Pistelasku ja mestaruus 2009

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Öö jotenkin mulle tulee mieleen Brasilian GP:n loppukierrokset. Muutoinhan peli olisi ollut selvä jo kisan alussa Massan johtaessa, eikä lopun sadekuuro olisi ainakaan parantanut Hamiltonin mahdollisuuksia. Mun mielestä on vaikea keksiä suurempaa kliimaksia kaudelle kuin mestaruuden ratkeaminen viimeisessä mutkassa. Noo tämäkään ei vissiin riittänyt FIA:lle :nope:
Onko käynyt mielessä että juuri samanlainen tilanne voi olla viimeisessä kisassa tällä uudellakin järjestelmällä?
Eli jos ennen kisaa Massalla olisi voittoja 5, 90pistettä ja Hamiltonilla voittoja
6, 95pistettä,niin Massan voittaessa Hamiltonin täytyisi ajaa maaliin sijalla 3 voittaakseen mestaruus. Pisteet olisi silloin Massa 100 Hamilton 101.(Tai riittää sija 4 jos Hamiltonilla enemmän kakkossijoja)
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Perustelut tälle ovat?
esim. BMW viimekaudelta.

Eli perustelunahan ovat epätodennäköinen kuskimestaruus (esim 3 kisaa jäljellä ja 2 niistä pitäisi voittaa) kun valmistajien sarjassa kyseinen talli esim johtaa mutta ei vauhdillisesti välttämättä ole haastajan veroinen tms.. (jolloin kahden kilpailun voittaminen vaatisi suurta riskiä)

Kyllä kai sä hoksaat.. (kun samassa tekstissä itsekin toteat merkkimestaruuden tärkeyden)
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tässä on Kuskien kommentteja uudesta pistesysteemistä (Atlas, AFCA)


Rosberg on the new regulations presented yesterday: ''Eh ? What kind of stupid stuff is this ?'' :D

Button: ''I think the public will have a hard time understanding why a driver with 60 points could become worldchampionp instead of a driver that has collected 100 points. I understand the idea behind it and think it's interesting. It's certainly a motivation to always push to win but it also seems risky to me: after 9 races you could find yourself in a situation in which a driver has already won the title and can take things very easy while the second in the championship is only 18 points off.''

Hamilton: ''I have no opinion about it.''

Kovalainen: ''I've got nothing to say.''

Alonso: ''I don't understand the necessity to continaully change the regulations. I think it's the best way to confuse the fans. Formula 1 has evolved thanks to the teams, the sponsors and most of all the fans: none of the groups mentioned have had the chance to express their opinion on the decisions of the FIA.''

Heidfeld: ''It's a matter of taste, but my taste it isn't. I think the old regulations are better. With points it's more understandable. We do not just have one race, we 17 or 18. The driver should win that has consistently been ahead.''

The German doesn't understand that from the second place in the championship onwards the points system is decisive again: ''I find that pointless. There should be an equal basis for assessment for everyone, not a hotchpotch.''

Sutil: ''I have the feeling there are always a lot of changes (in the regulations of the sport - AFCA). In recent years there's always been something new each year. To me it seems there are desperate attempts to make Formula 1 even more interesting, even more exciting. Perhaps it's better to just leave everything as it is in order for the fans to be able to get used to how F1 works.''
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Omalaatusta on.

Moni tekee mielessään nyt sen harhan, että ajattelee 3. tai 2. sijaa niin kuin ennen. Niin ei vain nyt ole - ei ole kuin 1. sija. Muut bodiumilla ovat siksi, että hävisivät tuon voittopaikan. Sitten on tallien paremmuusjärjestys joka tulee maaliin tulleiden järjestyksen perusteella ja that's it. Mitään tältä väliltä ei enää ole ja mestarina kruunataan se joka on ollut tuolla bodiumilla juhlittuna useimmin.

Enää ei kakkossijalla varmistella mestaruustaistossa pysymistä. Kakkossijalla häviää eniten ( tuntuvimmin ). Ja kakkosen jälkeisiä ei edes huomaa, paitsi jostain taulukosta jonka perusteella jonkinlainen tallien paremmuus lasketaan. Televisiokameroitakin tai yhtäaikaisia leikkauksia voidaan vähentää reilusti - kuvattavaa on vain kärjen kamppailussa. Kaikki muut on häviäjiä. Ei siis mikään kansankodin tai kannustamisen malli vaan raakaa nykyfilosofiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Perustelut tälle ovat?
Millaisia perusteluja tarkalleen ottaen kaipaat? Kuvittele vaikka tilanne, jossa toiseksi viimeiseen kisaan lähdettäessä toiseksi eniten voittoja keränneen kuljettajan talli on niukassa johdossa merkkimestaruuspisteissä. Kuljettaja taas on kaksi voittoa kärkinimeä perässä, mutta pisteissä edellä. Saisiko kuski lähteä tavoittelemaan riskillä voittoja, vai tahtoisiko tiimi ennemmin keskittyä helpommin saavutettavissa olevan mestaruuden saavuttamiseen?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ja kun suomennoksella joku höystäis :)
Ruusbäri ihmettelee, että mitä ihmeen typeryyksiä nyt ovat keksineet.

Jense on nyt huolissaan siitä, että joku voisi voittaa kauden ensimmäiset 9 kisaa ja ottaa sen jälkeen iisisti. Niillähän on nopein auto?

Hämiksellä ei ole mielipidettä.

Kuhalla ei ole mitään sanottavaa.

Lonsso on huolissaan faneista ja siitä, että näitä hämmennetään jatkuvasti uusilla sääntömuutoksilla.

Heidin mielestä paras kuski on tasaisin kuski, eivätkä uudet säännöt ole hänen makuunsa. Mutta sanoo kuitenkin kyseessä olevan makuasian.

Sutil, kuten Alonso, ilmaisee huolensa fanien rajallisesta käsityskyvystä, mitä lajin parissa tehtyihin muutoksiin tulee. Liikaa sääntömuutoksia joka vuosi. Jättäisivät homman ennalleen ja antaisivat fanien totutella siihen, kuinka Formula 1 toimii.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Millaisia perusteluja tarkalleen ottaen kaipaat? Kuvittele vaikka tilanne, jossa toiseksi viimeiseen kisaan lähdettäessä toiseksi eniten voittoja keränneen kuljettajan talli on niukassa johdossa merkkimestaruuspisteissä. Kuljettaja taas on kaksi voittoa kärkinimeä perässä, mutta pisteissä edellä. Saisiko kuski lähteä tavoittelemaan riskillä voittoja, vai tahtoisiko tiimi ennemmin keskittyä helpommin saavutettavissa olevan mestaruuden saavuttamiseen?
No eihän siinä mikään muutu entiseen nähden.Jos tallipisteissä ovat niukassa johdossa niin onhan niillä kuitenkin yritettävä voittaa sen toisen tallin kuljettajat.Ja miten niin riskillä voittoa?Kun kerta on kyseessä kauden kaksi parasta tallia,niin eiköhän ne mitä suuremmalla todennäköisyydellä taistele voitosta joka kisassa,niin niissä kahdessa viimeisessäkin kisassa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No eihän siinä mikään muutu entiseen nähden.Jos tallipisteissä ovat niukassa johdossa niin onhan niillä kuitenkin yritettävä voittaa sen toisen tallin kuljettajat.Ja miten niin riskillä voittoa?Kun kerta on kyseessä kauden kaksi parasta tallia,niin eiköhän ne mitä suuremmalla todennäköisyydellä taistele voitosta joka kisassa,niin niissä kahdessa viimeisessäkin kisassa.
Tiukassa pistetilanteessa varmat kahdeksan pistettä ovat tähän asti olleet huomattavasti kiinnostavammat kuin riskinotto kahden lisäpisteen tähden. Talleille tilanne on tämä myös tulevaisuudessa, mutta kuljettaja voi perässä ollessaan ajaa vain voitosta halutessaan mestariksi.

En tajua, mitä haet todennäköisyyskommentillasi. Kyse on siitä, että vain voitolla on väliä kuljettajalle. Jos kilpailun loppuvaiheessa nähdään tilanne, jossa mestaruutta tavoitteleva kuski on kakkossijalla ja vauhti riittää ohittamiseen vain riskillä, on kuljettajalle riskinotto ainoa mahdollisuus. Tallia riskinotto pudottaisi kymmenen pistettä kilpailijaan nähden, kun taas varmistelulla vahinko on siedettävät kaksi pistettä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tänä vuonna on hyvinkin mahdollista että mestarilla on selvästi vähemmän pisteitä kuin toiseksi tulleella. Mestarilla esimerkiksi 72 pistettä ja tokalla 107.

Tai viimeisessä kisassa on kolmella kuskilla mahdollisuus mestaruuteen. Näistä yksi voittaa mestaruuden ja kaksi muuta ei mahdukaan WDC'ssä kolmen joukkoon, koska tasaisemmin ajaneilla on enemmän pisteitä.

Älytön systeemi.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
1) No mun mielestä on hassua jos otetaan edelläkin esitetty esimerkki, että kaks jannua tappelee mestaruudesta, jonka toinen häviää yhdellä voitolla. Sitten otetaan pisteet esiin ja todetaan, että tämä toinen mestarikandinaatti olikin vaan kauden viidenneks paras kuski. MIKSI? Jos kerta mestari on joka voittaa eniten, niin miksi MAAILMAN toiseks paras rattimies onkin sitten se joka vaan kruisailee maaliin hissunkissun?
Jos määrittelet paremmuuden vanhan pistejärjestelmän mukaan niin silloin tällaisia "ristiriitoja" syntyy. Mieti asiaa uuden järjestelmän kautta, mitä vikaa on sanoa että eniten voittoja kerännyt on paras kuski ja toiseksi eniten toiseksi paras? Joku varmaan puhuu tasaisuudesta mutta edelleenkin ne pisteet vaikuttaa tasatilanteessa...

Miten itse ajaisitte uuden pistesysteemin alla? Teitä ei kiinnostaisi kakkossija? Mitäs jos voitot menee tasan kauden päätteeksi?

Jos et huomio tuota asiaa, ja tasaisempi kuski voittaa niin sehän on juuri se mitä moni täälläkin hakee, tasaisuuden arvostamista. Jos huomioit asian ja riskillä voitat eniten kisoja, ansaitset mestaruuden myös! Kuka tahansa muu kuski olisi voinut tehdä saman riskinoton... Mutta sinä teit sen ja onnistuit!

Uudella systeemillä voi voittaa mestaruuden usealla eri tavalla, joko älyttömällä riskinotolla tai tasaisuudella.

Mutta katsotaan... Ehkä tämä toimii, ehkä tämä muuttuu vielä ennen ensi perjantaita.
Oikeesti, kompromissi voittojen, tallipisteiden, luotettavuuden jne. välillä voi tuottaa ihan hienojakin tuloksia...
Uskon, että uusi järjestelmä toimii. Kuskeilla on nyt enemmän strategioita ja taktiikoita käytettävissä, kisan voitosta taistellaan kunnolla. Nappaako mestaruuden tasainen kuski vai joku, joka käy nappaamassa tarvittavat voitot?

Vielä tuosta kokoajan esiintyvästä 6 voittoa/61p kaudessa esimerkistä. Ihan oikeasti, kuinka todennäköinen tuollainen tilanne on? Käsittämätöntä hiusten halkomista. JOS joku noin mestaruuden nappaa, niin on kyllä ottanut käsittämättömän riskin strategiassaan, ei niitä kisojen voittoja kuitenkaan niin helppo ole ottaa. Ja vielä täytyy toivoa, että saa sen yhden voiton muita enemmän...
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Vielä tämmönen tyhmä kysymys:

Kun voitot ratkaisee ja toivotaan enemmän ohituksia, niin onko mahdollista ohittaa kärkipaikalla ajavaa kuskia, jos sillä on joka tapauksessa nopein auto? Siis miten ihmeessä tää uusi sääntö muka parantaa kisojen mielenkiintoa ja lisää ohituksia, jos kuitenkin nopein auto voittaa? Eikö ohittaminen ole mahdollista vain, jos nopeampi auto ajaa hitaamman auton perässä?

Tää uus sääntö on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin syvältä.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Moni tekee mielessään nyt sen harhan, että ajattelee 3. tai 2. sijaa niin kuin ennen. Niin ei vain nyt ole - ei ole kuin 1. sija. Muut bodiumilla ovat siksi, että hävisivät tuon voittopaikan. Sitten on tallien paremmuusjärjestys joka tulee maaliin tulleiden järjestyksen perusteella ja that's it. Mitään tältä väliltä ei enää ole ja mestarina kruunataan se joka on ollut tuolla bodiumilla juhlittuna useimmin.
uskoisin kyllä, että se podium on kuljettajalle yhä hieno asia, katsokaa vaikka nico rosbergin suorituksia viime kaudelta. oli se niin iloisena siellä palkintopallilla.

kolmannelle sijalle päässyt sai ennen vain yhden pisteen enemmän kuin neljäs, mutta sanoisin että se oli silti kuskille palkitsevampaa. eiköhän kilpaileminen pysy samanlaisena kuin ennenkin, vaikka pistelasku olisi mitä tahansa.

voiton korostamisesta ja maailmanmestaruudesta. itse kisoja tv:stä seuraavana katsojana olen sen tyyppinen, että haluan nauttia sen puolitoistatuntisen aikana kilpailun jännityksestä. saan sellaisesta paremmat kiksit kuin siitä että saisin laskea yhteen pisteitä koko kauden ajan (vaikka oli sekin jännää).

f1:stä tehtiin nykyaikaisempi kaikki-nyt-heti-formaatin show. näin ainakin toivon, toivottavasti seinille maalaamanne pirut eivät tule kummittelemaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kuten moni muukin on sanonut, uskon tämän uuden systeemin periaatteessa suosivan Kimiä, joka on tosiaan aina ollut vähän sellainen kaikki-tai-ei-mitään -tyyppinen kuski. Sen sijaan esim. Alonso on aina ollut laskelmoivampi ja varmistelevampi pisteautomaatti.

Eli pähkinänkuoressa uusi pistejärjestelmä suosii sennoja prostien kustannuksella. Voittajia: Kimi, Hamilton, Massa. Häviäjiä: Alonso, Kovalainen, Heidfeld. Mutumutu :)
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Niin. Ensin on tyhmää kun eniten voittoja saanut ei voita mestaruutta ja sitten on tyhmää kun eniten pisteitä kerännyt ei voita mestaruutta.

Sinänsä kyllä hieman tyhmää, että ei voi valita sitä kompromissia siitä välistä jossa voitosta annettaisiin vain reilummin enemmän pisteitä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Megahäviäjä: Heikki

FIAn ratkaisu tietänee sitä, että tarpeen mukaan Heikki luovuttaa voiton Lewikselle jo kauden ekoissa kisoissa. Vaikka kaksoisvoitot ei nyt näytä kovin todennäköisiltä, niin niissä saatetaan nähdä todella rumaa taktikointia.
 
Ylös