Maailman nopein kansa-simulaatiopeli

  • Viestiketjun aloittaja 27
  • Aloituspäivämäärä

SuperSpeedCar

New member
Liittynyt
5.4.2009
Viestit
4
ajat

Saiskö tähän pari neuvoo nobolle noista ajoista.Eli siis miten joku voi ajaa alle 1.15?Se on jo mielestäni päätön aika, itse paras kierrokseni mielestäni täydellisen kirroksen jälkeen 1.18:thumbdown
Ajan logitech MOMO ratilla, ja kaikki toimii niinkuin pitää.Olen saanut netistä hyvät säädötkin, samoilla tehtiin maailman ennätys eli 1.12.08
Eli saisko vähän vinkkejä.

E:Auttaisko jos vaihtaisin vaihteet itse?

E2: oisko jollain toisia hyviä säätöjä, nyt meni noista ilo kun aina viimeses mutkas just ennen siltaa menee hyvin mut silti vaan pito loppuu.
 

Franeez

New member
Liittynyt
5.4.2009
Viestit
1
Viittiskö joku kertoo vähä et mist noit säätöi autoon saa, ku ajan perus säädöil ja tuntuu et muut lentää ohi, ja miten ne asennetaan? :rolleyes:
 

FinnPete

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
89
Sijainti
Lappeenranta
Saiskö tähän pari neuvoo nobolle noista ajoista.Eli siis miten joku voi ajaa alle 1.15?Se on jo mielestäni päätön aika, itse paras kierrokseni mielestäni täydellisen kirroksen jälkeen 1.18:thumbdown
Ajan logitech MOMO ratilla, ja kaikki toimii niinkuin pitää.Olen saanut netistä hyvät säädötkin, samoilla tehtiin maailman ennätys eli 1.12.08
Eli saisko vähän vinkkejä.

E:Auttaisko jos vaihtaisin vaihteet itse?
Itse ajan manuaalivaihteilla, ihan jo senkin vuoksi ettei automaatti mene vaihtamaan väärässä kohdassa alas. Olen kokeilut myös tuota samaa setuppia jota testasit ja totesin sen itselleni liian yliohjaavaksi. Omat säädöt on suht tasapainoiset ja "pehmeät" joka taas saattaa olla syy siihen ettei aika ole painunut alle 1:14. Yleisesti ottaen aloitin vaan sillä että jarrutin tarpeeksi ajoissa mutkiin ja yritin päästä sitten nopeasti ulos, pikkuhiljaa jättäen jarrutusta myöhemmäksi ja etsien niitä pidon rajoja eri mutkissa. Myös ratin ja jarrujen oikeanlainen pehmeä käsittely auttaa, turha agressiivisuus tuskin alkuvaiheessa ainakaan auttaa. Minullakin on vielä työtä paljon edessä, radan leveydestä on vielä osa käyttämättä mutta se vaatii lisää testikierroksia ja autoon totuttautumista.
 
Viimeksi muokattu:

Tonpe

Well-known member
Liittynyt
18.8.2008
Viestit
420
eli kun noita säätöjä netistä lataatte ja otatte nyt vaikka sen maailmanennätys kaverin säädöt niin ei se pakosti edes auta teitä mitenkään ite koitin kanssa ja auto yliohjaa aivan helvetisti, Mutta ite oon parilta hyvältä kuljettajalta pyytäny säädöt ja kattonu ja kokeillu niitä ja tehny niitä apuna käyttäen ittelleni hyvät säädot ja hiirellä pääsen tällä hetkellä 1.14.5.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Formuloiden perusteella pelin nimi pitäis olla maailman onnettomin kansa.
 

Welder

Well-known member
Liittynyt
23.3.2009
Viestit
455
eli kun noita säätöjä netistä lataatte ja otatte nyt vaikka sen maailmanennätys kaverin säädöt niin ei se pakosti edes auta teitä mitenkään ite koitin kanssa ja auto yliohjaa aivan helvetisti, Mutta ite oon parilta hyvältä kuljettajalta pyytäny säädöt ja kattonu ja kokeillu niitä ja tehny niitä apuna käyttäen ittelleni hyvät säädot ja hiirellä pääsen tällä hetkellä 1.14.5.
Ajattelin itse samasta asiasta tuolle kaverille vastata, mutta pari ehti ensin. :)
Juuri noin se on. Nuo ME setupit saattavat olla hyvä lähtökohta, jos on aivan totaalisen hukassa säätöjen kanssa (kuten itse) ja ei tiedä mistä aloittaa. Kun koittaa sitten näitä säätöjä ja selvittää itselleen millä tavalla ne eivät istu omaan ajotyyliin ollaan jo voiton puolella. Eli ali- yliohjaako auto tullessa mutkiin vai keskellä sitä, vai kenties lähdetteäessä ulos. Näihin kaikkiin pystyy säädöillä erikseen vaikuttamaan.

Sitten kun on tiedossa millä tavalla auto käyttäytyy "väärin" ja on englanti hallussa voi hakea helppiä LFS:n oppaasta: http://en.lfsmanual.net/wiki/Main_Page Ohjeet ovat joiltain osin vanhentuneet, mutta perusteet ovat aivan samat.

Tietenkin, jos sattuu oikein hyvä tuuri saattaa ME:n tekijällä olla juuri samanlainen ajotapa kuin sinulla ja setupit käyvät kuin nyrkki silmään. Lotossakin tietty voi voittaa.

Sitten pitää vielä muistaa, että suurinosa noista netissä olevista säädöistä on HL-setuppeja. (hotlap) Eli tehty yhtä kierrosta varten.

EDIT: MNK:n ylläpito tekisi kyllä hyvän teon kun laittaisi sivulleen edes suppean version siitä mitä mikin säätö autossa tarkoittaa ja mihin sillä voidaan vaikuttaa: Aurauskulma, renkaiden pystykallistus, ilmanpaineet renkaissa, vaimennuksen molemmat muodot, jarrutasapaino, jarruvoima... Tosin tällöin MNK:n porukoiden pitäisi ymmärtää itse pelistä jotain. :D
 
Viimeksi muokattu:

OaK

Well-known member
Liittynyt
5.4.2009
Viestit
139
Mä latasin kans ne ME säädöt..yliohjas aikasta rajusti. :D
Ens viikolla pitää käydä ratti koppaamas jostan kaupasta. Tällä hetkellä hiirellä saanut ajan 1.15,2 ja pääosin tulee jotain 1.15,5 aikoja. Hiirellä toi kaasun ja jarrun painaminen on vähä sitä sun tätä. Mitäs aikoja muut on saanu jotka hiirellä pelaavat? :)
 

Welder

Well-known member
Liittynyt
23.3.2009
Viestit
455
Mä latasin kans ne ME säädöt..yliohjas aikasta rajusti. :D
Ens viikolla pitää käydä ratti koppaamas jostan kaupasta. Tällä hetkellä hiirellä saanut ajan 1.15,2 ja pääosin tulee jotain 1.15,5 aikoja. Hiirellä toi kaasun ja jarrun painaminen on vähä sitä sun tätä. Mitäs aikoja muut on saanu jotka hiirellä pelaavat? :)
Mulla on HL 1:15,10 hiirellä. Ratti ollut nyt käytössä muutaman päivän ja paras on 1:15,71
 

SuperSpeedCar

New member
Liittynyt
5.4.2009
Viestit
4
Juu, tiesinhän sen että ei parhaat säädöt ole välttämättä oikeat, mutta ei ollut muuta:dunno: eli siis voisko joku sanoo mistä saan hyvät pohja säädöt, ja selittää mitä nuo tuunaukset meinaa.Ihan mielenkiinnolla, kenellä on S1 tai
S2 lisenssi?Itselläni juuri tilaukessa:ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Erqqu

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
94
Mistäs sais alustavat säädöt Blackwoodin Formula Bemarille? Ja mieluiten lyhyeen stinttiin sopivat säädöt..
 

Hiihtelijä

New member
Liittynyt
5.4.2009
Viestit
4
Terve!

Oiskohan kellään antaa semmosia säätöjä millä saisi pitoa paremmaksi? Meinaa nimittäin perä irtoilla turhan useesti nykyisillä säädöillä. :dunno:

Ja mitäs rattia suosittelisitte? Oon ajellu hiirellä tähän asti ja paras aika on 1.15 ja rapiat.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Jos kierrosajat ovat 1:17-1:18-luokkaa, suosittelen itse ainakin vielä pysyttelemään pelin mukana tulleissa säädöissä. Renkaat kannattaa kuitenkin vaihtaa parempaa pitoa varten Bridgestonen ykkös- tai kakkos-slickseihin.

Kun pyrkii parantamaan kierrosaikaa, on mielestäni typerää heti etsiä vaikeasti ajettavat, osaavan kuskin käsissä nopeat säädöt ja pyöriä niiden kanssa ympäriinsä kuin väkkärä. Kun homma on selkeästi vielä opetteluvaiheessa (mielestäni yllä oleva kierrosaikaraja on aika osuva määrittämään tämän), olisi lähinnä tärkeää tietää mitä nopea ajotyyli ylipäätään pitää sisällään. Se myöhään jarruttaminen ei kuitenkaan riitä, jos ei saa autoa kääntymään mutkaan niin että vauhti pysyy yllä.

Kuten yllä sanottiin, kannattaa asettaa mutkissa alkuun ylikorostetun tärkeäksi ulostulonopeus. Eli toisin sanoen mennä mutkaan siten että saa kaasun avattua ajoissa ja että kykenee ajamaan mutkan pyöreällä, koko radan käyttävällä linjalla läpi. Mutkaan mennessä pitäisi olla ulkoreunassa, mutkan keskiosassa aivan radan sisäreunassa ja ulostulossa jälleen ulkoreunassa (jos tämä jollekulle on epäselvää). Toki mutkayhdistelmissä tätä joutuu sitten soveltamaan ja tekemään kompromisseja, mutta perusmutkassa näin.

Koska pelin mukana tulevat säädöt ovat aika huolettomat ajettavat, kannattaa ihan huoletta kokeilla kuinka kovaa mutkissa oikeasti voi ajaa kun ajolinja on oikea. Defaulteillakin pääsee sinne 1:15-tasolle jos vain malttaa tunnustella auton rajoja.

Itse siirryin defaulteista nopeampiin säätöihin siinä vaiheessa, kun tiesin miltä auton pitäisi kussakin mutkassa tuntua mutta en sitä tuntumaa defaulteilla saanut. Siinä vaiheessa osaa jo arvioida noita nopeiden poikien setuppeja sikäli, että sopivatko ne omalle ajotyylille ja ennen kaikkea osaa käyttää niiden ominaisuudet hyödykseen.

Kannattaa muistaa, että nuo maailmanennätystason säädöt on tehty siten että ne toimivat niin kuin on tarkoitettu vasta todella nopeassa kyydissä. Jos otat 1:12-säädöt ja ajat niillä 1:18-aikoja, eivät säädöt oikeasti auta välttämättä mitään. Koska mutkanopeudet ovat 1:18-kierroksella aivan eri luokkaa kuin WR-tasolla, voivat nopeat säädöt olla aivan kelvottomat hitaammassa vauhdissa kun auton alustaan ei kohdistu samanlaiset voimat kuin nopeassa kyydissä. Tällöin auton käyttäytyminen on vaikeasti ennakoitavaa ja todella epätasapainoista.

Eli pysykää suosiolla tovi niissä defaulteissa. :)
 

Fin-Hande

Member
Liittynyt
24.3.2009
Viestit
19
Huh olihan finaali. Kyllä menee kisa jo melko tasaisiksi (jos mukana ei ole muutamaa tosi huippu kuskia) saa vääntää jo ihan oikeesti. Mulla vaan ei oiken taaskaan onnistunut, ei vaan suojelusenkelit kerenneet tulla takasiiven päälle istuskelee. On se jännää kun on kova vääntö päällä niin pikku hipasu ja miljoona volttia eikä kyse ole nyt KERS sydeemistä. MNK pelissä olisi hyvä jos vois lähetellä yksityis viesteja kanssa pelaajille, kun aina ei kerkee kaikkia kirjoitella ajon päätteeksi niin vältyttäis monilta väärin ymmärryksiltä.

Säätojä on minultakin kyselty ja olen niitä lähetellytkin muille, mutta kiitoseksi saa vain sen "että v****n p****t säädöt eihän näillä pysty ajaa" niin olen lopettanut senkin. Kokemuksesta kerron (vaikka olen ehkä väärä mies neuvomaan), että ekana kannattaa ajaa kierroksia ja opetella pysymään radalla. Auton kun on saanut pysymään radalla, niin sitten rupee harjoittelemaan ajolinjoja hitaammalla vaudilla, sitten nostaa vauhtia ja etsii jarrutus kohtia. Tuulet vaikuttaa paljon ja tuulen suunnan ja nopeuden näkee helposti takasuoran alussa olevista tuuli myllyistä. Kun nämä asiat on kunnossa ja muutaman päivän on tahkonnut samosa aikoja (muutaman kymmenyksen sisälällä) voi ruveta kokeilee muttaa säätöjä. Uusilla säädöillä tulisi ajaa useampi kierros, koska varikon ulostulotie ei anna mitään käsitystä mihin suuntaan säädöissä ollaan menossa. Korjatkaa jos olen itse aivan hukassa :idea:

EDIT:tätä kirjoitellessa oli tullut jo painavaa asiaa, mutta lisäsin omia ajatksiakin.
 
Viimeksi muokattu:

Tonpe

Well-known member
Liittynyt
18.8.2008
Viestit
420
Joo oli taas ihan hyvä tasoinen finaali ja fin-handelle vielä että röyhkeesti vaan mutkassa sisäpuolelle ja jos kaveri tulee lähelle nii pitää vaan oman linjan eikä ala seilaa siinä eessä nii kaikki menee helvetisti paremmin eikä tuu niitä osumia :ahem:

EDIT: Samaisessa finaalissa nousin noitten päivittäisten kisojen kärkeen vaikka ajelen karvan alle 1.15 kierros aikoja, mutta se johtuu oikeestaan taktikoinnista ja runsaista kisojen osanotoista.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Alibaba

Member
Liittynyt
25.3.2009
Viestit
8
Sijainti
Oulu
Mä latasin kans ne ME säädöt..yliohjas aikasta rajusti. :D
Ens viikolla pitää käydä ratti koppaamas jostan kaupasta. Tällä hetkellä hiirellä saanut ajan 1.15,2 ja pääosin tulee jotain 1.15,5 aikoja. Hiirellä toi kaasun ja jarrun painaminen on vähä sitä sun tätä. Mitäs aikoja muut on saanu jotka hiirellä pelaavat? :)
Joo, se on totta että, kaasun ja jarrun käyttö on näppis+hiiri pelaajilla (ainakin itellä) joko päällä tai pois. Fin-Handella oon käynyt kokeilemassa rattia ja on helpompi höröstellä pinta-tai puolikaasulla mutkissa ja niistä ulos. Olenkin laittanut harkintaan ratin oston . . . toisaalta hiirellä olen jo tottunut ajamaan ja pohjat blackwoodiin on 14,8 tai jotain :eek:
Muutenkin tuo pelikokemus ajopeleistä on tasan 2kk vai millonka tää mnk tuli . . .
mutta eikait siinä ku työntelee menemään ja treenailee . . . .:jaska:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kannattaa muistaa, että nuo maailmanennätystason säädöt on tehty siten että ne toimivat niin kuin on tarkoitettu vasta todella nopeassa kyydissä. Jos otat 1:12-säädöt ja ajat niillä 1:18-aikoja, eivät säädöt oikeasti auta välttämättä mitään. Koska mutkanopeudet ovat 1:18-kierroksella aivan eri luokkaa kuin WR-tasolla, voivat nopeat säädöt olla aivan kelvottomat hitaammassa vauhdissa kun auton alustaan ei kohdistu samanlaiset voimat kuin nopeassa kyydissä. Tällöin auton käyttäytyminen on vaikeasti ennakoitavaa ja todella epätasapainoista.

Eli pysykää suosiolla tovi niissä defaulteissa. :)
Aivan, ja jos katotte replayn siitä miten se WR tehdään, niin ei niillä säädöillä lähdetä heti kylmiltään ajamaan vaan renkaat pitää lämmittää kunnolla ensin.
 

Erqqu

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
94
Viikon kielto noille saatanan kamikazekuskeille.

Karsinta-ajoissa on lisäominaisuus; väistele radalla roikkuvia autoja. Jos joku spinnaa, niin voit olla varma, että joudut törmäämään siihen. Ja kisassa saatana, jos joku kuski on täysin paska se lähtee kiertää rataa toiseen suuntaan ja törmää ekaan vastaantulijaan.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Utelen jälleen, että ajaako joku täällä siis Logitech G25 -ratilla? Himottaisi itseänikin kisailla tässä, mutta en osaa säätää ratin Force feedbackia oikein. Muiden G25-käyttäjien apu olisi tarpeen.
 

Fin-Hande

Member
Liittynyt
24.3.2009
Viestit
19
Joo oli taas ihan hyvä tasoinen finaali ja fin-handelle vielä että röyhkeesti vaan mutkassa sisäpuolelle ja jos kaveri tulee lähelle nii pitää vaan oman linjan eikä ala seilaa siinä eessä nii kaikki menee helvetisti paremmin eikä tuu niitä osumia :ahem:
Ei ole oikein viellä rohkeutta mennä röyhkeesti sisälle ja pilata toisten peliä. Vahinkojahan sattuu ja sen ymmärtää mutta.... Se vaan on niin turvallista istua monitorin takana ja painaa menemään, mutta kuinkahan moni uskaltaa ajaa samalla tyylillä oikeela autolla, voi lyhyt elämä muuttua äkki viellä lyhyemmäksi

Eikös tässä pelissä ole mahdollisuutta, että se joka ajaa päälle niin lentäisi katsommoon ja ne jotka menee Esc napilla varikolle niin joutuisivat jäämään sinne. Väärään suuntaa ajo ja radalle parkeeraminen aiheuttaisi myös katsomoon menon, niin eiköhän silloin tää homma rauhottuis ja porukan olisi vähän pakko katsoa ja tarkastella ajotyyliä jos neinaa menestyä :idea:
 
Ylös