F1 Kulukatto kaudelle 2010

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Mitenkäs muuten kun renkaat on jo saatu pois kilpailusta, mutta entä vanteet? Onko kaikilla talleilla omat?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Minkähän takia luen tuon ketjun otsikon noin joka toisella kerralla, että "...melukatto...". Siinäpä oliskin sääntöuudistus kun laitettaisiin vaikka 85 desibelin yläraja F1-auton pakoäänille :)!
Voisi olla aika haastavaa saada noin alas. Tai siis tietysti riippuen mittauspaikan etäisyydestä autosta/radasta. Yleisen ympäristöhölmöilyn lisääntyessä F1-sirkuskaan tuskin voi asian esiintulemiselta välttyä, erityisesti kun katuratoja suunnitellaan lisää. Turbo sitten joskus 2013- helpottanee asiaa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mitenkäs muuten kun renkaat on jo saatu pois kilpailusta, mutta entä vanteet? Onko kaikilla talleilla omat?
Minä olen ymmärtänyt että kaikilla olisi samanlaiset vanteet, ja ne tulevat joko OZ:lta, Enkeiltä tai BBS:ltä. :confused:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Otetaan Jokkis säännöt käyttöön.

Voittaja auto olisi aina kaupan kisan jälkeen vaikka miljoonalla tai kymmenellä.. Tulisi jonkin verran mielenkiintoa kun Kimi ei pärjäisikään Hamiltonin autolla jne :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voisi olla aika haastavaa saada noin alas. Tai siis tietysti riippuen mittauspaikan etäisyydestä autosta/radasta. Yleisen ympäristöhölmöilyn lisääntyessä F1-sirkuskaan tuskin voi asian esiintulemiselta välttyä, erityisesti kun katuratoja suunnitellaan lisää. Turbo sitten joskus 2013- helpottanee asiaa.
Kyllähän vaikutukset ovat F1:iin jo yltäneetkin erityisesti Monzaa koskien. Lesmot olisivat vanhassa asussaan ilman puunhalaajia ja olihan koko kisakin vaakalaudalla melun vuoksi.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kulukaton arkkitehtina on toiminut FOTA, jota johtaa Ferrarin vahva mies Montezumolo.

Näin laman aikana, ne tallit ovat vahvoilla, joilla on oikeata ammatillista osaamista ison rahakasan sijaan. Kuriositeettina mainittakoon, että Toro Rosso, joka on rakennettu vanhan ja legendaarisen Minardin ympärille, saavutti viime vuonna 1 voiton, 1 paalun ja valmistajien 6. sijan. Aika hyvin tallilta, jonka vuosibudjetti oli pienempi kuin Kimi Räikkösen palkka eli 50 miljoona.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kulukaton arkkitehtina on toiminut FOTA, jota johtaa Ferrarin vahva mies Montezumolo.

Näin laman aikana, ne tallit ovat vahvoilla, joilla on oikeata ammatillista osaamista ison rahakasan sijaan. Kuriositeettina mainittakoon, että Toro Rosso, joka on rakennettu vanhan ja legendaarisen Minardin ympärille, saavutti viime vuonna 1 voiton, 1 paalun ja valmistajien 6. sijan. Aika hyvin tallilta, jonka vuosibudjetti oli pienempi kuin Kimi Räikkösen palkka eli 50 miljoona.
Mutta kannattaa muistaa, että Toro Rosson auto oli lähes identtinen Red Bullin kanssa, jonka autoihin Toro Rossot perustuvat. Red Bullillahan on "hieman" isompi budjetti ;)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mutta kannattaa muistaa, että Toro Rosson auto oli lähes identtinen Red Bullin kanssa, jonka autoihin Toro Rossot perustuvat. Red Bullillahan on "hieman" isompi budjetti ;)
Tyhmä paljon työtä tekee, viisas kopioi valmiin paketin ja viettää lopun ajan kanarian saarilla:thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onks kukaan miettinyt tai missään milläänlailla viitattu muihin sarjan kustannuksiin tai rahavirtoihin?

Jos tallien budjetit rajataan vaikka 30 M$:in, niin laskeeko esim. tv-oikeuksien maksut samassa suhteessa? Tuli vaan mieleen, että tuo 30 M$:ahan täyttää kokolailla jo nykysistä tv-rahojen jakamisesta talleille. Pitääkö tallien hylätä sponsorinsa sen takia, että ei vaan menis yli budjetti?

Oma veikkaukseni on se, että Bernie setä vetää tv-oikeuksista ihan sen mitä nytkin, plus inflaatiokorotukset tietenkin, kun kerta maksajia on, mutta jakaa vähemmän talleille. Miksi? No koska eihän budjettikatolla toimivat talli tarvi ku muutaman miljoonan. Jää sitten enemmän rahaa Bernien taskuihin...tai minne ne rahat sit meneekin...


Alkaa tuntuun siltä, että Bernie on oikeesti tulossa TOSI LIIAN vanhaks. Sehän istuu vaan rahakirstunsa päällä ku mikäkin kärttynen äijän kämppänä.
Nyt viimeks suostunu maksaan Hondan tv-rahoja Brawn GP:lle. Ihan ku se pari kymmentä miljoonaa Berniellä tai niissä tv-rahoissa missään olis tuntunu. Sen sijaan on parempi ampua itseään jalkaan ja ajaa uusi talli vähän ahtaammalle.

Ihmettelen vaan...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Alkaa tuntuun siltä, että Bernie on oikeesti tulossa TOSI LIIAN vanhaks. Sehän istuu vaan rahakirstunsa päällä ku mikäkin kärttynen äijän kämppänä.
Nyt viimeks suostunu maksaan Hondan tv-rahoja Brawn GP:lle. Ihan ku se pari kymmentä miljoonaa Berniellä tai niissä tv-rahoissa missään olis tuntunu. Sen sijaan on parempi ampua itseään jalkaan ja ajaa uusi talli vähän ahtaammalle.
Se on juuri näin. Tai ainakin on erittäin vaikea olla saamatta asiasta tuota mielikuvaa. Siitä puhutaan kovasti että tallien pitäisi säästää, ja samalla mm. Silverstonen, Span ja Melbournen järjestäjät yrittävät raapia kasaan niitä huikeita summia, joilla saadaan F1 käymään kylässä. Nyt vaikuttaa kovasti siltä, että Australian GP ajetaan tulevaisuudessa jossain aivan muualla kuin Albert Parkissa.

Luulisi että FOM olisi saanut mm. kunnollisen HD-jakelun käyntiin jo monta vuotta sitten, mutta eipä siellä ole tapahtunut juuri mitään. Tuskinpa siis rahaa on kamalasti käytetty muuhun kuin ylläpitoon ja käytännön järjestelyihin. En väitä että F1-kilpailun järjestäminen olisi halpaa, mutta lajin parissa toimii niin paljon pelkästään ratamainoksissakin näkyviä sponsoreita, että luulisi homman toimivan aika hyvin ilman kisajärjestäjäkaupungin tai valtion kymmenien miljoonien panostusta.

Jos asiaa mietitään maailmantalouden kannalta, niin tuskinpa sillä on kamalasti väliä jos suuret, menestyvät autonvalmistajat tuhlaavat F1:ssä. Tuollainen veronmaksajien rahojen käyttäminen menee suoraan pois valtion kassasta, ja sille rahalle on varmasti parempaakin käyttöä. F1 on tietysti omanlaisena investointi, mutta nykypäivänä kohtuuttoman kallis sellainen. Ellei investoinnin tekijä löydy esim. Abu Dhabista.

Toivottavasti ahneelle tulee jossain vaiheessa se p*skanen loppu. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onko Bernie valmis tinkimään omista palkkioista?

Niin, talleille kulukatto, palkkoja ja testaamista leikataan. Standardiosia autoihin ja sitä myöten kuluja alas. Mites mr Ecclestone? Valmis maksamaan talleille maksamattomat palkkionsa? Kisajärjestäjien kiristäminen loppuu?:rolleyes::rolleyes::nope::nope:

Ecclestone vakuuttaa: Ei maksurästejä talleille
27.03.2009 05:58



Julkiseksi muuttunut sananvaihto F1-tallien yhdistyksen (FOTA) ja F1:n kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Bernie Ecclestonen johtaman Formula One Administrationin (FOA) välillä sai perjantaina uuden käänteen, kun FOA julkaisi oman tiedotteensa.

FOTA on tällä viikolla syyttänyt Ecclestonea maksurästeistä, joiden takia tallit jopa uhkasivat Australian GP:n boikotoimisella. FOA:n mukaan mitään rästejä ei ole, koska talleilla ei ole voimassa sopimusta, jonka perusteella ne ansaitsisivat palkintorahoja.

- Tallien ja kaupallisten oikeuksien haltijan välinen F1:ssä kilpailemista koskeva sopimus, ns. Concorde-sopimus päättyi vuoden 2007 lopussa. Kaikki sen sopimuksen puitteissa talleille kuuluvat palkintorahat maksettiin ajallaan, FOA tiedotti.

Osa talleista on jo sitoutunut jatkamaan F1:ssä tekemällä oman sopimuksensa Ecclestonen kanssa, mutta kaikki tallit kattavaa Concorde-sopimusta ei ole saatu aikaiseksi.

- FOA on tehnyt useiden F1:ssä nykyään kilpailevien tallien kanssa uusia sopimuksia, joissa talli on sitoutunut kilpailemaan sarjassa tietyn ajanjakson. Vastineeksi tästä FOA on suostunut maksamaan palkintorahaa. Jokainen näistä talleista on saanut sille kuuluvat palkintorahat täysimääräisenä.

- Muutamat tallit eivät ole vielä tehneet sopimusta FOA:n kanssa osanotosta sarjaan. Siitä huolimatta FOA on maksanut jokaiselle niistä huomattavia summia tulevaisuuden palkintorahoista, joihin tallit saavat oikeuden allekirjoittaessaan sopimuksen. Tämä on tehty osoituksena FOA:n hyväntahtoisuudesta sekä aikeista saada uusi sopimus tehtyä, FOA:n tiedote kertoi.

Neuvottelut uuden Concorde-sopimuksen solmimisesta jatkuvat.
Boikottiuhkauksella kaikkien tallien tuki
26.03.2009 23:12



F1-tallien yhdistys FOTA kertoo tukeneensa Renault'n tallipäällikön Flavio Briatoren ja McLarenin pääjohtajan Ron Dennisin F1:n kaupallisten oikeuksien hallinnoijalle Bernie Ecclestonelle tekemää Australian GP:n boikottiuhkausta.

Uhkaus tehtiin maaliskuun 18. päivänä kokouksessa, jossa olivat läsnä Ecclestone, Briatore, Dennis ja Toyotan moottoriurheilujohtaja John Howett. Kokouksen tarkoituksena oli neuvotella rahoista, jotka ovat jääneet maksamatta talleille vuosina 2006, 2007 ja 2008.

- Kenen tahansa FOTA:n jäsenen keskustelujen aikana esille ottamalla kannalla on kaikkien jäsenten tuki, FOTA tiedotti torstaina nettisivuillaan.

Briatore ja Dennis uhkasivat jättävänsä autonsa pois Melbourneen matkustavasta lentokoneesta, mutta eivät lopulta kuitenkaan toteuttaneet uhkaustaan.

FOTA:n mukaan vanha rahariita on ratkaistava, jotta tallit voivat sitoutua jatkamaan lajissa allekirjoittamalla uuden Concorde-sopimuksen, joka määrittää lajin rahanjaon sekä osanottajien oikeudet ja velvollisuudet.

- FOTA on sitoutunut nopeuttamaan uuden Concorde-sopimuksen allekirjoittamista. Jotta mukaan saadaan kaikkien tallien allekirjoitukset, on tarpeen saada päätökseen tämä selvittämätön asia, talliyhdistys tiedotti
Avaus-GP:n hinta raivostuttaa Melbounessa
25.03.2009 19:35



Monien odottama F1-kausi starttaa viikonloppuna Albert Parkin moottoriradalla ajettavalla Australian GP:llä, mutta kisa saa jälleen osakseen tiukkaa kritiikkiä paikallisilta.

Albert Park sijaitsee suur-Melbourneen kuuluvan Port Phillipin kaupungin alueella. Monia asukkaita hiertää yli neljän kuukauden valmistelu- ja purkamisjakson tuottaman häiriön lisäksi kaudenavauksen aiheuttamat kulut, sekä etenkin hulppea maksu F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivalle Bernie Ecclestonelle.

- Neljäntoista vuoden jälkeen asukkaat ovat saaneet tarpeekseen. Miksi heidän pitäisi kärsiä kisasta, jonka yhteiskunnan maksettavaksi koitunut hinta kasvoi viime vuonna 41,3 miljoonaan Australian dollariin (21 miljoonaa euroa)? Miksi kaikkien Victorian osavaltion asukkaiden pitäisi hyväksyä 47 miljoonan Australian dollarin (24 miljoonaa euroa) maksu, joka menee Bernie Ecclestonelle? Port Phillipin pormestari Judith Klepner kiukkuaa sportinglife.com-verkkosivustolla.

Klepner haluaa häätää kilpailun jonnekin muualle puistosta, joka käsittää valtaosan kaupungin viheralueista.

- Auringon on aika laskea kilpailulle. Haluamme, että Victorian osavaltio neuvottelee uudelleen GP-sopimuksen ja varmistaa, että kisaa ei enää koskaan pidetä Albert Parkissa, Klepner vaatii.

Melbournessa on ajettu vuodesta 1996, mutta etenkin viime vuosina kisa on saanut osakseen runsaasti kritiikkiä paikallisilta. Viime vuonna kilpailun jatko oli vaakalaudalla, kun Ecclestone, kisajärjestäjät ja paikallishallinto kiistelivät kilpailun ajankohdan siirtämisestä myöhäisemmäksi televisioinnin helpottamiseksi.


(MTV3)
Hockenheimin GP:n tulevaisuus vaarassa
26.03.2009 15:04



Hockenheimin radan mukana olo formula ykkösten MM-sarjassa ensi kaudella ratkeaa toukokuun lopussa. Tuolloin radan pääomistajan Hockenheimin kaupungin edustajat tapaavat F1-sarjaa johtavan Bernie Ecclestonen sekä Rheinland-Pfalzin osavaltion edustajat. Neuvotteluissa keskustellaan rahasta.

Hockenheim on järjestänyt F1-kisan Saksassa viime vuosina vuorotellen Nürburgringin kanssa. Nyt kaupungin piti tehdä päätös vuoden 2010 kisasta keskiviikkona. Päätöksen tekoa kuitenkin lykättiin, sillä Hockenheimin radan talous on pahasti kuralla, eikä kaupunki ole innokas järjestämään vuoden 2010 kisaa ilman tappiontakuita osavaltiolta.

Toukokuun kokouksessa ovat mukana myös F1-sarjassa mukana olevat saksalaiset autonvalmistajat BMW ja Mercedes.

(MTV3-STT)
Eli muiden pitää säästää ja kitua, että saa Bernie ahneuksissa omansa. Kuulostaa vähän meidän kotimaan politiikalta.:rolleyes:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Sikäli suunniteltu kulukatto vaikuttaa lupaavalta, että uusia tiimiehdokkaita pukkaa ovista ja ikkunoista. Uusimpana GP2 talli, iSport.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/04/866976

Olisi mukava nähdä pitkästä aikaa muutama kokonaan uusikin talli. Nykyiset uudemmat tallit ovat kaikki jonkin vanhan tiimin jäämistöjä, mutta "tyhjästä" kasattu porukka olisi piristävä lisä MM-sarjaan. Eiköhän ensi kaudeksi ainakin yksi kokonaan uusi talli saada mukaan. :thumbup:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Uusia ilmoituksia tulee ja kuola valuu, mutta samalla unohtuu että ehkä tarkottaisi sen kahden luokan systeemin toteutumista. Ainakin tuntuu se olevan päätäkynä. Mitenkäänhän ei ole mahdollista, että isot tiimit pudottaisivat budjettiaan yhtäkkiä suunnilleen 1/6 osaan ja joku muuten vaan kohtuullisempi raja olisi varmasti suurempi kuin Maxien puhuma 30 milj.

Tänäänhän WMSC pitää kokouksensa pitää...

http://www.autosport.com/news/report.php/id/74922

Ei enteile hyvää *joku kauhistusta kuvaava hymiö*
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
kulukaton myötä 107% voisi tehdä paluun.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Niin tilanne on se, että kysymys ei ole haluamisesta. Jos lama äityy oikein pahaksi, formuloilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, jos aikovat jatkaa olemassaoloaan.
Ei ole ihan ensimmäinen lama sinä aikana kun Formula 1 : iä on ajettu.
Mitä sitä säästämään. Jollain loppu rahat / kiinnostus -> lähtee pois. Kyllä tulijoita riittää tilalle.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Sellainen tuli myös mieleen, että eikös esim. Ferrarilla ole pitkä soppari mm. Marlboron kanssa. Eli Ferrari kerää todennäköisesti jo tehdyistä sponsorisopimuksistaan enemmäs, kuin tuon 30 miljoonaa kaudessa. Mihinkäs ne sponsoreilta tulevat rahat pitäisi työntää, jos tiimi haluaa mennä alle budjettiakaton? "Joo, meillä on 50 miljoonan sponsorisopimukset, mutta emme voi kaikkea edes käyttää.":thumbup:
Mihin ne pitää työntää?? No taskuun. Sillä tavalla ykkösistä juuri tuleekin hyvin kannattavaa puuhaa. Sitten niitä tulijoita on enemmän kuin lähtöruutuun mahtuu ja Bernie voi valita sellaiset jotka eivät ole liian vaativia. Lopputulemana ne rahat on arvatkaa kenen vanhan pygmin taskussa?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3455
Sijainti
Lahti
Entäpä jos tallit ryhtyvät "ulkoistamaan" toimintojansa? Tai etsivät erilaisia halpatyövoiman resursseja? Lapsityövoimaa? Hikipajoja?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wmsc/2009/Pages/wmsc_290409a.aspx

World Motor Sport Council
30/04/2009

2010 FIA Formula One World Championship

Applications to compete in the 2010 FIA Formula One World Championship are to be submitted to the FIA during the period 22-29 May 2009. Teams must state in their application whether they wish to compete under cost-cap regulations.

The maximum number of cars permitted to enter the Championship has been increased to 26, two being entered by each competitor.

The FIA will publish the list of cars and drivers accepted on 12 June 2009, having first notified unsuccessful applicants.

Cost Cap Regulations

From 2010, all teams will have the option to compete with cars built and operated within a stringent cost cap.

The cost cap for 2010 will be £40m per annum*. This figure will cover all team expenditure except:

* Marketing and hospitality;
* Remuneration for test or race drivers, including any young driver programmes;
* Fines or penalties imposed by the FIA;
* Engine costs (for 2010 only);
* Any expenditure which the team can demonstrate has no influence on its performance in the Championship;
* Dividends (including any tax thereon) paid from profits relating to participation in the Championship.

For the purposes of these Regulations, the financial year is 1 January to 31 December.

A new Costs Commission is being set up to monitor and enforce these cost-cap financial regulations. The Costs Commission will consist of a Chairman and two other Commissioners, appointed by the WMSC for terms of three years.

One Commissioner should be a finance expert and the other should have high level experience in motor sport. The Chairman should have appropriate experience and standing in motor sport or sports governance. All members of the Costs Commission shall be independent of all teams.

In addition to the payments which it already makes to the top ten teams in the Championship, Formula One Management, the commercial rights holder, has agreed to offer participation fees and expenses to the new teams. This includes an annual payment of US$10 million to each team plus free transportation of two chassis and freight up to 10,000 kg in weight (not including the two chassis) as well as 20 air tickets (economy class) for each round trip for events held outside Europe.

To be eligible for this, each new team must qualify as a “Constructor” and demonstrate that it has the necessary facilities, financial resources and technical competence to compete effectively in Formula One.

To enable these cars to compete with those from teams which are not subject to cost constraints, the cost-capped cars will be allowed greater technical freedom.

The principal technical freedoms allowed are:

1. Movable wings, front and rear.
2. An engine which is not subject to a rev limit.

The teams will also be allowed unlimited out-of-season track testing with no restrictions on the scale and speed of wind tunnel testing.

Changes applicable to all teams

It was confirmed that from 2010, refuelling during a race will be forbidden in order to save the costs of transporting refuelling equipment and increase the incentive for engine builders to improve fuel economy (to save weight).

It was also confirmed that tyre blankets will be banned and that the ban on other tyre-heating devices will be maintained.

Full details plus information on further amendments to the 2010 Sporting and Technical Regulations will be available shortly on www.fia.com.

By exception, if supported by the Safety Commission, the FIA WMSC may approve the issue of the Formula One Super Licence to persons judged by the Council to have met the intent of the qualification process.
 
Ylös