F-1 tekee kuolemaa

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Samalta foorumilta:

Autosport review fall 1994:
Team budgets (all costs)

Ferrari 102 Million
McLaren 64 Million (produced a lemon)
Williams (52 Million)
Benetton (47 Million)
Jordan (38 Million)
Sauber (33 Million)
Ligier (30 Million)
Tyrrell Racing (30 Million)
Footwork (23 Million)
Minardi (18 Million)
Simtek (17 Million)

Oliko Force indian budjetti tänävuonna jotain 150M?
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Budjetit 80-90-luvulla:

Vasta tällä viikolla luin Atlas F1:stä pari hyvää postausta. En sitten tiedä mistä tiedot on, mutta ainakin ensimmäinen on varsin asiantunteva:

http://forums.autosport.com/showthread.php?postid=3419042#post3419042
http://forums.autosport.com/showthread.php?postid=3419555#post3419555

Dollarit voi inflaatiokorjata tällä:

http://www.westegg.com/inflation/
Ja sitten vielä meininkiä 70-luvulta:
http://forums.autosport.com/showthread.php?s=&threadid=84465
ja
http://forums.autosport.com/showthread.php?postid=2229537#post2229537

Niin, ja kakkoskuski maksoi silloin ykköskuskin palkan ;)
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Force ois ajanu tuolla 150 miljoonalla puol toista kautta 94..
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24338
Sijainti
lappeen Ranta
Hitto kun oli tuo "Ecclestone: 'mitalit' F1:iin jo 2009" -ketju tän ketjun päällä niin luin yhdistellen, että "Ecclestone tekee kuolemaa". :D tai :eek!: tai :( hiukan näkökannasta riippuen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kyllä tässä Törnin avauksessa on ihan asiaa. Ja ei koske pelkästään ykkösiä. Rallin MM-sarja tekee tosissaan kuolemaa. Talleja jättäytyy pois kuin sieniä sateella, ensin Suzuki ja nyt puhutaan jo Subarun jättäytymisestä. Mitä tekemistä tällä on ykkösten kanssa? Epävakaan taloudellisen kauden aiheuttama rahoituskriisi. Toinen juttu on koko autourheilu ja tämä virheä linja jota kaikki lähes kaikki autonvalmistajat ja muukin liike-elämä ajavat monilla eri tahoilla. Tähän yhtälöön on vaikea asettaa moottoriurheilua edes pitkällä juoksulla. Sääli, mutta tältä tämä nyt alkaa näyttää. Rankkoja muutoksia on tulossa. Budjetit tulevat yhä tiukemmiksi ja sääntöjä muutetaan säästeliäämmiksi, virheämmiksi ja komponentteja tullaan yhtenäistämään. Tuskin ykköset lopulliset kuolee, mutta sekään ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3455
Sijainti
Lahti
Kyllä tässä Törnin avauksessa on ihan asiaa. Ja ei koske pelkästään ykkösiä. Rallin MM-sarja tekee tosissaan kuolemaa. Talleja jättäytyy pois kuin sieniä sateella, ensin Suzuki ja nyt puhutaan jo Subarun jättäytymisestä. Mitä tekemistä tällä on ykkösten kanssa? Epävakaan taloudellisen kauden aiheuttama rahoituskriisi. Toinen juttu on koko autourheilu ja tämä virheä linja jota kaikki lähes kaikki autonvalmistajat ja muukin liike-elämä ajavat monilla eri tahoilla. Tähän yhtälöön on vaikea asettaa moottoriurheilua edes pitkällä juoksulla. Sääli, mutta tältä tämä nyt alkaa näyttää. Rankkoja muutoksia on tulossa. Budjetit tulevat yhä tiukemmiksi ja sääntöjä muutetaan säästeliäämmiksi, virheämmiksi ja komponentteja tullaan yhtenäistämään. Tuskin ykköset lopulliset kuolee, mutta sekään ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto.
Tämä aseistariisunta saattaa olla pitkässä hölkässä jopa hyvä asia. Tehdastallit, niiden mammuttimaiset tsydeemit ja megabudjetit ovat tietysti muigeata katseltavaa, mutta jossain kohtaa siinäkin tulee narun pää vetäjän käteen.

Ja onko se paha? Maailmaa kun muutenkin tuntuu vaivaavan jonkinasteinen megalorexia, niin olisi hyvä, jos räjähdysmoottoriurheilijat arvaisivat näyttää mallia ja ryhtyä tekemään juttujansa hieman matalammalla profiililla.

Olisihan se samalla osoitus siitä, että jengi tosissaan uskoo asiaansa ja lajiinsa. Ei tässä mitään mammutteja kaivata.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kyllä tässä Törnin avauksessa on ihan asiaa. Ja ei koske pelkästään ykkösiä. Rallin MM-sarja tekee tosissaan kuolemaa. Talleja jättäytyy pois kuin sieniä sateella, ensin Suzuki ja nyt puhutaan jo Subarun jättäytymisestä. Mitä tekemistä tällä on ykkösten kanssa? Epävakaan taloudellisen kauden aiheuttama rahoituskriisi. Toinen juttu on koko autourheilu ja tämä virheä linja jota kaikki lähes kaikki autonvalmistajat ja muukin liike-elämä ajavat monilla eri tahoilla. Tähän yhtälöön on vaikea asettaa moottoriurheilua edes pitkällä juoksulla. Sääli, mutta tältä tämä nyt alkaa näyttää. Rankkoja muutoksia on tulossa. Budjetit tulevat yhä tiukemmiksi ja sääntöjä muutetaan säästeliäämmiksi, virheämmiksi ja komponentteja tullaan yhtenäistämään. Tuskin ykköset lopulliset kuolee, mutta sekään ei ole täysin pois suljettu vaihtoehto.
Eihän edes toinen maailmansota lopettanut autourheilua. Uusia muotoja löytyy aina. "Mäkiauto" rintamalla tapahtuu nyt täälläistä (jos ei rahoitus ongelmia :wink:)...

Ei lopu kilvanajo (markkinointi, myynti ja paikasta toiseen siirtyminen) fossiilisiin polttoaineisiin eikä rahoitus kriiseihin...

http://www.greencarsite.co.uk/econews/electric-race-car-speed-hill-climb.htm
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Nykymuodossaan autourheilu ei varmasti edusta tätä ns. vihreätä linjaa ja kun se on noin halvatun kallista ja vielä lisäksi eletään taantumaa vai puhutaanko jo lamasta... aika vaikea yhtälö. Paljon on asioita tehtävä ja pahoin pelkään että ykkösissä ollaan nyt pahasti jäljessä tästä kehityksestä. Olisi mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa tallien ensi kauden budjettien suunnittelussa... mukavaa tuo homma ei varmasti ole. Jostain nuo rahat on saatava ja palhoin pelkään että näitä ilmoituksia tulee vielä lisää, jos ei ennen kauden alkua niin sitten sen aikana. Yritykset miettivät varmasti hyvin tarkkaan mihin miljoonansa laittavat. Tehdastallit tekevät varmasti päätöksensä koko kauden osalta ennen kautta strategisina päätöksinä, mutta yksiyistallit nitkuttelee viimeiseen asti. Näin ainakin historia on osoittanut.

No sähköllä toimivia ykkösiä odotellessa...vai mennäänkö virtuaalimaailmaan ja kisat ajetaankin pleikkarilla, joka broadcastataan ympäri maailmaa... Tulee halvaksi, vai mitenhän sitten tuulitunneleiden ja standardimoottoreiden käy. Hmm... muutoksia on pakko tulla, jos tämä meinaa jatkua. Sirkushuveja on aina ollut ja tulee aina olemaan, muodot muuttuu ja niin tulee tämänkin lajin muuttua. Kai tuo evoluutioteoria toimii tässäkin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3455
Sijainti
Lahti
Jos raha mietityttää tehdastalleja, kuinka onkaan laita Joe Averagen, jonka tekisi mieli päästä kurvailemaan ihan kilvaksi asti? Jos palkka riittää pelkän kypärän ostamiseen, ei siinä kauaa huvita yksikseen ja itsekseen pöristellä olohuoneen sohvalla!

Pelkkä penkkiurheilu ja maailman mahtavimpien tehdastallien seuraaminen ei kaikkia jaksa kiinnostaa, vaan osa meistä haluaa itsekin ajella, ja miten ajelet kun kaikki kustannukset ovat järkkytasolla?

Kuka ties suurten tehtaiden tulevaisuustutkijoiden joukossa on sellaisiakin, jotka näkevät nykytilanteessa mahdollisuuden tehdä radikaaleja linjauksia ja päätöksiä, sellaisia satsauksia, jotka eivät ainoastaan paranna heidän imagoaan ja taloudellisia myynti- ynnä muita näkymiään, vaan myös mahdollistavat lajin harrastamisen merkittävästi laajemmalla pohjalla kuin nykyään? Toivossa on hyvä elää. Sano lapamato.

Oikeasti, mikä laji se sellainen on, jota joko ei saa treenata kustannuksien kurissa pitämisen vuoksi, tai siksi ei voi treenata, kun ei ole varaa?
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eihän edes toinen maailmansota lopettanut autourheilua. Uusia muotoja löytyy aina. "Mäkiauto" rintamalla tapahtuu nyt täälläistä (jos ei rahoitus ongelmia :wink:)...

Ei lopu kilvanajo (markkinointi, myynti ja paikasta toiseen siirtyminen) fossiilisiin polttoaineisiin eikä rahoitus kriiseihin...

http://www.greencarsite.co.uk/econews/electric-race-car-speed-hill-climb.htm
Aivan. Moottoroidut kulkuneuvot keksittiin ihmisen tai tavaran paikasta toiseen siirtämiseen. Moottoriurheilu keksittiin jotta nähdään kuka rakentaa nopeimman moottoroidun ajoneuvon.

Kuolinisku tulee vasta sitten kun teleportaatio syrjäyttää moottoroidut ajoneuvot tavaran tai ihmisen kuljetuksessa. Mutta en usko, että sillä teknologian saralla on läpimurtoja luvassa ihan vielä.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Peugeot, Panhard-Levassor ja Mercedes-Benz aloittivat moottoriurheilun reilu 100-vuotta sitten. Vuonna 2009 kyseinen urheilumuoto on vakavimmassa kriisissä, since ever.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ei tässä vielä mitään hirvittävää kriisiä ole. Ehkä ajellaan pari vuotta halvoilla autoilla ja moottoreilla, mutta ei autourheilu tähän kuole. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Peugeot, Panhard-Levassor ja Mercedes-Benz aloittivat moottoriurheilun reilu 100-vuotta sitten. Vuonna 2009 kyseinen urheilumuoto on vakavimmassa kriisissä, since ever.
Kyllä minä ainakin maailmansotia pitäisin suurempina kriiseinä, kun koko moottoriurheilu lakkasi vuosiksi kokonaan. Ainakin toisen ajaksi, ensimmisestä en ole lukenut kyseistä tietoa, mutta oletan niin.

Pitäisin myös 1955 onnettomuuden jälkimaininkeja nykyistä kriisiä suurempana. Moottoriurheilu kiellettiin väliaikaisesti useissa maissa (ja Sveitsissä todella pitkään) eikä Mercedes osallistunut mihinkään ammattimaiseen moottoriurheiluun ennen kuin 80-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös