Omakohtaisia muistoja vuosien varrelta liittyen Formula ykkösiin

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kaudella 1988 Rio de Janeiron lähetyksessä seurattiin TV2:lla Keken ja Matin toimesta erityisesti Sennan toimia. Lähetyksessä oli myös puhetta Piquetin vihamielisistä kommenteista Brasilian medialle.

Kilpailun molempia lähtöjä ja alkuosaa seurattiin 50 minuutin Eturivissä yllättävän tiiviisti, mutta sitten hypättiinkin jo viimeiselle kierrokselle. Senna oli siinä vaiheessa jo diskattu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Aikoinaan Jokisen Juhalla oli paljonkin erilaisia omintakeisia lausuntoja. Ligier oli Lisääri ja muutamilla muilla selostajilla Ligierin auto oli vanhaan aikaan Gitanes-auto.:D

Ajoittain kaudella 1983 Jokisella sekoittui Patrick Tambayn f1-ajot ja Can-Amin kisat keskenään jolloin Tambay oli ajoittain amerikkalainen.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Aikoinaan Jokisen Juhalla oli paljonkin erilaisia omintakeisia lausuntoja. Ligier oli Lisääri ja muutamilla muilla selostajilla Ligierin auto oli vanhaan aikaan Gitanes-auto.:D

Ajoittain kaudella 1983 Jokisella sekoittui Patrick Tambayn f1-ajot ja Can-Amin kisat keskenään jolloin Tambay oli ajoittain amerikkalainen.
Jokisella nyt oli monessa selostamassaan lajissa ihan oma tyyli. Suunnistuksessa kuiskaus, tenniksessäkin sen touhuja tuli hymyiltyä mutta rusketus oli kyllä kohdallaan ureiluruudussa:wink: Aika hyvin ne Peteliuksenkin sketsit osu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kyllösen Matilla oli aikoinaan hyviä mittayksikköjä. Adelaidesta oli kaksi Suomen mittaa Etelänavalle ja autojen renkaissa oli hintalappuja.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kauden 1992 Unkarin kilpailun viimeisellä kierroksella JJ naureskeli Brundlen ulosajoille ja totesi Mikan olevan neljäs. Siihen Pentikäinen pisti sitten kommenttia hermojännityksen laukeamisesta.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kyalami 1992 oli ensimmäinen kilpailu Nigelin maailmanmestaruuskaudella ja varsin suvereenisti kilpailu menikin. TV2:lla ei kisan selostus mennyt ensimmäisellä tunnilla kovinkaan hyvin kun Pentikäiseen ja Sohlbergiin ei saatu yhteyttä.

Sitten olikin hiihtojen jälkeen erikoista kuunnella YLE:n sen aikaista kolmatta selostajaa Ari Lahtea. Tunnin verran häntä saikin kuunnella ennen kuin ääniyhteys saatiin pelaamaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Pentikäisen Markulla oli aikanaan vaikeuksia erottaa etenkin kaudella 1992 Alesia ja Capellia keskenään. Monzassa ainakin näin oli ja muutamassa muussakin kilpailussa. Pentikäinen onnistui välillä sekoittamaan Alesin myös aivan toisiin kuskeihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tänään on kulunut jo miehen mitan verran aikaa Sennan poismenosta. Päivä oli f1-historian synkin ja sellaiseksi se näyttäisi jäävän vaikka aivan lähivuosina vain millin päähän jäi Felipen liittyminen hänen seurakseen.
 

AnthonyE

Member
Liittynyt
24.4.2012
Viestit
24
Sijainti
Helsinki
Ferrari sai vuonna 2009 ainoastaan yhden voiton!
Noh... menin 29.8.2009 naimisiin ja kun palattiin kotiin hääyön jälkeen, niin vaimo meni muutamaks tunniks nukkumaan ja mä katsoin kun Räikkönen otti Ferrarille niiden ainoan voiton. It was nice... Räikkösen häälahja mulle! Kiitos!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Huomenna onkin kulunut 20 vuotta Suomisen Tapion seikkailuista Barcelonassa. Tapsalla oli kiihkeä selostuksen täytteinen kilpailu Espanjan kaatosateessa. Apuna ja tukena oli kisaa kommentoimassa Peter Geitel.

Kilpailun alussa myös ikävä ravilähetyksen mustuus haittasi selostusta ja ensimmäiset sanat f1-lähetyksessäkin koskivat vain pahoittelua kuin Finlandia-ajot jäivät näkymättä signaalivian vuoksi.:D

Kilpailupäivänä oli toki paljon muutakin vauhdikasta tapahtumaa ja Pauli Virta heitti Ruokavinkeissä hauskaa huumoria vieraana pyörineelle Jussi Raittiselle ja Antero (Vipunen) Viherkenttä selosti tennistä omalla vapaalla tyylillään TV2:n puolella f1-kisan aikaan.

Illalla Urheiluruudussa kerrottiin ravituloksista mikä johti vihaisiin yhteydenottoihin ja seuraavana päivänä Hesarissa olikin pahoitteluja kun tulokset kerrottiin raveista väärällä tavalla. Illan kohokohta oli f1:n jälkeen Suomen jääkiekkojoukkueen 3-1 voittoon päättynyt ottelu Ruotsista. Harmi vain, että PTV:n seuratuimman ja koko katsojakaton rikkonut miljoonaottelu finaalissa ei tuottanut toivottua tulosta vaan Suomi hävisi Ruotsille 5-2.

Sen verran seurattu ottelu oli, että jopa koko kanavan teoreettinen katsojakatto olisi voinut rikkoutua finaalissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Ja näin off-topicina tuolloin ei auttanut edes raha mikäli ei PTV näkynyt. Toki aina pystyi koettamaan onneaan lahjomalla Kaapelimiehen.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tänään on kulunut 29 vuotta Keke Rosbergin Monacon voitosta. Kyseisessä kisassa jo suomalaiset lehtimiehet muutamia harvoja ivailijoita lukuunottamatta osasivat jo antaa arvoa voitolle.

Sen sijaan Italian ja Ranskan lehdistön edustajilla koko Keken voitto oli erittäin vaikea pala niellä. Molemmissa maissa puhuttiin vain Kekesta korkeintaan keskinkertaisena kuljettajana joka voitti mestaruuden onnella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tänään on tullut kuluneeksi 28 vuotta Ayrton Sennan sensaatiomaisesta noususta maailman huipulle Monacon 1984 grand prixin myötä. YLE:n koosteena kisaa tuli jännitettyä vaikka kaatosade sen lyhyeen katkaisikin.

Alain Prost voitti kilpailun vaikka sen ratkaisusta on ollut kädenvääntöä jo vuosikymmenten ajan. Eräs Lamborghinin kuljettaja kun sattui olemaan kilpailun toiminnassa mukana.;)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kauden 1985 Belgian kilpailun peruunnuttua tuli aikanaan korvaukseksi katsottua Jokisen Juhan selostamaa Salzburgringin RR-ajoa ja ei siinä mitään. Myöhemmin kaudella sitten saikin kuunnella Matti Kyllösen selostusta TV2:n puolelta Spasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Matti Kyllösellä riitti vauhtia myös Brasiliassa 1988. Tuolloin hän selosti kilpailua Keke Rosbergin kanssa TV2:lle kauden avauskisan koostetta Riossa Eturivi-ohjelmassa. Suurilta osin selostus meni loistavasti vaikka virheitäkin sattui hauskalla tavalla. Ensimmäinen virhe oli erottaa Prostin kilpailunumeroa Sennan vastaavasta.

Prostilla oli muka numero 12, mutta tämän virheen Matti ehti vielä korjata ennen Keken puuttumista asiaan sanomalla sen 11:sta ja samalla syyttäen hieman kansainvälistä väärää kuvaa. Myöhemmin mahdollisesti syy saattoi olla myös pienen pienessä tv-vastaanottimessa Pasilan päässä.:eek:

Sen sijaan ennen koosteen hyppäystä viimeiselle kierrokselle ja maaliintuloon kierroksella 35 Philippe Streiff keskeytti AGS:llä ja Kyllönen sotki Streiffin Christian Danneriin. Myöhemmin kilpailun summauksessakin Danner sotkettiin Streiffiin.

Danner ei edes ajanut kauden kisoissa vaan hän toimi testikuljettajana Zakspeedilla. Siihen Rosberg puuttui jo terävästi. Hännisen sanoin olisi voinut sanoa, että onneksi kuskien erottamista varten paikalla apuna oli juuri sitä varten palkattu Rosberg.:D

Viimeinen suuri virhe oli Osellan lukeminen kesken kilpailun vapaastihengittävien autojen joukkoon ja Alfa Romeon moottoreiden käyttö. Alfa Romeoista puhuen Matti tavallaan oli oikeassa sillä Osellan autoon oli moottorin osalta vaihdettu vain nimi ja ei mitään muuta.

Talli ei ollut edes ehtinyt hankkia kokonaan uusia moottoreita kaudelle ja lopulta käytti suurimman osan kautta valmiiksi ostettuja Alfa Romeon edellisen kauden koneita tai niiden evoluutiomalleja.

Alfa oli riitautunut Osellan kanssa ja sen myötä talli oli nimennyt Alfan koneet omikseen. Turbomoottori kuitenkin hyrisi Osellan takaosassa. Nämä virheet poislukien Kyllönen ja Rosberg saivat urheilukansalta vain kehuja ja kiitosta lajikiinnostuksesta ja omistautumisesta asiaan.

Sitä myöten f1-kausi 1988 sai loistavan Pääsiäissunnuntain Täysosuman Hannu Hännisen HS:ssä julkaiseman tarinan mukaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Meksikon kilpailussa 1988 enemmän mielenkiintoa f1:stä vei pieneksi aikaa Nelson Piquetin lausunnot eri ajoilta Brasilian ja Meksikon väliltä. Piquet oli haukkunut Sennan homoksi, Mansellin vaimon rumaksi, Mansellin itsensä sietämättömäksi ihmiseksi ja Satoru Nakajiman uraansa aloittelevaa nuorukaistakin huonommaksi kuskiksi.

Nakajiman kritiikki oli jopa hieman kummallista, sillä Brasiliassa Nakajima oli onnistunut pääsemään pisteille ja ajoittain ajot sujuivat erittäin hyvin erityisesti vaikeissa keliolosuhteissa. Meksikon kilpailuennakon alla Matti ja Keke pohtivat syitä Piquetin käytökselle ja siihen Keke keksi heittää Piquetin olevan kuin terrieri luonteeltaan ja Matilla tuli oikein hersyvää naurua myöhäisiltaan.:D

Itse kilpailussa edelliskauden lähetyksen tapaan tv-kuvan vastaanotin alkoi näyttää kaukokisan yhteydessä studiossa hetken aikaa still-kuvaa ja selostus oli siihen saavutukseen nähden erittäin hyvää. Samoin Kolmoselle tuli ylimääräisiä taukoja myöhemmin kisan aikana kun ensimmäinen lähtö meni pieleen.

Kekeltä tuli hienoa analyysiä myös vapaastihengittävien autojen ongelmista korkeassa ja paksussa ilmassa. Tehojen arveltiin heikentyvän 10 % normaalista. Lisäksi Keke analysoi hyvin myös Alain Prostin uutta rataennätystä. Se oli puoli sekuntia nopeampi kuin Piquetin vuotta aiempi ennätys samalla radalla jopa 300 hevosvoimaa tehokkaammalla autolla.

Tosin Keke saattoi puhua aika-ajokoneiden erosta kaudella 1987 suhteessa kauden 1988 kisakoneeseen sillä McLarenin 1988 moottorilla ja kauden 1987 Williamsin moottorilla ei sinällään ollut niin suurta eroa tehossa. Vajaat 160 hevosvoimaa taisi olla eroa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kanadan Montrealissa 1988 kilpailun selostuksessa vauhtia riitti jälleen Kekellä ja Kollolla. Kyllösellä riitti äänijänteitä jälleen koviin lukemiin ensin Streiffin keskeyttäessä ja myöhemmin hieman ennen maalia sinisen Ferrarin eli Rialin bensan loppuessa. Ja sitä ajoi Andrea de Cesaris eli Keken vanha kilpakumppani.

Kilpailun muita tilanteita oli erityisesti JJ Lehdon ensi kauden sopimusasiat joista sitten muodostui Keken ja Matin välille se ikuinen kysymysmerkki ja tavaramerkki lähetyksiin.

Matti yritti tylyttää Kekeä ja houkutella tietoa ulos, mutta ei. Lopulta kilpailun aikana Kyllönen ja Rosberg alkoivat vähän aikaa jopa väitellä keskenään ja tapahtumia oli jäädä huomaamatta. Lopulta Keke suostui sanomaan ja toistamaan vain samaa asiaa.

Keke sanoi Järvilehdon siirtyvän ensi kaudella korkeampaan luokkaan ja piste. Sen jälkeen Kyllösellä olikin varovaisempi asenne jopa rajulta kuulostavissakin väittelyissä.

Siihen eivät auttaneet Kyllösen kyselyt F3000-sarjasta tai Formula 1:stä. Kulissien takana Rosberg uurasti JJ:lle paikkaa Dallaralta ja testipaikasta Ferrarin ja McLarenin kesken käytiin tarjouskilpailua.

Lopulta McLarenilla homma kaatui Ron Dennisin nihkeyteen ja lisäksi haluun käyttää Jonathan Palmeria testikuskina ja mahdollisesti Emanuele Pirroa.

Myöhemmin kauden loppupuolella Dennis mietti Järvilehtoa uudelleen ja yritti neuvotella uudelleen Keken kanssa, mutta silloin oli jo liian myöhäistä ja JJ testasi Ferraria vaikkakin vain nelostestaajana. Dennis pelkäsi myös JJ:stä tulevan liian kallis testikuljettajana.

Siinä Dennis toisti edeltäjänsä Teddy Mayerin virheen joka sattui vajaa vuosikymmen aiemmin Gilles Villeneuven kanssa ja jälkimainittu ei päässyt edes testaamaan talliin.

Dennis kuitenkin oppi virheistään ja myöhemmin Mika Häkkisen ollessa vapaana Ron ei aikaillut hetkeäkään ja näin ollen historiaa syntyi sitten aikanaan menestyksekkäästi.

Keke oli lopulta Mikan pyynnöstä valmis tinkimään Häkkisen kohdalla jopa palkkiostakin ja oli suostumassa pieneenkin summaan, mutta lopulta Dennis maksoi summan joka oli siihen asti suurin testikuljettajalle f1:ssä.

JJ olisi saanut mahdollisesta McLarenin testipalkastaan noin 400 000 markkaa ykköstestaajana kaudella 1989 mikä sekin olisi ollut erittäin paljon siihen aikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Detroitin kilpailussa Kyllösellä riitti Keken kanssa jälleen asiaa. Ivan Capellin kolari oli hirveä ja lisäksi Rosberg kertoi Palmrothin mahdollisten f1-sopimusten tai edes huhujen niistä olevan puhdasta pötypuhetta johon ei pitäisi uskoa ollenkaan.

Kyllösen mielestä taas joku f1:n pienistä talleista voisi hyvinkin olla kiinnostunut Palmrothista ja Capellin kolarin myötä ehdokkaita riittikin seuraavaksi ajettavaan Ranskan kilpailuun. Lisäksi kehuja tuli Jonathan Palmerin suuntaan, sillä mies ajoi yhdessä Pierluigi Martinin ja Andrea de Cesariksen kanssa uskomattoman hienon kilpailun.

Analyysiä tuli myös Ferrarin ja McLarenin 100 hevosvoimaa muita paremmista moottoreista ja mahdollisesta Belle Islen f1-radasta tavallisen katuradan paikalla ensi kaudella.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Se kun Keke ajoi F1 autoa Ahvenistolla vuonna -84. Hän tuli pääsuoralle kuin tykin suusta! Myös Häkkisen ohitus Schumacherista on jäänyt mieleen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Kauden 1988 Imolan kilpailussa Kolmosella Kekellä ja Matilla riitti jälleen väittelyitä. Matin mielestä Imolan kilpailussa erojen olisi pitänyt kaveta kärjen ja keskikastin välillä. Keken mielestä oli taas paradoksia kuvitella erojen kapenemista, sillä Imolan rata oli kuin tehty turbomoottoreille. Näin siis kilpailun alussa.

Myöhemmin kilpailun aikana Keke oli muuttanut kantaansa vain muiden suhteen. Kilpailussa kun McLarenit olivat jälleen täysin ylivoimaisia muihin verrattuna. Analyysissään Keke ilmaisi turbojen rajoitusten olevan järkevä vaihtoehto kilpailun tasoittamisen kannalta. Kärjen takana Imolan kilpailu olikin kauden tasaisin.

Kekellä meni veikkaus pieleen myös bensan loppumisten suhteen. Matti taas arvasi oikein, että kukaan ei keskeyttäisi bensan loppumiseen. Se olikin Rosbergin harvoja kertoja kaudella kun hän joutui selostuksissaan pettymään.:D
 
Ylös