Räikkösen ralliura

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
On kyllä Kimikin ollut rallikokemukseensa nähden erittäin nopea. Ja ei kai kukaan nyt realistisesti odotakkaan Kimiltä mitään huipputuloksia ensimmäisellä kaudella?
Joitain hyviä pätkäaikoja itse odotan ja erittäin hyvällä tuurilla ja onnistumisella joissain ralleissa saattaa jopa päästä 4 parhaan joukkoon.
Nykyisin etenkin on kokemus tuolla rallissa erittäin tärkeää. Ja noille asfalttiralliodotuksille ainakin itse hieman hymyilen. Vaikka kokemusta asfaltilla varmasti on enempi kuin muilla, on rallin ajaminen hiukka eri juttu kuin minkään rataluokan vehkeen. Kokeilkaapa itse vaikka niin kyllä se jäärata tuntuu paljon kotoisemmalta kuin kapealla asfalttibaanalla ajaa rajoja vasten.

Edit: Ja niinhän se edelleenkin on että nopeasta kuskista on helpompi saada varma kuin varmasta kuskista nopea.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
On kyllä Kimikin ollut rallikokemukseensa nähden erittäin nopea.
Kimin ero kärkeen tullaan kuitenkin mittaamaan minuuteissa. Huippunimet ajavat esimerkiksi Suomessa sen sijaan kymmenyksistä. Vaikka Kimi nopeasti kehittyisikin, niin kyllä niiden kärkeen oikeuttavien viimeisten kymmenysten nipistämiseen on piiiiitkä tie.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Sillä erolla, että Latvala pystyy onnistuessaan olemaan kilpailun nopein.
Eikös Latvalalla ole alla kuitenkin WRC-tykki siinä missä Kimin kovin peli oli kustomoitu Fiat Punto:idea: Ja noita harvoja kisan nopeimpia ajaessaan taisi olla taustalla "vähän" enemmän kilometrejä rallista ylipäänsä, tosin eipä näytä tuo lisääntyvä kokemus Jari-Matin keskeytysprosenttia parantavankaan...


Sitäpaitsi suhteessa kaluston laatuun ja rallikokemukseen, Kimi taisi kuitenkin ajaa kutakuinkin mahtavasti, tehden pätkäpohjiakin!:wink:


Turhia nuo "joo ei siit kimist mitään tuu, rallis pitää olla kokemusta kattokaas ja f1-mestaruus ei osoita mitään ja eihän se ajanu kovempaa sillä puntolla kun hirvonen ajoi (WRC)fordilla saman kohdan" -lässytykset. Edelleen se telinevoimistelija Ranskasta voitti nopeasti lajinvaihdon jälkeen enemmän mestaruuksia kuin kukaan muu on voittanut, kummallista jos ei moottoriurheilusta maailman kovimpia meriittejä takataskussaan pitelevä suomalainen voisi sitten ajella podium-sijoista (voitoistakin, tai jopa enemmästäkin jos pysyy rallissa mukana vain):frank:

No yksi asia on varma jokaisen henk.kohtaisen arvostuksen määrästä K.Räikköstä kohtaan riippumatta; Kimi tuo rallille niin paljon pr:ää ja julkisuutta, ettei tällaista piristysruisketta ole lajiin saatu koko 2000-luvulla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös Latvalalla ole alla kuitenkin WRC-tykki siinä missä Kimin kovin peli oli kustomoitu Fiat Punto:idea:
Sama se on minkä luokan vehkeellä ajaa pihalle. ;) Kimin aiemmista rallikokeiluista vertailukohta ei tietenkään WRC-autot olekaan, vaan oman luokan kilpailijat. Ensin pitäisi pärjätä niille.
Sitäpaitsi suhteessa kaluston laatuun ja rallikokemukseen, Kimi taisi kuitenkin ajaa kutakuinkin mahtavasti, tehden pätkäpohjiakin!:wink:
Varmaankin luokkapohjia? Missäs Kimi näitä ajeli?
Edelleen se telinevoimistelija Ranskasta voitti nopeasti lajinvaihdon jälkeen enemmän mestaruuksia kuin kukaan muu on voittanut, kummallista jos ei moottoriurheilusta maailman kovimpia meriittejä takataskussaan pitelevä suomalainen voisi sitten ajella podium-sijoista (voitoistakin, tai jopa enemmästäkin jos pysyy rallissa mukana vain):frank:
Kyllä minäkin siihen uskon, että Kimistä voi yhdeksässä vuodessa lajinvaihdon jälkeen tulla maailmanmestari, kuten Loebista. ;) Ehkä jopa nopeammin.

Mutta ensimmäisenä vuonna ei kyllä kyyti riitä alkuunkaan WRC-kärjelle.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Sama se on minkä luokan vehkeellä ajaa pihalle. ;) Kimin aiemmista rallikokeiluista vertailukohta ei tietenkään WRC-autot olekaan, vaan oman luokan kilpailijat. Ensin pitäisi pärjätä niille.

Varmaankin luokkapohjia? Missäs Kimi näitä ajeli?

Kyllä minäkin siihen uskon, että Kimistä voi yhdeksässä vuodessa lajinvaihdon jälkeen tulla maailmanmestari, kuten Loebista. ;) Ehkä jopa nopeammin.

Mutta ensimmäisenä vuonna ei kyllä kyyti riitä alkuunkaan WRC-kärjelle.
Luokkapohjia kyllä, muistetaanpa vielä sekin, että Kimillä oli ainakin Neste Rallissa vastassa selvästi tehokkaampia (väännökkäämpiä ennenkaikkea) autoja vastassa eli N-ryhmään pohjautuvia pelejä. Kimi itse ajoi koko kisan huonoimmalla pelillä, eli tuota kisa varten pikaisesti kootulla mainos-Puntolla.. Vastassa pitkään rakennetut, voimakkaammat N-ryhmään pohjautuvat Mitsut ja Subarut.

Ja Loeb sijoittui toiseksi heti ekalla täysipitkällä WRC-kaudellaan muuten:eek: Hävisi Petterille peräti yhden pisteen. Tosin Kimiltä taitaa ensi kaudella jäädä väliin yksi kisa Citikalla..

Ps. Jos veikkaamaan aletaan, en minäkään Kimin mestaruuteen vielä usko tällä kaudella (jos jatkaa rallia niin kaudella 2011 kylläkin), mutta aivan varmasti tulee tekemään kiusaa Hirvosille ja Latvaloille monet kerrat, podiumille mennään niin että heilahtaa ja kyllä siellä voitoistakin jo ajetaan satunnaisesti! varmasti metsähallituksen puolellakin käydään, mutta tämä on kaverin ensimmäinen wrc-kausi, ja edes rallikausi missään luokassa, joten se suotakoon.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luokkapohjia kyllä, muistetaanpa vielä sekin, että Kimillä oli ainakin Neste Rallissa vastassa selvästi tehokkaampia (väännökkäämpiä ennenkaikkea) autoja vastassa eli N-ryhmään pohjautuvia pelejä. Kimi itse ajoi koko kisan huonoimmalla pelillä, eli tuota kisa varten pikaisesti kootulla mainos-Puntolla.. Vastassa pitkään rakennetut, voimakkaammat N-ryhmään pohjautuvat Mitsut ja Subarut.
Siellä oli neljä muutakin S2000-luokan peliä, enkä minä muihin rallin aikana verrannutkaan. Hänniselle ja Alenille Kimi jäi, Tuohinokin oli Kimin edellä pätkälle 11 asti, jonka jälkeen tuli jotain ongelmia ja sen jälkeen tippui minuuttikaupalla joka pätkällä. Ainut siis joka vauhdillisesti jäi - ja selvästi jäikin - Kimin taakse oli Radik Shaymiev.

Myös Alen ajoi Puntolla, ja joillain pätkillä Räikkönen olikin häntä nopeampi, että sikäli ihan lupaava esitys.
Ps. Jos veikkaamaan aletaan, en minäkään Kimin mestaruuteen vielä usko tällä kaudella (jos jatkaa rallia niin kaudella 2011 kylläkin), mutta aivan varmasti tulee tekemään kiusaa Hirvosille ja Latvaloille monet kerrat, podiumille mennään niin että heilahtaa ja kyllä siellä voitoistakin jo ajetaan satunnaisesti! varmasti metsähallituksen puolellakin käydään, mutta tämä on kaverin ensimmäinen wrc-kausi, ja edes rallikausi missään luokassa, joten se suotakoon.
Hirvosten ja Latvaloiden kiusaamiseen en usko. Podiumille periaatteessa voisi päästä, jos kärkikaartista useampi joutuu ongelmiin. Sen verran ohut on WRC:n kärki tällä hetkellä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2131
Ps. Jos veikkaamaan aletaan, en minäkään Kimin mestaruuteen vielä usko tällä kaudella (jos jatkaa rallia niin kaudella 2011 kylläkin), mutta aivan varmasti tulee tekemään kiusaa Hirvosille ja Latvaloille monet kerrat...
"Ground control to Major Tom..."
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kimi itse ajoi koko kisan huonoimmalla pelillä, eli tuota kisa varten pikaisesti kootulla mainos-Puntolla.. Vastassa pitkään rakennetut, voimakkaammat N-ryhmään pohjautuvat Mitsut ja Subarut.
Webbis jo hiukan kertoi faktaakin, mutta sen vielä haluaisin lisätä, että ainakin Paviljongin huollossa "tiedettiin kertoa", että Alenin Punto oli se tuhansista osista kokoon kyhätty ja IRC:ssä käytetty Grifonen versio, jonka hän oli rusikoinut Venäjällä ja Räikkösen itse omistama auto sen sijaan oli lähes uusi. Mitä nyt Räikkösen kevään "hieromisilta" sitäkin oli pitänyt paikata ja kunnostaa, mutta se sentään ehdittiin tekemään ajan ja rauhan kanssa.

Räikkönen ei muuten ajanut yhtään pätkäpohjaa luokassaan Jyväskylässä. Miksikohän minulle Räikkösen Jyväskylä-ajoista puhuttaessa tulee pakostakin mieleen B-ryhmän Lancia ja Estorillin moottorirata...? :rolleyes:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Webbis jo hiukan kertoi faktaakin, mutta sen vielä haluaisin lisätä, että ainakin Paviljongin huollossa "tiedettiin kertoa", että Alenin Punto oli se tuhansista osista kokoon kyhätty ja IRC:ssä käytetty Grifonen versio, jonka hän oli rusikoinut Venäjällä ja Räikkösen itse omistama auto sen sijaan oli lähes uusi. Mitä nyt Räikkösen kevään "hieromisilta" sitäkin oli pitänyt paikata ja kunnostaa, mutta se sentään ehdittiin tekemään ajan ja rauhan kanssa.

Räikkönen ei muuten ajanut yhtään pätkäpohjaa luokassaan Jyväskylässä. Miksikohän minulle Räikkösen Jyväskylä-ajoista puhuttaessa tulee pakostakin mieleen B-ryhmän Lancia ja Estorillin moottorirata...? :rolleyes:
Ulkoa ei muista ja katsoa ei jaksa, kuka olikaan nopein ännäläinen Jyväskylässä? Jos pätkäkohtasia aikoja katotaan ni muistelisin että J.Nikaralla oli teknisten ja ajollisten virheiden välissä muutama ihan hyväkin aika. Siks toisekseen taitaa S2000 auto olla jo nopeampi kun N-ryhmän auto.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8289
Se on ihan varma että hauskaahan tästä tulee, ajoi Kimi sitten tänä vuonna miten tahansa. Kausi tulee olemaan yhtä B-ryhmän Lancia Estorilin moottoriradalla -keskustelua ketjusta toiseen, popkornit ja limpparit valmiiksi.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1377
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kimi itse ajoi koko kisan huonoimmalla pelillä, eli tuota kisa varten pikaisesti kootulla mainos-Puntolla.. Vastassa pitkään rakennetut, voimakkaammat N-ryhmään pohjautuvat Mitsut ja Subarut.
Hohoo, nää on taattua huumoria.. :) Pikaisesti kyhätty mainospunto oli muuten jo Tunturirallissa tammikuussa Kimin ajossa, hienosäädön teki muuan Tommi Mäkinen. Taisipa auttaa sorasäätöjen teossakin, jos en väärin muista.

Tokihan se turbo enempi vääntää, mutta katoppas paljonko ison ännän Mitsut ja Subarut painaa. Ei se pelkkä teho, juunou.

Mutta kiitos hauskasta ketjusta silti! :D
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Kimi uusimmassa Red Bulletinissa:
So what about rolling the car in Finland last year?
It wasn't because I was going too fast! It was the opposite. The car had already begun falling apart, so I just wanted to get it to the service park. The Fiat definitely wasn't the quickest car in the S2000 class, nor the most stable. My line going into the left-hand turn was maybe 2m off and we turned over.


http://issuu.com/RedBulletin.com/docs/lr_redbulletin_uk0110_aio?mode=embed&layout=http://skin.issuu.com/v/light/layout.xml&showFlipBtn=true sivu 44
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3455
Sijainti
Lahti
Kimi uusimmassa Red Bulletinissa:
So what about rolling the car in Finland last year?
It wasn't because I was going too fast! It was the opposite. The car had already begun falling apart, so I just wanted to get it to the service park. The Fiat definitely wasn't the quickest car in the S2000 class, nor the most stable. My line going into the left-hand turn was maybe 2m off and we turned over.


http://issuu.com/RedBulletin.com/docs/lr_redbulletin_uk0110_aio?mode=embed&layout=http://skin.issuu.com/v/light/layout.xml&showFlipBtn=true sivu 44
Vain kaksi metriä ajolinja pielessä. Siitä on hyvä kiristää. Meinaan, parantamisen varaa on. Radalla 2 metrin heitto ajolinjoissa veisikin jo pahempaan kuin pulaan. Tokko pääsisi sillä sihdillä edes ajamaan!:cool:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3455
Sijainti
Lahti
Tai jos niillä meni sentit, metrit ja tuumat sekaisin? :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Voisi olettaa, ettei kärry olisi mennyt 2 metriä sivuun, jos se olisi totellut kuten olisi pitänyt.

Kyllä sen kärryn on oltava siinä kunnossa, että sillä voi ajaa, kuten pitää.

Ajaa ne kaikki muutkin ulos, jos kärry leviää alle :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Räikkösellä itsellään sentään on suhteellisen realistinen näkemys mahdollisuuksistaan.

"The first few rallies are bound to be tough. Until I know how fast the other drivers are, I'm holding back on any personal expectations. I'm sure I won't manage to keep up with the top four [Loeb, Dani Sordo, Hirvonen, Latvala]."

Kertoo myös, että pitäisi rallimestaruutta suurempana saavutuksena kuin F1:n mestaruuttaan tässä Autosportin jutussa.
 
Ylös