Maailman paras ralliauto

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Tässä minun listani perusteluineen.

1. Lancia Rally 037 (kaunein ralli auto joka on koskaan nähnyt lähtöviivan ja mahtavat äänet sekä näyttävyys)

2. Fiat 131 Mirafiori (ensimmäinen lapsena mieleen jäänyt ralli auto ja Alénin ajama!)
3. Lancia Delta Hf Integrale(palautti takaisin menevyyden ralleihin sitten b-ryhmän)

4. Lancia Delta S4 (jumalaiset äänet!!)
5. Peugeot 205 T16 E2 (jos fiat konserni ei olisi ollut ralleissa niin pösö olisi ykkösenä)
6. Peugeot 206 (suuresti arvostamani ja Bossen ajama. Aikansa hienoin laite)
7. Audi Quattro Gr.4 (Puhtaasti suorituskykyä / innovaatiota arvioiden ylivoimaisesti suurin WOW efekti)
8. MG Metro 6R4 (Sympaattinen haastaja jota monikaan ei aikanaan noteerannut. Myöskin, tuolloin nuorta nörtin alkua säväytti tietokoneella tehdyn mallinnuksen mainostaminen)
9. Mini cooper (samanlainen WOW efekti ollut kuin audilla)
10. Talbot Sunbeam Lotus (aliarvostetun automerkin yli suoritus kaudella -81)
 
Viimeksi muokattu:

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Fiat 131 Mirafiori meni vähän metsään. Se on/oli Fiat 131 Abarth.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja se siviilimallikin on Fiat 131 Racing.. ;)
Kyllä se "siviiliversiokin" oli ihan Abarthin nimellä. Racing oli sitten tällainen wanna-be-urheilullinen versio normaalista neliovisesta Supermirafiorista (2000 TC). Abarthin esittelyn aikaan ei Racingia vielä ollut olemassakaan. Racingin esittelyn yhteydessä myös kilpa-Abarthit kokivat faceliftauksen jossa tuli mm. isot takavalot ja eripariset etuvalot.
Tosin siivili Racingissa maski oli tyyliin Oo===oO kun taas faceliftatussa kilpurissa sisemmät valot olivat isommat.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllä se "siviiliversiokin" oli ihan Abarthin nimellä. Racing oli sitten tällainen wanna-be-urheilullinen versio normaalista neliovisesta Supermirafiorista (2000 TC). Abarthin esittelyn aikaan ei Racingia vielä ollut olemassakaan. Racingin esittelyn yhteydessä myös kilpa-Abarthit kokivat faceliftauksen jossa tuli mm. isot takavalot ja eripariset etuvalot.
Tosin siivili Racingissa maski oli tyyliin Oo===oO kun taas faceliftatussa kilpurissa sisemmät valot olivat isommat.
Juuri näin. Racing kuitenkin 2-ovinen. Mistä lienee se perhemallin Mirafiori-nimi jäänyt elämään kyseistä automallia tarkoittamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
B-Ryhmä
1. Peugeot 205 T16 - ei välttämättä näyttäväin, mutta varmasti nopein ja luotettavin
2. Lancia Delta S4 - ehkä se nopein, jos olisi kestänyt maaliin tai pysynyt tiellä paremmin
3. Audi Sport Quattro S1 E2 - ehdottomasti näyttävin ja paras ääniltään
4. Lancia 037 - Elegantti urheiluauto. Voitti ajettavuudessa sen minkä takavetoisuudessa hävisi.
5. Ford RS200 - Paljon hukattua potentiaalia, aineksia haastaa 205

A-Ryhmä
1. Lancia Delta HF Integrale - tulokset puhuvat puolestaan
2. Toyota Celica - Lancian haastajasta tuli uusi haastettu
3. Mitsubishi Lancer - Tommin käsissä kulki, ei muiden juurikaan
4. Subaru Impreza - Persoonallinen säväys, mutta potentiaalia parempiin tuloksiinkin olisi ollut?
5. Ford Escort Cosworth - Paperilla voittaja-auto, mutta käytännössä ei
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
BDA, en ikinä unohda niitä loppukesän iltaöitä, kun olimme Jyskälän pätkällä ja metsä alkoi raikaa jossakin kaukana.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Tässä minun listani perusteluineen.

1. Lancia Rally 037 (kaunein ralli auto joka on koskaan nähnyt lähtöviivan ja mahtavat äänet sekä näyttävyys)
Pakko kompata. Alén Suurajoissa Rally 037:lla raivopäänä nelivetoja vastaan. Aamen.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Pakko kompata. Alén Suurajoissa Rally 037:lla raivopäänä nelivetoja vastaan. Aamen.
Sama juttu Markku Alén ja Lancia 037 evo Jyväskylässä. Sillä autolla voitettiin kaksi kertaa Korsikka-Ralli kukaan muu Suomalainen ei siellä ole voittanut. En ole sen hienompaa Ralliasetta nähnyt kuin mitä pieni ja matala muoviauto aikanaan oli 2007 Barcelonassa näin auton Barcelonan autonäyttelyssä, Täydessä tehtaan Martini Racing värityksessä, taisi olla Oriol Servialla silloin. Ja se kyseinen yksilö oli Markku Alénin Korsikka Rallin auto vuodelta 1984. Se oli hurjaa leikkiä Jyskälässä 1985 sillä Lancialla hyppiä siinä sateessa ensimäisenä yönä ykköseksi. Vaikka autossa ei ollut kuin takaveto.

Paljonkohan 037:sta parhaimmillaan saatiin hevosvoimia ulos, luulisin jotain 340-350 hevosvoimaa. Ja tämä käyttäen Volumex-kompressori ahdinta. Ääni oli kiitos kompressorin todella omalaatuinen ja sekin vaikutti auton maineeseen ainakin minulle, harmi ettei siitä toivotusta Neliveto 037:sta koskaan tulllut mitään. Se olisi olllut paljon mieluisampi Lancia nelivetomalli kuin Delta S4:n jota pidän edelleen vaarallisimpana autona koskaan Rallipoluilla oli. 037+neliveto mitä sillä olisikaan saavutettu. Lancia teki virheen päätyessään nelivedossa Deltan S4 malliin.

B-Ryhmän jälkeen seuraava isompi Ralliauto joka sytytti oli sitten Lancian Delta Integrale, autossa oli hyvä moottori muttei muka jousistusta. Miten siltikin sillä voitettiin 4 kuskien mestaruutta, jos ei jousitusta muka ollut lainkaan. Ei pelkällä moottorilla kai ralleja voiteta, alustakin ratkaisee jotain.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Se oli hurjaa leikkiä Jyskälässä 1985 sillä Lancialla hyppiä siinä sateessa ensimäisenä yönä ykköseksi. Vaikka autossa ei ollut kuin takaveto.
Alen on jossain sanonut, että Martinin sponssi oli katkolla Jyväskylän aikaan, ja diilin syntymistä piti vauhdittaa ajamalla kärkeen ensimmäisenä yönä.

Paljonkohan 037:sta parhaimmillaan saatiin hevosvoimia ulos. Ääni oli kiitos kompressorin todella omalaatuinen ja sekin vaikutti auton maineeseen ainakin minulle.
Alkujaan autosta lähti 260 hv, viimeisestä versiosta noin 330.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Se olisi olllut paljon mieluisampi Lancia nelivetomalli kuin Delta S4:n jota pidän edelleen vaarallisimpana autona koskaan Rallipoluilla oli. 037+neliveto mitä sillä olisikaan saavutettu. Lancia teki virheen päätyessään nelivedossa Deltan S4 malliin.
Meinaatko että 037 rakenne oli mitenkään turvallisempi kuin S4:n???
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Aiheeseen liittyen annan oman ääneni Citroen xsaralle. Isolla rahalla ja hartaalla testauksella kehitetty, todella nopea ja varmatoiminen ja pysyi kilpailykyisenä pitkään. Omasta mielestäni malli on vielä simppelin tyylikäs.

 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Meinaatko että 037 rakenne oli mitenkään turvallisempi kuin S4:n???
En vaan sitä että se auto ehkäpä ei olisi ollut niin nopea. Jos olisi pitäydytty pelkässä kompressorissa ja jätetty turboahdin pois kokonaan. S4:n suurin ongelma oli tasauspyröstön lukot joista Lancialla ei ollut kokemusta, ja lisäksi auto oli alussa todella vaikea ajaa, en tiedä mikä sen aiheutti. Mutta Henri Toivosen on sanottu ainoana hallinneen Deltan oikullisen luonteen. Lancia 037 oli Markku Alénille tehty auto jota hän ei koskaan kaatanut. Se oli erittäin hyvä asvaltti auto. Tosin kyllähän Deltakin oli hyvä asvalttiauto. Mutta siinä vaiheessa tehot oli kasvaneet liian suuriksi. Delta S4 oli vaarallinen auto ihan varmasti.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
En vaan sitä että se auto ehkäpä ei olisi ollut niin nopea. Jos olisi pitäydytty pelkässä kompressorissa ja jätetty turboahdin pois kokonaan. S4:n suurin ongelma oli tasauspyröstön lukot joista Lancialla ei ollut kokemusta, ja lisäksi auto oli todella vaikea ajaa. Lancia 037 oli Markku Alénille tehty auto jota hän ei koskaan kaatanut. Se oli erittäin hyvä asvaltti auto. Tosin kyllähän Deltakin oli hyvä asvalttiauto. Mutta siinä vaiheessa tehot oli kasvaneet liian suuriksi. Delta S4 oli vaarallinen auto ihan varmasti.
Kyllä ne kaikki B-ryhmän autot olivat vaarallisia.. :rolleyes: Jossain määrin S4:sta pidetään vaarallisena/pelottavana lähinnä Henkan kuoleman takia. Kannattaa muistaa, että myös 037 oli osallisena useassa vakavassa onnettomuudessa. Olihan myös Audin pätkä- ja siipi-Quattrot todella vaikeita ajaa, mutta kukaan ei puhu niistä "vaarallisina" vaan se adjektiivi on monesti varattu vain S4:lle.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän se 037 vei Attilio Bettegan hengen Korsikalla 1985 ja Henkalle meinasi käydä todella pahasti saman vuoden Costa Smeraldassa. Delta S4:ssä toki oli erittäin kuumana käyvä turbo lähellä bensatankkia, tiedä sitten miten vastaavat asiat oli ratkaistu 037:ssa, mutta ei ne kyllä tainneet räjähtää ulosajoissa. :confused:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
En vaan sitä että se auto ehkäpä ei olisi ollut niin nopea. Jos olisi pitäydytty pelkässä kompressorissa ja jätetty turboahdin pois kokonaan. S4:n suurin ongelma oli tasauspyröstön lukot joista Lancialla ei ollut kokemusta, ja lisäksi auto oli alussa todella vaikea ajaa, en tiedä mikä sen aiheutti. Mutta Henri Toivosen on sanottu ainoana hallinneen Deltan oikullisen luonteen. Lancia 037 oli Markku Alénille tehty auto jota hän ei koskaan kaatanut. Se oli erittäin hyvä asvaltti auto. Tosin kyllähän Deltakin oli hyvä asvalttiauto. Mutta siinä vaiheessa tehot oli kasvaneet liian suuriksi. Delta S4 oli vaarallinen auto ihan varmasti.
S4:stä tuli sellainen kuin tuli siksi että Pösön auto laittoi vaatimukset todella korkealle ja hallitsi sarjaa. Kaudella -85 nähtiin jo että jos tahtoi pärjätä niin käytössä piti olla kompaktihko & kevyt, ahdetulla keskimoottorilla oleva nelivetoinen. Noista vaatimuksista luistaminen oli itsensä jalkaan ampumista eikä voitoista tällöin tarvinnut haaveilla. Omasta mielestä S4 on se härskein ja päräyttävin ralliauto mitä koskaan tehty.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
S4:stä tuli sellainen kuin tuli siksi että Pösön auto laittoi vaatimukset todella korkealle ja hallitsi sarjaa. Kaudella -85 nähtiin jo että jos tahtoi pärjätä niin käytössä piti olla kompaktihko & kevyt, ahdetulla keskimoottorilla oleva nelivetoinen. Noista vaatimuksista luistaminen oli itsensä jalkaan ampumista eikä voitoista tällöin tarvinnut haaveilla. Omasta mielestä S4 on se härskein ja päräyttävin ralliauto mitä koskaan tehty.
Kyllähän Lancian 037:n aikakausi oli vähän sellainen siirtymävaihe, kaksivetoisesta 4ryhmän autoista täysiveriseen B-ryhmän nelivetoautoon. Lancia/Fiat-konsernille silloin 1982 kun se tuli käyttöön oltiin juuri siirytty ryhmästä 4 ryhmään B. Kyllähän se kehityskaari todella nopeasti eteni. Kun hyvinkin 1983 uudenaikainen Rally 037 joka vei merkkimestaruuden 1983. Vanheni jo seuraavassa 1,5 vuodessa sellaiseksi että olisi pitänyt saada seuraaja. jo 1985 alkuvuodesta. Lancia S4 vaan myöhästyi osien puutteen vuoksi ja alkuperäinen Jyväskylä 1985 aikataulu myöhästyi, pahasti aina RAC:hen 1985 asti. Kyllähän se Deltan tulo oli Lancian tallille todella tarpeellinen, koska vuoden 1984 Korsikan ja 1985 RAC:n välillä Martini Racing ei voittanut yhtään yleiskilpailua MM-sarjassa.

Peugeot kehitti 205 Turbonsa Formula 1 insinööri Cortranzen ja Jean-Claude Vauccardin johdolla 205 turbo 16 juuri niissä kohdin vahvemmaksi kuin esim Lancia antoi tasoitusta. Toisaalta Peugeotin ykkösmalli oli etenkin hypyissä hanakka tarjoamaan perää ylös, ja sellaisesta tilanteestahan se Vatasen Argentinan onnettomuuskin syntyi. E2 hyppäsi paremmin, mutta silläkään et voinut sitoa nyppylän ylitystä vaan oli vedettävä hana auki. Jos jarrutit auto meinasi lentää katolleen.

En tiedä Lancian hyppyominaisuuksista mutta Alén teki sillä kyllä aina parhaansa ja jos ei yritä ei koskaan mitään saa. Markku yritti aina, kyllähän se matala Muoviauto oli parempi auto asvaltille kuin Soralle. Aina sen minuutin sai antaa tasoitusta kun mentin Konneveden "Lentohiekalle" en tarkkaan tiedä mitä Alén tuolla "Lentohiekalla" tarkoitti. 1984 varmasti pölyisiä teitä koska Jyväskylähän alkoi silloin kuivalla kelillä.
 
Viimeksi muokattu:

Sternfahrer

Member
Liittynyt
20.8.2009
Viestit
16
Konnevedellä oli yksi pätkä, jonka pinta oli hyvin hienoa hiekkaa. Melko kovapintaista, mutta liukasta. Joku ...harju sen nimi taisi olla. Eiköhän Markku tarkoita juuri tätä lentohiekalla.

Pätkä jäi mieleen, koska olin siellä muutamana vuonna katsomassa yhdessä risteyksessä ja sitten juuri 1984 ensimmäistä kertaa mukana ajamassa. Oli hienoa!
 
Ylös