Pistelasku ja mestaruus 2009

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Tämä muutos saattaisi parantaa tallimestaruuden merkitystä. Jos henkilökohtainen mestaruus ratkeaisi vaikkapa jo 5 kilpailua ennen kauden päätöstä jatkuisi tämän jälkeen kisaaminen tiimimestaruudesta.

Mielestäni tämä saattaisi nostaa tiimimestaruuden arvostusta itse kuljettajienkin kohdalla. Ainakin se tuntuisi voitetulta noiden viiden kisan jälkeen kun siihen on ehtinyt jo vähän aikaa satsata.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tässä nyt vertailun vuoksi viime kausi erinäköisillä käytössä olleilla tai ehdotetuilla pistelaskutavoilla.
Mahtaisi Massaa varmasti vituttaa jos näkisi tuon taulukon kun 6/7 laskutavasta hän olisi ollut viime kauden mestari :)
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Kuten on tehty tähänkin asti, jos mahdollisuuksia nousta ylemmäs ei ole. Asemien vakiinnuttua se oma sija otetaan minimipuristuksella...
Mites sijat 10-> eikös niiden periaatteessa kandeis kurvata ajoissa varikolle ja "keskeyttää". Nyt siis kun moottoreiden kestettävä vielä pidempään.
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Täytyypä sanoa, että oli upea ja suorastaan majesteettinen älynväläys pistää tämä sääntö kehiin tälle kaudelle:

Testirajoitukset aiheuttavat sitten sen, että se jolla on alussa nopein auto, varmistaa sitten kaiketi mestaruuden alkukesän tienoilla ja sitten voidaankin jo aloittaa talviloma ennen syksyä.

Mahtavaa, Bernie.

Mitäköhän vikaa FOTA:n ehdotuksessa oli? Siis muuta kuin se, että se tuli FOTA:lta.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kuten on tehty tähänkin asti, jos mahdollisuuksia nousta ylemmäs ei ole. Asemien vakiinnuttua se oma sija otetaan minimipuristuksella.
Jatkossa asemat vakiintuvat mestaruustaistelussa mukana olevien kuljettajien osalta siinä vaiheessa, kun yksi auto on päässyt muilta karkuun, sillä pisteistä ei kannata kerätä seuraavan kilpailun voittomahdollisuuden kustannuksella. Viime vuonna yksi nousu 5 tilalta 3 toi yhtä paljon pisteitä kuin nousu 2 tilalta ensimmäiseksi. Tänä vuonna em. pistetaisteluiden hyötyjä ei enää mitata samalla asteikoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mites sijat 10-> eikös niiden periaatteessa kandeis kurvata ajoissa varikolle ja "keskeyttää". Nyt siis kun moottoreiden kestettävä vielä pidempään.
Olisihan niiden kannattanut tehdä niin jo viime kaudella, tai jo siitä lähtien, kun minkäänlaiset moottorirajoitusäännöt yleensä luotiin. Muutos ensi kauteen ei ole niin suuri, että mikään näkyvästi tuossa asiassa muuttuisi.

2008 mentiin 18 kisaa 9 koneella. 2009 mennään 17 kisaa 8 koneella. Perjantait toki tuli nyt mukaan, mutta vastaavasti kierroksia laskettiin ja kuluneita, vaihdettuja koneita voi hyödyntää perjantaisin.

-Edit- Sitäpaitsi, missä vaiheessa voidaan olla varmoja siitä, ettei edestä enää keskeytä kukaan?
 
Viimeksi muokattu:

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
Järjetön muutos mielestäni. Nooh, ehkäpä keskeytysten määrä lisääntyy, kun vain voitto ratkaisee. Ehkä siten kisoihin tulee lisää jännitystä.

Mielestäni on typerää laskeskella uudella pistelaskujärjestelmällä aiempien kausien tuloksia ja päätellä, että todennäköisesti tänäkin vuonna eniten pisteitä kerännyt on mestari. Tämä tuleva muutos on niin radikaali, että se varmasti tulee vaikuttamaan tallien taktiikoihin ja niin se olisi vaikuttanut muinakin vuosina, jos olisi ollut käytössä. Erilaisen taktiikan johdosta myös tulokset olisi olleet erilaisia ja siten aiempien vuosien tuloksia ei voi mitenkään suhteuttaa tulevan kauden tuloksiin. Massa olisi ollut mestari viime vuonna tällä systeemillä. Ketä kiinnostaa, tämä systeemi ei ollut viime vuonna käytössä! Hamilton olisi ollut yhtä todennäköinen mestari kaudella 2008 tällä pistelaskujärjestelmällä.
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Oikeesti. Toivon, että tämä vaihtuis vielä. Tämä ehotus kyllä oli aika huono ja vähäsen pilasi noita kauden alku odottelufiiliksiä :jaska:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mahtaisi Massaa varmasti vituttaa jos näkisi tuon taulukon kun 6/7 laskutavasta hän olisi ollut viime kauden mestari :)
Hamilton varmaan huokaisee helpotuksesta vastaavasti. Olis käyty varmaan hurjaa sotaa käräjillä vielä joulukuussa niistä Span lopputuloksista.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mää alan kyllä hiljalleen olemaan sitä mieltä, että tää uus sääntö vois olla ihan hyvä.

plussia löytyy enemmän kuin miinuksia. (ainakin minulta)
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mää alan kyllä hiljalleen olemaan sitä mieltä, että tää uus sääntö vois olla ihan hyvä.

plussia löytyy enemmän kuin miinuksia. (ainakin minulta)
Minä taas edelleenkin sitä mieltä, että FOTA:n ehdotus on parempi ja tämän läpiajaminen oli vain valtapeliä. Tuntuvat olevan myös monet F1-toimittajat samaa mieltä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jatkossa asemat vakiintuvat mestaruustaistelussa mukana olevien kuljettajien osalta siinä vaiheessa, kun yksi auto on päässyt muilta karkuun, sillä pisteistä ei kannata kerätä seuraavan kilpailun voittomahdollisuuden kustannuksella.
Ei vakiinnu. Entä jos se karkuun päässyt keskeyttää, varikkokäynti menee pieleen tai viimeinen rengassarja on huonompi? Edelleen kannattaa olla mahdollisimman korkealla, jos sijoitusparannukseen on mahdollisuus. Jos ei ole ajamalla, niin sitten kannattaa pistää himmailuvaihde päälle, kuten ennenkin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Minä taas edelleenkin sitä mieltä, että FOTA:n ehdotus on parempi ja tämän läpiajaminen oli vain valtapeliä. Tuntuvat olevan myös monet F1-toimittajat samaa mieltä.
Boldatusta kohdasta olen samaa mieltä, mutta sitä edeltävästä "FOTA:n ehdotus oli parempi" tekstistä en enää olekaan niin varma. Ei FOTA:n ideasta tuu sitä samaa vaikutusta kuin tällä Bernien ehdotuksella. Ei kukaan olisi taistellut voitosta sen enempää vaikka pisteitä oliskin tullut 3 enempi kakkoseen nähden aiemman 2 pisteen sijaan.
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
En pidä tästä uudistuksesta yhtään, mutta näillä kai sitten mennään. Katsellaan, mitä tulee tapahtumaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Boldatusta kohdasta olen samaa mieltä, mutta sitä edeltävästä "FOTA:n ehdotus oli parempi" tekstistä en enää olekaan niin varma. Ei FOTA:n ideasta tuu sitä samaa vaikutusta kuin tällä Bernien ehdotuksella. Ei kukaan olisi taistellut voitosta sen enempää vaikka pisteitä oliskin tullut 3 enempi kakkoseen nähden aiemman 2 pisteen sijaan.
Tai sitten FIA:n kyselyssä ihmiset olivat tuota mieltä...

Tämä uudistus muuttaa lajin perusluonnetta, vaikka sen vaikutuksia itse kisatapahtumiin on täällä raa'asti liioiteltu. Vaikken usko tällä siis olevan kisatapahtumiin suurtakaan - edes sitä toivottua - vaikutusta, niin silti olisin mielummin nähnyt perinteisen pistesysteemin. Kumman tahansa, vanhan tai FOTA:n. Mutta minä arvostankin tasaista hyvyyttä "vain voitto on tärkeää"-ajatuksen siijaan.

-Edit- Minun ja kaltaisteni kannattaa siis toivoa, että voitot menevät tasan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tai sitten FIA:n kyselyssä ihmiset olivat tuota mieltä...

Mutta minä arvostankin tasaista hyvyyttä "vain voitto on tärkeää"-ajatuksen siijaan.
Bernie harmitteli sitä, ettei Mitaliehdotus saanut kannatusta. Eli mitalit jäivät pois ja kuten odotettua, tilalle tuli joku muu kuin mitaliehdotus. Ja tämä joku muu on lähes sinnepäin..

Tasaisuutta arvostan itsekin tiettyyn rajaan.
Olen itse tullut siihen tulokseen, että kaksi 3 sijaa tulisi olla arvottomampia kuin 1 voitto. Nuilla molemmilla ehdotuksilla (vanha ja FOTA) kahdesta kolmannesta sijasta saa enempi pisteitä kuin voitosta. Sitä en kannata.

Mutta sitä taas kannatan, että kaksi 2 sijaa on parempi kuin 1 voitto. Ja tämä on siis nykyisessä järjestelmässä huono.

Eli mikään näistä 3 vaihtoehdoista ei ole minulle se paras. 1 voitto tulisi olla yhtä tärkeä kuin yksi 2 ja 3 sija..

Vanhassa järjestelmässä oli se sietämätön puoli (minun mielestä) että kaksi 4 sijaa toi yhtä monta pistettä kuin yksi voitto. Se oli mielestäni väärin.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
herää kysymys miksi FIA:n johtajat tekevät päätöksiä joista F1-tallitkaan (siis ne jotka tässä lajissa on keskipisteessä) eivät pidä?

alkaa haiskahtamaan siltä että FIA:aakin kiinnostaa pelkkä raha loppupeleissä, Bernien kohdalla se nyt on sanomattakin selvää mutta eikö FIA:n pitäisi olla puolueeton elin joka tekee päätöksiä lajin EDUKSI? :doubtful:

johtajat paaliin ja uutta verta tilalle.. nyt pari seniiliä brittipappaa hallitsee koko lajia miten lystää :thumbdown
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Nickom

Active member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
31
Kaikkein järjettömintähän tässä on se että nyt meillä on samanaikaisesti sekä tämä voittosääntö että neljä kisaa kestävät koneet - toisaalta pitäisi kyetä yksittäisiin räväytyksiin ja toisaalta kelvollisiin useiden kisojen mittaisiin maratoneihin.

Ja ei, se ei tuo mukaan uusia mielenkiintoisia ulottuvuuksia. Se tuo kaikenlaisia ihme moottorikikkailuja.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ei kukaan olisi taistellut voitosta sen enempää vaikka pisteitä oliskin tullut 3 enempi kakkoseen nähden aiemman 2 pisteen sijaan.
[/QUOTE]

Eikö tuota piste-eroa nyt olisi voitu neuvotella suuremmaksi?
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
502
Tottakai on. Nuo vaikuttavat katsojamäärään, joka vaikuttaa Bernien tilipussiin.
Ei siltä vaikuta. Markkinointikyselyssä ja lehtien järjestämissä kyselyissä ylivoimainen enemmistö vastusti pistesysteemistä luopumista mestaruuskamppailussa. Tallit olivat sitä vastaan. Ja silti se toteutetaan.

Mitä Ecclestone tästä hyötyy? Ehkä lajille tulisi huomiota, jos joku Barrichello tai Button voittaa säkämestaruuden. Ja huomiota tulee, kun ihmiset katsoo kisoja, että mitä siellä nyt sekoillaan. Kaikki huomio tuo rahaa...

Ferrarille tämä voi olla hyvä, nopeutta on, mutta luotettavuuden kanssa on vaikeuksia.

Tuo SPE 04A:n laskelma on todella kiinnostava. Onko kaikkien aikojen suurin ja tulevaisuuden Schumacher sattuma- ja vahinkomestari?
 
Ylös