AnttiL
Reittinörtti
Äh, olis pitänyt sanoa että lähetin jo skannaukset suurajo-oppaasta, nyt tuli turhaa työtä.
Äh, olis pitänyt sanoa että lähetin jo skannaukset suurajo-oppaasta, nyt tuli turhaa työtä.
Kyseinen sankari tuli nimismieheksi Riihimäelle. Jälkihän oli likaista ja taisi virkaura katketa....Näytä liitetiedosto 26615
Virkavallan iloisten terveisten saattelemana onkin ollut lystiä lähteä Suurajo-reitille vuonna 1982.
Henkka keskeytti 1983 itseasiassa juuri Onkemäen pätkällä - joka oli todella sääli, sillä Henkka oli saanut Aulangon tauon jälkeen Mantan aivan käsittämättömään lentoon (jonkun tarinan mukaan tallikaveri Vatasen puolitahattoman psyykkauksen jälkeen). Kukaan muu ei tuona yönä pystynyt pohjiin ennen Henkan keskeytystä.Henkka keskeytti edeltävänä vuotena (1983) erikoiskokeella 39, eli juuri ennen Antin mainitsemaa Onkemäen erikoiskoetta, joten siitä voi päätellä että uudet osat ovat ilmeisesti olleet noita Onkemäen jälkeisiä erikoiskokeita.
Henkan Suurajo-statistiikat eivät muuten ole kovin mairittelevia, 3 maaliinpääsyä 10 yrityksestä. Maaliin kuitenkin joka kerta hyvillä sijoilla (sijat 5, 3 ja 4).
Minusta taas Henkka viittaa nimenomaan vuoden 1983 jälkeen lisättyihin osuuksiin, sillä hän ensin mainitsee reitin olleen lähes sama. Onkemäki oli muuten lähes täysin eri EK vuosina 1983 ja 1984. 1984 versio sisälsi vuoden 1983 Krääkkiön alun pikkutien, sen jälkeen nopeaa osuutta, josta lopussa vain viimeiset kaksi kilsaa vuoden 1983 Onkemäkeä, tosin eri suuntaan ajettuna.Henkka keskeytti edeltävänä vuotena (1983) erikoiskokeella 39, eli juuri ennen Antin mainitsemaa Onkemäen erikoiskoetta, joten siitä voi päätellä että uudet osat ovat ilmeisesti olleet noita Onkemäen jälkeisiä erikoiskokeita.
Henkka keskeytti 1983 itseasiassa juuri Onkemäen pätkällä - joka oli todella sääli, sillä Henkka oli saanut Aulangon tauon jälkeen Mantan aivan käsittämättömään lentoon (jonkun tarinan mukaan tallikaveri Vatasen puolitahattoman psyykkauksen jälkeen). Kukaan muu ei tuona yönä pystynyt pohjiin ennen Henkan keskeytystä.
Kyllähän Henkan Suurajot ovat numeroiden valossa aika heikko sarja, joskin sinne mahtuu myös huonoa tuuria (kuten 1981 ja 1983).
Tuo lopussa oleva maininta väliinjäävästä urheiluautojen kisasta olikin uutta tietoa. Eli tuo kisa olisi ollut Span 1000 kilometriä ja pienen tutkiskelun jälkeen ilmeni, että Henkka oli jo ehditty ilmoittaa tuohon kisaan ikonisella Rothmans-Porsche 956:lla, jollaisella Henkka ajoi tuona vuonna Ahvenistolla myös. Sääli, että tuo(kin) jäi toteutumatta. Kisan voitti lopulta Stefan Bellof ja Derek Bell, myöskin Rothmans-Porschella. Tuo samainen kisahan päätyi tasan vuotta myöhemmin Bellofin kohtaloksi.Henkan mietteitä Suurajojen jälkeen 1984.
Tuo öinen puristus 1983 Jyskälässä oli jotain ihan maagista kyllä ja menee ihan sinne miehen Top 5-suorituksiin varmasti. Tarina kertoo, että Henkka oli tuona yönä sanonut Arille jotain tyyliin, että tästä se ralli nyt sitten alkaa ja Ari oli ihmetellyt, että eikös tässä olla jo puolitoista päivää ajettu rallia. Mutta Henkalla oli ilmiselvästi joka vuosi tarkkaan harkittu strategia harjoitella nuo viimeisen yön pätkät todella viimeisen päälle ja ajoittaa hyökkäys niihin.Henkka keskeytti 1983 itseasiassa juuri Onkemäen pätkällä - joka oli todella sääli, sillä Henkka oli saanut Aulangon tauon jälkeen Mantan aivan käsittämättömään lentoon (jonkun tarinan mukaan tallikaveri Vatasen puolitahattoman psyykkauksen jälkeen). Kukaan muu ei tuona yönä pystynyt pohjiin ennen Henkan keskeytystä.
Tuolle viimeiselle pätkälle ennen keskeytystään Henkka ajoi reippaat sekunti/kilometri pohjat. Ja tämä siis Opel Mantalla kun kisa kärjessä oli kuumimmillaan. Tosin Hannulla oli ilmeisesti turbohuolia juuri noilla pätkillä, jotka verottivat vauhtia. Tuosta Henkan haamuajasta Krääkkiöön tekee vielä uskomattomamman se fakta, että tuo Krääkkiö oli keskinopeudeltaan kisan hitain metsäpätkä. Kyllähän Manta varmasti vauhtiin päästessään on isoa kovaa mennyt tosi upeasti...mutta sekunti/kilometri pohjat Mantalla Quattroja vastaan tiellä, jossa pitää kiihdytellä paljon hitaasta vauhdista. :eek!:EK 35 Renkajärvi 8.28km
Toivonen 4.25
Mikkola 4.28
Lampi 4.29
EK 36 Ohtinen 14.16km
Toivonen 9.18
Alén 9.27
Blomqvist 9.36
EK 37 Välkkilä 10.20km
Toivonen 6.06
Eklund 6.09
Blomqvist 6.11
EK 38 Vahonen 16.35km
Toivonen 10.13
Alén 10.16
Lampi 10.17
EK 39 Krääkkiö 10.51km
Toivonen 7.05
Alén 7.16
Lampi 7.18
Suurajojen 50-vuotiskirjan mukaan Kalpalinnan tauolla:Tarina kertoo, että Henkka oli tuona yönä sanonut Arille jotain tyyliin, että tästä se ralli nyt sitten alkaa ja Ari oli ihmetellyt, että eikös tässä olla jo puolitoista päivää ajettu rallia.
http://static.ksml.fi/manual/pdf/nesteralli-historia/pages/1984/25_8_1984_sivu18.pdf?_ga=2.192562986.1607880249.1572554806-1390803792.1493664746: Henkan pätkäajat tuosta kisan alusta olisi todella mielenkiintoista tietää.
Jah! Grazie mille!
Niinpä, tai vaikka johonkin seuraavan vuoden EM-kisaan. Jälkikäteen arvioiden on suorastaan irvokasta, että eläkeläiskuljettaja (with all due respect) Roger Clarkin Porscheen se kamera kyllä saatiin RAC:ssa, mutta ei kertaakaan Henkan kyytiin.Voi kunpa Rothmans olisi heittänyt sen massiivisen videokameransa Henkan autoon 1983 Jyskälään
Eli ainakin näillä vauhtiklassikoilla Ounissa ja Myhinpäässä on Vatanen onnistunut pitämään Henkan hyvin herran nuhteessa. Ja Myhinpäähän ajettiin eri suuntaan 1983 kuin 1989, eli se selittää minkä takia Säkinmäen huolto oli vasta pätkän jälkeen 1983.Myhinpäätä edeltävällä huoltopaikalla Säkinmäen koulun pihalla kylän väki odotti meitä ringissä huoltoautojen ympärillä. Sama paikka jossa nyt jo vainaa Henri Toivonen vuosia aikaisemmin lyyhistyi ja peitti kasvonsa käsiinsä kuultuaan aikamme. Kuusi sekuntia voi tuntua valovuodelta. Muilla pikataipaleilla olin helisemässä hänen kanssaan.
Myhinpään tien ajatteleminen sytyttää vieläkin mieleni ja saa ihoni kananlihalle. Kuten Finlandiaa kuunnellessa. Rautalammin takamailla Savon korvessa oleva pikataipaleista mahtavin sai minut vauhdista hurmioituneeksi silmät kiinni soittavan pianistin tavoin. Ylitin siellä itseni.
Aulangon tauko. Tietääkö kukaan tarkempaa sijaintia, missä päin Aulangolla tuo pidettiin?Suurajojen 50-vuotiskirjan mukaan Aulangon tauolla:
.