uusi turva-autosääntö kaudelle 2009

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Miksiköhän tuon vehkeen kanssa kellotetaan aikaa? Jos kerran ECU:ssa on safetycar -asento, niin miksei vain siitä naksauteta hidas nopeus päälle ja körötellä varikolle sen minkä päästään. Tietysti silloin tulisi into vaihtaa ajolinjoja suoremmiksi, ehkäpä tuo aika pitää ajolinjat tavallisempana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksiköhän tuon vehkeen kanssa kellotetaan aikaa? Jos kerran ECU:ssa on safetycar -asento, niin miksei vain siitä naksauteta hidas nopeus päälle ja körötellä varikolle sen minkä päästään. Tietysti silloin tulisi into vaihtaa ajolinjoja suoremmiksi, ehkäpä tuo aika pitää ajolinjat tavallisempana.
Ajolinjat ovat irrelevantteja. Nopeutta ei voi säätää varikolta käsin, koska kuskeja ei voi altistaa yllättäviin tilanteisiin turvallisuuden takia. Liekö ECU:un tällaista mahdollisuutta ohjelmoitukaan, kun varikolta autoon suuntautuva telemetria on kielletty.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miksiköhän tuon vehkeen kanssa kellotetaan aikaa? Jos kerran ECU:ssa on safetycar -asento, niin miksei vain siitä naksauteta hidas nopeus päälle ja körötellä varikolle sen minkä päästään. Tietysti silloin tulisi into vaihtaa ajolinjoja suoremmiksi, ehkäpä tuo aika pitää ajolinjat tavallisempana.
Lopputuloshan on sama, nyt kun on kello käytössä niin kuljettaja voi määrätä vauhdin oman maun mukaan kuitenkin niin että keskinopeus on se jokin tietty. Nopeusrajoittimessa nopeus lienee vakio.

Onko mitään syytä miksi nopeusrajoitin pitäisi ottaa kellon sijaan käyttöön?

Esim. Jos onnettomuus on sattunut hitaassa mutkassa (esim 150 kmh), nopeusrajoitinta käytettäessä mutka ajetaan luultavasti täysillä (nopeusrajoitin vauhtia esim 150 km/h) jotta ei hävitä aikaa.

Kun käytössä on Kello, voidaan onnettomuuspaikka ohittaa hitaasti ja turvallisesti saaden "menetetty" aika takaisin vaikka seuraavassa kiihdytyksessä.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Anteeksi, päivän isoin ja turhin OT, mutta palataanpa hetkeksi ajassa taaksepäin. Hiffasin meinaan vasta nyt, että olen elänyt sen päivän, että Lewis Hamilton törmäsi Räikköseen liikennevaloissa formularadalla. Ah hah haha haa! Voi näitä nykysääntöjä. Täyttä kikkailua vailla mitään järkeä, rahan kaivoon heittoa ja sieltä viisisenttisten poimintaa takaisin. Veikkaanpa kaiken lisäksi, ettei tule toimimaan tää uusi systeemi. Kaverit alkaa vielä ynnäileen radalla yks plus kahtatoista + kilometri + ohituskielto + rikospaikka + pilttuu + oho nyt meni tikkarimies nurin + ei ollu oma + ei ois tarvinnu tulla varikolle ollenkaan hups.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Onhan se nyt itsestään selvä että aikaan perustuva systeemi on turvallisempi kuin nopeudenrajoitin. Miettikääpä tilannetta jossa kuski ajaa nopeaa kaarretta (+250 km/h) kun yhtäkkiä lykätään nopeudenrajoitin päälle. Auton painopiste siirtyy yllättäen eteen->takarenkaista katoaa pito->pyörähdetään iloisesti ulos.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
tuon takia mm. varikkonopeusrajoitinkin on rakennettu siten ettei se voi kytkeytyä päälle kuin nopeuden ollessa pienempi kuin rajoitinnopeus.

täytyy odotella fian muotoilua tuosta turva-autosäännöstä, ei noista whitingin kommenteista voi paljoakaan päätellä. (tai sitten ovat tosiaan päättäjät todella hukassa :D)
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
tuon takia mm. varikkonopeusrajoitinkin on rakennettu siten ettei se voi kytkeytyä päälle kuin nopeuden ollessa pienempi kuin rajoitinnopeus.
Tosin McLarenilla ei ollut tuollaista systeemiä viime vuonna Australiassa kun Heikki kytki nopeusrajoittimen viimeisellä kierroksella pääsuoralla ja Alonso pääsi ohi. Sen jälkeen käsittääkseni muuttivat sitä jotenkin.

Mutta voisihan sen nopeusrajoittimen toteuttaa niin että kuljettajilla olisi vaikka 5 sekunttia itse aikaa painaa se nopeusrajoitin päälle kun turva-auto tulee radalle. Mutta todennököisesti aikasysteemi on kuitenkin se parempi vaihtoehto, vaikkakin voi olla hieman hankala.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Tämä on kyllä loistava uutinen. Ei pääse kikkailijat kärkeen ja tuurihaukat kärkeen :ahem:
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Ihan ok systeemi, verrattuna ainakin viime kauteen - sikäli kun tuo turva-auton takana hurjastelu edes on niin paha ongelma että siihen joku ratkaisu pitäisi kehittää. Onnettomuuspaikalla on joka tapauksessa keltaiset liput, ja edelleenkin on kuljettajan omassa harkinnassa, paljonko lippujen kohdalla hidastaa. Ohituskieltohan on voimassa onnettomuuspaikalla joka tapauksessa.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
ihan ok systeemi noin teoriassa mutta mutta entä käytännössä... mutta varmasti parempi kun viimekauden sääntö....no se nähdään 29.3 kun ekassa mutkassa rysähtää kunnolla(toivottavati Hamilton:jaska:asialla)
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Pääasia että päästään pois siitä edellistä lottosysteemistä.
se on kyllä hyvä kaikkien muiden kannalta paitsi veikkauksen joka mun omien tietojen mukaan mitkä on ":confused:todella kattavat:confused:" suunnitteli ihan omaa f1 veto kohdetta kuka voittaa turva-auton tultua radalle..:)(hehe vitsi)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joo kaks vuotta niillä ammattilaisilta meni tajuta se jonka jokainen näki jo ennen kuin oli ajettu ensimmäistäkään kisaa?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo kaks vuotta niillä ammattilaisilta meni tajuta se jonka jokainen näki jo ennen kuin oli ajettu ensimmäistäkään kisaa?
Onkohan ihan noin. Ehkä, mutta mukaan pitää ottaa kuitenkin toinenkin asia, tekniikka.

Esimerkki: Luistonesto sallittiin, koska sitä ei pystytty valvomaan. Jokainenhan tiesi, että siinä mentiin liian helpon ajamisen suuntaan tms..

Nyt on tosiaan kaksi vuotta taidettu ajaa yhteisellä ECU:lla, mutta ehkä kaksi vuotta sitten ei ollut tietoa (ei oltu varmoja) että tällainen asia pystytään toteuttamaan (mikä nyt siis tehtiin)..

Joten vaikea on meidän sanoa sitä, että onko kaikki tehty päin persettä tms..

Mutta koska en tiedä tuosta tekniikasta sen enempää, niin voi olla, että olet täysin oikeassa.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Sama vielä suomeksi.

Turva-autolotto poistuu formula ykkösistä

Kansainvälinen autoliitto FIA on tehnyt merkittävän muutoksen formula ykkösten turva-autosääntöön. Ensi kaudella varikkoa ei enää suljeta turva-auton tullessa radalle, vaan kuljettajat saavat tulla suoraan varikkopysähdykselle.

- Kun viesti tulee perille autoon, järjestelmä tietää auton paikan radalla ja laskee minimiajan, joka kuljettajan on käytettävä varikolle ajamiseen. Kuljettajan on noudatettava tätä aikaa ja hän saa asiasta tiedon kojelaudan näytölle, Whiting täsmensi.

(MTV3-Reuters)

.
Siis onko tuo sääntö nyt se lopullinen? Mustakari sanoo Urheilulehden f1 kausioppaassa näin:
Kun turva-auto päätetään lähettää radalle,kuljettajalla syttyy autossa keltainen lamppu.Tämän jälkeen hänellä on 3sekuntia aikaa painaa ratissa olevaa "turva-auto-nappia",joka huolehtii siitä,että siitä hetkestä eteenpäin kaikki autot liikkuvat radalla samalla nopeudella.

Sekavaa horinaa,mutta kyllä tuosta nyt sen asian tarkoituksen ymmärtää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Siis onko tuo sääntö nyt se lopullinen? Mustakari sanoo Urheilulehden f1 kausioppaassa näin:
Kun turva-auto päätetään lähettää radalle,kuljettajalla syttyy autossa keltainen lamppu.Tämän jälkeen hänellä on 3sekuntia aikaa painaa ratissa olevaa "turva-auto-nappia",joka huolehtii siitä,että siitä hetkestä eteenpäin kaikki autot liikkuvat radalla samalla nopeudella.

Sekavaa horinaa,mutta kyllä tuosta nyt sen asian tarkoituksen ymmärtää.
Kuten yleensä, Mustakarin kommenttiin ei kannata luottaa. (itse luin saman jutun ja silmäänhän se pisti, väärässä mahto mies olla, tai sitte muut mediat on väärässä)

Katsojallehan sillä ei kammottavaa eroa ole, mutta eiköhän se tule ensimmäisen viikonlopun aikana about 20 kertaa selväksi tuo asia, meinaan oskarin toimesta.
 
Ylös