80-90 luvun suurajot

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Joo minun moka oli, olis pitäny editoida viestiäni et materiaali saatu. Mutta noh, jos positiivista etsitään niin ainakin ne on nyt tuossa jos niitä joku tarvitsee.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kuinkahan istuisi nykypäivän katsojaoppaaseen tuollaiset mairittelevat lausunnot; Katsojat paitsi kaahaa, myös ryyppää.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5082
Sijainti
Parc Fermé
"kilpailijat ovat matkaosuuksilla pääasiassa herrasmiehiä, tai -naisia"

Tuota kommenttia lukiessa fiilis oli lähempänä luokkaa "älä saatana"
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näytä liitetiedosto 26623

VM 10/84

Henkan mietteitä Suurajojen jälkeen 1984. Tuolloin ei näemmä ollut vielä tiedossa, että kisassa pahentunut vanha selkävamma olisi luonteeltaan leikkaushoitoa vaativaa ja että Henkka nähtäisiin seuraavan kerran viivalla vasta Montessa 1985. Mielenkiintoinen kannanotto myös Jyskälän nopeaan reitiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Henkan mainitsemia uusia osuuksia vuonna 1984 ei ole ollut paljoa. Esimerkiksi perjantai-illan lenkki oli lähes 100% identtinen vuoden 1983 kanssa, ainoastaan Vaheria pidennettiin puolitoista kilsaa, muiden pituuksia vain tarkisteltiin. Lauantaiaamuna ajettiin huippunopea Taulun pätkä, oliko se sitten Henkalle uusi vai ei? Ainakin suunnaltaan. Painaan alkuun oli lisätty Salovuorentietä. Lounaislenkillä Raitoo on ollut uusi pätkä, muttei nopeimmasta päästä. Samoin Onkemäen pitkä versio, mutta koko tällä lenkillä on ajettu huomattavasti hitaampia keskinopeuksia (yö, lähes vuorokausi ajamista takana).
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Henkka keskeytti edeltävänä vuotena (1983) erikoiskokeella 39, eli juuri ennen Antin mainitsemaa Onkemäen erikoiskoetta, joten siitä voi päätellä että uudet osat ovat ilmeisesti olleet noita Onkemäen jälkeisiä erikoiskokeita.

Henkan Suurajo-statistiikat eivät muuten ole kovin mairittelevia, 3 maaliinpääsyä 10 yrityksestä. Maaliin kuitenkin joka kerta hyvillä sijoilla (sijat 5, 3 ja 4).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Henkka keskeytti edeltävänä vuotena (1983) erikoiskokeella 39, eli juuri ennen Antin mainitsemaa Onkemäen erikoiskoetta, joten siitä voi päätellä että uudet osat ovat ilmeisesti olleet noita Onkemäen jälkeisiä erikoiskokeita.

Henkan Suurajo-statistiikat eivät muuten ole kovin mairittelevia, 3 maaliinpääsyä 10 yrityksestä. Maaliin kuitenkin joka kerta hyvillä sijoilla (sijat 5, 3 ja 4).
Henkka keskeytti 1983 itseasiassa juuri Onkemäen pätkällä - joka oli todella sääli, sillä Henkka oli saanut Aulangon tauon jälkeen Mantan aivan käsittämättömään lentoon (jonkun tarinan mukaan tallikaveri Vatasen puolitahattoman psyykkauksen jälkeen). Kukaan muu ei tuona yönä pystynyt pohjiin ennen Henkan keskeytystä.

Kyllähän Henkan Suurajot ovat numeroiden valossa aika heikko sarja, joskin sinne mahtuu myös huonoa tuuria (kuten 1981 ja 1983).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Henkka keskeytti edeltävänä vuotena (1983) erikoiskokeella 39, eli juuri ennen Antin mainitsemaa Onkemäen erikoiskoetta, joten siitä voi päätellä että uudet osat ovat ilmeisesti olleet noita Onkemäen jälkeisiä erikoiskokeita.
Minusta taas Henkka viittaa nimenomaan vuoden 1983 jälkeen lisättyihin osuuksiin, sillä hän ensin mainitsee reitin olleen lähes sama. Onkemäki oli muuten lähes täysin eri EK vuosina 1983 ja 1984. 1984 versio sisälsi vuoden 1983 Krääkkiön alun pikkutien, sen jälkeen nopeaa osuutta, josta lopussa vain viimeiset kaksi kilsaa vuoden 1983 Onkemäkeä, tosin eri suuntaan ajettuna.

https://www.rally-maps.com/Rally-Finland-1984/Onkemäki
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Henkka keskeytti 1983 itseasiassa juuri Onkemäen pätkällä - joka oli todella sääli, sillä Henkka oli saanut Aulangon tauon jälkeen Mantan aivan käsittämättömään lentoon (jonkun tarinan mukaan tallikaveri Vatasen puolitahattoman psyykkauksen jälkeen). Kukaan muu ei tuona yönä pystynyt pohjiin ennen Henkan keskeytystä.

Kyllähän Henkan Suurajot ovat numeroiden valossa aika heikko sarja, joskin sinne mahtuu myös huonoa tuuria (kuten 1981 ja 1983).

Henkan vauhti ilmeni jo vuoden 1981 Suurajoista, missä muuan Timo Salonen totesi ensimmäisen yön jälkeen Henkalle jäämistään seuraavasti: "Toivonen on pistänyt puita uuniin!" :D
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Henkan mietteitä Suurajojen jälkeen 1984.
Tuo lopussa oleva maininta väliinjäävästä urheiluautojen kisasta olikin uutta tietoa. Eli tuo kisa olisi ollut Span 1000 kilometriä ja pienen tutkiskelun jälkeen ilmeni, että Henkka oli jo ehditty ilmoittaa tuohon kisaan ikonisella Rothmans-Porsche 956:lla, jollaisella Henkka ajoi tuona vuonna Ahvenistolla myös. Sääli, että tuo(kin) jäi toteutumatta. Kisan voitti lopulta Stefan Bellof ja Derek Bell, myöskin Rothmans-Porschella. Tuo samainen kisahan päätyi tasan vuotta myöhemmin Bellofin kohtaloksi.

Henkka keskeytti 1983 itseasiassa juuri Onkemäen pätkällä - joka oli todella sääli, sillä Henkka oli saanut Aulangon tauon jälkeen Mantan aivan käsittämättömään lentoon (jonkun tarinan mukaan tallikaveri Vatasen puolitahattoman psyykkauksen jälkeen). Kukaan muu ei tuona yönä pystynyt pohjiin ennen Henkan keskeytystä.
Tuo öinen puristus 1983 Jyskälässä oli jotain ihan maagista kyllä ja menee ihan sinne miehen Top 5-suorituksiin varmasti. Tarina kertoo, että Henkka oli tuona yönä sanonut Arille jotain tyyliin, että tästä se ralli nyt sitten alkaa ja Ari oli ihmetellyt, että eikös tässä olla jo puolitoista päivää ajettu rallia. Mutta Henkalla oli ilmiselvästi joka vuosi tarkkaan harkittu strategia harjoitella nuo viimeisen yön pätkät todella viimeisen päälle ja ajoittaa hyökkäys niihin.

Tässä top-3 pätkäaikoja tuolta yöltä:

EK 35 Renkajärvi 8.28km
Toivonen 4.25
Mikkola 4.28
Lampi 4.29

EK 36 Ohtinen 14.16km
Toivonen 9.18
Alén 9.27
Blomqvist 9.36

EK 37 Välkkilä 10.20km
Toivonen 6.06
Eklund 6.09
Blomqvist 6.11

EK 38 Vahonen 16.35km
Toivonen 10.13
Alén 10.16
Lampi 10.17

EK 39 Krääkkiö 10.51km
Toivonen 7.05
Alén 7.16
Lampi 7.18
Tuolle viimeiselle pätkälle ennen keskeytystään Henkka ajoi reippaat sekunti/kilometri pohjat. Ja tämä siis Opel Mantalla kun kisa kärjessä oli kuumimmillaan. Tosin Hannulla oli ilmeisesti turbohuolia juuri noilla pätkillä, jotka verottivat vauhtia. Tuosta Henkan haamuajasta Krääkkiöön tekee vielä uskomattomamman se fakta, että tuo Krääkkiö oli keskinopeudeltaan kisan hitain metsäpätkä. Kyllähän Manta varmasti vauhtiin päästessään on isoa kovaa mennyt tosi upeasti...mutta sekunti/kilometri pohjat Mantalla Quattroja vastaan tiellä, jossa pitää kiihdytellä paljon hitaasta vauhdista. :eek!:
Vatanen ajoi tuon rallin ainoat pohjansa Ounissa, joka oli varmasti Mantan ominaisuuksille optimipätkä.

Voi kunpa Rothmans olisi heittänyt sen massiivisen videokameransa Henkan autoon 1983 Jyskälään, saman joka oli Vatasella Manxissa ja RAC:ssa, sekä Derek Bellin Rothmans-Porschessa urheiluautojen MM-sarjassa 1983. Henkalta kun jäi perinnöksi todella vähän onboard-materiaalia. Jonkun onboardin muistan nähneeni Talbot-vuosilta jossa Henkka selostaa ajamistaan, mutta se taitaa olla ainut Henkka-onboardi jonka olen nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tarina kertoo, että Henkka oli tuona yönä sanonut Arille jotain tyyliin, että tästä se ralli nyt sitten alkaa ja Ari oli ihmetellyt, että eikös tässä olla jo puolitoista päivää ajettu rallia.
Suurajojen 50-vuotiskirjan mukaan Kalpalinnan tauolla:

Henkka: No niin, nyt lähetään ajamaan rallia!
Ari: Eikös tässä ole jo pari päivää ajettu rallia?
Henkka: (kts. edellisen postauksen pätkäajat)

Edit. todella ärsyttävää, että juuri vuonna 1984 VM:n Suurajojen kisaraportissa pätkäajat oli upotettu samaisessa numerossa olleen julisteen taakse. Ja omasta versiostani tuo juliste tietenkin puuttuu :mad: Henkan pätkäajat tuosta kisan alusta olisi todella mielenkiintoista tietää.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Voi kunpa Rothmans olisi heittänyt sen massiivisen videokameransa Henkan autoon 1983 Jyskälään
Niinpä, tai vaikka johonkin seuraavan vuoden EM-kisaan. Jälkikäteen arvioiden on suorastaan irvokasta, että eläkeläiskuljettaja (with all due respect) Roger Clarkin Porscheen se kamera kyllä saatiin RAC:ssa, mutta ei kertaakaan Henkan kyytiin.

En sen enempää lipsauta OT:n (ei viittaa Tänakiin) puolelle, mutta pakko todeta että se Henkan 1983 la-su yö (se minkä se kesti) on vähän kuin Bellofin Monaco 1984.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tuosta 1983 Jyskälästä vielä, Ari muuten sivusi jäsentenvälisiä Henkan kanssa myös nettisivuillaan olevassa tunteikkaassa kirjoituksessa 1989 Myhinpäästä.

Myhinpäätä edeltävällä huoltopaikalla Säkinmäen koulun pihalla kylän väki odotti meitä ringissä huoltoautojen ympärillä. Sama paikka jossa nyt jo vainaa Henri Toivonen vuosia aikaisemmin lyyhistyi ja peitti kasvonsa käsiinsä kuultuaan aikamme. Kuusi sekuntia voi tuntua valovuodelta. Muilla pikataipaleilla olin helisemässä hänen kanssaan.
Eli ainakin näillä vauhtiklassikoilla Ounissa ja Myhinpäässä on Vatanen onnistunut pitämään Henkan hyvin herran nuhteessa. Ja Myhinpäähän ajettiin eri suuntaan 1983 kuin 1989, eli se selittää minkä takia Säkinmäen huolto oli vasta pätkän jälkeen 1983.

Myhinpää tosin oli Arin kaikkien aikojen suosikkipätkä muutenkin, Mantalla tai ilman. Tässä ralliteiden runoilijan tavattoman kaunis kuvaelma kyseisestä pikataipaleesta.

Myhinpään tien ajatteleminen sytyttää vieläkin mieleni ja saa ihoni kananlihalle. Kuten Finlandiaa kuunnellessa. Rautalammin takamailla Savon korvessa oleva pikataipaleista mahtavin sai minut vauhdista hurmioituneeksi silmät kiinni soittavan pianistin tavoin. Ylitin siellä itseni.
 
Ylös