F-1 tekee kuolemaa

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikä Laguna Secassa tekee tämän? Pelkät korkeuserot?
Lähinnä Corkscrew-mutka. Ainakaan Toyotan säätövarat eivät riittäneet siihen, että mutkan olisi voinut ajaa läpi kunnolla. Pomput eivät sinällään ole ongelma, joskin F1 ajaa normaalisti varsin tasaisilla baanoilla ja siksi auton suunnittelu on tehty vähän eri lähtökohdista kuin ChampCarin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Laguna Seca ei kyllä koskaan ole ollut näin tasainen. Ratahan on asvaltoitu kahteenkin kertaan viimeisen viiden vuoden aikana moottoripyöriä varten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aliarvioit mielestäni melko rankasti "suurta yleisöä". Se ei mielestäsi tiedä oikeastaan yhtään mistään yhtään mitään. Jotkut sentään onneksi osaavat avata TV:n kun kisa alkaa.
Osaavat, mutta mikä kisa? No F1-kisa tietenkin. Muiden luokkien kisoja kun ei televisioida samalla tavalla, saati että niistä puhuttaisiin iltapäivälehdissä. Suuri yleisö ei seuraa autourheiluasioita erikoistuneilta webbisivustoilta. Oikeastaan koko kuninkuusluokka-ajatuskin on useimmille yhdentekevä. Jos F1:ssä ei ajaisi suomalaisia, F1-lähetysten katsojamäärät laskisivat Suomessa pian puoleen tai allekin. Tilanne on epäilemättä aika samanlainen muissakin maissa.
CARTer sanoi:
WebSlave aina piiloutuu näissä keskusteluissa maFIA:n MM-arvon taakse. Ihan kuin se tekisi F1:stä voittamattoman supersarjan
Turhan provokatiivista. Jos argumenttini siitä, että FIA:n MM-arvo ja F1:n markkinointi ovat syynä siihen, että juuri F1 on seuratuin formulasarja on mielestäsi väärä, niin esitä vasta-argumentteja. En minä pidä F1:ä minään "supersarjana", päinvastoin totesin, ettei luokan tarvitse olla nopein eikä kehittynein. En kuitenkaan näe uhkaa sen asemalle maailman seuratuimpana formulasarjana.
WebSlave tuntuu myös aina tekevän suoraa vertailua ovaalien ja moottoriratojen huippunopeuksien välille.
Muut ottivat nopeuden esiin, en minä. Otin ovaalit esimerkiksi siitä, että nopeus voidaan jättää huomiotta, jos halutaan. Juu, vertailu on epäreilu, mutta kokonaisen kilpailumuodon (ovaalikisat) laskematta jättäminen on tarkoitushakuista.
Törni sanoi:
Tämä on, hämmästyttävää kyllä, täällä monen F1-fanaatikon ajattelun kulmakivi sille, että F1:n asema on tulevaisuudessa järkähtämätön, eikä sitä mikään voi horjuttaa. Mielestäni tällainen argumentaatio kertoo enemmän siitä, että itse faktat hätäpäissä esitettyjen mielipiteiden tueksi puuttuvat kokonaan.
Riippuu mitä "järkähtämättömällä" tarkoitat. Kriisejä on tullut ennen ja tulee jatkossakin, mutta uhkaa F1:n asemalle seuratuimpana formulaluokkana en ihan lähitulevaisuudessa näe.

-Edit- Tai no, vielä tuntematon tekijä on henkilöt, jotka tulevat aikanaan korvaamaan Maxin ja Bernien. Varsinkin Bernien seuraaja on keskeisessä asemassa F1:n markkina-arvon säilymisessä.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos F1:ssä ei ajaisi suomalaisia, F1-lähetysten katsojamäärät laskisivat Suomessa pian puoleen tai allekin. Tilanne on epäilemättä aika samanlainen muissakin maissa.
Tästä asiasta ei voi olla perustellusti eri mieltä. Toisaalta tulevaisuudessakin suomalaisten F1-edustus lienee hyvin turvattu.

Tosin ei pelkkä edustuskaan aina riitä. Espanjassakin laji oli lähes täysin paitsiossa ennen Fernando Alonsoa vaikka maalla oli edustajia välillä kaksin kappalein (Marc Gené ja Pedro de la Rosa).
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Jos vielä hieman palataan suorituskykyyn, niin miten mahtaisi ovaalilla käydä, jos F1-autosta vedettäisiin "siivet suoraan" ja laitettaisiin sopivat välitykset? Pesisikö F1-auto IRL-auton jopa siellä?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä Hondan ja nyt huhujen pyörremyrskyssä olevan Toyotankin kohdalla voidaan todeta, että eihän niille jättiinvestoinneille 2000-luvulla oikein saatu mitään tuloksellista vastinetta (vaikka odotukset muuta olivatkin: Toitsu USA-siipisarjojen voittokulkukokemuksella, maailman vauraimpina moottorinvalmistajina ja vieläkin pyöritään keskisarjassa). Hondan maailmanpelastusauto taas oli Minardi-tason floppi vaikka Brawnitkin palkattiin isolla rahalla tuomaan mestaruuksia..

Tämä näkökulma on mielestäni myös syytä muistaa aihetta koskevassa keskustelussa...
Aika vänkä kappalejako.

Ja asiaan. Pendelinkin olisi ehkä jo syytä ymmärtää, ettei ne Japanilaiset tallit siellä ykkösissä pelkästään kunnian puolesta ajele. Tuloksellinen vastike mitataan rahassa(vaikka toki ylin johto perustyöläismuurahaisihmisille muuta toitottaakin), ja nämä corporaatiot ovat tahkonneet kyseisinä vuosina euromääräisesti miljoonatulosta. Saattaa siis olla, että jonkinlaista "tuloksellista vastinetta" on saatu sukanvarteen rykäistyä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Jos vielä hieman palataan suorituskykyyn, niin miten mahtaisi ovaalilla käydä, jos F1-autosta vedettäisiin "siivet suoraan" ja laitettaisiin sopivat välitykset? Pesisikö F1-auto IRL-auton jopa siellä?
En usko näillä 2.4 litran V8 moottoreilla. Kolmen litran kympeillä olisi ehkä voinut onnistua.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Tosin ei pelkkä edustuskaan aina riitä. Espanjassakin laji oli lähes täysin paitsiossa ennen Fernando Alonsoa vaikka maalla oli edustajia välillä kaksin kappalein (Marc Gené ja Pedro de la Rosa).
Fernando Alonso on ensimmäinen espanjalainen F1-mestari, jonka avulla F1:stä tuli suositumpi laji Espanjassa. F1:set olisivat tulleet suosituksi lajiksi Suomessa 90-luvun lopulla ilman Keke Rosbergin maailmanmestaruutta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Fernando Alonso on ensimmäinen espanjalainen F1-mestari, jonka avulla F1:stä tuli suositumpi laji Espanjassa. F1:set olisivat tulleet suosituksi lajiksi Suomessa 90-luvun lopulla ilman Keke Rosbergin maailmanmestaruutta.
Olisiko, jos sinne ei olisi noussut Lehtoa, Häkkistä ja Saloa? Voi kysyä olisiko nuo kaverit nousseet ykkösiin ilman Keken maailmanmestaruutta. Saloa Keke ei tukenut, mutta hänen mestaruudellaan on silti voinut olla vaikutusta Salon uraan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Olisiko, jos sinne ei olisi noussut Lehtoa, Häkkistä ja Saloa? Voi kysyä olisiko nuo kaverit nousseet ykkösiin ilman Keken maailmanmestaruutta. Saloa Keke ei tukenut, mutta hänen mestaruudellaan on silti voinut olla vaikutusta Salon uraan.
Sehän onkin toinen juttu. Jätin jossittelun vain aika alhaiselle asteelle :)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Fernando Alonso on ensimmäinen espanjalainen F1-mestari, jonka avulla F1:stä tuli suositumpi laji Espanjassa. F1:set olisivat tulleet suosituksi lajiksi Suomessa 90-luvun lopulla ilman Keke Rosbergin maailmanmestaruutta.
Alonsohan aloitti (hyvästä syystä) suoranaisen F1-hysterian Espanjassa. Vaikka maalla oli ollut oma kilpailu pitkään kalenterissa sekä samoin liuta omia miehiä mukana sirkuksessa, vaadittiin jotain oikeasti suurta että ovi saatiin kunnolla auki.

Jos taas jossitellaan suomalaisesta F1-historiasta ilman Keijo Rosbergia ja miehen maailmanmestaruutta, niin tuo historia näyttäisi kokonaisuudessaan (ennen Kimi Räikköstä) hyvin erilaiselta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Onko kenelläkään muuten tarkempaa tietoa siitä, kuinka suosittua F1 on ollut Ruotsissa Petersonin ja Johanssonin jälkeisinä aikoina eli tarkalleen ottaen vuodesta 1992 lähtien?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Onko kenelläkään muuten tarkempaa tietoa siitä, kuinka suosittua F1 on ollut Ruotsissa Petersonin ja Johanssonin jälkeisinä aikoina eli tarkalleen ottaen vuodesta 1992 lähtien?
Itse olin jonkin aikaa viime syksynä Ruotsissa. Ei F1:sten suosio ole siellä niin suurta kuin täällä Suomessa. Kovalainen tuntuu olevan suositumpi kuljettaja kuin Räikkönen siellä, tämä oli ainakin minun tuntuma asiaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Jos argumenttini siitä, että FIA:n MM-arvo ja F1:n markkinointi ovat syynä siihen, että juuri F1 on seuratuin formulasarja on mielestäsi väärä, niin esitä vasta-argumentteja.
Olen esittänyt oman näkemykseni ja esitellyt faktat ja jury saa itse päätellä kuinka oikein tai väärin pieni ranskalainen autoliitto on historiassaan toiminut. En lähde väittelemään sitä vastaan, etteikö F1 olisi käyttänyt isän antamaa kruunua hyväkseen, mutta sen kyseenalaista, että onko F1 ansainnut oikeuden yksin pitää valtikkaa kädessään ja viittaa harteillaan.

Historia osoittaa, ettei ole ja historia myös osoittaa, että aivan reilulla pelillä tätä uskontoa ole ylläpidetty. Se, että formulasarja, jolla ei ollut MM-arvoa tai samanlaista markkinakoneistoa tai historiaa Suomessa veti puoleensa suomalaiskuljettajan ja myöhemmin toisenkin, jotka eivät nähneet kilpaveljiään toisen luokan kansalaisina mielestäni todistaa kaiken oleellisen. Mikäli peli olisi ollut reilua, eikä puolueellista juuri sen ainoan tahon osalta, jonka piti olla moottoriuhreilun puolella, niin F1:n arvo ei välttämättä olisi niin suuri. Mikäli Balestre ei olisi omaksunut Bernardin näkemystä siitä, että kaikki muut sarjat ovat vahingollista F1:lle ja sitä kautta FIA:n bisnekselle, peli olisikin ehkä pysynyt yhtä epäreiluna kuin se olisi ollut 80-luvulle asti. Se ei kuitenkaan riittänyt, vaan lajin kannalta tärkeimmässä taitteessa FIA muutti pelitaktiikkaansa.

Se, että nyt rallissa MM-sarjan sijasta Skoda on päättänyt liittyä lähes ”varjo-MM-sarjaan” todistaa sen, että kabinetissa päätetty arvo on vain sovittu arvo. Sen ylitse voidaan kävellä oikeanlaisilla aseilla.

Nyt kysymykseksi jää, onko FOTA valmis kävelemään sen rajan yli, jos heidän vaatimuksiinsa ei suostuta ja FIA jatkaa päättymättömälla umpikujaan johtavalla tiellään? Ferrarilla on vahva suunnitelma B A1GP:n muodossa ja en ehkä itse löisi vetoa kokaiinikomentajan puolesta, mutta koskaan ei kannata aliarvioida epätoivoista Indianapolis Motor Speedwayn omistajaa. En siis olisi niinkään varma F1:n sementoidusta asemasta maailman kuninkaana. En ainakaan tämän talven tapahtumien jälkeen...
Muut ottivat nopeuden esiin, en minä. Otin ovaalit esimerkiksi siitä, että nopeus voidaan jättää huomiotta, jos halutaan. Juu, vertailu on epäreilu, mutta kokonaisen kilpailumuodon (ovaalikisat) laskematta jättäminen on tarkoitushakuista.
Tarkoituksen hakuista on vain se, että tästä keskusteltaessa jotkut – minä mukaan lukien – haluavat selvittää, mikä on formuloiden nopein luokka.

Se on täysin typerä kilpailukohde, mutta koska F1 sitä on käyttänyt hyväkseen, niin kai sitä voi käyttää myös sitä vastaan? Pelinhän piti olla reilua?

Koska F1 ei kilpaile ovaaleilla ja Hondallakin oli vaikeuksia lentää siivettömänä 400 kilometriä tunnissa, on ainoa vertailu mahdollista tehdä maaperällä, joka sopii molemmille. Tai Laguna Secan tapauksessa pitäisi sopia molemmille.
Ja kun minä puhun nopeudesta, en tarkoita absoluuttista huippunopeutta vaan kilpa-autoilussa ratkaisevaa nopeutta eli aikaa, joka autolta kestää kiertää ratakierros. Siihen kuuluu myös nopeus, jolla auto kääntyy. Vasemmalle ja oikealle.
Black Leopard sanoi:
Jos taas jossitellaan suomalaisesta F1-historiasta ilman Keijo Rosbergia ja miehen maailmanmestaruutta, niin tuo historia näyttäisi kokonaisuudessaan (ennen Kimi Räikköstä) hyvin erilaiselta.
Jos oikein kunnolla jossitellaan, niin kyllä se näyttäisi varsin erilaiselta aina Heikki Kovalaiseen asti. Ilman Rosbergia Suomi luultavasti olisi Unkariin tai juurikin Ruotsiin verrattavissa oleva F1-maa, josta ehkä vahingossa ja oikean tilaisuuden auetessa olisi jollekin kuten Harri Toivoselle tai Jyrky Jarvi Lehdolle auennut paikka Pasificille tai Simtekille. Ilman Rosbergin kokoista tukijaa Häkkinen olisi mestarinakin jäänyt F3000:siin ja siirtynyt sieltä koppiautoihin.

Ilman Häkkistä Salo puolestaan olisi ehkä saanut kaksi kilpailua Lotuksella ja ilman Nokian kansallista ja kansainvälistä F1-kiinnostusta päätynyt lopulta Villeneuven kanssa IndyCariin, kuten puhetta vuonna 1994 oli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen esittänyt oman näkemykseni ja esitellyt faktat ja jury saa itse päätellä kuinka oikein tai väärin pieni ranskalainen autoliitto on historiassaan toiminut. En lähde väittelemään sitä vastaan, etteikö F1 olisi käyttänyt isän antamaa kruunua hyväkseen, mutta sen kyseenalaista, että onko F1 ansainnut oikeuden yksin pitää valtikkaa kädessään ja viittaa harteillaan.
Tuo on aihe, josta en ole lausunut mitään ja joka ei oikeastaan edes kuulu tämän otsikon alle. Otin kantaa vain vallitsevaan tilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin.
Nyt kysymykseksi jää, onko FOTA valmis kävelemään sen rajan yli, jos heidän vaatimuksiinsa ei suostuta ja FIA jatkaa päättymättömälla umpikujaan johtavalla tiellään?
Ei ole valmis. Nykyisessä taloustilanteessa se olisi liian riskialtista ja toisaalta sama taloustilanne pakottaa molemmat osapuolet kompromisseihin. Erimielisyyksistä huolimatta päämäärä on kuitenkin molemmilla aika lailla samanlainen. Toteustavasta vain ei olla yhtä mieltä. Päättymätön tie ei muuten johda umpikujaan. ;)
Koska F1 ei kilpaile ovaaleilla ja Hondallakin oli vaikeuksia lentää siivettömänä 400 kilometriä tunnissa, on ainoa vertailu mahdollista tehdä maaperällä, joka sopii molemmille. Tai Laguna Secan tapauksessa pitäisi sopia molemmille.
Laguna Seca ehkä sopii molemmille about yhtä huonosti, jos otetaan IRL-autot vs. F1. Mutta noin yleisesti pääasiassa ovaleille suunnitellut autot antavat liikaa tasoitusta moottoriradoilla ja päinvastoin. Joka tapauksessa todellinen vertailu tarvitsisi muutakin kuin lyhyen testi/näytösajon. Mieluiten kisan molemmilla luokilla, jolloin hommassa olisi ns. tosi kyseessä.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Aika vänkä kappalejako.

Ja asiaan. Pendelinkin olisi ehkä jo syytä ymmärtää, ettei ne Japanilaiset tallit siellä ykkösissä pelkästään kunnian puolesta ajele. Tuloksellinen vastike mitataan rahassa(vaikka toki ylin johto perustyöläismuurahaisihmisille muuta toitottaakin), ja nämä corporaatiot ovat tahkonneet kyseisinä vuosina euromääräisesti miljoonatulosta. Saattaa siis olla, että jonkinlaista "tuloksellista vastinetta" on saatu sukanvarteen rykäistyä.
Eiköhän siellä jokainen talli lähtökohtaisesti kuitenkin kilpailullista menestystä tavoittele. Se kun käy pitkälti käsi kädessä taloudellisen menestyksenkin kanssa.

Sitäpaitsi eikai ne hondat sieltä ois lähteneet, jos homma olisi taloudellisesti ollut kannattavaa: eli rahaa olisi tullut f1-sirkuksessa pyörimisestä (pr-arvoa joka lisäisi myyntiä verrattuna tilanteeseen jossa eivät ole mukana ykkösissä, f1-oheistuotteiden myynti jne) enemmän kuin sinne tuohta piti tuhlata. Eikai ne ihan typeriä ole sentään.. Liiketoiminnasta tossa on viimekädessä kyse.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Muut ottivat nopeuden esiin, en minä. Otin ovaalit esimerkiksi siitä, että nopeus voidaan jättää huomiotta, jos halutaan. Juu, vertailu on epäreilu, mutta kokonaisen kilpailumuodon (ovaalikisat) laskematta jättäminen on tarkoitushakuista.
Muuten olen aika samoilla linjoilla Webslaven kanssa, mutta tässä Ovaaliajattelussa mennään kyllä metsään. Miksi F1:tä pitäisi verrata johonkin, minkä tyyppisissä olosuhteissa ne eivät koskaan kilpaile? Haloo? Siinä mielessä analogia kiihdytysautoihin oli aika osuva. Verrataan sitten niihinkin, jos tässä kerta kontekstiksi riittää termi *rata-autoilu*.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
En usko näillä 2.4 litran V8 moottoreilla. Kolmen litran kympeillä olisi ehkä voinut onnistua.
Jos kerta IRL-autoissa on 650hv, niin tottahan f1 ne pesisi ja reilulla marginilla. Selvästi suuremman tehon lisäksi bodyworkin luontainen downforce on toista luokkaa IRL:ään verrattuna, eli yhtä vähäisillä siivillä voitaisiin mennä mutkat selvästi kovempaa. Ideaalia olisi tietysti, että tallit voisivat tehdä pidempiakseliväliset ovaalispessumallit, mutta pääpointti on juuri siinä, että F1:set ovat teknisesti ja varsinkin aerodynaamisesti huomattavasti IRL-autoja kehittyneempiä. Tämä on aika luonnollista luokkien pitkään jatkuneen ideologisen käytännön kehityksen johdosta. Rapakon takana ajellaan kaiketi aika gp2-tyylisesti, eli välillä joku Lola päivittää autoa, jolla sitten kaikki kruisaa, kun F1:ssä autoja kehitetään varsin vimmaisesti kuluja säästämättä. Tähän on tietysti nyt muutosta tulossa.

Mika Salohan kertoi, kun vaihtoi CARTeihin, ettei niissä ollut "lainkaan pitoa" -varsinkaan aerodynaamista, verraten ykkösiin, enkä usko tilanteen juuri muuttuneen noista ajoista näiden luokkien välillä. Tietty Salon kommentteja aina värittää pieni liioittelun leima, mutta kyllä kai äijä tietää mistä puhuu.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Selvästi suuremman tehon lisäksi bodyworkin luontainen downforce on toista luokkaa IRL:ään verrattuna, eli yhtä vähäisillä siivillä voitaisiin mennä mutkat selvästi kovempaa.
Eikös IRLit mene ovaalilla kaikki mutkat lähes neljääsataa? Ei ainakaan superovaalilla paljon downforcea tarvitse kun on niin kovat kallistukset.

Tarkistin, Ferrarin nykyisessä V8:ssa on www.statsf1.com :n mukaan 735 heppaa, eli sen puolesta voisi pesta IRLit :ahem:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tuo on aihe, josta en ole lausunut mitään ja joka ei oikeastaan edes kuulu tämän otsikon alle. Otin kantaa vain vallitsevaan tilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin.
Ei kuulukaan, mutta olet muistaakseni aikaisemminkin F1:n asemasta katsojien silmissä keskusteltaessa käyttänyt MM-arvoa yhtenä perustelevana syynä.

Minulle tuo MM-arvo vaan on aina punainen vaate, koska juuri se todistaa, ettei F1 ole koskaan ollut FIA:n näkökulmasta ”sarja muiden joukossa.”

Pärren vertaus Interseries-protoihin Suomessa on todella hyvä, sillä Kinnusen aikaan sarjasta puhuttiin autotalliharrastajien keskuudessa moottoriurheilun kuninkuusluokkana. Ne ärjyivät ja niissä oli aivan eritavalla potkua kuin F1:ssä. F1 ei vielä silloin ollut glamourin ja rahan kehto, eikä liioin nopein, eikä eksoottisinkaan luokka, joten FIA:n kabinettisopimukset eivät paljon painaneet. Kansainvälisesti ja manner-Euroopassa tilanne oli tietenkin erilainen, kuten se oli Etelä-Amerikassa CARTin kohdalla ja Pohjois-Amerikassa NASCARinkin kohdalla, mutta se osoittaa, ettei merkityksettömällä MM-statuksella pitkälle pötkitä.

Kuten kävi Interseriesille, niin on uhkana käydä nyt myös F1:lle. Kustannukset ohittavat kilpailussa mukana olemisesta saatavan hyödyn. 60-luvulla F1:ssä ei liikkunut raha, vaan kauden suurin palkkapäivä oli toukokuussa Indianapolisissa toisen sarjan osakilpailussa. Siksi Chapman päätyi Fordin tukemana sinne. Siksi McLaren ajatti Indyformuloita aina 80-luvun alkuun asti. Siksi FIA ja FISA, Balestre, Ecclestone ja myöhemmin Mosley pelkäsivät sitä. Jopa niin suurissa määrin, ettei Mosley FIA:n presidenttinä vieraillut kertaakaan Indianapolisissa toukokuussa.
Ei ole valmis. Nykyisessä taloustilanteessa se olisi liian riskialtista ja toisaalta sama taloustilanne pakottaa molemmat osapuolet kompromisseihin. Erimielisyyksistä huolimatta päämäärä on kuitenkin molemmilla aika lailla samanlainen. Toteustavasta vain ei olla yhtä mieltä.
Maailman tilanteen ollessa tämä monet vaativat FIA:lta ja sen presidentiltä jämäkkää linjaa. FIA:n pitäisi olla lajinsa päällikkö. Jos se joutuu tekemään kompromisseja tallien kanssa, niin silloin talleilla on valtaa. Jos talleille antaa valtaa, niin se ennen pitkää tulee tekemään FIA:n F1-sarjan johtajana tarpeettomaksi. Eikä tässä ole kyse pelkästään FIA:sta, vaan myöskin FOMista. Jos mukana olevat tallit kokevat, että he eivät saa mukanaolostaan tarpeeksi vastinetta, niin heidän on erittäin helppo lähteä.

Hondalla on heppoinein varasuunnitelma, Ferrarilla on omansa. Molemmat avaimet käteen ja moottori käyntiin suunnitelmia. Taloudellinen satsaus ei tarvitsisi olla yhtään sen suurempi kuin se on nytkään F1:ssä. Itse asiassa ainoa syy sille miksi Honda enää on mukana IRL:ssä on se, että IRL:ssä Honda tekee rahaa, kun taas F1:ssä sitä vain poltettiin. Ferrari-kytkös puolestaan A1GP:ssä on vielä mielenkiintoisempi ja saa Bernardin tekemään kaikkensa saadakseen di Montezemolon pois ”vaarallisten ja juonittelevien” tallipäälliköiden luota.
WebSlave sanoi:
Päättymätön tie ei muuten johda umpikujaan. ;)
Täytyy sanoa, että viestisi saavat usein suupieleni hymyyn. :)
Loetkoe sanoi:
Tarkistin, Ferrarin nykyisessä V8:ssa on www.statsf1.com :n mukaan 735 heppaa,
Eli kierrosrajoitetussa viisi vuotta vanhassa Cosworthissa olisi enemmän hevosia kuin tanssivassa F1-hevosessa nyt? Ja turbo-Cossu maksoi koko vuodeksi vain vain vähän yli 750 000 dollaria.
Nyt kysymys kuuluukin: Mitä sinä tekisit, jos oman F1-moottorin rakentamisen sijasta voisit ostaa valmiin tehokkaamman koneen muualta ja käteesi jäisi yli 10 miljoonaa dollaria? Maksetaankohan F1:ssä hieman liikaa turhuuksista?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös