Örfil
Guest
Tästähän saisi kisasarjan: kuusi kuskia ostaisi sotabotskin ja kuusi titanicin. Sitten ajettaisiin Le Mans tyyppisiä kisoja eri lammilla :idea:
Hih, kyllä minä nyt mieleni pahoitin. Epätoivoisena vetona nokitan vielä "molempi parempi" -kortilla.Niin ja perskeles: Sori JPP, nyt Dompparin mielipide sittenkin ratkaisi ja se puuttuvat 2 cm. Isompi on parempi :ahem: Ja se että siinä on ne valot, voi ajella syysiltoisin tuossa lähilammella, ahh.....
Niin ja mukavahko takakeno tuossa pelkääjän puolen penkissä.Heh. Arvelinkin havainnoitsijoiden silmien osuvan tuohon kuskin oven alareunaan. Itsekin vasta reilu viikko sitten huomasin, että sieltä on ihan materiaalia jäänyt matkan varrelle. Ruosteet ovatkin sitten hiukan vanhempi juttu jo.
Volvossa on ilmiselvästi pelattu "laivanupotusta".Niin ja mukavahko takakeno tuossa pelkääjän puolen penkissä.
Tuli tuossa viikolla kuljetettua kaksi metriä pitkiä ja 30 senttiä leveitä liimapuulevyjä siinä penkin päällä kun tein osia uuteen cd-hyllyyn. En sitten viitsinyt ruveta penkin selkänojaa nostelemaan kun ensi viikolla pitää samaiset (lähes lopulliseen muotoon sahatut) levyt taas kuljettaa yhdestä paikasta toiseen paikkaan.Niin ja mukavahko takakeno tuossa pelkääjän puolen penkissä.
Jätän homman sellaisille, jotka sen hallitsevat/ovat halukkaita opettelemaan. Eli on jo sovittu yhden hepun kanssa, jotta tämä hitsailee uutta peltiä tuonne oven alareunaan. Voisi olla kivan näköinen jos leikkaisi ikäänkuin hampaan jäljet siihen alareunaan, että: "Joku monsteri haukkasi tosta palan!", mutta ehkä ei kuitenkaan sellaista.Näyttää siltä että JPP:n kandee ainakin pari iltaa käyttää metallin parissa = hionta, pakkelointi ja maalaus.
Onhan ne mastojen tolpat niin isot, että oletko varma mittauksissa? Vaikea kuvitella, että ne ovat ihan oikeasti isot kun katsoo pienoismallia ja taas kun 1:1 oikeassa suhteessa ne mastot näkee ihan tavallisen kokoisina. Kyllä siinä tuntee ihminen kovin pieneltä katsottuaan oikeat suhteet isoon purjelaivaan.
Kaikissa maston osissa on pari senttiä ylimääräistä pituutta ja taaemman maston ylemmässä pystyosassa kymmenisen senttiä. Ne napsin pois sitten myöhemmissä työvaiheissa. Maalia en paattiin laita mihinkään, mutta lakkaa sen sijaan kyllä. Ja uittamiset saattavat jäädä varsin vähäisiksi, ehkä jopa vallan olemattomiksi.Kai sentään maalaat laivasi kunnon maalikerroksilla, ettei mitään vuoda tai turpoa rikki missään kohdissa? Minua vituttaisi, jos vaivalla rakentamani laiva rupeaisi rikkoutumaan uittamisten jälkeen.
Sahasin ensin nelikulmaisen riman, jonka paksuus oli hiukan enemmän kuin lopullisen maston maksimihalkaisija. Sitten piirsin kahdelle sivulle kavennusviivat (toisesta päästä hiukan päälle ohuemman pään lopullisen halkaisijan) ja sahasin vannesahalla jättäen hiukan työstövaraa. Seuraavaksi hioin sellaisella melkoisen isolla nauhahiomakoneella ylimääräiset materiaalit piirrettyyn viivaan asti. Lopuksi jyrsin edellisten työvaiheiden aikana syntyneen neliöprofiilisen kartion nurkat pyöreiksi neljäsosaympyränkaaren tekevällä terällä. Tyvipää isommalla ja ohuempi pää hiukan pienemmällä terällä.Miten muuten kavensit noi mastot?
Kyllä harjanvarttakin harkitsin, mutta todennäköisesti helpoin tapa oli tuo yllä kuvailemani. Nimittäin se harjanvarsikin olisi pitänyt ohentaa eli jossain työvaiheessa olisi joka tapauksessa käsissä ollut samanlainen neliömäinen kartio kuin nyt sahatavarasta tehdessä.JPP:ltä, kun kysyy jotain pikkuasiaa niin saa aikasta kattavan selvityksen kera printtien.
Luulin sun tehneen valmiista "harjanvarresta", mutta oishan se ollu kai liian helppoa.
Näinhän se on.Kyllä harjanvarttakin harkitsin, mutta todennäköisesti helpoin tapa oli tuo yllä kuvailemani. Nimittäin se harjanvarsikin olisi pitänyt ohentaa eli jossain työvaiheessa olisi joka tapauksessa käsissä ollut samanlainen neliömäinen kartio kuin nyt sahatavarasta tehdessä.