Maailman paras ralliauto

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
tälläset helmet

1.opel ascona a < ajettiin sm-tasollakin
2.ford escort mkII < ajettiinko vielä 80-luvullakin
3.ford sierra cosworth < upea
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Tähän on pakko vastata että maailman paras ralliauto on se OMA... Onhan se pieni ja tehoton mutta kuitenkin oma...

Fiilis pohjalta voisi kuitenkin laittaa myös Lancia Rally 037. Se tunne ja ääni kun ne kiipesi Laajavuoren mäkeen... :ahem:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Jostain syystä italialaiset ralliautot ovat aina olleet loistavia äänimaailmaltaan... Lancia varsinkin.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
No, kokeillaan nyt pistää näitä jonkinlaiseen järjestykseen.

1. Citroen C4 WRC - Yleensä nopein on ykkösenä. Tällä kertaa kaikkien aikojen nopein
2. Audi Sport Quattro S1 E2 - B-ryhmän parhautta
3. Ford Escort BDA - 70-luku
4. Mitsubishi Lancer EVO VI - Parasta A-ryhmää
5. Skoda Fabia - S2000
6. Mini Cooper S - Pre-historic
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Olenko väärässä, mutta käsittääkseni vuodesta 96 lähtien Malcom Wilsonin M-Sportti alkoi pyörittämään Fordin rallitallia. Vähän samaantyyliin kuin Prodrive Subarua.
Kuka muuten oli Fordin tallipäälikkö ennen Malcom Wilsonia, muistelisin että joku silmälasipäinen mies, mutta nimi ei tule mieleen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Omat suosikkini

1.Subaru Impreza 555 (vuodet 1995-2004)
2.Ford Escort Cosworth (vuodet 1993-1997)
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Kuka muuten oli Fordin tallipäälikkö ennen Malcom Wilsonia, muistelisin että joku silmälasipäinen mies, mutta nimi ei tule mieleen.
Silmälasipäinen John Taylor oli ainakin 1995 ja 1996 kausilla. Wilson ja M-Sport alko pyörittään tallia 1997 alkaen, jolloin tuli myös WRC Escort A-ryhmän Cosworthin tilalle.

edit: lunttasin juwra.comista ja 1995 kaudella onkin ollut Team Managerina Vittorio Reisoli niminen kaveri, joka ei sano mitään. Tuolta kaudelta olen muistelevinani joitain John Taylorin haastatteluita ja aattelin että ois ollu tallipäällikkö tuollakin kaudella. Kyseisellä kaudellahan tallia pyöritti belgialainen RAS ja tulokset oli melko vaisuja. Thiry oli tosin lähellä ottaa voiton Korsikalla ja Delecour perinteisesti Montessa hyvässä vauhdissa, mutta siihen ne hyvät esitykset tais jäädä. Ford Motorsport palas pyörittämään tallia 1996 kaudeksi jolloin Sainz saatiin remmiin, mutta ei tainnu auto olla enää ihan Mitsubishin ja Subarun tasolla tuossa vaiheessa.

edit 2: ja kun vielä lisää otin selvää niin näköjään tuo Reisoli onkin ollut ohjaksissa vain hetken 1995 kaudella ennen kun Taylor on tullut tallipäälliköksi, juwran tiedot on ilmeisesti kauden alusta.

edit 3: ja kun lukee tätä topikkia niin anti-lag:han on jo näköjään vuosi sitten ansiokkaasti ruotinu nää kuviot John Tayloria lukuunottamatta. :D
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yksittäistä parasta en ala nimeämään, kun niin ei ole tehnyt juuri kukaan muukaan.

Mutta tässä muutamia omia ehdokkaita parhaiksi ralliautoiksi:
- Lancia Rally 037
- BMW M3 (Prodrive)
- Ford Sierra RS Cosworth (Takaveto)
- Renault Clio Maxi
- Peugeot 205 T16
- Porsche 911
- Lancia Delta S4
- Audi Quattro S1
- Mitsubishi Lancer (A-ryhmä)
- Toyota Celica (A-ryhmä)
- Lancia Stratos
- Citroen Xsara WRC
- Peugeot 206 WRC
- Ford Escort MK2
- Skoda Fabia S2000
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
5 kovaa

1.opel ascona 400 < kasariklassikko jonka puikoissa oli maestro vatanen
2. ford escort rs 1800 < jolla mäkinen avasi raceen 1975 ja jota jatkoi Mikkola 1978 ja 1979
3.audi quattro superautojen aikakauden tuote
4.peugeot 205 < aikamme klassikko
5.Ford sierra Cosworth < Todellinen tykki
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kyllähän totuus on, että kehitys kehittyy ja mikä on tänään hyvää on huomenna vanhan aikaista.

Alenin Markulta joku britti toimittaja kysyi joskus, että mikä on paras/ikimuistoisin ralliauto jota hän on ajanut, niin vastaus oli Lancia Stratos.
Stratos oli kilpailukykyinen -70 luvun puolivälistä aina vuoteen -82 saakka. Tosin oli varmaan vaativampi ajettava kuin escort.

Joteskin tuntuu, että Audi Sport Quattron E2 versio ei ihan päässyt näyttämään sitä mihin sillä pystytään. Ei Peugeot ja Lancia siihen verraten niin ylivoimaisia olleet, kun miettii että Röhrl voitti -85 Sanremon, Mikkola johti RAC rallia kunnes moottori hajosi ja Röhrl oli kärkikahinoissa vuoden -86 Montessa kunnes tuli rengasrikko.
Olisi ollut kiva nähdä Audi loppuun saakka mukana vuonna -86. Heidänhän piti ajaa kuusi kisaa. Kuka muuten tietää mitkä nämä kisat olisi olleet? Montteen ja Portugaliin he kerkisivät ottaa osaa ja varmaan voisi päätellä edellis kausien menestyksestä, että Jyväskylä, Sanremo ja RAC olis ollut kolme muuta. Liekkö Olympus ollut se kuudes? Senhän Mikkola kävi voittamassa vuonna -85 ja se oli yksityisen Audi miehen John Buffumin "kotiralli"

Lancia Delta oli A-ryhmän ajalla aika ylivoimainen.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Olisi ollut kiva nähdä Audi loppuun saakka mukana vuonna -86. Heidänhän piti ajaa kuusi kisaa..
E2 ei olisi enää kauaa pysynyt kilpailijoiden vauhdissa. Konstruktio alkoi olla jo kehityspotentiaalin suhteen limitissään eikä painoa millään saatu tarpeeksi alas. Lisäksi auto oli parannuksista huolimatta edelleen turhan etupainoinen. Myös budjettia jouduttiin leikkaamaan kaudeksi -86 aika rankasti. Portugalin tapahtumat antoivat sitten syyn vetäytyä sarjasta lopullisesti... Veikaanpa, että viimeistään kauden lopussa Audi olisi lähtenyt ilman onnettomuuksiakin.
 
Viimeksi muokattu:

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Olisi ollut kiva nähdä Audi loppuun saakka mukana vuonna -86. Heidänhän piti ajaa kuusi kisaa. Kuka muuten tietää mitkä nämä kisat olisi olleet? Montteen ja Portugaliin he kerkisivät ottaa osaa ja varmaan voisi päätellä edellis kausien menestyksestä, että Jyväskylä, Sanremo ja RAC olis ollut kolme muuta. Liekkö Olympus ollut se kuudes?
VM 3/86, s. 107:
"Audi vahvisti osallistumisensa kuuteen MM-ralliin tällä kaudella: Portugali, Kreikka, Suomi, Italia ja Englanti ovat vielä jäljellä."

Todella sääli, että jäi näkemättä. Kylmä fakta on kuitenkin se, että autolla taisteltiin kärkisijoista kaikissa MM-ralleissa mihin sillä ehdittiin osallistua. Portugalissa Röhrl olisi ollut ehdottomasti vahvoilla. Samoin Akropolis-rallissa Audeilla olisi varmuudella taisteltu kärkisijoista. Eikä sellaista autoa kaiketi koskaan kehitettykään, jolla Hannu Mikkola ei olisi kyennyt taistelemaan Jyskälän ja RAC:n voitoista 70- ja 80-luvuilla...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
E2 ei olisi enää kauaa pysynyt kilpailijoiden vauhdissa. Konstruktio alkoi olla jo kehityspotentiaalin suhteen limitissään eikä painoa millään saatu tarpeeksi alas. Lisäksi auto oli parannuksista huolimatta edelleen turhan etupainoinen. Myös budjettia jouduttiin leikkaamaan kaudeksi -86 aika rankasti. Portugalin tapahtumat antoivat sitten syyn vetäytyä sarjasta lopullisesti... Veikaanpa, että viimeistään kauden lopussa Audi olisi lähtenyt ilman onnettomuuksiakin.
Niin no, varmasti niinkin, että auto alkoi olemaan elinkaaren päässä, mutta lienee kumminkin budjettileikkauksen suurin syy ollut kuljettaja pula. Ei ollut oikein nälkäistä ja maailmanmestaruuteen kykenevää kuskia. Walteri tais jo edellisellä kaudella ilmoittaa ajavansa vain yksittäisten kisojen voitosta ja Hannullakin alkoi ura olla ehtoo puolella. Hannu taisi keskittyä kaudella -86 britannian avoimeen sarjaan.
Kaudella -86 oli, niin paljon tehdastalleja, että kilpailu huippukuskeista oli kovaa.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Niin no, varmasti niinkin, että auto alkoi olemaan elinkaaren päässä, mutta lienee kumminkin budjettileikkauksen suurin syy ollut kuljettaja pula. Ei ollut oikein nälkäistä ja maailmanmestaruuteen kykenevää kuskia.
Itse näkisin, että vuosien 1983-85 valtava panostus kilpailutoimintaan, pätkä-Quattron kilpailukyvyttömyys sekä varoja niellyt evoluutioversion kehitystyö olivat ne pääsyyt vyön kiristämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eipäs kukaan ole maininnut vielä Alpine A110


Alpine oli voittoisa aikana ennen stratosta. Suomalaisista ainakin Jorma Lusenius ajoi Alpinea.

Tietty pitää muistaa myös Porsche 911 versioineen.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Mahdottoman laaja kysymys, kun aikakausia on ollut niin monia. MUTTA Ford Escort mk1/mk2 on mielestäni se kaikkien aikojen ralliauto. Kyseisellä autolla voitettiin kaikki mahdollinen MM-tasolla (ja jopa ennen sitä) ja sen lisäksi kyseinen automalli, varsinkin mk2, hallitsi kansallisten rallikisojen sarjoja vielä pitkään.
 
Ylös