kimi
Jos sä oot tarpeeksi nopee ja pysyt tiellä ok:sti niin sut palkataan samantien johonkin huippu WRC-tiimiin. Pointtina se, että sun pitää olla sillon oikeesti tosi hyvä. Niin hyviä kavereita ei juurikaan vastaan tule. Mutta Kimi Matias Räikkönen on kuitenkin yksi noista
= heti ekoissa ralleissaan lajinsa huippuja vastaan (nyt en puhu edes mistään tuusulan tehdasalueella ajettavista junnu-luokista 150 hv volvoilla vaan täysiverisistä ralliautoista ja vastassa maailman parhaat kuskit).
Siksi Kimistä ollaan kiinnostuneita ihan WRC:n parhaita talleja myöten (kaupan päälle tietty markkinoinnillinen lisäarvo kun sattuu olemaan F1-maailmanmestarikin samalla).
:
Ei se nyt ihan noinkaan mene, että jos on tarpeeksi nopea ja pysyy tiellä, niin samantien palkattais huippu wrc-tiimiin. Ei todellakaan. Suomestakin on löytynyt jo vuosikymmenien ajan monia kovia kuskeja, jotka olis ehdottomasti ansainnut vauhtinsa puolesta paikan wrc-tiimissä, mutta ei vaan ole päässyt. Tallipaikkoja on niin vähän jaossa, ja valitettavasti se on liian usein raha tai markkina-arvo joka ratkaisee tallipaikan. Onneksi ei aina, mutta kuitenkin valitettavan usein.
Kimi on toki osoittanut olevansa todella lahjakas myös rallissa, mutta ei nyt sentään mikään ihmemies. Kyllä kaikki tallit ovat palkkaamassa Kimiä varmasti ensisijaisesti juuri hänen markkina-arvonsa takia. Hän tuo takuuvarmasti julkisuutta tallille, ja lopulta myös rahaa esim. sponsoreiden myötä. Siis en nyt mitenkään vähättele Kimin ajotaitoja, toki sitäkin löytyy. Mutta jos olisin itse tallipäällikkönä, ja ihan puhtaasti vain ajotaitojen vuoksi pitäisi palkata talliin kuljettaja, valitsisin mielummin esim. Juho Hännisen, joka ansaitsisi paikan MM-sarjaan. Räikkönen olisi varmasti ehkä top10-listalla, mutta ei silti ykkösenä. Sekin on hyvä muistaa, että vaikka Räikkönen heti ensimmäisissä ralleissaan ajoi huippuja vastaan erinomaisesti, hänellä oli silti lähtökohdat paljon paremmat kuin monilla muilla. Kaikki taustajoukot oli niin hyvät kuin vaan olla ja voi. Ammattitaitoinen tiimi, hyvä auto, testimahdollisuudet, huippuluokan kartturi, paljon huipputason asiantuntijoita neuvomassa ympärillä jne. Mutta edelleenkin, Kimi on toki todella lahjakas, mutta ei mielestäni niin erinomainen mitä täällä jotkut hehkuttaa.
Ja tosiaan, ne suuret tehot ei ole kaikki kaikessa. Nykyisillä wrc-autoilla vedetään jo aika limitillä. Paljon kovempaa ei ole enää edes mahdollista ajaa puiden ja kivien välissä, eli mitään erityistä tarvetta ei ole lisätä autoihin tehoja. B-ryhmäläisissähän oli aikoinaan parhaimmillaan n.600hv, mutta myös onnettomuuksia sattui paljon, ja se tehomäärä oli auton muihin ominaisuuksin nähden ihan liikaa. Toisilla on joku ihmeellinen käsitys, että autossa vain teho ja huippunopeus ratkaisee kaiken, mutta kyllä ne muutkin ominaisuudet, esim. jousitus ja renkaat ratkaisee paljon. Jossain Em-Historic-ralleissakin ulkolaiset tulevat tehokkailla Porscheillaan ajamaan suomen sorateille, mutta eivät pärjää. Liiasta tehosta voi olla haittaakin, kun painat kaasua, niin takavetoisen perä vaan potkii ja on todella vaikea hallita soralla ja lumella.