Maailman paras ralliauto

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Konnevedellä oli yksi pätkä, jonka pinta oli hyvin hienoa hiekkaa. Melko kovapintaista, mutta liukasta. Joku ...harju sen nimi taisi olla. Eiköhän Markku tarkoita juuri tätä lentohiekalla.

Pätkä jäi mieleen, koska olin siellä muutamana vuonna katsomassa yhdessä risteyksessä ja sitten juuri 1984 ensimmäistä kertaa mukana ajamassa. Oli hienoa!
Tulee mieleen että olisikohan ollut Sirkkaharju sen pätkän nimi. En tiedä olisikohan niillä Pirelli-merkkisillä renkailla ollut tekemistä sen "lentohiekka" tuntemuksen kanssa. Lanciallahan oli vaikeuksia, muutenkin Jyväskylässä jos tien pinta ei ollut tarpeeksi kovapintainen ja vähän kostea. 1984 reitti oli muutenkin varsin haastava, Hämeelenkin pätkistä en muista missä sijaisivat, Vahteriston ja Ohtisen ek:t, Tyrynkylän uskoisin olleen ainakin 1984 lähempänä Janakkalan Kalpallinnaa kuin Hämeenlinnan aulankoa. Koivukehä ajettiin taas viimekesänä osana reittiä. Samoin Evon pikku osa. Santamäestä tuli viime vuonna Hyväneula.
 
Viimeksi muokattu:

Sternfahrer

Member
Liittynyt
20.8.2009
Viestit
16
Sirkkaharju oli Suolahdella ja meni tunnelista tien ali. Sielläkin on rallia katsottu. Yhtenä vuonna ihan valtavassa ukkosmyrskyssä.

Tämä lentohiekkapätkä taisi olla Soimaharju.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Sirkkaharju oli Suolahdella ja meni tunnelista tien ali. Sielläkin on rallia katsottu. Yhtenä vuonna ihan valtavassa ukkosmyrskyssä.

Tämä lentohiekkapätkä taisi olla Soimaharju.
Soimaharjua itsekin muistelin, mutta vuonna 1984 sitä ei kyllä ajettu. Vuosina 1987-1989 kylläkin, ja muistaakseni myös 1993
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Soimaharjua itsekin muistelin, mutta vuonna 1984 sitä ei kyllä ajettu. Vuosina 1987-1989 kylläkin, ja muistaakseni myös 1993
Konneveden suunnan pätkistä ainakin Sirkkamäki, Äijälä ja etenkin Jouhtikylä täyttää tuon lentohiekkamääritelmän. Soimaharju on kohtuullisen kaukana Toivakan seudulla.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Mulla oli viime vuonna ilo ja kunnia jutella Markku Alènin kanssa toista tuntia, puhuimme pääasiassa juuri Suurajoista. Alèn tarkoittaa tuolla lentohiekka-termillä juuri Jyväskylästä itään lauantai-aamuisin suunnanneen reitin teiden pintoja. Markku käytti myös termiä kissanhiekka.

Markku kertoi, ettei takavetoinen Lancia Pirelleillä saanut minkäänlaista pitoa teihin tuolla lenkillä. "Perä vaan luisti hei koko ajan mutkissa ja kiihdytyksissä me ei päästy mihinkään". Jämsän ja Hämeen teillä teiden pinta oli kovempi, tällöin pitokin oli parempi. Eli lentohiekkä tarkoittaa erityisesti Konneveden alueen teitä, ei yksittäistä erikoiskoetta. Markku kärsi erityisesti pitovaikeuksista vuosina 1983-1985. Mutta kuulemma jo Fiat 131:n aikana ongelmia oli juuri Konneveden suunnalla pidon kanssa.

Markku myös kertoi hurjasta erikoistakaspoilerista, joka asennettiin Lanciaan vain Ouninpohjaa varten. Kuulemma pito Ouninpohjantiellä oli paljon parempi.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Mulla oli viime vuonna ilo ja kunnia jutella Markku Alènin kanssa toista tuntia, puhuimme pääasiassa juuri Suurajoista. Alèn tarkoittaa tuolla lentohiekka-termillä juuri Jyväskylästä itään lauantai-aamuisin suunnanneen reitin teiden pintoja. Markku käytti myös termiä kissanhiekka.

Markku kertoi, ettei takavetoinen Lancia Pirelleillä saanut minkäänlaista pitoa teihin tuolla lenkillä. "Perä vaan luisti hei koko ajan mutkissa ja kiihdytyksissä me ei päästy mihinkään". Jämsän ja Hämeen teillä teiden pinta oli kovempi, tällöin pitokin oli parempi. Eli lentohiekkä tarkoittaa erityisesti Konneveden alueen teitä, ei yksittäistä erikoiskoetta. Markku kärsi erityisesti pitovaikeuksista vuosina 1983-1985. Mutta kuulemma jo Fiat 131:n aikana ongelmia oli juuri Konneveden suunnalla pidon kanssa.

Markku myös kertoi hurjasta erikoistakaspoilerista, joka asennettiin Lanciaan vain Ouninpohjaa varten. Kuulemma pito Ouninpohjantiellä oli paljon parempi.
Olihan se isompi "Erikoistakaspoileri" Myös sen toisen Lancian talliauton eli Henri Toivosen käytössä 1984 ja 1985. Kyllhän siitä varmasti apua oli, se asennettiin juuri suuren huippunopeuden vuoksi ja kehitettiin nimen omaan alukuperäisen 25,4 kilometrisen pelkkää isoa tietä sisältäneen Ouninpohjan. vuoksi ja sen pätkän hurjan luonteen vuoksi. Kyllä "Ouni" on Jyväskylän kuningas ek, onneksi se tulee taas takaisin täysimittaisena. Ouninpohjan ennätys aika 11:48 on kyllä aikanaan ollut 037:lla huikea tulos.

Kyllähän 037 oli hyvä auto Jyväskylään, harmi vaan täysosumaa aivan syntynyt sillä, 1983 oli lähellä, mutta laturinhihnan paikallaan pysymisen puute vei voittomahdollisuudet tiukassa sekuntiottelussa Stig Blomqvistia ja Hannu Mikkolaa vastaan. Eikös "tohtori Alénilla" ollut kivi vaihdelaatikossa Äijälässä 1984 kun mies sinne halkopinoon lipesi?? 1985 ei enää ehditty ihan kärkivauhtiin, mutta silti kolmen joukossa paras 037 maaliin tuli.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Kyllhän siitä varmasti apua oli, se asennettiin juuri suuren huippunopeuden vuoksi ja kehitettiin nimen omaan alukuperäisen 25,4 kilometrisen pelkkää isoa tietä sisältäneen Ouninpohjan. vuoksi ja sen pätkän hurjan luonteen vuoksi. Kyllä "Ouni" on Jyväskylän kuningas ek, onneksi se tulee taas takaisin täysimittaisena.
Outoa, jos erikoistakasiipeä ei käytetty esim. Myhinpäässä ollenkaan.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Markku myös kertoi hurjasta erikoistakaspoilerista, joka asennettiin Lanciaan vain Ouninpohjaa varten. Kuulemma pito Ouninpohjantiellä oli paljon parempi.
Sen mitä olen videoita nähnyt, niin ei eroa normaalisiivestä silmämääräisesti mitenkään. :D Käytettiinkö S4:ssa myös tuota erikoisversiota?
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
037:n spoileri Ounissa oli isompi ja muotoiltu eri tavalla kuin normaalispoileri. Silmämääräisesti eroa on vaikea havaita.

Teiden erilainen luonne selittää sen, miksi Ouninpohjassa käytettiin erikoisspoileria, mutta Myhinpäässä ei. Myhinpää on teknisempi tie, Ounissa isolla tiellä "hoilotetaan" pidempään, siellä takasiipi toi paremmin hyötyä.

S4:ssä ei käytetty erikoisspoileria. Lisäksi pitää huomioida, että 1986 ajettiin Ouni lyhennettynä, ei pitkänä versiona.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Opel Astra F GSi 16V
Liioittelua. 16V Kadett on kevympi ja nopeampi. Piste.

Edit. Niin ja jos Sundsrömmin Mikko olis hengissä, niin nopein olisi mun Ritmo Abarth!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös