F1 Kulukatto kaudelle 2010

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Eihän se pelkästään rahasta ole kiinni, mutten siltikään usko, että läheskään kaikki lähtisi f1 mekaanikoksi, maksettaisiin siitä melkein mitä vain. Erittäin rankka työ, jossa on vuodessa prosentuaalisesti todella paljon pois kotoa. Ei se niin herkkua ole. Kutsumusammatti.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
F1:stä tuli siis kuninkuusluokka vasta 2000-luvulla. Oolrait...
Mclarenin budjetti oli jo 80-luvun loppupuolella 100 miljoonaa dollaria + Hondan panostus. Nämä "yksityistallit" olivat siis ihan omassa luokassa jo silloin eikä autonvalmistajien kilpailevaa sarjaa ollut tuolloinkaan, kyse siis oli kuninkuusluokasta jo silloin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Patrick Headiltä poikkeava kommentti...

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090522201422.shtml

Hänen mielestään vain Ferrari ja Toyota eivät keskustele kulukatosta ja olisivat "yksinään nurkassa" tästä FOTA:n yhteisrintamasta huolimatta.

ps. Ei voi olla 100% varma onko tuo juttu tehty ennen vai jälkeen kokouksen, juttu on Auto, motor und sportista missä se on päivätty noin klo 17:ksi saksalaista ja samalla myös Monacon aikaa, eli veikkaisin että jälkeen kokouksen.
Atlaksella väitettiin, että tuo juttu löytyi Amusilta jo paljon ennen kokouksia. Mutta minäkin kyllä epäilen sitä, että Williams olisi samaa mieltä muiden kanssa. Jos Ferrari ja Toyota ovat olleet "yksin nurkassa", niin heidänkin kantansa ovat varmaan jo lieventyneet, koska kaikki kehuivat kokousta rakentavaksi. Toyota on ilmeisesti lähdössä joka tapauksessa ja tämä riita antaa sille kunniakkaan tavan poistua (James Allenin blogista), notta sekavaa on ja kaikki ajavat omia intressejään.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Williams taitaa kuitenkin olla sitoutunut FIA:n suunnitelmiin jo F2:n kautta, eli sikäli ei ole mikään yllätys. Ja miekkahan on leijunut sir Frankin tallin yllä jo useamman kauden, eli hinku pienempiin budjetteihin on ymmärrettävä RBS:n lähtiessä.

Barcelonan keikka maksoi Torolle jotain 300 ja 400 tuhannen euron välillä korjauskuluina. Eli ei sillä edes CRT:n budjettia välttämättä heiluteta. Se on sitten eri asia, jos talli on tiukassa mestaruustaistelussa ja joka sentti laitetaan menemään.

Onnittelut FIA:lle johdonmukaisuudesta. Muutama vuosi sitten MM-sarjaan ilmottautuminen maksoi yli puolet budjettikatosta...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Miettikää nyt oikeasti, jos autonvalmistajat lähtevät pois niin eihän tämä ole enää mikään autourheilun kuninkuusluokka vaan täällä ajaa pikkutalleja jotka rakentavat kaksi autoa 45 miljoonalla..
F1:stä tuli siis kuninkuusluokka vasta 2000-luvulla. Oolrait...
Mclarenin budjetti oli jo 80-luvun loppupuolella 100 miljoonaa dollaria + Hondan panostus. Nämä "yksityistallit" olivat siis ihan omassa luokassa jo silloin eikä autonvalmistajien kilpailevaa sarjaa ollut tuolloinkaan, kyse siis oli kuninkuusluokasta jo silloin.
Lue Timmyhin viesti uusiksi, huomannet että tarkoitin päinvastaista...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Talliyhdistys FOTA:n piirissä mainostettu yhtenäisyys on tiettävästi rakoilemassa. Saksalaismerkit BMW ja Mercedes tekevät valmisteluja voidakseen ilmoittautua vuoden 2010 MM-sarjaan jo perjantain takarajaan mennessä.

Mercedeksen päätös merkitsisi McLarenin, Brawnin ja Force Indian loikkaavan FOTA-rintamasta erilleen.

Ferrarin kanssa kapinaa jatkavat Toyota, Renault, Red Bull ja Toro Rosso.
http://turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:0:0:0;4:35:622:1:2009-05-23;4:36:0:0:0,104:35:612435,1:0:0:0:0:0:

ps. Pakko sanoa että hyvä että Suomesta löytyy edes yksi "insider" toimittaja - Maikkarilla kun harvoin on omia lähteitä.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Max antoi periksi ( ainakin maikkarilla uutinen jo ) ensi vuosi aivan toisin kuin oli Fian kaavailu alunperin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Max myös arveli kahden autovalmistajan vetäytyvän sarjasta vaikka kulukattoa ei tulisikaan.. Toyota ja...? Renault?
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Tulihan se Max järkiinsä. Nyt ei sitten saada tietää oliko Ferrarin uhkaus lähteä sarjasta pelkkää puhetta vaiko totta ja hyvä niin. Pääasia, että näillä näkymin ajavat kilpaa seuraavallakin kaudella.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Uutisesta ei käy selville paljonko max taipui, mutta kun oli annettu hänen suullaan - on voinut joutua paljonkin taipumaan. Lähtevien tallien pelko on ollut olemassa muutenkin laman myötä, mutta ei lainkaan varmaa.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Muahhaha. Onneksi tollasta rättikattoa ei pääsyt syntymään. Nyt vain se Vatanen sinne fia johtoo ja budjetti katto 200m :rolleyes:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Muistan hämärästi jonkun lehtijutun tai tv-ohjelman f1-mekaanikoista ehkä reilun viiden vuoden takaa (jokatapauksessa euroaikaan) ja mulle on iskostunut päähän, että siihen aikaan tavallinen rivimekaanikko tienasi reilu 30000€ vuodessa. Kilpailumatkoilla ja testeissä henkilökunnalla on täysi ylläpito, että toisaalta edut on hyvät - periaatteessa koko palkka säästöön tai kotimaahan perheelle. Mutta ihan palkkauksen perusteella ei ne rivimekaanikot tosiaan mitään huippuhuippuammattilaisia ole.
Joo, eihän tuo ole kuin 2500e/kk ja siitä verot pois. Luontaietuja tulee sitten kauheasti ylläpidosta ja siitäkin menee veroa.

Luulin mekaanikon palkkaa isommaksikin.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Autosportin pidemmän uutisen mukaan Mosley on taipumassa lisäaikaan. Täysin ehdotettu katto olisi voimassa vasta kaudesta 2011 alkaen. Kattosummasta Mosley on haluton joustamaan, mutta joustoa löytyisi kuitenkin sitä kautta, että budjettikaton ulkopuolelle jäävien kuluerien määrää kasvatettaisiin nykyisestä.

Mosley uskoo, että muutos ei estä pienten tallien tuloa ykkösiin. Kilpailukyvyn turvaamiseksi tietojen vaihdon määrää kasvatettaisiin. Sitä ei yksilöity uutisessä, mitä tietoja vaihdettaisiin. Aikaisemmin on puhuttu ainakin renkaisiin liittyvän datan jakamisesta kaikkien tiimien kesken.

Kysymys on kuitenkin vielä mahdollisesta ei toteutuneesta joustosta ja neuvotteluja jatketaan.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/75575
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
657
Kyllä nyt sais tulla joku lopullinen päätös tähän, kisoja ois kiva seurata ilman näitä jupakoita. :alppu:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
En valitettavasti enää löydä sitä uutista, jossa asiasta mainittiin. Se mainittiin mielestäni, kun uutisoitiin kaksien sääntöjen mallin hylkäämisestä. :thumbfh:
Ainakin "exchange of technical information" tjsp, mutta ainakaan Autosport (de facto F1-tietolähde :D) ei ole eritellyt mitä se tarkoittaa.. tai sitten oon missannut.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Teams demand FIA ditch 2010 rules

Formula 1 teams have written to FIA president Max Mosley requesting that next year's regulations are scrapped if they are to commit their future to the sport, AUTOSPORT has learned.

Although Mosley hinted on race morning at the Monaco Grand Prix that he was open to a compromise deal about plans for a £40 million budget cap, the teams have now made it clear the conditions by which they will continue to race.

In a letter signed by all teams and sent to Mosley shortly before the race, the teams demanded that the FIA ditches the planned 2010 technical and sporting regulations and reverts to the current 2009 version.

This would then be used as the starting point for framing new regulations to bring costs under control - with agreed changes like a refueling ban still expected to go ahead as planned.

As well as the rule changes, the teams want guarantees about the governance of the sport and the reestablishment of protocols, like the use of the Formula 1 Commission, to ensure there is proper framing of the rules going forward.

A FOTA source said that in exchange for the FIA agreeing to such action, the teams have promised a "willingness to commit their future to the sport." It is understood that the teams are prepared to commit not just to next year, but until 2012.

[...]

FOTA members are expected to meet later this week to discuss their stance towards lodging entries by Friday's deadline, but much depends on the FIA's response to the latest demands.
Pätkästy kohtaa sisältää kommentteja, koko uutinen:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/75610
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
Työnantajalle työntekijä maksaa suunnilleen 2*kk-palkan verran kun siihen lasketaan pakolliset työnantajamaksut päälle
lakisääteiseiset on 1,3-1,4x, yleisesti käytetään 1,7 laskennassa(työhuoneesta, tietokoneesta jne aiheutuvat kulut jotka ovat kohdistettavissa työntekijään
 
Ylös