Näinhän se on joo. Jostain syystä itse aina kutsunut tuota autoa sen siviili mallin mukaan.Fiat 131 Mirafiori meni vähän metsään. Se on/oli Fiat 131 Abarth.
Ja se siviilimallikin on Fiat 131 Racing..Näinhän se on joo. Jostain syystä itse aina kutsunut tuota autoa sen siviili mallin mukaan.
Kyllä se "siviiliversiokin" oli ihan Abarthin nimellä. Racing oli sitten tällainen wanna-be-urheilullinen versio normaalista neliovisesta Supermirafiorista (2000 TC). Abarthin esittelyn aikaan ei Racingia vielä ollut olemassakaan. Racingin esittelyn yhteydessä myös kilpa-Abarthit kokivat faceliftauksen jossa tuli mm. isot takavalot ja eripariset etuvalot.Ja se siviilimallikin on Fiat 131 Racing..
Juuri näin. Racing kuitenkin 2-ovinen. Mistä lienee se perhemallin Mirafiori-nimi jäänyt elämään kyseistä automallia tarkoittamaan.Kyllä se "siviiliversiokin" oli ihan Abarthin nimellä. Racing oli sitten tällainen wanna-be-urheilullinen versio normaalista neliovisesta Supermirafiorista (2000 TC). Abarthin esittelyn aikaan ei Racingia vielä ollut olemassakaan. Racingin esittelyn yhteydessä myös kilpa-Abarthit kokivat faceliftauksen jossa tuli mm. isot takavalot ja eripariset etuvalot.
Tosin siivili Racingissa maski oli tyyliin Oo===oO kun taas faceliftatussa kilpurissa sisemmät valot olivat isommat.
Pakko kompata. Alén Suurajoissa Rally 037:lla raivopäänä nelivetoja vastaan. Aamen.Tässä minun listani perusteluineen.
1. Lancia Rally 037 (kaunein ralli auto joka on koskaan nähnyt lähtöviivan ja mahtavat äänet sekä näyttävyys)
Sama juttu Markku Alén ja Lancia 037 evo Jyväskylässä. Sillä autolla voitettiin kaksi kertaa Korsikka-Ralli kukaan muu Suomalainen ei siellä ole voittanut. En ole sen hienompaa Ralliasetta nähnyt kuin mitä pieni ja matala muoviauto aikanaan oli 2007 Barcelonassa näin auton Barcelonan autonäyttelyssä, Täydessä tehtaan Martini Racing värityksessä, taisi olla Oriol Servialla silloin. Ja se kyseinen yksilö oli Markku Alénin Korsikka Rallin auto vuodelta 1984. Se oli hurjaa leikkiä Jyskälässä 1985 sillä Lancialla hyppiä siinä sateessa ensimäisenä yönä ykköseksi. Vaikka autossa ei ollut kuin takaveto.Pakko kompata. Alén Suurajoissa Rally 037:lla raivopäänä nelivetoja vastaan. Aamen.
Alen on jossain sanonut, että Martinin sponssi oli katkolla Jyväskylän aikaan, ja diilin syntymistä piti vauhdittaa ajamalla kärkeen ensimmäisenä yönä.Se oli hurjaa leikkiä Jyskälässä 1985 sillä Lancialla hyppiä siinä sateessa ensimäisenä yönä ykköseksi. Vaikka autossa ei ollut kuin takaveto.
Alkujaan autosta lähti 260 hv, viimeisestä versiosta noin 330.Paljonkohan 037:sta parhaimmillaan saatiin hevosvoimia ulos. Ääni oli kiitos kompressorin todella omalaatuinen ja sekin vaikutti auton maineeseen ainakin minulle.
Meinaatko että 037 rakenne oli mitenkään turvallisempi kuin S4:n???Se olisi olllut paljon mieluisampi Lancia nelivetomalli kuin Delta S4:n jota pidän edelleen vaarallisimpana autona koskaan Rallipoluilla oli. 037+neliveto mitä sillä olisikaan saavutettu. Lancia teki virheen päätyessään nelivedossa Deltan S4 malliin.
En vaan sitä että se auto ehkäpä ei olisi ollut niin nopea. Jos olisi pitäydytty pelkässä kompressorissa ja jätetty turboahdin pois kokonaan. S4:n suurin ongelma oli tasauspyröstön lukot joista Lancialla ei ollut kokemusta, ja lisäksi auto oli alussa todella vaikea ajaa, en tiedä mikä sen aiheutti. Mutta Henri Toivosen on sanottu ainoana hallinneen Deltan oikullisen luonteen. Lancia 037 oli Markku Alénille tehty auto jota hän ei koskaan kaatanut. Se oli erittäin hyvä asvaltti auto. Tosin kyllähän Deltakin oli hyvä asvalttiauto. Mutta siinä vaiheessa tehot oli kasvaneet liian suuriksi. Delta S4 oli vaarallinen auto ihan varmasti.Meinaatko että 037 rakenne oli mitenkään turvallisempi kuin S4:n???
Kyllä ne kaikki B-ryhmän autot olivat vaarallisia.. Jossain määrin S4:sta pidetään vaarallisena/pelottavana lähinnä Henkan kuoleman takia. Kannattaa muistaa, että myös 037 oli osallisena useassa vakavassa onnettomuudessa. Olihan myös Audin pätkä- ja siipi-Quattrot todella vaikeita ajaa, mutta kukaan ei puhu niistä "vaarallisina" vaan se adjektiivi on monesti varattu vain S4:lle.En vaan sitä että se auto ehkäpä ei olisi ollut niin nopea. Jos olisi pitäydytty pelkässä kompressorissa ja jätetty turboahdin pois kokonaan. S4:n suurin ongelma oli tasauspyröstön lukot joista Lancialla ei ollut kokemusta, ja lisäksi auto oli todella vaikea ajaa. Lancia 037 oli Markku Alénille tehty auto jota hän ei koskaan kaatanut. Se oli erittäin hyvä asvaltti auto. Tosin kyllähän Deltakin oli hyvä asvalttiauto. Mutta siinä vaiheessa tehot oli kasvaneet liian suuriksi. Delta S4 oli vaarallinen auto ihan varmasti.
S4:stä tuli sellainen kuin tuli siksi että Pösön auto laittoi vaatimukset todella korkealle ja hallitsi sarjaa. Kaudella -85 nähtiin jo että jos tahtoi pärjätä niin käytössä piti olla kompaktihko & kevyt, ahdetulla keskimoottorilla oleva nelivetoinen. Noista vaatimuksista luistaminen oli itsensä jalkaan ampumista eikä voitoista tällöin tarvinnut haaveilla. Omasta mielestä S4 on se härskein ja päräyttävin ralliauto mitä koskaan tehty.En vaan sitä että se auto ehkäpä ei olisi ollut niin nopea. Jos olisi pitäydytty pelkässä kompressorissa ja jätetty turboahdin pois kokonaan. S4:n suurin ongelma oli tasauspyröstön lukot joista Lancialla ei ollut kokemusta, ja lisäksi auto oli alussa todella vaikea ajaa, en tiedä mikä sen aiheutti. Mutta Henri Toivosen on sanottu ainoana hallinneen Deltan oikullisen luonteen. Lancia 037 oli Markku Alénille tehty auto jota hän ei koskaan kaatanut. Se oli erittäin hyvä asvaltti auto. Tosin kyllähän Deltakin oli hyvä asvalttiauto. Mutta siinä vaiheessa tehot oli kasvaneet liian suuriksi. Delta S4 oli vaarallinen auto ihan varmasti.
Kyllähän Lancian 037:n aikakausi oli vähän sellainen siirtymävaihe, kaksivetoisesta 4ryhmän autoista täysiveriseen B-ryhmän nelivetoautoon. Lancia/Fiat-konsernille silloin 1982 kun se tuli käyttöön oltiin juuri siirytty ryhmästä 4 ryhmään B. Kyllähän se kehityskaari todella nopeasti eteni. Kun hyvinkin 1983 uudenaikainen Rally 037 joka vei merkkimestaruuden 1983. Vanheni jo seuraavassa 1,5 vuodessa sellaiseksi että olisi pitänyt saada seuraaja. jo 1985 alkuvuodesta. Lancia S4 vaan myöhästyi osien puutteen vuoksi ja alkuperäinen Jyväskylä 1985 aikataulu myöhästyi, pahasti aina RAC:hen 1985 asti. Kyllähän se Deltan tulo oli Lancian tallille todella tarpeellinen, koska vuoden 1984 Korsikan ja 1985 RAC:n välillä Martini Racing ei voittanut yhtään yleiskilpailua MM-sarjassa.S4:stä tuli sellainen kuin tuli siksi että Pösön auto laittoi vaatimukset todella korkealle ja hallitsi sarjaa. Kaudella -85 nähtiin jo että jos tahtoi pärjätä niin käytössä piti olla kompaktihko & kevyt, ahdetulla keskimoottorilla oleva nelivetoinen. Noista vaatimuksista luistaminen oli itsensä jalkaan ampumista eikä voitoista tällöin tarvinnut haaveilla. Omasta mielestä S4 on se härskein ja päräyttävin ralliauto mitä koskaan tehty.