kouvotsvoni
Banjottu
Nostanpas tätä ketjua, kun muisti alkoi pähkäilemään.. Onko tällä hetkellä kaikissa autoissa nämä tupladiffuusorit?
Kuvaa, videota??Onko muutkin huomannu BMW:n diffuusorissa olevan joku lämpövastus? Hehkuu ainaki siihen malliin.
Olihan forza india jo valenciassakin.Onko joku tehnyt havaintoja, olisiko Force Indialla uusi diffuusori parissa viimekilpailussa vai mikä olisi muuttunut autossa? Tai oikeastaan hyvä kilpailuvauhtihan on peräsisin jo Silverstonessa, jossa Giancarlo ajoi vallan hyvin kilpailussa.
Tuossa jotain punaista näkyy, mutta niin pieni kuva ettei pahemmin pysty sanomaan.Kuvaa, videota??Onko muutkin huomannu BMW:n diffuusorissa olevan joku lämpövastus? Hehkuu ainaki siihen malliin.
Sitähän minä juuri hainkin, paria viime kilpailua: Valenciaa ja SpataOlihan forza india jo valenciassakin.
Valencian tuloksia:
Euroopan GP:n 1. harjoituksen tulokset:
6. Adrian Sutil Force India-Mercedes +0,749 13
Euroopan GP:n 2. harjoituksen tulokset: (huom kakkoseen eroa oli alle 0.5sek)
6. Adrian Sutil Force India-Mercedes +1,192 23
8. Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes +1,277 31
Euroopan GP:n 3. harjoituksen tulokset:
1. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1.39,143 12 kierrosta
6. Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes + 0,621 12
Jep, valencian aika-ajot ne sössi, olisi voinut kuvitella pääsevän 10 sakkiin, mutta tiukkaa on nyt pääsy vaikka olisikin kilpailukykyinen auto. Forzalta voi odottaa lisääkin menestystä, ei ehkä voitto taistoon mutta pisteille. :thumbup:Sitähän minä juuri hainkin, paria viime kilpailua: Valenciaa ja Spata
Kyllä vain. McLaren oli Span hitain MersuJep, valencian aika-ajot ne sössi, olisi voinut kuvitella pääsevän 10 sakkiin, mutta tiukkaa on nyt pääsy vaikka olisikin kilpailukykyinen auto. Forzalta voi odottaa lisääkin menestystä, ei ehkä voitto taistoon mutta pisteille. :thumbup:
Williams oli suorilla todella hidas autoja tuli joka puolelta ohi, johtuen ehkä myöskin siipimääristä.jade sanoi:Nopeita autoja olivat FI, BMW, Williams, Toyota
Ferrarilla on KERS ja oli nopeampi kuin FI 1. sektorilla ja 3. sektorilla mitkä vedetään kaasupohjassa yhtää mutkaa luukuunottamatta.jade sanoi:KERS-on hyödyllinen näillä pitkillä suorilla. FI on ollut aina tunnettu suoranopeudestaan. Taitaa käydä niin, että Fisi valitsi Monzaan huonomman auton.:jaska:
Downforce ja ilmanvastus eivät kasva käsi kädessä. Jos auto tuottaa downforcea tehokkaasti (mahdollisimman pienellä ilmanvastuksen lisällä siis), pitäisi sen olla hyvä myös nopeilla radoilla. Diffuusorin avulla tuotetusta downforcesta ei noin yleisesti ottaen pitäisi tulla likikään niin paljoa "sakkoa" ilmanvastuksen muodossa kuin siipien avulla tuotetusta. Force Indiallahan oli oma tupladiffuusorinsa jo ennen McLarenia, joten ei tuo teoria oikein sitäkään taustaa vasten toimi.Olisiko nyt niin, että tuo aito tupladiffuusori ei sovi näille nopeille radoille. Nopeilla radoilla downforcella ei ole niin paljon väliä, vaan ilmanvastus pitää saada mahdollisimman pieneksi, jolloin tupladiffuusorista on haittaa.
Nopeita autoja olivat FI, BMW, Williams, Toyota
Monzassa kaikki ilmanvastukset ja ylimääräiset siivehärpäkkeet pois, niin vauhtia löytyy.
KERS-on hyödyllinen näillä pitkillä suorilla. FI on ollut aina tunnettu suoranopeudestaan. Taitaa käydä niin, että Fisi valitsi Monzaan huonomman auton.:jaska:
3. sektoria tarkoittanet. Ja voi olla että siinäkin ekassa kaarteessa oikealle nostetaan hieman. En ole varma.Ferrarilla on KERS ja oli nopeampi kuin FI 1. sektorilla ja 2. sektorilla mitkä vedetään kaasupohjassa yhtää mutkaa luukuunottamatta.
Näytti ainakin kisan aikana jonkun (olikohan Brawn) auton grafiikka että kaasupohjassa mentiin se mutka (stavelot nimeltään?). Ainakin aiemmin se on ollut erittäin tiukalla että ois voinu kaasupohjassa ajaa.3. sektoria tarkoittanet. Ja voi olla että siinäkin ekassa kaarteessa oikealle nostetaan hieman. En ole varma.
Juu kyllä.3. sektoria tarkoittanet. Ja voi olla että siinäkin ekassa kaarteessa oikealle nostetaan hieman. En ole varma.
Voisi kuvitella tosiaan KERS tallien olevan vahvoilla Monzassa, mutta ylivoimaa en uskalla ennustaa. McLaren on varmasti hyvä kanttareilla, mutta suoranopeudet ovat ymmärtääkseni koko kauden ajan olleet heikkoja. Ferrarilla saadaan suoranopeudet kohdalleen, mutta kanttareita joudutaan ajamaan kiertäen.Downforce ja ilmanvastus eivät kasva käsi kädessä. Jos auto tuottaa downforcea tehokkaasti (mahdollisimman pienellä ilmanvastuksen lisällä siis), pitäisi sen olla hyvä myös nopeilla radoilla. Diffuusorin avulla tuotetusta downforcesta ei noin yleisesti ottaen pitäisi tulla likikään niin paljoa "sakkoa" ilmanvastuksen muodossa kuin siipien avulla tuotetusta. Force Indiallahan oli oma tupladiffuusorinsa jo ennen McLarenia, joten ei tuo teoria oikein sitäkään taustaa vasten toimi.
Monzassa huippunopeuden sanotaan olevan kaikki kaikessa, mutta eihän se pelkästään niin ole. Auto on saatava myös tasapainoiseksi pienillä siivillä, ja tässä FI onnistui ilmeisesti erityisen hyvin Spassa. Monzassa tasapainon on oltava hyvä erityisesti tiukoissa jarrutuksissa, joten sikäli vaatimukset ovat hieman erilaiset. Toinen iso juttu ovat hidastemutkien korkeat kanttikivet.
KERS taas on erityisen hyödyllinen juuri Monzan kaltaisella radalla, kun nopeita mutkia, joissa siitä on eniten haittaa, ei juuri ole. Samoin jarrutukset ovat niin rankkoja, että latauksen suhteen ei varmasti tule ongelmia. Minusta ei ole mitenkään selvää, että FI olisi Ferraria parempi Monzassa.
Tilanne ois saanu jäädä ennalleen, eli antaa vain niiden kolmen tallin (Brauni, Toyota sekä Williams) pitää diffuusorinsa ja kieltää sen muilta, kun muut sen halusivat kielletyksi. Nyt ne muut käyttää sitä, vaikka halusivat sen kielletyksi.Mitä diffuusoriin tulee, toivottavasti vaan tulis sääntömuutoksia ensikaudeksi, alkukaudesta oli paljon enemmän ohittelua, eikä varmasti vähiten diffuusorien vuoksi.
Säännöt kun on oltava kaikille samat.Tilanne ois saanu jäädä ennalleen, eli antaa vain niiden kolmen tallin (Brauni, Toyota sekä Williams) pitää diffuusorinsa ja kieltää sen muilta, kun muut sen halusivat kielletyksi. Nyt ne muut käyttää sitä, vaikka halusivat sen kielletyksi.