S.A (Orginal)
Well-known member
OKEI, asia selvä. Pitäisi vähän sivistää itseä useammin. :thumbup:
Sen enempää ketjua offtopicciin viemättä, niin M1:llä ajettiin myös Jenkkilässä IMSA-sarjoja? Luulin että radalla se oli lähinnä vain oman merkkisarjansa kilpuri.Videossa myös M1...:ahem:
http://www.youtube.com/watch?v=gyHU5wQz3Lw#t=55
Ajettiinhan toki. Tuo näyttäisi 4-ryhmäläiseltä. Koko M1-projekti oli Bemarin vastaisku Porschelle, joka hallitsi urheiluautoja 70-luvun loppupuoliskolla 935:lla. Homma vaan kusi hiukan kintuille, kun projekti erinäisistä syistä viivästyi ja viivästyi, sillä seuraamuksella, että säännöt pääsi muuttumaan.. Tuo Procar -luokka sitten kursittiin kasaan, kun sattui olemaan varsin paljon 4-ryhmäläisiä aihioita, ilmeisesti luokittelua varten tehtyjä, jotka eivät olleet kilpailukykyisiä.Sen enempää ketjua offtopicciin viemättä, niin M1:llä ajettiin myös Jenkkilässä IMSA-sarjoja? Luulin että radalla se oli lähinnä vain oman merkkisarjansa kilpuri.
Yksi tekijä projektin viivästymiseen, miksi M1:sen valmistus siis viivästyi oli Lamborghinin talousvaikeudet niihin aikoihin. Valmistus peruttiin Lambolta ja siirrettiin muistaakseni Itävaltaan. Lamborghini kuitenkin ehti vastata M1:sen suunnittelusta varsin pitkälle mm. korin osalta.Ajettiinhan toki. Tuo näyttäisi 4-ryhmäläiseltä. Koko M1-projekti oli Bemarin vastaisku Porschelle, joka hallitsi urheiluautoja 70-luvun loppupuoliskolla 935:lla. Homma vaan kusi hiukan kintuille, kun projekti erinäisistä syistä viivästyi ja viivästyi, sillä seuraamuksella, että säännöt pääsi muuttumaan.. Tuo Procar -luokka sitten kursittiin kasaan, kun sattui olemaan varsin paljon 4-ryhmäläisiä aihioita, ilmeisesti luokittelua varten tehtyjä, jotka eivät olleet kilpailukykyisiä.
Vähän samaan tapaan kun F3000 -luokka myöhemmin muodostettiin hyödyntämään Cossyn vapaastihengittäviä DFV-koneita...
Tässä ehkä yksi kuuluisimmista 5-ryhmän M1:stä (ja ainakin kaunein): http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery_video&video=Kemora_BMW.f4v&back=videos
Ja voin sanoa, että kuulostaa komeelta livenä kun laukkaa täyttä!
IMSA GTO sarjan 2 (tai 3 - lähteestä riippuen) BMW March M1-kilpuria olivat alumiini-monokokin ympärille rakennettuja silhuetteja. '80 IMSA GTX luokassa kone oli vielä oma M88 mutta pari vuotta myöhemmin GTO luokassa pata oli Chevroletin 56-litrainen V8 http://bringatrailer.com/2010/12/03/bat-exclusive-group-5-1979-march-bmw-m1/Sen enempää ketjua offtopicciin viemättä, niin M1:llä ajettiin myös Jenkkilässä IMSA-sarjoja? Luulin että radalla se oli lähinnä vain oman merkkisarjansa kilpuri.
Olikos se Virtasen Ollilla ollut "M1" juuri tällainen Sauber-kopio ja tehty Ruottissa?Noiden Sauberin muottien mukaan on sitten jo tehty useampikin kilpuri useammassakin maassa ja useampaan luokkaan.
Jeps. Auton teki ruotsalainen "velho" Roland "G-Rex" Gingtorp. Sama kaveri väänsi useammankin M1:n rungon putkesta. Katteet oli suoraan (ja tarkasti) kopioitu Jürg Bächin aidosta Sauber-BMW:sta. Katteet meni sit pas-2 siinä Ahveniston varikkomäen kolarissa, jossa muina osapuolina olivat Kaarna Ollilta vuokratulla Camarolla ja Tuomo Honkanen SRT:n Escortilla. Uudet katteet oli sit kotitekoiset ja tehty enemmän tai vähemmän sinnepäin.Olikos se Virtasen Ollilla ollut "M1" juuri tällainen Sauber-kopio ja tehty Ruottissa?
Kyseinen termi viittaa väritykseen -johon auto on nykyisin palautettu. Toinen puoli Italian trikolorin väreisttä, toinen Ranskan. Löytyy nykyisin netistäkin. Eli oli ihan kisassa mukana.Bächin auto oli muuten ollut LeMans 24:ssa jonkin sortin turva-autona tms. (miten tuon flagbilen termin nyt kääntäisi) 1981.
On ne hinnakkaita ja viime vuosina hinnat on nousseet monin kertaiseksi. Muutama vuosi sitten sellanen 2-3 miljoonaa oli F1:sestä suht kallis maksaa ja tänään hinnat ovat vähintään 5-10 miljoonan tietämillä. GTR:ien suhteen kaikki ratkaisee, kuljettaja historia, kilpailuhistoria, Le Mans, nykyinen kunto ym. LM:n kohdalla hintalappu on varmaan sielä 15-20 miljoonan tietämillä nykyään. Montereyn huutokauppa taisi tehdä ison noston näihin hintoihin. Mutta periaatteessa mikä tahansa F1:nen on sellanen auto tänään omistaa, että sen myyjä voi siitä pyytää juuri sen mitä siitä haluaa. Etenkin GTR/LM omistajat, ja etenkin GT:n omistaja voi pyytää ihan mitä lystää. Jos joku sen haluaa, se sitten myös maksaa siitä sen mitä myyjä pyytää.Harmi että nuo Mäkkärit on hinnoiteltu aivan stratosfääriin (kauas pilvien yläpuolelle) ettei ole mitään pienintäkään toivoa nähdä sellaista kiertämässä kilpailumielessä vaikkapa Kemoralla...
"saaristolaivuri" Lehto olis kohtuu kova vetonaula tuollaisen Mäkin kans ens suven Kemoran juhlakisaan.... Vanhoja 5-ryhmäläisiä (siis ison luokan autoja) kun ei ole enää Suomessa kaiketi ensimmäistäkään.
Joo, tuosta oli TV:ssa juttua Wayne Carinin (tjsp) auto-ohjelmassa. Omistaja ei ymmärtääkseni ollut mikään niinkään kuuluisa kuski, mutta se, ken sai don Enzon ylipuhuttua ylipäätään valmistamaan nuo 10 yksilöä oli joku LeMans-voittaja (Ferrarin ratissa). Tämä sitten myi/lahjoitti 9:lle mielestään auton arvoiselle ystävälleen tuollaisen N.A.R.T:n. Tuon huutokaupatun NARTin ostohinta oli aikanaan rahaksi muutettuna about 20.000 USD. Muutama tonttu käteistä ja joku umpikorinen Fefe, minkä tämä edesmennyt omistaja oli juuri ehtinyt hankkimaan...Viime vuonnahan muistaakseni juuri tuola Montereyssä myytiin 10 kappaletta tehty N.A.R.T avo Ferrari, en nyt juuri muista sitä tarkkaa malli nimeä, mutta hintaa taisi tulla 27 miljonaa USD:tä, sillä autolla oli vielä muistaakseni merkittävän kilpailuran amerikassa tehnyt kuljettaja omistajanaan, jonka auton sitten perhe myi hyväntekeväisyyshuutokaupassa sielä Montreyssä.
Ei taida herra saaristolaivuri nykyisin olla kovinkaan hanakasti julkisuudessa jotta pääsisi tenttaamaan. Mahtaisiko edes Kyllösen Matille suoda haastattelua (vaikka Matti lupais ettei mainitse veneilyä sanallakaan....)?:tongue:Olisi todella mielenkiintosta tietää JJ:n mietteitä tästä huutokaupasta, ja yleensäkin kuulla miehen mietteitä liittyen hänen 95-97 vuosina ajettuun McLaren F1 GTR uraan BPR GT/Le Mans/FIA GT1 sarjassa.
Mutta varmaankin saan näitä mietteitä odottella vielä pitkän tovin verran, yritetty on monella tavalla saada tietoa, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. :frown: