F1 Kulukatto kaudelle 2010

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Tässähän ollaan käänteisesti tekemässä samaa formuloille kun C ryhmälle aikanaan. Jos Mosleyn ehdotelma tuossa muodossa tulee on lopputulos hyvin lähellä C ryhmän kohtaloa. Kulukatto on ajatuksena ihan hyvä ja varmasti lisäisi kilpailujen mielenkiintoa jos saataisiin mukaan lisää yksityistalleja, mutta Formula 1:n on tarkoitus olla autourheilun kuniinkuusluokka jossa kilpailee vain kauneimmat ja rohkeimmat. Jokkis kisat on sitten erikseen.

Lajissa kun lajissa huipputasolla kilpaileminen maksaa paljon rahaa. En kiellä etteikö viime vuosina olisi joiltain talleilta karannut vähän mopo käsistä. 33 miljoonaa € on silti naurettavan vähän lajissa jossa glamour ja isoraha ovat aina olleet merkittävässä osassa. Itse en usko että edes Bernipappa kaikessa seniiliydessäänkään noin tiukkaa kulukattoa puoltaisi. Toivotaan että tämä on taas niitä Mosleyn neuvottelu taktiikoita.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Max on kuitenkin vaan ihan paniikissa maailmanlaajuisen talouskriisin takia ja yrittää väkisin näyttää, että formuloissakin tiedostetaan ongelmat ja osataan ottaa vastuuta. Parin vuoden päästä kun lama on ohi niin koko budjettikattokin on unohdettu ja formulat taas huipulla. Tai ainakaan tuollaisia 33 miljoonan dollarin jämäbudjetteja tuskin oikeasti nähdään. Naurettavaa. Tämä laji nyt vaan on sellanen, että siihen tarvitaan rahaa. Jos rahat loppuu, niin sitten loppuu ajaminenkin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Uuh. No, ehkä saadaan uusia yrittäjiä messiin tällä porkkanalla. Ferrarilla ja McLarenilla ei mitään mahdollisuuksia mahtua tuohon haarukkaan. Taitaa Hamiltonin koko palkka yksin olla 33 miljuunaa, eli muutama työntekijä pitää potkia pois Wokingin tehtailta.
 

aleksiF1

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
17
Sijainti
Finland
Kun kattoo nuita aiempien kausien budjetteja niin pienimmät niistä oli Toro Rossolla ja Force Indialla 50 ja 57 miljoonaa, mutta Mclaren, Ferrari ja Tojota 300 miljoonan paikkeilla ja Toyota reilusti ylikin... Red Bullillakin joku 160 miljoonaa.
Tuo kulukatto sinänsä olisi ihan järkevä, mutta sen voisi pistää aluksi johonkin sataan miljoonaan ja siitä sitten portaittain laskea aina jos mahdollista.
F1 on kuitenkin se moottoriurheilun kuninkuusluokka, ja pitäähän sen jossain näkyäkin..
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tässähän ollaan käänteisesti tekemässä samaa formuloille kun C ryhmälle aikanaan. Jos Mosleyn ehdotelma tuossa muodossa tulee on lopputulos hyvin lähellä C ryhmän kohtaloa. Kulukatto on ajatuksena ihan hyvä ja varmasti lisäisi kilpailujen mielenkiintoa jos saataisiin mukaan lisää yksityistalleja, mutta Formula 1:n on tarkoitus olla autourheilun kuniinkuusluokka jossa kilpailee vain kauneimmat ja rohkeimmat. Jokkis kisat on sitten erikseen.

Lajissa kun lajissa huipputasolla kilpaileminen maksaa paljon rahaa. En kiellä etteikö viime vuosina olisi joiltain talleilta karannut vähän mopo käsistä. 33 miljoonaa € on silti naurettavan vähän lajissa jossa glamour ja isoraha ovat aina olleet merkittävässä osassa. Itse en usko että edes Bernipappa kaikessa seniiliydessäänkään noin tiukkaa kulukattoa puoltaisi. Toivotaan että tämä on taas niitä Mosleyn neuvottelu taktiikoita.
Niin glamour on kiva asia, mutta palstan huippuasiantuntijat voivat samalla selittää kuinka kaikki tämä kustannetaan? Kenellä on varaa heittää vuodessa 300 miljoonaa?

Palstan huippuasiantuntijat varmaan ovat tietoisia, että nyt on käynnissä aika paha globaali lama, joka iskee juuri kovimmiten autoteollisuuteen. Kuten olemme nähneet eivät edes isot autotehtaat kykene pysymään kustannusten perässä. Honda vetäytyi leikistä ja lähellä oli ettei Toyota olisi tehnyt samaa. Tämä on vasta alkua. Vielä tänä vuonna tallien budjetit on hääritty kasaan, mutta seuraavana vuonna vasta herkku alkaa. Williams, Toro Rosso, Brawn, Renoo, BMW menetti pääsponssin ja suunnilleen kaikilla talleilla tulee olemaan vakavia rahoituksellisia vaikeuksia. Kysymys kuuluu. Miten hommaa pyöritetään? Kuka lystin maksaa? Kuka on laman aikana valmis maksamaan sen 300 miljoonaa vuodessa? Ei kukaan. Ainoa mahdollisuus on karsia menoja rajulla kädellä.

Täytyy nyt muistaa kuitenkin se asia, että vaikka tuo ehdotus kuulostaa rajulta, se ei sitä kuitenkaan ole. Asiaa pitää suhteuttaa ja asiahan on niin, että nykyiset 300 miljoonan budjetit ja Kimin 30 miljoonan palkka on täysin naurettavia. Vertailukuvaa hieman: Suomessa joku huippujohtaja saattaa tienata vuodessa jonkun 100 000€. Siis Kimin 30 000 000 vs. huippujohtajan 100 000. Hei haloo! Täytyy Kimin olla aikamoinen maailmanparantaja.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Täytyy nyt muistaa kuitenkin se asia, että vaikka tuo ehdotus kuulostaa rajulta, se ei sitä kuitenkaan ole. Asiaa pitää suhteuttaa ja asiahan on niin, että nykyiset 300 miljoonan budjetit ja Kimin 30 miljoonan palkka on täysin naurettavia. Vertailukuvaa hieman: Suomessa joku huippujohtaja saattaa tienata vuodessa jonkun 100 000€. Siis Kimin 30 000 000 vs. huippujohtajan 100 000. Hei haloo! Täytyy Kimin olla aikamoinen maailmanparantaja.
Samalla logiikallahan vois todeta et tota huippujohtajaa tuskin kannattaa päästää lähellekkään auton rattia.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Niin glamour on kiva asia, mutta palstan huippuasiantuntijat voivat samalla selittää kuinka kaikki tämä kustannetaan? Kenellä on varaa heittää vuodessa 300 miljoonaa?

Palstan huippuasiantuntijat varmaan ovat tietoisia, että nyt on käynnissä aika paha globaali lama, joka iskee juuri kovimmiten autoteollisuuteen. Kuten olemme nähneet eivät edes isot autotehtaat kykene pysymään kustannusten perässä. Honda vetäytyi leikistä ja lähellä oli ettei Toyota olisi tehnyt samaa. Tämä on vasta alkua. Vielä tänä vuonna tallien budjetit on hääritty kasaan, mutta seuraavana vuonna vasta herkku alkaa. Williams, Toro Rosso, Brawn, Renoo, BMW menetti pääsponssin ja suunnilleen kaikilla talleilla tulee olemaan vakavia rahoituksellisia vaikeuksia. Kysymys kuuluu. Miten hommaa pyöritetään? Kuka lystin maksaa? Kuka on laman aikana valmis maksamaan sen 300 miljoonaa vuodessa? Ei kukaan. Ainoa mahdollisuus on karsia menoja rajulla kädellä.

Täytyy nyt muistaa kuitenkin se asia, että vaikka tuo ehdotus kuulostaa rajulta, se ei sitä kuitenkaan ole. Asiaa pitää suhteuttaa ja asiahan on niin, että nykyiset 300 miljoonan budjetit ja Kimin 30 miljoonan palkka on täysin naurettavia. Vertailukuvaa hieman: Suomessa joku huippujohtaja saattaa tienata vuodessa jonkun 100 000€. Siis Kimin 30 000 000 vs. huippujohtajan 100 000. Hei haloo! Täytyy Kimin olla aikamoinen maailmanparantaja.
Pientä luetun ymmärtämistä eli palstan huippuasiantuntujat eivät sano, että budjettien pitäisi pysyä 300 millissä vaan sanovat että 33 milliä on liian vähän. Jopa Bernie on sitä mieltä että se on liian vähän, joten se on liian vähän ja tulee nousemaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei kai sitä monikaan täällä kiistä etteikö kuluja pitäisi karsia, mutta jonkinlainen kohtuus täytyy olla tuossakin. Ei överiä tuhlausta mutta ei myöskään kuninkuusluokan "kerjäläisoopperaa".
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ei kai sitä monikaan täällä kiistä etteikö kuluja pitäisi karsia, mutta jonkinlainen kohtuus täytyy olla tuossakin. Ei överiä tuhlausta mutta ei myöskään kuninkuusluokan "kerjäläisoopperaa".
Niin tilanne on se, että kysymys ei ole haluamisesta. Jos lama äityy oikein pahaksi, formuloilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, jos aikovat jatkaa olemassaoloaan.

Asiasta toiseen. Minua ihmetyttää foorumin mielipiteet siitä kuinka F1 pitäisi olla jotain kallista avaruustiedettä. Ei F1 fania kiinnosta minkälainen UFO häkkyrä auton päällä leijuu. Kyllä selostajat jaksavat muutaman kerran sitä hekumoida, mutta aika äkkiä se unohtuu niin että sitä ei jakseta edes mainita missään yhteydessä. F1 fania kiinnoostaa mielenkiintoiset kisat ja persoonat. Jos huippu teknologia kiinnostaa, mene jonnekin museoon niitä ihmettelemään.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin tilanne on se, että kysymys ei ole haluamisesta. Jos lama äityy oikein pahaksi, formuloilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, jos aikovat jatkaa olemassaoloaan.

Asiasta toiseen. Minua ihmetyttää foorumin mielipiteet siitä kuinka F1 pitäisi olla jotain kallista avaruustiedettä. Ei F1 fania kiinnosta minkälainen UFO häkkyrä auton päällä leijuu. Kyllä selostajat jaksavat muutaman kerran sitä hekumoida, mutta aika äkkiä se unohtuu niin että sitä ei jakseta edes mainita missään yhteydessä. F1 fania kiinnoostaa mielenkiintoiset kisat ja persoonat. Jos huippu teknologia kiinnostaa, mene jonnekin museoon niitä ihmettelemään.
Noh, jos lama todella pahaksi yltyy, niin autourheilulla kautta linjan tulee olemaan kevyesti ilmaisten enemmän kuin vaikeat ajat edessään. Toivomme varmasti kaikki että näin ei käy.

Budjetteja voidaan toki laskea tiettyyn rajaan asti, mutta jossain vaiheessa tuo tie on kuljettu loppuun. Ennen oli mahdollista pyörittää tallia taskurahoilla - ei enää. Jos F1 aikoo pitää asemansa autourheilun kuniinkuusluokkana, sen täytyy olla jotain erilaista. Tähän konseptiin kuuluu oleellisena osana myös "avaruustiede/UFO-häkkyrät" - rajoitetussa määrin toki. Ei Formula ykkösistä yksinkertaisesti voida karsia osia kerralla pois kaikkea sitä mikä siitä tekee kaikkien tunteman sarjan ja sitten väittää vakavalla naamalla että kaikki olisi kuin ennenkin, koska näinhän ei yksinkertaisesti ole.

Huipputeknologia ei ole itselleni ehdoton pääasia, mutta se on kuitenkin olennaisen tärkeä osa Formula ykkösiä. Persoonat ja hyvä kilpailu tietenkin mukana. Kokonaisuudesta tässä on kysymys.
 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
täytyy myöskin muistaa kulujen leikkausten haittapuoli taloudelle!

jos kaikki vähentää radikaalisti kuluja, moni yritys joka toimii F1-bisneksessä menettää tuloja.. lama ei lopu säästämälläkään :rolleyes:

toki niitä pitää leikata mutta mielestäni ei ole hyvä asia sekään että tulee taas tuhansia työttömiä tämänkin takia :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun kattoo nuita aiempien kausien budjetteja niin pienimmät niistä oli Toro Rossolla ja Force Indialla 50 ja 57 miljoonaa, mutta Mclaren, Ferrari ja Tojota 300 miljoonan paikkeilla ja Toyota reilusti ylikin... Red Bullillakin joku 160 miljoonaa.
Tuo kulukatto sinänsä olisi ihan järkevä, mutta sen voisi pistää aluksi johonkin sataan miljoonaan ja siitä sitten portaittain laskea aina jos mahdollista.
F1 on kuitenkin se moottoriurheilun kuninkuusluokka, ja pitäähän sen jossain näkyäkin..
Jos kulukatto on suurempi kuin nykyisten pikkutallien budjetit, niin se ei millään tavalla helpota pikkutallien asemaa tai kannusta uusia yrittäjiä. Muutoinhan niitä olisi ovelle koluttamassa nytkin, jos tuo 50-100 miljoonaa olisi tuosta vain helposti haalittavissa. Vaan ei ole. Kuluja täytyy siis tuosta alentaa.


33 miljoonaakin on huomattavasti enemmän kuin missään muussa formulasarjassa, joten kyllä se "jossain näkyy".
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kohta mennään siihen pisteeseen että pojat päräyttelee polkuautoilla radalla... Se vasta halpaa ja ekologista on. Varmaankin FIA ottaa standardi moottoritkin käyttöön lähivuosina piittaamatta muiden mielipiteistä... sitten taas ihmetellään kun ei ohituksia tule. Ja miksei samantie vielä standardi koppa niin varmasti kaikilla on samanlaiset autot :jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kohta mennään siihen pisteeseen että pojat päräyttelee polkuautoilla radalla... Se vasta halpaa ja ekologista on. Varmaankin FIA ottaa standardi moottoritkin käyttöön lähivuosina piittaamatta muiden mielipiteistä... sitten taas ihmetellään kun ei ohituksia tule. Ja miksei samantie vielä standardi koppa niin varmasti kaikilla on samanlaiset autot :jaska:
Ja yksityyppisarjoissa kuten GP2 tai A1GP ei nähdä ohituksia?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kohta mennään siihen pisteeseen että pojat päräyttelee polkuautoilla radalla... Se vasta halpaa ja ekologista on. Varmaankin FIA ottaa standardi moottoritkin käyttöön lähivuosina piittaamatta muiden mielipiteistä... sitten taas ihmetellään kun ei ohituksia tule. Ja miksei samantie vielä standardi koppa niin varmasti kaikilla on samanlaiset autot :jaska:
En näe, että tuohon 30 miljoonaan päästäisiin kovin helpolla ilman standardimoottoreita.

Parempi ratkaisu olisi tuoda standardit vaihdelaatikot ja KERSit. Näin moottorit ja rungot olisivat tallien omien taikka ostomoottoreita. Autonvalmistajat ei ainakaan hevillä niele standardimottuja, mikä on täysin ymmärrettävää, kun ottaa huomioon minkälaisia summia Merc, BMW ja kumppanit ovat laittaneet omiensa kehittämiseen.

Mun mielestä pitäisi tuoda joku ulkopuolinen taho, joka rakentaisi myllyt niille talleille, jotka aikovat alittaa tuon 30 miltsiä, mutta muut saisivat käyttää omiaan, jos haluavat. En nyt muista ostomoottorien hintoja ulkoa, mutta uskoisin olevan melkoinen lovi tuosta budjetista. Jos vaikkapa Cosworth pykäisi vähän edullisempaa motua pienemmille talleille, niin mukaan tulemisen kynnys alittuisi selvästi. Ja on mielestni väärin pakottaa tallit myymään kalliilla rahalla kehitettyjä moottoreitaan pilkkahintaan pikkutalleille.

Renault, Tojo, Merc ja BMW saattaisivat lähteä kaikki, jos standardimoottori tuotaisiin pakolliseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En näe, että tuohon 30 miljoonaan päästäisiin kovin helpolla ilman standardimoottoreita.
[--]
En nyt muista ostomoottorien hintoja ulkoa, mutta uskoisin olevan melkoinen lovi tuosta budjetista. [--] Ja on mielestni väärin pakottaa tallit myymään kalliilla rahalla kehitettyjä moottoreitaan pilkkahintaan pikkutalleille.
Ensi kaudella ostomoottorit eivät saisi maksaa enempää kuin 5 miljoonaa/kausi. No, pilkkahintaan ehkä menee, mutta eipä nuo tehtaatkaan niitä saa enää kehittää, joten pikkuhiomisten lisäksi tulee vain valmistus- ja huoltokustannukset.

Tästä on FIA ja FOTA, eli myös ne moottorinvalmistajat yhtä mieltä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tästä on FIA ja FOTA, eli myös ne moottorinvalmistajat yhtä mieltä.
Eri asia sitten on se, kuinka paljon moottorinvalmistajia 33 miljoonan dollarin budjettikattoon perustuva F1-sarja vetää. Sekään ei ole varmaa pitävätkö autovalmistajat kiinni aiemmista sitoumuksistaan, kun sääntöjä muutetaan niin radikaalisti. FIA:n ja FOTA:n välit ovat pahasti tulehtuneet. Jos ei muita niin ainakin Ferrari pitää ostaa uusien sääntöjen taakse, kuten edelliselläkin kerralla, kun sarjan tulevaisuudesta riideltiin.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Se on selvä että kuluja pitää leikata. Kyse onkin siitä että kuinka paljon ja millä aikataululla? Onko realistista ajatella että kuluja leikataan vuodessa 300M€->33M€?

33 miljoonaakin on huomattavasti enemmän kuin missään muussa formulasarjassa, joten kyllä se "jossain näkyy".
Formula 1 ei turhaan ole autourheilun kuniinkuusluokka. Jos ei rahat riitä niin voi sitten mennä ajelemaan sinne muihin luokkiin. Muutenkin Formula 1:n vertaaminen muihin formulaluokkiin on vähän niin ja näin...

Vertailukuvaa hieman: Suomessa joku huippujohtaja saattaa tienata vuodessa jonkun 100 000€. Siis Kimin 30 000 000 vs. huippujohtajan 100 000. Hei haloo! Täytyy Kimin olla aikamoinen maailmanparantaja.

Minua ihmetyttää foorumin mielipiteet siitä kuinka F1 pitäisi olla jotain kallista avaruustiedettä. Ei F1 fania kiinnosta minkälainen UFO häkkyrä auton päällä leijuu. Kyllä selostajat jaksavat muutaman kerran sitä hekumoida, mutta aika äkkiä se unohtuu niin että sitä ei jakseta edes mainita missään yhteydessä. F1 fania kiinnoostaa mielenkiintoiset kisat ja persoonat. Jos huippu teknologia kiinnostaa, mene jonnekin museoon niitä ihmettelemään.
Siihen että, suomessa suurten yritysten johtajat eivät saa palkkatuloa kuin 100000€, on syy pikemminkin verotuksessa kun jossain muualla. Loput maksetaan sitten ns. ohi palkkatuloverotuksen muilla konsteilla.

Kyllä huipputeknologia on aina ollut tärkeä osa formuloita. Itseäni ainakin kiinnostaa jos joku talli on keksinyt jonkinlaisen uuden vempaimen jolla saadaan taas 0.1s pois ajasta. Uskoakseni myös monia muita lajia seuraavia. Viimeksi kun kävin museossa katsomassa niin melko vähän siellä sitä huipputeknologiaa oli. Lähinnä koin syömiä säämisköjä ja ruosteisia torrakoita...
 
Ylös