F1 Kulukatto kaudelle 2010

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mosley oli itse Bernardin kanssa rakentamassa F1-talleille suojaverkoksi franchcise-järjestelmää, joka käytännössä tarkoitti sitä, ettei uusia talleja otettu kovinkaan helposti mukaan. Helpoin ja yksinkertaisin tapa lähteä mukaan olisi ostaa nykyinen talli pois. He itse loivat ja ylläpitivät järjestelmää, jossa uusia yrittäjiä ei tietoisesti haluttu mukaan. Muutenhan esimerkiksi Prostin jäämistön ostanut Phoenix-DART olisi päästetty lähtöruudukkoon.
Näin saattoi hyvin olla, mutta nykyisessä tilanteessa moinen rakenne on sairas. Vanhoja talleja olisi saattanut poistua useampi kuin yksi tämän kauden päättyessä, eikä uusia ollut tarjolla. Oli pakko luoda ilmasto, jossa mukaan tulee myös uusia talleja, eikä luottaa siihen, että aina löytyy joku, joka ostaa vanhan tallin pois ja jolla on varaa pyörittää megabudjetin F1-tallia. Ei tässä maailmantalouden tilanteessa.

Ja jo pelkästään sen takia, että F1:ssä oli jatkuvasti huolestuttavan vajaa grid asialle piti tehdä jotain. Sarjalla ei ollut varaa menettää määrällisesti enää yhtään osallistujaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kolme uutta tallia on hyväksytty mukaan osana Mosleyn "New F1 - ohjelmaa" ei sen enempää. Ne jättivät hakemuksensa lähtökohtaisesti budjettikattoajatuksen ansiosta ja siksi ne eivät ole samanlaisia talleja kuin nykyisistä talleista kahdeksan on. Yhtenäisyys näiden kaikkien tallien kanssa ei liene mahdollista, koska ne ovat jo lähtökohdiltaan eri asemassa.
Kaikki ovat yksimielisiä siitä, että samojen sääntöjen kanssa mennään (jos jatketaan FIA:n alla siis). Sikäli ne ovat samanlaisia talleja. Mikä se todellinen budjettikatto - johon FOTA-tallitkin jo ehtivät suostua - on, on sitten neuvottelun paikka. Uusille talleille varmasti sopii porrastettukin katto. Ensimmäinen vuosi on niille joka tapauksessa harjoittelua, sehän on kaikkien tiedossa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Perjantain pressitilaisuudesta:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76346

Q. (Tony Dodgins – Tony Dodgins Associates) What actually stopped a compromise being reached? I notice they are still going to run the Cosworths with the higher rev limit. Was that the stumbling block or is it the fact that you couldn't sign up to something without any guarantees?

Horner: I think the fundamental issue is the concept of entering a championship without regulations fully sorted, without the governance issues that have been raised and discussed and agreed to be debated, without those being dealt with in advance. It's impossible to enter something and say ‘we'll sort it out after you've entered.' I think the position was, it has to be sorted, clear, concise, for every member to enter the championship, rather than entering something with goodwill but no clarity, no guarantees, open to debate with other members – we don't even know who they are at the moment. Therefore, I think that's very much the position that we found ourselves in, that without that clarity, without those concrete compromises, solutions in place, I think it was an untenable position for the teams.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis meinaat että FOTA:n tiimien olis pitänyt mennä hattu kourassa puhumaan kaikille hakupaperit lähettäneille?
Huomioihan nyt se että varmasti on uudet tulokkaat tiedetty vasta hyvin vähän aikaa, FIA:n ja FOTA:n riita puolestaan alkoi jo keväämmällä tästä aiheesta...
Hakemukset eivät olleet julkisia, joten kaikkein hakijoiden kanssa neuvottelu ei olisi ollut edes mahdollista. Tarkoitin tietenkin, että FOTA:n olisi pitänyt rekrytoida uudet tallit FOTA:an heti hyväksymisen jälkeen. Niistähän tuli F1-talleja sillä sekunnilla.
no huhhuh, siis tiimi jolla ei ole testirajoitusta ja jolla ei ole mitään muuta tekemistä kuin valmistautua ensi vuoteen,
niin miten ihmeessä vertaat sitä tiimeihin jotka vielä kehittää tämänkin kauden kalustoansa, puhumattakaan niitä koskevista testirajoituksista?
Tarkoitin sitä, että on aika kohtuutonta vaatia uusilta talleilta enemmän kuin nykyisiltä.
Silk Cut Jaguar/Horner sanoi:
I think the position was, it has to be sorted, clear, concise, for every member to enter the championship
Ainakin Horner on samaa mieltä, että kaikkien ilmoittautuneiden pitäisi olla mukana.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
Kuinka kauan luulette FOTA:n ykkösnyrkkitallien pystyvän pyörittämään jo huhuiltua kolmen auton käytäntöänsä? Ja vaikka jotkut niistä siihen pystyisivätkin, entä ne muut? Jos esimerkiksi Ferrarilla olisi hynaa maksaa kolmen huippukuskin huippupalkat ja muutenkin kaikki yhdeksän jaardia
laardia (kuka näitä jaksaa ruveta edes laskemaan?), miten siinä leikissä käy jonkun kohti parempia lähtöruutuja sinnittelevän pikkutallin? Ei paljon auta, vaikka Ferrari pari vanhaa vaihdelootaa ja käytettyä kannentiivistettä heille armopalana heittäisikin.

Ja nämäkö saalistajat aidosti tekisivät uusien tulokkaiden tien montakaan piirua helpommaksi? Tuskin sen enempää kuin mitä PR-mielessä olisi tarpeen.

Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä vähemmän uskon FOTA:n ajatukseen itse pyörittämästään kilpasarjasta, niin herkkunekulta kuin se äkistään kuulostaakin.

Hirmuinen tappelu siitä syntyy, jos ei ennemmin niin myöhemmin. Piinkovat liikemiehet urheilusarjaa itselleen perustamassa. Ei onnaa!
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
No ei varmaan jonkun Vettelinkään palkka ole mikään ihmeellinen ja hyvin kulkee, että ei se kuskien palkkoihin kaadu.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3944
Eihän kaikki tiimit voi pärjätä samaan aikaan, oli se sitten f1 tai muu kilpaluokka...
Eihän se mitään muuta ?

- Bernie (Ecclestone) tietää tämän olevan yritys viedä hänen liiketoimintansa. Se on vakava juttu. Yksi talleista on Bernielle velkaa 100 miljoonaa puntaa ja loput kymmeniä miljoonia jokainen, joten tässä on isot rahat pelissä, Mosley viittasi F1-sarjan toimintaa pyörittävään Ecclestoneen.

Tommoisen löysin ilta-sanomien sivuilta. Ihmetyttää todella paljon, miten tallit voivat olla velkaa Bernielle, kun he itse kertovat että he eivät ole saaneet omia rahojaan...
Lisäksi se että esim. Ferrarin tarvitsisi lainata Bernieltä ihmettelen suuresti.:thumbfh:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3454
Sijainti
Lahti
No ei varmaan jonkun Vettelinkään palkka ole mikään ihmeellinen ja hyvin kulkee, että ei se kuskien palkkoihin kaadu.
Ei kaadu yhden, kahden eikä kolmenkaan kuskin palkkoihin, mutta kun kaikkien uudessa sarjassa oletetaan olevan maailman mahtavimpia, niin tokihan jokaisen mutterinruuvaajankin täytyy saada maailman isointa palkkaa. Kokonaisvaikutus on musertava. Toivottavasti olen väärässä, ja he pyrkivätkin kampeamaan uudessa "vapaudessansa" sarjansa ns. urheilullisempaan suuntaan, mutta pahoin pelkään että hekin sortuvat kohta tappelemaan keskenään. Takana jyllää iso raha, ja sen pauheessa ei yleensä hyvä heilu.

Raha saa ihmisten kehnoimmat piirteet esiin, samoin kuin pyrkimys, ei, vaan pakkomielle tavoitella täydellisyyttä.

Nyttenkin siellä yritetään ajaa kilpaa, mutta koko kisa on menossa ketuille kun aikuiset ihmiset nujuavat taustalla keskenään. Häppeisivät kelvottomat!
Niin FIA kuin FOTAkin.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Kuinka kauan luulette FOTA:n ykkösnyrkkitallien pystyvän pyörittämään jo huhuiltua kolmen auton käytäntöänsä? Ja vaikka jotkut niistä siihen pystyisivätkin, entä ne muut? Jos esimerkiksi Ferrarilla olisi hynaa maksaa kolmen huippukuskin huippupalkat ja muutenkin kaikki yhdeksän jaardia
laardia (kuka näitä jaksaa ruveta edes laskemaan?), miten siinä leikissä käy jonkun kohti parempia lähtöruutuja sinnittelevän pikkutallin? Ei paljon auta, vaikka Ferrari pari vanhaa vaihdelootaa ja käytettyä kannentiivistettä heille armopalana heittäisikin.

Ja nämäkö saalistajat aidosti tekisivät uusien tulokkaiden tien montakaan piirua helpommaksi? Tuskin sen enempää kuin mitä PR-mielessä olisi tarpeen.

Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä vähemmän uskon FOTA:n ajatukseen itse pyörittämästään kilpasarjasta, niin herkkunekulta kuin se äkistään kuulostaakin.

Hirmuinen tappelu siitä syntyy, jos ei ennemmin niin myöhemmin. Piinkovat liikemiehet urheilusarjaa itselleen perustamassa. Ei onnaa!
Tässä FOTAn (ja FOTA-sarjan kannattajien) ongelma juuri on. Kuvitellaan että kun FOTA pääsee valtaan kaikki ongelmat ratkeavat, talouskriisi päättyy ja koirat sekä kissat elävät onnellisina yhdessä.

Todellisuudessa meillä on jo nykyisessä sarjassa täysin ylivoimainen auto joka syystä tai toisesta ei ole onnistunut hankkimaan sponsoreita, tv-näkyvyydestä se tuskin johtuu. Renault ja Williams menettävät ensi kaudelle pääsponsorinsa ja niille paikoille tuskin on kilpajuoksua. Renaultin päämajassa tuskin katsellaan hyvänä, kun Flaavio menee käsiojossa pyytämään ylimääräistä rahaa.

FOTA-sarjaa todennäköisempää on se että ainakin Renault ja Toyota poistuvat sarjasta, bemari ehkä jää ja muuten ajellaan niin kuin aina ennenkin.

PS. Tuossa ylempänä FO110K puhui sarjan legendaarisista talleista. Juu, onhan se yksi ihan oikea legenda, mutta mun on yhä vaikeampi arvostaa kyseistä tallia, kun he eivät oikein tunnu pitävän jo sovituista jutuista kiinni ja käyttävät säännöllisin väliajoin "me lähdemme F1-sarjasta ja perustamme oman kilpailevan sarjan"-korttia. Luulisi sen jokaisesta kaudesta saatavan ylimääräisen 80 miljoonan euron ja veto-oikeuden (jota he eivät näemmä osaa edes käyttää) olevan jo riittävästi, mutta kun ei.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässä FOTAn (ja FOTA-sarjan kannattajien) ongelma juuri on. Kuvitellaan että kun FOTA pääsee valtaan kaikki ongelmat ratkeavat, talouskriisi päättyy ja koirat sekä kissat elävät onnellisina yhdessä.
No siinä on sellanen juttu että ne rahat mitkä tällä hetkellä menevät FIA:lle ja FOM:lle tulisivat talleille. Lisäksi tällä hetkellä tuntuu siltä että tallit pystyvät keskenään sopimaan paremmin kulujen vähentämisestä kuin FIA:n kanssa.

Todellisuudessa meillä on jo nykyisessä sarjassa täysin ylivoimainen auto joka syystä tai toisesta ei ole onnistunut hankkimaan sponsoreita, tv-näkyvyydestä se tuskin johtuu. Renault ja Williams menettävät ensi kaudelle pääsponsorinsa ja niille paikoille tuskin on kilpajuoksua. Renaultin päämajassa tuskin katsellaan hyvänä, kun Flaavio menee käsiojossa pyytämään ylimääräistä rahaa.
Yritykset jotka sponsoroivat eivät tee sopimuksia viikon varoitusajalla, vaan niitä neuvotellaan kuukausia ehkä jopa vuoden tai ylikin. Hommat suunnitellaan ja tehdään tutkimuksia näkyvyydestä ja kuluttajien vastaanotosta jne. Eikä niitä sopimuksia tehdä vain yhdeksi kaudeksi vaan useammaksi. Esim. Ferrarilla keskimääräinen sponsorisopimuksen pituus oli viime kaudella 13 kautta. Ei se ole niin että annetaan pari milliä ja laitetaan tarrat autoon, vaan kyllä sponsoroinnin ympärille suunnitellaan mainoskampanjat ja pr:t. Eiköhän Brawnilla ole ensi kaudella auto täynnä sponsoreita.

Renault ja Williams varmasti paraikaa keskustelevat uusien sponsoreiden kanssa. Eikä niistä anneta julkisuuteen tietoa kesken neuvottelujen vaan vasta silloin sopimukset on solmittu ja edellinen sponsori lähdössä.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Mosley: Erimielisyydet minimaalisia
21.06.2009 16:16


Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ei aikonut perjantain jälkeen tulla Silverstonen F1-areenalle. Sunnuntaina hän kuitenkin muina miehinä saapasteli paikalle formuloiden kaupallisten oikeuksien haltijan Bernie Ecclestonen ja Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatoren kanssa.

- Mieluummin puhuisimme kuin käräjöisimme, sanoi Mosley paikallaolleille toimittajille, jotka kysyivät lähteekö miehen uhkaama oikeushaaste talleille maanantaina.

FIA uhkasi perjantaina kahdeksaa formulayhdistyksen jäsentallia oikeustoimilla, kun nämä olivat ilmoittaneet perustavansa oman formulasarjan.

- Puhumme ihmisten kanssa koko ajan. Kaikki tulee palautumaan normaaliksi, se on vain ajan kysymys, Mosley kertoi.

- Mielestäni sopimus on hyvin lähellä. Se mikä FIA:n ja tallit jakaa on hyvin minimaalinen asia ja on hoidettavissa sillä, että istumme alas ja selvitämme sen hyvin nopeasti. Olemme kertoneet tämän myös talleille.

Mosley kielsi, että hänellä ja tallien johtohahmoilla olisi minkäänlaisia henkilökohtaisia ongelmia.

- Minä ja Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo olemme tunteneet toisemme jo lähes 40 vuotta ja me tulemme henkilökohtaisella tasolla toimeen vallan mainiosti, Mosley sanoi.

- Flavio on mahtava henkilökohtaisella tasolla, mutta tietenkin joskus kun puhutaan yhtä monimutkaisesta asiasta kuin F1, tulee erimielisyyksiä kuinka asioita lajissa tulee hoitaa. Mutta henkilökohtaisella tasolla olemme tulleet aina toimeen hyvin, Mosley hehkutti.

- Tulin tänne Flavion helikopterilla, FIA-pomo lisäsi.

(MTV3-Reuters)
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/06/902812
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ei täysiä harrastelijoita sentään. No, USF1:llä ei ole vanhoja meriittejä, kun koko talli on vasta pykätty pystyyn, mutta F1-kokemusta löytyy henkilöiltä kuitenkin. Campos voitti toiseksi korkeimman formulaluokan tallimestaruuden, joten nousu ylöspäin oli aika luonteva siirto. Ja Manorin takana on huippuosaaja.
Kannattanee odottaa siihen asti, että selviää mitkä tallit f1:iin oikeasti ovat menossa. Mitään lopullista listaa Mosley ei uhkauksistaan huolimatta kyennyt vielä vahvistamaan. Turun sanomat laittaa FOTA:n sarjaan osallistujien joukkoon muutaman tutun nimen.


Turun Sanomien tietojen mukaan siihen tulisi nyt13 tallia – nykyiset FOTA:n kahdeksan jäsentä Ferrari, McLaren, BMW Sauber, Renault, Toyota, Red Bull, Toro Rosso, Brawn GP sekä uusina USF1, Campos, Epsilon Eustadi, N Technologies ja Prodrive.
USF1 ja Campos ovat kiinnostavia myös siinä mielessä, että ne voisivat ajaa sarjassa ilman kulukattoakin eli minään osoituksena Mosleyn idean toimivuudesta ei ko. talleja voi pitää.
 
Ylös