinaa runkoja #24R (Lehto/Soper/Piquet) ja #26R (Kox/Ravaglia/Helary) Le Mansissa samana vuonna.
Ja legendaarisen SPA:n Lehto/Soper voitti rungolla #26R, jos joku tätä muistelee.

Ja tosiaan en usko lähiaikoina tulevan näitä Longtaileja kamalasti myyntiin, tämä on aika erityinen tapaus Suomalaisessa moottoriurheiluhistoriassa, auto on Helsingissä ainoan GT1 kisan voittanut yksilö, jota ajoi JJ ja autolla otettiin myös siis sarjan ekassa kisassa voittokin.
Muut GTR Longtailit ovat aika kortilla tosiaankin myyntiä ajatellen:
- #19R entisöity 97' Presentation liveryyn, sijainti UK varmoissa käsissä
- #20R McLarenilla edelleen GULF Davidoff Le Mans 1997 väreissä
- #21R tulossa siis NYT myyntiin
- #22R Duncan Hamilton Collection, ns. Rofgo-collection entisöiy 1997 Le Mans väreihin
- #23R USA:ssa yksityisellä omistajalla ilmeisesti
- #24R UK:ssa 1998 Le Mans väreissä yksityisellä omistajalla
- #25R Japanissa ja pysyykin
- #26R BMW Museum Munchen #24R Le Mans 1997 väreissä
- #27R Parabolica 1997 FIA GT1 väreissä, yksityisellä omistajalla UK:ssa
- #28R ilmeisesti USA:ssa, Davidoff GULF FIA GT1 värit.



http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?p=7102789&posted=1#post7102789

Jäädään siis odottelemaan mitä loppuviikolla tapahtuu...!
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ja lisää kuvia Arizonasta! Auton sijainti todellakin saa kaiken huomion varmasti. Toivokaamme "price recordia" mitä tulee GTRien myyntiin.!





LÄHDE
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Harmi että nuo Mäkkärit on hinnoiteltu aivan stratosfääriin (kauas pilvien yläpuolelle) ettei ole mitään pienintäkään toivoa nähdä sellaista kiertämässä kilpailumielessä vaikkapa Kemoralla...

"saaristolaivuri" Lehto olis kohtuu kova vetonaula tuollaisen Mäkin kans ens suven Kemoran juhlakisaan.... Vanhoja 5-ryhmäläisiä (siis ison luokan autoja) kun ei ole enää Suomessa kaiketi ensimmäistäkään.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Harmi että nuo Mäkkärit on hinnoiteltu aivan stratosfääriin (kauas pilvien yläpuolelle) ettei ole mitään pienintäkään toivoa nähdä sellaista kiertämässä kilpailumielessä vaikkapa Kemoralla...

"saaristolaivuri" Lehto olis kohtuu kova vetonaula tuollaisen Mäkin kans ens suven Kemoran juhlakisaan.... Vanhoja 5-ryhmäläisiä (siis ison luokan autoja) kun ei ole enää Suomessa kaiketi ensimmäistäkään.
On ne hinnakkaita ja viime vuosina hinnat on nousseet monin kertaiseksi. Muutama vuosi sitten sellanen 2-3 miljoonaa oli F1:sestä suht kallis maksaa ja tänään hinnat ovat vähintään 5-10 miljoonan tietämillä. GTR:ien suhteen kaikki ratkaisee, kuljettaja historia, kilpailuhistoria, Le Mans, nykyinen kunto ym. LM:n kohdalla hintalappu on varmaan sielä 15-20 miljoonan tietämillä nykyään. Montereyn huutokauppa taisi tehdä ison noston näihin hintoihin. Mutta periaatteessa mikä tahansa F1:nen on sellanen auto tänään omistaa, että sen myyjä voi siitä pyytää juuri sen mitä siitä haluaa. Etenkin GTR/LM omistajat, ja etenkin GT:n omistaja voi pyytää ihan mitä lystää. Jos joku sen haluaa, se sitten myös maksaa siitä sen mitä myyjä pyytää.

En silti sanoisi näitä hintoja taivaalle hinnotelluiksi. Klassikko Ferrareista on maksettu ihan käsittömättömiä summia, 250GTO:sta helposti 20 miljoonaa ja ilmeisesti näiden hinnat ovat vaan nousseet. Sen mitä luin Simon Kingstonin mietteitä eräästä UK:ssa tehdystä autolehdestä, 30-40 miljoonaa hyvästä Ferrarin tarkistamasta ja muutenkin historialtaan tiedossa olevasta yksilöstä on ihan mahdollinen summa.
Viime vuonnahan muistaakseni juuri tuola Montereyssä myytiin 10 kappaletta tehty N.A.R.T avo Ferrari, en nyt juuri muista sitä tarkkaa malli nimeä, mutta hintaa taisi tulla 27 miljonaa USD:tä, sillä autolla oli vielä muistaakseni merkittävän kilpailuran amerikassa tehnyt kuljettaja omistajanaan, jonka auton sitten perhe myi hyväntekeväisyyshuutokaupassa sielä Montreyssä.

Joo toi #21R olisi todella hienoa saada Suomeen, vaikkei sillä kilpailuja ajettaisi, sitä voisi näytösajoissa käyttää. Tottakai sen ulkoiluttaminen ja huoltaminen on kallista puuhaa, vaatii mekaanikkoja ja vaatii tietämystä ja ammattitaitoa ja pääoma ei saa olla mikään ongelma missään kohtaa. Mutta vaikka se saataisiin tänne vaikka museoon seisomaan, sekin kelpaisi mulle. Tuolla kuitenkin ajettiin Helsingin keskustassa kilpaa, otettiin paalupaikka ja voitto kotiyleisön edessä sen ainoan kerran mitä GT1 luokka täällä vieraili.

Olisi todella mielenkiintosta tietää JJ:n mietteitä tästä huutokaupasta, ja yleensäkin kuulla miehen mietteitä liittyen hänen 95-97 vuosina ajettuun McLaren F1 GTR uraan BPR GT/Le Mans/FIA GT1 sarjassa.
Mutta varmaankin saan näitä mietteitä odottella vielä pitkän tovin verran, yritetty on monella tavalla saada tietoa, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. :frown:

Tästä Scottsdalin huutokaupasta sen verran vielä, että paikalle on matkustanut myös herra nimeltä Gordon Murray ja varmaankin näämme herralta muutaman sanan huutokauppaa ennen, aivan kuten hän teki viime vuonna F1 #066 myyntiä ennen. Ja sehän hinta oli sitten lähemmäs muistaakseni 8 miloonaa USD:tä, joka oli ennätys hinta F1:sestä. Sen jälkeen ja tähän nojaan sen oletuksen, että joka ikisen F1:sen hintalappu nousi monta miljoonaa tuon jälkeen. Jos joku maksaa perus F1:sestä ilman LM-spec moottoripäivityksiä ja putkistoja ym. 8 miljoonaa; mitä LM tai Le Mans historialla oleva GTR tulisi maksamaan....?

Jään edelleenkin odottamaan mitä tapahtuu huomenna ja ylihuomenna Arizonassa.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Viime vuonnahan muistaakseni juuri tuola Montereyssä myytiin 10 kappaletta tehty N.A.R.T avo Ferrari, en nyt juuri muista sitä tarkkaa malli nimeä, mutta hintaa taisi tulla 27 miljonaa USD:tä, sillä autolla oli vielä muistaakseni merkittävän kilpailuran amerikassa tehnyt kuljettaja omistajanaan, jonka auton sitten perhe myi hyväntekeväisyyshuutokaupassa sielä Montreyssä.
Joo, tuosta oli TV:ssa juttua Wayne Carinin (tjsp) auto-ohjelmassa. Omistaja ei ymmärtääkseni ollut mikään niinkään kuuluisa kuski, mutta se, ken sai don Enzon ylipuhuttua ylipäätään valmistamaan nuo 10 yksilöä oli joku LeMans-voittaja (Ferrarin ratissa). Tämä sitten myi/lahjoitti 9:lle mielestään auton arvoiselle ystävälleen tuollaisen N.A.R.T:n. Tuon huutokaupatun NARTin ostohinta oli aikanaan rahaksi muutettuna about 20.000 USD. Muutama tonttu käteistä ja joku umpikorinen Fefe, minkä tämä edesmennyt omistaja oli juuri ehtinyt hankkimaan...
Carinin mielipiteen mukaan tuo hyväntekeväisyys-aspekti nosti merkittävästi hintaa. Ilman sitä olisi jäänyt varmaan johonkin 10-15 miltsin välille tuon hinta.
Mutta tuo N.A.R.T. ei suoraan selitä Mäkkien hinnan tähtitieteellisyyttä. Ei jonkun Lister Stormin tai Panoz Esperanten tai Porsche GT1:n hinnat ymmärtääkseni ole likikään noiden Mäkkien hintoja.

Olisi todella mielenkiintosta tietää JJ:n mietteitä tästä huutokaupasta, ja yleensäkin kuulla miehen mietteitä liittyen hänen 95-97 vuosina ajettuun McLaren F1 GTR uraan BPR GT/Le Mans/FIA GT1 sarjassa.
Mutta varmaankin saan näitä mietteitä odottella vielä pitkän tovin verran, yritetty on monella tavalla saada tietoa, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. :frown:
Ei taida herra saaristolaivuri nykyisin olla kovinkaan hanakasti julkisuudessa jotta pääsisi tenttaamaan. Mahtaisiko edes Kyllösen Matille suoda haastattelua (vaikka Matti lupais ettei mainitse veneilyä sanallakaan....)?:tongue:
 
Ylös