F1 Kulukatto kaudelle 2010

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja varsinkin kun nämä tallit ovat F1 termein täysiä harrastelijoita.
Ei täysiä harrastelijoita sentään. No, USF1:llä ei ole vanhoja meriittejä, kun koko talli on vasta pykätty pystyyn, mutta F1-kokemusta löytyy henkilöiltä kuitenkin. Campos voitti toiseksi korkeimman formulaluokan tallimestaruuden, joten nousu ylöspäin oli aika luonteva siirto. Ja Manorin takana on huippuosaaja.

Aika vaatimattomista lähtökohdista nämä nykyiset huipputallitkin ovat aloittaneet. Millainen sukupuu ja menestyshistoria uudella tallilla pitäisi olla, että se kelpaisi? Muutenkin aika hassua tuomita tulokkaat, kun ei ole vielä nähty mihin pystyvät. Menestystähän niiltä ei kukaan odota, joten ne voivat yllättää vain positiivisesti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mielipiteillähän täällä mennään. Mutta uudet kulusäännöt piti luoda, jotta uusia talleja saatiin mukaan, ja se oli kulujen leikkaamisen ohessa päätavoite. Jos tallit olisivat tuoneet riittävän hyviä ehdotuksia miten kuluja karsitaan niin paljon, että uusia talleja saadaan, niin säännöt olisivat perustuneet niihin. Mutta kun eivät tuoneet, niin FIA:n oli toimittava niistä riippumatta.
Totta, mutta kuinka tosissaan FIA otti nämä ehdotukset mitä FOTA toi pöytään viime metreillä?
Esim porrastettu kulukatto, tietotaidon & teknologian myynti järkevällä hinnalla uusille talleille yms...
Koko sopasta on jäänyt se maku suuhun (IMHO) että Mosley haluaa ajatuksensa läpi väkisin, eikä väliä miten sinne tavoitteeseen päästään...
OkOk, molemmissa osapuolissa on pakko olla vikaa kun kerran molemmat tappelee, sen myönnän, mutta täytyishän FIA:n tajuta myöskin oman "lypsylehmänsä" arvo, eikä vain kylmästi yrittää sanella jotakin politiikkaa läpi...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta lienet myöskin samaa mieltä siitä että kyllähän tulevien teamien olisi syytä ensin ansaitakin vanhojen tallien arvostus ja luottamus, eikä samantien päästä neuvottelupöytään, varsinkin kun siellä käsitellään sitä saako nimenomaan uudet tallit erivapauksia verrattuna muihin heti ensimmäisenä kautenaan?
Millä muulla tavalla se arvostus ja luottamus tässä vaiheessa hankitaan kuin keskusteluyhteydellä? Nythän FOTA vetää ihan omaa linjaansa piittaamatta uusien tallien mielipiteistä hölkäsen pöläystä.

FOTA-tallit ovat valmiita tarjoamaan ihan omasta takaakin etuuksia uusille talleille. Teknistä tukea sun muuta. Brawiakin tuettiin. Ainut erivapaus on Cosworth-moottorien kierrosluku, ja sekin olisi hoidettavissa, jos vanhat tallit olisivat valmiit kompensoimaan sen muulla tavoin, mutta se edellyttää sitä yksimielisyyttä. Ja sitä ei saavuteta, jos uusien tallien kanssa ei neuvotella.
(varsinkin kun ko. teamit on vielä ns. pöytälaatikossa, eli kellään ei ole autoa valmiina ja työntekijämäärätkin on niin ja näin kun vasta varmistui sarjaan pääsy yleensäkin)
En usko tilanteen olevan ihan noin alkutekijöissään, koska valitut tallit läpäisivät FIA:n seulan ja ainakin ennakolta oletettiin ihan muiden tallien (joiden valmiudet tiedettiin paremmin) menevän läpi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Millä muulla tavalla se arvostus ja luottamus tässä vaiheessa hankitaan kuin keskusteluyhteydellä? Nythän FOTA vetää ihan omaa linjaansa piittaamatta uusien tallien mielipiteistä hölkäsen pöläystä.
No vaikka sillä että olisi nyt edes jotain konkreettista kasassa kuin pelkkä lupa FIA:n suunnalta osallistua sarjaan.
Nythän siis uudet teamit voi kävellä neuvottelupöytään valttikortin kanssa (sääntöjen suhteen) eli toisinsanoen vanhat teamit joutuu heti pokkuroimaan tulokkaita mikäli haluavat edes samalle viivalle niiden kanssa teknisten kysymysten suhteen.
FOTA vetää ja mun puolesta saakin vetää omaa linjaansa, kyllä sen niin pitäs mennä että jo olemassa olevat teamit on mukana päättämässä ensi kauden sääntöjä, uudet tulee mukaan sarjaan joko hyväksymällä ne tai ei, nythän niille annetaan heti mahdollisuus vaikuttaa ensimmäiseen kauteen vaikkeivat ole yhtään autoa saaneet edes testausvalmiiksi...

FOTA-tallit ovat valmiita tarjoamaan ihan omasta takaakin etuuksia uusille talleille. Teknistä tukea sun muuta. Brawiakin tuettiin. Ainut erivapaus on Cosworth-moottorien kierrosluku, ja sekin olisi hoidettavissa, jos vanhat tallit olisivat valmiit kompensoimaan sen muulla tavoin, mutta se edellyttää sitä yksimielisyyttä. Ja sitä ei saavuteta, jos uusien tallien kanssa ei neuvotella.
Juu tätä en kiistänytkään, ja tuohan on ihan ok, tosin toi Cossun moottorisääntö hiertää ainakin mua, miksi joku saa erivapauden kierroslukuun ja toinen ei, nollastahan ne kaikki muutkin on alottaneet.
Ja samaan hengenvetoon puhutaan rehdistä kilvanajosta :thumbfh:

En usko tilanteen olevan ihan noin alkutekijöissään, koska valitut tallit läpäisivät FIA:n seulan ja ainakin ennakolta oletettiin ihan muiden tallien (joiden valmiudet tiedettiin paremmin) menevän läpi.
Usko? Mitä et usko? Näytäs mulle missä luuraa USF1:n tai jonkun muun ensi kaudelle mukaan tulevan tallin auto? Missä sillä on testattu? Kenen toimesta?
Tietty voidaan aina sanoa että juu, suunnitteilla on, mutta kuinka pitkällä, ja millasen porukan voimin...
Niinkuin Toyota osoitti, se että budjetti on kasassa ja taustatekijät kunnossa ei paljoa takaa vielä...

edit. eikös tuosta hakuprosessistakin ole jo nostettu poru, eli tuskin se FIA:n valintasysteemikään kovin rehdillä pohjalla on ollut
(ihmettelithän itsekin miksi osa jäi rannalle)
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei täysiä harrastelijoita sentään. No, USF1:llä ei ole vanhoja meriittejä, kun koko talli on vasta pykätty pystyyn, mutta F1-kokemusta löytyy henkilöiltä kuitenkin. Campos voitti toiseksi korkeimman formulaluokan tallimestaruuden, joten nousu ylöspäin oli aika luonteva siirto. Ja Manorin takana on huippuosaaja.
Oikeastaan Manorin takaahan ne kaikkein vakavastiotettavimmat henkilöt löytyvät ja sekin on yksistään Nick Wirthin Wirth Researchin ansiota.

Team USF1GPE Limited powered by Cosworthin takaa voi löytyä Ken Andersonin verran F1-kokemusta, mutta ei sovi unohtaa, että sama mies oli osallisena yhteen koko vuosikymmenen naurettavimmista kilpa-autohankkeista kun Falcon MK ei lentänytkään. Campos puolestaan on liki kokonaan uusi tiimi, sillä ei ole mitään tekemistä sen tallin kanssa, joka voitti Euroopan toiseksi korkeimman formulaluokan tallimestaruuden. Sen tiimin omistaa nykyään Alejandro Agag. Huomioitavaa on myös se, että Agag on lähes yksin ollut vastuussa Camposin GP2-tiimin sponsorikytköksistä. Campos itse ei saanut kerättyä edes WTCC-Hondan ajattamiseen vaadittua budjettia ja miehen F3-tiimikään ei rahassa ole kylpenyt.

Se miten tai miksi nämä tiimit pitäisi nyt ottaa yhtä vakavasti kuin Scuderia Ferrari Marlboro tai Vodafone McLaren Mercedes on minulle täysi mysteeri. Nämä tallit eivät ole koskaan itse edes rakentaneet omia kilpa-autojaan. Uusien tallien mielipiteillä ei pidäkään olla FOTA:lle tuon taivaallista merkitystä, koska heidän näkökulmastaan niitä ei ole vielä edes hyväksytty mukaan. Ne on vain FIA:n määritelmän mukaan hyväksytty mukaan ja kun FOTA ei kerran FIA:n kanssa ole samaa mieltä, niin asiahan on varsin selvä ja toivottavasti ratkaisu FOTA:n kannalta myöskin. Viimeinen musta silmä kattojärjestölle tulisi siinä vaiheessa jos Lola ja N-Tech ilmoittautuvat FOTA:n sarjaan. Silloin homma olisi kaikille yhtä selvää kuin vesi juhannusjuomana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tähän mennessähän talleilla ei ollut yhtään ääntä per tiimi, koska FIA väitti heidän olleen liian riitaisia ja Mosley uskoo tähän vieläkin. Eiväthän tallit kykene sanomaan, mitä pitäisi tehdä. Johtaja kuitenkin lupasi, että sitten kun puhutte yhtenä äänenä, niin saatte sen kuuluviin. FOTA perustettiin juuri sen takia, mutta mikään ei muuttunut.
No siis sikäli tuo ääni/talli oli väärin, että vain yksimielisyydellä on merkitystä. Mutta yksi eriävä mielipide ("ääni") torpedoi vaikutusvallan. Kyllä tuo tallien yksimielisyysperiaate on ollut olemassa ennen FOTAakin. FOTA luotiin juuri siksi, että tallit seisoisivat yhtenä rintamana, ja onhan se aika paljon saanutkin ääntään kuuluviin.

Max harjoittaa hajoita ja hallitse-periaatetta, ja jos uudet tallit olisi heti hyväksymisen jälkeen rekrytoitu mukaan FOTAan, sen vaikutusmahdollisuus olisi ollut paljon vahvempi. No, olemassaoleville sopimuksille se ei tietysti silti olisi voinut mitään, mistä osoituksena kahden tallin lipeäminen linjasta pakon edessä.
Nyt uusia sääntöjä tehtäessä pitäisi kuunnella talleja, jotka eivät ole koskaan rakentaneet F1-autoa? Absurdia. Osallistumisprosessi olisi pitänyt aloittaa vasta sen jälkeen kun säännöt on hakattu kiveen yhteisymmärryksessä nykyisten tallien kanssa. Nyt ne on kyllä hakattu kiveen, mutta se ei kahdeksaa nykyistä tallia miellytä. Siitä on kuitenkaan turha syyttää talleja, sillä he eivät tätä säännöstöä laatineet. Uusien tiimien tulisi tulla mukaan nykyisten tiimien F1-sarjaan, eikä toisinpäin. Ei vuosia mukana pyörineiden tallien tule ilmoittautua uusien tallien "F1-sarjaan", vaikka "nämä ovatkin vaikeita aikoja."
Kyse ei ole "nykyisten tiimien F1-sarjasta" vaan FIA:n F1-sarjasta. Tallit ovat vain osallistujia, jotka tulevat ja menevät.

Uudet tallit olisi pitänyt saada samaan rintamaan, jotta kaikki tallit olisivat puhuneet yhdellä äänellä. Painoarvo olisi ollut toista luokkaa kuin nyt hajaantuneessa tilanteessa. Maxilta oltaisiin viety se valtti. Tosin ei Max/FIA silti tule ikinä suostumaan niihin vaatimuksiin, jotka siirtävät sääntövallan FIA:lta talleille.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Uudet tallit olisi pitänyt saada samaan rintamaan, jotta kaikki tallit olisivat puhuneet yhdellä äänellä. Painoarvo olisi ollut toista luokkaa kuin nyt hajaantuneessa tilanteessa. Maxilta oltaisiin viety se valtti. Tosin ei Max/FIA silti tule ikinä suostumaan niihin vaatimuksiin, jotka siirtävät sääntövallan FIA:lta talleille.
Kerros mulle miten tuosta olisi pitänyt FOTA:n neuvotella ja kenen kanssa?
Siis meinaat että FOTA:n tiimien olis pitänyt mennä hattu kourassa puhumaan kaikille hakupaperit lähettäneille?
Huomioihan nyt se että varmasti on uudet tulokkaat tiedetty vasta hyvin vähän aikaa, FIA:n ja FOTA:n riita puolestaan alkoi jo keväämmällä tästä aiheesta...

edit. ja tuskin Maxin tarvitsee suostuakaan, eikös mies ole sitä mieltä että laji ei legendaarisia talleja kaipaa,
toivottavasti sitten pärjäävät ilman kaikkia autonvalmistajia....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta, mutta kuinka tosissaan FIA otti nämä ehdotukset mitä FOTA toi pöytään viime metreillä?
Esim porrastettu kulukatto, tietotaidon & teknologian myynti järkevällä hinnalla uusille talleille yms...
Käsittääkseni säännöistä ollaan jo päästy aika lailla yksimielisyyteen. Ongelma on se, että FIA/Max halusi ensin allekirjoitukset, ja FOTA halusi ensin säännöt. Eli FOTA halusi hoitaa sääntöhomman kahdeksaan pekkaan, mutta Max halusi, että säännöt ja Concorde vahvistetaan kaikkien osallistujien kesken.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Käsittääkseni säännöistä ollaan jo päästy aika lailla yksimielisyyteen. Ongelma on se, että FIA/Max halusi ensin allekirjoitukset, ja FOTA halusi ensin säännöt. Eli FOTA halusi hoitaa sääntöhomman kahdeksaan pekkaan, mutta Max halusi, että säännöt ja Concorde vahvistetaan kaikkien osallistujien kesken.
Niin, siis Max lupasi että sääntöjä voidaan muuttaa jälkikäteen JOS kaikki tallit suostuvat.
Eli siis halusi kaikkien sitoutuvan ensi vuoden sarjaan ilman että luopuu itse yhtään mistään.
(mitään takeitahan tuolle jälkikäteen ei tietenkään olisi ollut, mutta ilmoittautuminen olisikin ollut sitova, tätä kutsutaan ainakin meilläpäin suomea "sika säkissä" ostamiseksi)

edit. edelleen, miksi **tussa uuden pöytälaatikkofirman (Campos) ääni pitäisi olla Concorde sopparia tehdessä yhtä pätevä kuin Ferrarin?
Tai McLarenin? Tai jonkun muun jo leikissä mukana olevan?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Noh, mä olen kantani sanonut, mieti mitä mietit aiheesta, aivan sama mulle.
Toivottavasti FOTA tekee uuden sarjansa, saat sitten katsoa ihan rauhassa Camposin ja kumppaneiden temmellystä
(jos jokin kanava niitä edes täällä pohjolassa näyttää)

Mun mielestä FOTA:n porukka on oikeassa, alkaa olla aika hankkiutua Mosleystä eroon, ei diktaattorit muuallakaan ilman pientä vallankaappausta ole selvinneet hommastansa, toivottavasti ei nytkään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Aika hyvää soppajatkoa FIA on kyllä onnistunut keittämään menneiden vuosien jatkuville sääntömuutoksille. Ei ole osannut, niin ei.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Usko? Mitä et usko? Näytäs mulle missä luuraa USF1:n tai jonkun muun ensi kaudelle mukaan tulevan tallin auto? Missä sillä on testattu? Kenen toimesta?
Ei ole yhdenkään vanhankaan tallin ensi vuoden autoa nähty saati testattu, joten on aika kohtuutonta vaati sitä tallilta, joka sai tietää olevansa mukana vajaa kuukausi sitten. Todennäköisesti USF1 ja Campos/Dallara ainakin ovat suunnitelleet omaansa jo jonkin aikaa (projekti on ollut käynnissä jo ainakin vuoden), kun taas nykytallit ovat vasta aloittelemassa ensi kauden auton suunnittelua, kun tämänkin kauden vehkeen kanssa on kehitettävää. Manor/Wirthistä en tiedä, koska eivät ole aikeistaan paljon pukahtaneet.
Niinkuin Toyota osoitti, se että budjetti on kasassa ja taustatekijät kunnossa ei paljoa takaa vielä...
Juu ei, mutta jos Toyotankaan alku ei kelpaa, niin sitten rima on nostettu niin korkealle, ettei uusia yrittäjiä haluta F1:een lainkaan. Ja siinä taas ei ole mitään järkeä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei ole yhdenkään vanhankaan tallin ensi vuoden autoa nähty saati testattu,
no huhhuh, siis tiimi jolla ei ole testirajoitusta ja jolla ei ole mitään muuta tekemistä kuin valmistautua ensi vuoteen,
niin miten ihmeessä vertaat sitä tiimeihin jotka vielä kehittää tämänkin kauden kalustoansa, puhumattakaan niitä koskevista testirajoituksista?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jooh, mutta ei siinä mitään, se on sun mielipide, toivottavasti Campos ja kumppanit tarjoaa viihdykettä koko rahan edestä.
Itse tiedän kyllä kumpaa sarjaa seuraan, ja siihen ei Mosleyt kuulu toivottavasti :)

roger & out
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyse ei ole "nykyisten tiimien F1-sarjasta" vaan FIA:n F1-sarjasta. Tallit ovat vain osallistujia, jotka tulevat ja menevät.
Mosley oli itse Bernardin kanssa rakentamassa F1-talleille suojaverkoksi franchcise-järjestelmää, joka käytännössä tarkoitti sitä, ettei uusia talleja otettu kovinkaan helposti mukaan. Helpoin ja yksinkertaisin tapa lähteä mukaan olisi ostaa nykyinen talli pois. He itse loivat ja ylläpitivät järjestelmää, jossa uusia yrittäjiä ei tietoisesti haluttu mukaan. Muutenhan esimerkiksi Prostin jäämistön ostanut Phoenix-DART olisi päästetty lähtöruudukkoon.

Minä ymmärrän tämän niin, että kyseessä todellakin on nykyisten tiimien sarja, koska tämä on se pohja, jolle koko sarja on rakennettu. He tarjoavat kuljettajille mahdollisuuden kilpailla ja he tarjoavat näin sen ratatuotteen ja viihteen. Tai näin sen ainakin pitäisi olla. Koska nyt on ilmeistä, ettei asiat kerran ole näin, niin tämä tulehdustila on vain oireilua F1:n huonosta hallinnosta, joka ei ota huomioon lajin tukijalkaa eli talleja.

Jos historia toistaa jälleen itseään, niin olemme vuosikymmenen tai parin jälkeen samassa tilanteessa kuin olimme USACin ja CARTin kanssa. Siinä voimme kaikki sitten miettiä, että onko kitukasvuiseksi jäänyt kattojärjestö parempi kuin kansainvälinen tallienjärjestö. Sitä tosin en ymmärrä, että kun historia on kerran jo osoittanut FOTA:n oikeaksi, niin mistä moinen epäluuloisuus ja vastahakoisuus järjestöä kohtaan? Mädät auktoriteetit tuleekin murtaa, sillä muuten uskoisimme maailman olevan edelleen litteä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Campos puolestaan on liki kokonaan uusi tiimi, sillä ei ole mitään tekemistä sen tallin kanssa, joka voitti Euroopan toiseksi korkeimman formulaluokan tallimestaruuden. Sen tiimin omistaa nykyään Alejandro Agag. Huomioitavaa on myös se, että Agag on lähes yksin ollut vastuussa Camposin GP2-tiimin sponsorikytköksistä. Campos itse ei saanut kerättyä edes WTCC-Hondan ajattamiseen vaadittua budjettia ja miehen F3-tiimikään ei rahassa ole kylpenyt.
Kumpikaan meistä ei tiedä millaisen rahoitusjärjestelyn Campos on esittänyt Meta Imagen tuella, mutta se kuitenkin ohitti Epsilon Euskadin, jonka vetäjä väitti neljän vuoden rahoituksen olevan kunnossa.
Se miten tai miksi nämä tiimit pitäisi nyt ottaa yhtä vakavasti kuin Scuderia Ferrari Marlboro tai Vodafone McLaren Mercedes on minulle täysi mysteeri.
Osallistuja on osallistuja. FIA:n ei pitäisi harrastaa favouritismiä. Valitettavasti se teki niin Ferrarin kanssa, mutta se sopimus on minun silmissäni häpeällinen. Parempi ettei koskaan enää.
Uusien tallien mielipiteillä ei pidäkään olla FOTA:lle tuon taivaallista merkitystä, koska heidän näkökulmastaan niitä ei ole vielä edes hyväksytty mukaan.
Ne on hyväksytty mukaan FOTA:n näkökannasta riippumatta, ja kyllä FOTAkin sen tunnustaa. Kyse on tällä hetkellä siitä ajaako FOTA samassa sarjassa kuin ne. Mutta jos FOTA-tallit edelleen haluavat ajaa FIA:n sarjassa, niin paras ase olisi kaikkien tallien yhtenäisyys, ei vain FOTA-tallien.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, siis Max lupasi että sääntöjä voidaan muuttaa jälkikäteen JOS kaikki tallit suostuvat.
Eli siis halusi kaikkien sitoutuvan ensi vuoden sarjaan ilman että luopuu itse yhtään mistään.
(mitään takeitahan tuolle jälkikäteen ei tietenkään olisi ollut, mutta ilmoittautuminen olisikin ollut sitova, tätä kutsutaan ainakin meilläpäin suomea "sika säkissä" ostamiseksi)
Jos kaikki tallit ovat yksimielisiä, sääntöjä voidaan muuttaa. Jos vain osa talleista vaatii jotain, sääntöjä ei voi muuttaa. Eikö tämä nyt ole varsin yksiselitteistä?

Max teki jo myönnytyksiä ja ainakin osa uusista talleista on ollut hyvin sovittelevia sen suhteen, että mukaan tullaan joka tapauksessa. Manorin suunnasta ei tosin ole taidettu julkisuuteen antaa oikein mitään.
edit. edelleen, miksi **tussa uuden pöytälaatikkofirman (Campos) ääni pitäisi olla Concorde sopparia tehdessä yhtä pätevä kuin Ferrarin?
Tai McLarenin? Tai jonkun muun jo leikissä mukana olevan?
Koska ne ovat vain yksi osallistuja kukin. Ei erityiskohtelua.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ne on hyväksytty mukaan FOTA:n näkökannasta riippumatta, ja kyllä FOTAkin sen tunnustaa. Kyse on tällä hetkellä siitä ajaako FOTA samassa sarjassa kuin ne. Mutta jos FOTA-tallit edelleen haluavat ajaa FIA:n sarjassa, niin paras ase olisi kaikkien tallien yhtenäisyys, ei vain FOTA-tallien.
Kolme uutta tallia on hyväksytty mukaan osana Mosleyn "New F1 - ohjelmaa" ei sen enempää. Ne jättivät hakemuksensa lähtökohtaisesti budjettikattoajatuksen ansiosta ja siksi ne eivät ole samanlaisia talleja kuin nykyisistä talleista kahdeksan on. Yhtenäisyys näiden kaikkien tallien kanssa ei liene mahdollista, koska ne ovat jo lähtökohdiltaan eri asemassa.

Uudet tallit ovat myös samalla Mosleyn pelinappuloita, tästä kertoo jo se, että kolmesta tallista kahdessa on takana henkilöitä, jotka ovat 1)FIA ja FOM myönteisiä ja 2) jopa työskennelleet suoraan FIA:lle ja/tai FOMille. En epäile hetkeäkään, etteikö FIA olisi suosinut heille myönteisiä talleja tässä valintaprosessissa. Se, että paikkojen määrää lisättiin vain vahvistaa epäilyksiäni. USF1GPE:llä ja Manorilla lienee sinun kanssasi jaettu käsitys FIA:n auktoriteetista ja F1:n mahtavuudesta, mutta minulle on paljon kertovaa, että Lola, Prodrive ja N-Tech ovat vetäneet omat hakemuksensa pois. Mosleyltä loppuu kohta reservit ja se luultavasti olikin yksi syy olla tänään julkaisematta uudistettua osallistujalistaa ensi kauden "MM-sarjaan".
 
Ylös