F1 Kulukatto kaudelle 2010

Poistettu jäsen 5082

Guest
Hyvä jos tuo pitää paikkansa, FOTA taistelee nyt yhtenäisenä FIA:a vastaan. :thumbup:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
BBC/Di Montezemolo sanoi:
"Fota is now an organisation with a common view."

"We have to discuss about the possibility to change the situation in a constructive way, but in a very clear way, because we want Formula 1 - we don't want something different."
Kyllähän tuosta nyt jo voinee tehdä arvioita, että Max on hävinnyt valtataistelun. FOTA vahvistui ja sai rivinsä järjestykseen. FOTA kertoo nyt FIA:lle mihin Formula 1:iä viedään, ei toisinpäin.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos Max yrittää tästäkin huolimatta ajaa kulukattoaan läpi, niin saa nähdä missä vaiheessa häntä ruvetaan kampeamaan alas palliltaan.

Todennäköisesti FOTA:n ehdotus on muuttaa sääntöjä niin, että auton rakentaminen olisi paljon nykyistä edullisempaa, mutta jokainen talli saa silti itse päättää, paljonko rahaa kuluttaa.

Olisihan se huomattavasti järkevämpi ratkaisu, kuin nykyinen kiinteä kulukatto. Alleviivaan edelleen sitä, että sääntöihin olisi saatava selkeä pysyvyys, mikä alentaisi auton suunnittelukustannuksia huomattavasti. Ei välttämättä ensi kaudelle, mutta siitä eteenpäin suunnittelu olisi halvempaa, kun kaikkea ei tarvitsisi aina aloittaa puhtaalta pöydältä.

Lisäksi suorituskyvyn kannalta merkityksettömiä osia voitaisiin standardoida huomattavasti nykyistä enemmän. KERS pois kokonaan tai standardiksi. Ei pikkutalleilla ole kuitenkaan varaa kehittää sellaista. Mieluummin pois, koska samanlainen KERS kaikille olisi katsojan kannalta sama, kuin niitä ei olisi lainkaan.

Elämme mielenkiintoisia aikoja hyvät virtuaalitoverit.:D
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Yllättävää, että 10 tallia pysyi yhdessä rintamassa. Kaikki tähän astiset tiedot viittasivat siihen, että ainakin Williams ja suurella todennäköisyydellä myös Brawn ja McLaren/FI-akseli olisivat valmiit hyväksymään kulukaton.

Seuraavaksi Mosley vedonnee siihen, että sarjassa on nyt mukana 2 (vai onko jo 3) uutta tallia, joiden täytyy myös olla yksimielisiä ensi kauden säännöistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tule unohtaa, että sponsoritkaan ei ole ihan tyhmiä. Emme voi tietää millaisia ehtoja uusille talleille luvatut sponsorit ovat laittaneet esim. osallistuvien tallien lukumäärälle ja "laadulle".
Sanoisin, että ongelma on suurempi niille sponsoreille, jotka luulivat sponsoroivansa F1-tallia, mutta heidän asiakkaansa päättääkin lähteä sarjasta.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mitä merkitystä muilla aloilla tässä on? Missä autourheilussa insinöörit sitten tulevat enemmän ansaitsemaan kuin ykkösissä (ihan kun se olisi ainoa oikea mittari..)?
No siis kyllähän noilla autoja suunnittelevilla insseillä olisi ihan varmasti töitä tarjolla jossain teollisuuden parissakin, missä ilmeisesti huippuosaajien palkat ovat jo nyt korkeampia, kuin Formuloissa. Muista autoluokista ei ollut puhe, mutta ei missään varmasti saisikaan korkeampaa palkkaa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Sanoisin, että ongelma on suurempi niille sponsoreille, jotka luulivat sponsoroivansa F1-tallia, mutta heidän asiakkaansa päättääkin lähteä sarjasta.
Taisi vaan aika monilla vanhoilla olla niin, että ainakin pääsponsori (autonvalmistaja) sanoi, että heitä ei enää kiinnosta jos kulukatto tulee...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Sanoisin, että ongelma on suurempi niille sponsoreille, jotka luulivat sponsoroivansa F1-tallia, mutta heidän asiakkaansa päättääkin lähteä sarjasta.
Ei se ole mikään ongelma, sillä sopimushan ei enää tuon jälkeen ole voimassa. Sponsorit eivät ts. koskaan maksa niitä rahoja, jotka olisi pitänyt maksaa ensi kauden tai sitä seuraavien kausien näkyvyydestä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Melko mutulla heität.

Meinaat siis että ykkösistä loppuu insinöörit kun eivät saa (multi)miljoonapalkkaa? Kyllä monet insinöörit valitsevat alan myös kiinnostavuuden vuoksi, ei sen että saako siitä juuri sen maksimipalkan.

Ja miksi tähän pitäisi sekoittaa kaikki muut mahdolliset teollisuudenalat???
Viittasin tuohon SOKOn tekstiin. En missään vaiheessa sanonut, että muut teollisuudenalat veisivät huippuinssit pois formuloista. Noille insseille se on kuitenkin duuni siinä missä mikä tahansa muukin. On varmaan autourheilun hohto aika kaukana noilla tehtailla, eikä siellä monikaan mistään intohimosta lajiin paina pitkää päivää.

Ihan hyvin voidaan puhua muistakin teollisuudenaloista, jos puhutaan noiden tehtailla puurtavien perusinssien duunista. Intohimoa tai ei, niin kyllä on varmaan aikaa selvää, mitä mieltä tehtailla ollaan palkkakatosta, jos sen tullessa vaihtoehtoina ovat fudut tai palkkaleikkaus.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mielenkiitoiseksi tilanteen voi tehdä se, jos ns. suuret tallit katsovat flopin.
Bluffin, varmaankin? Mutta eihän tässä ole mahdollisesti bluffanneet kuin lähdöllä uhkailleet tallit. Taho, jota pyritään bluffaamaan katsoo sen, eli tässä tapauksessa FIA.
Itse asiassa tarkoitin juurikin floppia, ja pokeritermiin viittasin... ne kolme käännettyä Hold 'em:ssa...metafora näihin Maxin "piilottelemiin" uusiin tallilupauksiin: moniko ilmestyy loppumetreillä ilmoittautuneiden joukkoon ja kestääkö rahoituspohja, jos isot pojat jäävät pois. FOTAn kortit on tiedossa ja nyt on ainakin rintama vahva ja ääni kova...
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Nyt kun FIA on hylännyt FOTAn viimeisen tarjouksen toivon että nykyiset tallit poistuvat takavasemmalle ja perustavat uuden sarjan.
Uuden sarjan juniorisarjana voisi hyvin toimia A1GP. Se ei ole ymmärtääkseni FIAn alaisuudessa?
Uuteen sarjaan Ferrarin turvin saataisiin Monaco, Dietrich Mateschitzin kautta A1-Ring...

Nykyisen F1 asema kuninkuusluokkana on muutenkin hiipunut ja muuttunut enemmän kestävyysajoksi.
Omasta mielestäni viimevuosien huonoja sääntömuutoksia on ollut testauksen poistaminen, moottorien- ja vaihdelaatikkojen kestävyysäännöt ja nyt pisteenä kulukatto.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Näyttää siltä, että kumpikin osapuoli haluaa pian sovun eli ihan hyvältähän tämä vaikuttaa.

Nick Fry:
"Proposals were made on both sides and common ground was found so I'm sure there will be more discussion," he explained. "It was a good meeting and everyones made some progress."

When asked how quickly he reckoned a resolution to the situation could be found, Fry said: "I think it will be done this weekend."

A Ferrari spokesman added: "It was a long constructive but not definitive meeting, so there will be more talks in the next few days."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse asiassa tarkoitin juurikin floppia, ja pokeritermiin viittasin... ne kolme käännettyä Hold 'em:ssa...metafora näihin Maxin "piilottelemiin" uusiin tallilupauksiin: moniko ilmestyy loppumetreillä ilmoittautuneiden joukkoon ja kestääkö rahoituspohja, jos isot pojat jäävät pois. FOTAn kortit on tiedossa ja nyt on ainakin rintama vahva ja ääni kova...
OK. Ensi perjantain ilmoittautumisdeadline ei välttämättä kerro paljoakaan. Mosley itsekin sanoi odottavansa ilmoittautumisia tulevan 3-6.

"I think we will get [entries from] between three and six teams by the deadline, depending"
http://m.guardian.co.uk/ms/p/gmg/op/view.m?id=85084&tid=34&cat=motor-sports
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
OK. Ensi perjantain ilmoittautumisdeadline ei välttämättä kerro paljoakaan. Mosley itsekin sanoi odottavansa ilmoittautumisia tulevan 3-6.

"I think we will get [entries from] between three and six teams by the deadline, depending"
http://m.guardian.co.uk/ms/p/gmg/op/view.m?id=85084&tid=34&cat=motor-sports
No Max vähän valaisee näemmä omaa kättään, joka ei näytä kovinkaan vahvalta sen jälkeen kun tallit puhuvat nyt yhdellä äänellä. Jos FOTA pysyy yhtenäisenä loppuun saakka, tulee se voittamaan pelin. FIA:lla ei ole muuta mahdollisuutta. Max yrittää vaan nyt enää pelastaa arvovallasta sen mikä pelastettavissa on. Eli taistallaan vähän aikaa ja yritetään saada FOTA höltymään jostain detaljista ehdotuksessaan lähemmäksi FIAn alkuperäistä. Toivottavasti saadaan kuitenkin sopu aikaiseksi ja hyvältähän tuo nyt näyttää. Jos vielä muutama uusi tulokas saisi paketin tuohon kuvioon mukaan, niin se olisi kaikkien kannalta paras vaihtoehto.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No Max vähän valaisee näemmä omaa kättään, joka ei näytä kovinkaan vahvalta sen jälkeen kun tallit puhuvat nyt yhdellä äänellä.
Tuo Guradianin uutinen oli tiistailta ja ensimmäiset tuota lausetta siteeraavat tulivat jo maanantaina, joten ei liity tallien tuoreeseen yksimielisyyteen. Sitä yksimielisyyttähän Mosley itsekin niiltä odotti.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tulipa mieleen että Ferrarihan on tilannut sen über simulaattorin minkä pitäisi olla astetta edellä larenin vastaavaa. Sen kuluthan ei taida sopia budjettikaton sisälle? Se ainakin on hyvä intressin Ferrarille saada kulukattoa korkeammalle.
Oliko se 70milj$ mitä Ferrari saa FIA:lta kaudessa kun se sitoutui ekana concorde soppariin? Luultavasti Ferrari on menetämässä ko.rahat nyt budjettikaton aikana. Paljonkohan tallit menettävät MM-sijoitus rahoja samalla kun ollaan asettamassa kulukattoa?
 
Ylös