Diffuusori-jupakka

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Nostanpas tätä ketjua, kun muisti alkoi pähkäilemään.. Onko tällä hetkellä kaikissa autoissa nämä tupladiffuusorit?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Taitaapi olla ainakin jonkunlaiset versiot...Toro Rosso taisi viimeisenä tuoda oman versionsa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Toivottavasti ne tdiffut poistetaan ensivuodeksi, mutta tietoa ei kait tästä ole?

Näiden diffujen on isosti kiitos, ettei ohittaminen paljoakaan helpottunut.
 

Cover

Member
Liittynyt
30.8.2009
Viestit
20
Onko muutkin huomannu BMW:n diffuusorissa olevan joku lämpövastus? Hehkuu ainaki siihen malliin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onko joku tehnyt havaintoja, olisiko Force Indialla uusi diffuusori parissa viimekilpailussa vai mikä olisi muuttunut autossa? Tai oikeastaan hyvä kilpailuvauhtihan on peräsisin jo Silverstonessa, jossa Giancarlo ajoi vallan hyvin kilpailussa.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Onko joku tehnyt havaintoja, olisiko Force Indialla uusi diffuusori parissa viimekilpailussa vai mikä olisi muuttunut autossa? Tai oikeastaan hyvä kilpailuvauhtihan on peräsisin jo Silverstonessa, jossa Giancarlo ajoi vallan hyvin kilpailussa.
Olihan forza india jo valenciassakin.

Valencian tuloksia:

Euroopan GP:n 1. harjoituksen tulokset:
6. Adrian Sutil Force India-Mercedes +0,749 13

Euroopan GP:n 2. harjoituksen tulokset: (huom kakkoseen eroa oli alle 0.5sek)
6. Adrian Sutil Force India-Mercedes +1,192 23
8. Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes +1,277 31

Euroopan GP:n 3. harjoituksen tulokset:
1. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1.39,143 12 kierrosta
6. Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes + 0,621 12
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Olihan forza india jo valenciassakin.

Valencian tuloksia:

Euroopan GP:n 1. harjoituksen tulokset:
6. Adrian Sutil Force India-Mercedes +0,749 13

Euroopan GP:n 2. harjoituksen tulokset: (huom kakkoseen eroa oli alle 0.5sek)
6. Adrian Sutil Force India-Mercedes +1,192 23
8. Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes +1,277 31

Euroopan GP:n 3. harjoituksen tulokset:
1. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1.39,143 12 kierrosta
6. Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes + 0,621 12
Sitähän minä juuri hainkin, paria viime kilpailua: Valenciaa ja Spata :)
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Sitähän minä juuri hainkin, paria viime kilpailua: Valenciaa ja Spata :)
Jep, valencian aika-ajot ne sössi, olisi voinut kuvitella pääsevän 10 sakkiin, mutta tiukkaa on nyt pääsy vaikka olisikin kilpailukykyinen auto. Forzalta voi odottaa lisääkin menestystä, ei ehkä voitto taistoon mutta pisteille. :thumbup:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jep, valencian aika-ajot ne sössi, olisi voinut kuvitella pääsevän 10 sakkiin, mutta tiukkaa on nyt pääsy vaikka olisikin kilpailukykyinen auto. Forzalta voi odottaa lisääkin menestystä, ei ehkä voitto taistoon mutta pisteille. :thumbup:
Kyllä vain. McLaren oli Span hitain Mersu ;)

Fisichella oli ylivoimaisesti nopein sekä Barrichello olisi ollut reilusti edellä Kovalaista ilman lähtömokaa.
 

jade

Well-known member
Liittynyt
19.12.1999
Viestit
378
Sijainti
Helsinki Suomi
Olisiko nyt niin, että tuo aito tupladiffuusori ei sovi näille nopeille radoille. Nopeilla radoilla downforcella ei ole niin paljon väliä, vaan ilmanvastus pitää saada mahdollisimman pieneksi, jolloin tupladiffuusorista on haittaa.

Nopeita autoja olivat FI, BMW, Williams, Toyota

Monzassa kaikki ilmanvastukset ja ylimääräiset siivehärpäkkeet pois, niin vauhtia löytyy.

KERS-on hyödyllinen näillä pitkillä suorilla. FI on ollut aina tunnettu suoranopeudestaan. Taitaa käydä niin, että Fisi valitsi Monzaan huonomman auton.:jaska:
 

Cover

Member
Liittynyt
30.8.2009
Viestit
20
jade sanoi:
Nopeita autoja olivat FI, BMW, Williams, Toyota
Williams oli suorilla todella hidas autoja tuli joka puolelta ohi, johtuen ehkä myöskin siipimääristä.

jade sanoi:
KERS-on hyödyllinen näillä pitkillä suorilla. FI on ollut aina tunnettu suoranopeudestaan. Taitaa käydä niin, että Fisi valitsi Monzaan huonomman auton.:jaska:
Ferrarilla on KERS ja oli nopeampi kuin FI 1. sektorilla ja 3. sektorilla mitkä vedetään kaasupohjassa yhtää mutkaa luukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olisiko nyt niin, että tuo aito tupladiffuusori ei sovi näille nopeille radoille. Nopeilla radoilla downforcella ei ole niin paljon väliä, vaan ilmanvastus pitää saada mahdollisimman pieneksi, jolloin tupladiffuusorista on haittaa.

Nopeita autoja olivat FI, BMW, Williams, Toyota

Monzassa kaikki ilmanvastukset ja ylimääräiset siivehärpäkkeet pois, niin vauhtia löytyy.

KERS-on hyödyllinen näillä pitkillä suorilla. FI on ollut aina tunnettu suoranopeudestaan. Taitaa käydä niin, että Fisi valitsi Monzaan huonomman auton.:jaska:
Downforce ja ilmanvastus eivät kasva käsi kädessä. Jos auto tuottaa downforcea tehokkaasti (mahdollisimman pienellä ilmanvastuksen lisällä siis), pitäisi sen olla hyvä myös nopeilla radoilla. Diffuusorin avulla tuotetusta downforcesta ei noin yleisesti ottaen pitäisi tulla likikään niin paljoa "sakkoa" ilmanvastuksen muodossa kuin siipien avulla tuotetusta. Force Indiallahan oli oma tupladiffuusorinsa jo ennen McLarenia, joten ei tuo teoria oikein sitäkään taustaa vasten toimi.

Monzassa huippunopeuden sanotaan olevan kaikki kaikessa, mutta eihän se pelkästään niin ole. Auto on saatava myös tasapainoiseksi pienillä siivillä, ja tässä FI onnistui ilmeisesti erityisen hyvin Spassa. Monzassa tasapainon on oltava hyvä erityisesti tiukoissa jarrutuksissa, joten sikäli vaatimukset ovat hieman erilaiset. Toinen iso juttu ovat hidastemutkien korkeat kanttikivet.

KERS taas on erityisen hyödyllinen juuri Monzan kaltaisella radalla, kun nopeita mutkia, joissa siitä on eniten haittaa, ei juuri ole. Samoin jarrutukset ovat niin rankkoja, että latauksen suhteen ei varmasti tule ongelmia. Minusta ei ole mitenkään selvää, että FI olisi Ferraria parempi Monzassa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ferrarilla on KERS ja oli nopeampi kuin FI 1. sektorilla ja 2. sektorilla mitkä vedetään kaasupohjassa yhtää mutkaa luukuunottamatta.
3. sektoria tarkoittanet. Ja voi olla että siinäkin ekassa kaarteessa oikealle nostetaan hieman. En ole varma.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
3. sektoria tarkoittanet. Ja voi olla että siinäkin ekassa kaarteessa oikealle nostetaan hieman. En ole varma.
Näytti ainakin kisan aikana jonkun (olikohan Brawn) auton grafiikka että kaasupohjassa mentiin se mutka (stavelot nimeltään?). Ainakin aiemmin se on ollut erittäin tiukalla että ois voinu kaasupohjassa ajaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Downforce ja ilmanvastus eivät kasva käsi kädessä. Jos auto tuottaa downforcea tehokkaasti (mahdollisimman pienellä ilmanvastuksen lisällä siis), pitäisi sen olla hyvä myös nopeilla radoilla. Diffuusorin avulla tuotetusta downforcesta ei noin yleisesti ottaen pitäisi tulla likikään niin paljoa "sakkoa" ilmanvastuksen muodossa kuin siipien avulla tuotetusta. Force Indiallahan oli oma tupladiffuusorinsa jo ennen McLarenia, joten ei tuo teoria oikein sitäkään taustaa vasten toimi.

Monzassa huippunopeuden sanotaan olevan kaikki kaikessa, mutta eihän se pelkästään niin ole. Auto on saatava myös tasapainoiseksi pienillä siivillä, ja tässä FI onnistui ilmeisesti erityisen hyvin Spassa. Monzassa tasapainon on oltava hyvä erityisesti tiukoissa jarrutuksissa, joten sikäli vaatimukset ovat hieman erilaiset. Toinen iso juttu ovat hidastemutkien korkeat kanttikivet.

KERS taas on erityisen hyödyllinen juuri Monzan kaltaisella radalla, kun nopeita mutkia, joissa siitä on eniten haittaa, ei juuri ole. Samoin jarrutukset ovat niin rankkoja, että latauksen suhteen ei varmasti tule ongelmia. Minusta ei ole mitenkään selvää, että FI olisi Ferraria parempi Monzassa.
Voisi kuvitella tosiaan KERS tallien olevan vahvoilla Monzassa, mutta ylivoimaa en uskalla ennustaa. McLaren on varmasti hyvä kanttareilla, mutta suoranopeudet ovat ymmärtääkseni koko kauden ajan olleet heikkoja. Ferrarilla saadaan suoranopeudet kohdalleen, mutta kanttareita joudutaan ajamaan kiertäen.

Mitä diffuusoriin tulee, toivottavasti vaan tulis sääntömuutoksia ensikaudeksi, alkukaudesta oli paljon enemmän ohittelua, eikä varmasti vähiten diffuusorien vuoksi.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Mitä diffuusoriin tulee, toivottavasti vaan tulis sääntömuutoksia ensikaudeksi, alkukaudesta oli paljon enemmän ohittelua, eikä varmasti vähiten diffuusorien vuoksi.
Tilanne ois saanu jäädä ennalleen, eli antaa vain niiden kolmen tallin (Brauni, Toyota sekä Williams) pitää diffuusorinsa ja kieltää sen muilta, kun muut sen halusivat kielletyksi. Nyt ne muut käyttää sitä, vaikka halusivat sen kielletyksi.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tilanne ois saanu jäädä ennalleen, eli antaa vain niiden kolmen tallin (Brauni, Toyota sekä Williams) pitää diffuusorinsa ja kieltää sen muilta, kun muut sen halusivat kielletyksi. Nyt ne muut käyttää sitä, vaikka halusivat sen kielletyksi.
Säännöt kun on oltava kaikille samat.
 
Ylös