Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Laitanpa tämän postauksen ja linkin tähänkin toikkiin.

Katselkaapa ja kuunnelkaapa tämä esitys (18min) ajan kanssa, ajatuksella ja avoimin mielin. Luennon aiheena motivaatio ja palkitseminen. Työn itsenäisyys, mahdollisuus kehittyä ja merkityksellisyys.

Aika murskaavaa, vai? Mitä sanovat tähän optioiden ja palkkaerojen kasvun puolustajat?

Ja kuinka paljon noilla tekijöillä olisikaan vaikutusta nykyiseen työssä viihtymättömyyteen, työkyvyttömyyden valtavaan kasvuun (75% henkisistä syistä) ja ylipäänsä kehityksen "vääjäämättömästä" suunnasta.

Videon alla olevasta valikosta löytyy tekstitys myös suomeksi.
 

Fasaldi

Well-known member
Liittynyt
2.8.2006
Viestit
670
Nyt turhat byrokraati pitäisi saada tähdellisiin töihin.
Turhat byrokraatit voisivat alkaa tekemään sosiaalidemokraattisia suunnitelmia vientituotteeksi. Näin toimien Suomen valtio voisi saada kymmenien miljardien vientitulot.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Kyllä nyt Vanhasen hallituksen aikoihin katsoneena voisi lainata eräästä ikiaikaisesta Pahkasian lehdestä:

Ministereille sopivat ammatit, ministereille ylivoimaisen parhaat paikat on kasata heidän tuoleilleen heinäkorsupesät. Siinä ne voivat kehua toisilleen, kuinka he voivat munia niin paljon kuin kerkiää. Ovat yhtä kuin kanat munimiskisoissa.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Laitanpa tämän postauksen ja linkin tähänkin toikkiin.

Katselkaapa ja kuunnelkaapa tämä esitys (18min) ajan kanssa, ajatuksella ja avoimin mielin. Luennon aiheena motivaatio ja palkitseminen. Työn itsenäisyys, mahdollisuus kehittyä ja merkityksellisyys.
Ihan hyvä esitys. Joskin liika vakuuttelu aiheutti minussa pientä epäilyä.

Palkitsemismallit ovat yritysten kannalta haasteellisia. On huomattava, että myös työntekijät vaativat bonariohjelmia - eivät muuten tule töihin firmaan. Toisaalta bonarit pitää yrittää sitoa johonkin, joka voidaan edes jotenkin mitata. Käytännössä ne on jotain talouslukuja, jotka eivät välttämättä kerro mitään tekijöiden todellisesta työssä onnistumisesta.

Monesti bonarit ovat vain vähän riippuvaisia niiden saajan työpanoksesta, joten eivät ne silloin mihinkään kannusta. Paitsi kun asemien pitämiseen.

Eikä ihmistä ole tarkoitettu istumaan toimistossa 8.00-16.00, tehden jotain varsin merkityksettömiä hommia. Aivokuolema siitä seuraa eikä sitä pysty hoitamaan edes isoilla bonareilla.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Aamulla metrossa luin Metrosta hyvän kolumnin. Hyvin ja selkeästi ilmaistua asiaa.

Metro

Hissi ei mene ylös asti

Janne Metson kolumni

KOLUMNI. Hissiyhtiö Koneen suuruuden luoja Pekka Herlin oli monilahjakas, rikas ja vaikutusvaltainen mies. Silti hän oli kaukana onnellisesta. Lastensa kertoman mukaan Herlin kärsi muun muassa skitsofreniasta.
Meidän kannaltamme Pekka Herlin eli oikeaan aikaan. Koneen merkitys Suomen taloudelle on ollut valtava. Inhimillisesti katsottuna hän syntyi liian aikaisin. Herlinin elämäkerrassakin harmitellaan, että nykytietämyksellä häntä olisi voitu auttaa.

Mielenterveysseurassa ollaan samaa mieltä. Toiminnanjohtaja Marita Ruohonen ylisti keväällä, kuinka paljon ihmismielestä nykyään tiedetään ja kuinka paljon mielenterveysongelmaisia voitaisiin auttaa. Voitaisiin!

Ruohosen mukaan kilpailuttaminen on usein hyvä ratkaisu, mutta mielenterveyspalveluissa ei. Varsinkaan kun tärkein kilpailutuskriteeri on hinta. Jalkaleikkaus on rationaalinen operaatio. Se kannattaa ostaa sieltä, mistä halvimmalla saa. Mutta mielenterveys- ja päihdeongelmat, joista rationaalinen Herlinkin kärsi, eivät ole rationaalisia. Jos niitä yrittää hoitaa halvalla, se tule kalliiksi.

Kun mielenterveyspalveluita kilpailutetaan, isot yritykset ja yksiköt voittavat pienet ja kodikkaat, eikä se ole yrittäjien vika vaan markkinoiden laki, Ruohonen jatkoi. Yritin suodattaa puheesta lobbauksen.
Sitten koitti viime sunnuntai. Hesari kertoi, että Vantaan mielenterveyskuntoutujien kodissa vaihtuu yrittäjä. Kilpailutuksessa hinnan osuus oli 90 prosenttia, laadun kymmenen. Ei, sunnuntaina ei tietääkseni ollut aprillipäivä.

Pekka Herlin sivuutti tunteet päätöksenteossa. Luulen, että hän osaisi erottaa tunteet myös julkisen talouden hoidosta. Vaikka tuntuisi hyvältä säästää tänä vuonna 20 prosenttia, se ei kannata, koska kolmen vuoden kuluttua säästö on viisinkertainen kustannus.

Täytyy vielä kumota se elämäkerran väite. Jos Pekka Herlin eläisi tänään, eikä olisi upporikas, häntä ei voitaisi auttaa sen enempää kuin 60-luvullakaan, koska se ei olisi kustannustehokasta.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tässä uutisessa ei taida olla kenellekään mitään uutta. Ja juuri kun käyttäjät ovat oppineet käyttämään järjestelmää tehokkuutta parantavalla tavalla tulee tilalle uusi versio tai vähintäänkin päivitys. No, pääasia että ohjelmistoyritys takoo rahaa.

Ja kyllä tämän ongelman syynä on usein myös keskeneräiset ja luvattoman huonot tuotteet mitä markkinoille tuodaan.

YLE

It-investoinneista valuu hukkaan satoja miljoonia


Suomalaiset yhtiöt tekevät vuosittain jopa miljardiluokan hukkainvestoinnit tietotekniikkaan. Uuden tutkimuksen mukaan tietotekniikka ei nosta tuottavuutta, koska työntekijöitä ei ehditä kouluttaa ja työnteko hidastuu. Rahaa menee turhaan niin valtion suuryhtiöissä kuin pienemmissäkin yrityksissä.

Työpaikalle hankittu uusi tietotekniikka ei usein paranna tuottavuutta toivotulla tavalla, kertoo Aalto-yliopistossa toteutettu laaja tutkimus. Vaikutus voi olla jopa päinvastainen, jos työntekijöitä ei ole ehditty kouluttaa ja he eivät osaa käyttää uutta tietotekniikkaa. Työt seisahtelevat, motivaatio kärsii ja tämä käy yrityksille ja yhteiskunnalle kalliiksi.

Suomessa pyörii pelkästään tietoliikennemarkkinoilla 1,5 miljardia vuodessa. Aalto-yliopiston laskelmat tarkottavatkin käytännössä sitä, että jos jätti-investoinneista ei saada hyötyä irti koulutuksen puutteen tai motivaatio-ongelmien takia, rahaa palaa hukkaan satoja miljoonia — jopa miljardi — vuodessa.

Ainakaan tutkimuksen mukaan tehoja ei saada irti. Valtaosa kyselyyn vastanneista piti työpaikan tietoliikenneohjeistusta riittämättömänä. Vain muutama prosentti oli sitä mieltä, että asiat ovat kunnossa — ja että uusia järjestelmiä osataan käyttää ongelmitta.

Isoja yhtiöitä tutkimuksessa edusti TeliaSonera. Asiaa kysyttiin myös lähes 700 pienen ja keskisuuren yrityksen edustajalta.

Tutkimus toteutettiin Aalto-yliopistossa ja se tehtiin TeliaSoneran aloitteesta.

YLE Uutiset
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tännehän ei pitänyt enää linkata, vaan kirjoittaa omia mielipiteitä! Muistelen Knoukkarin itse näin ehdottaneen ;)

No kostoksi linkkaan tämän.. Onhan tuossa kaikkea mitä täällä on arvosteltu ja City-lehden provosoivalla tyylillä kirjoitettu, mutta kai siellä jyvääkin on - pitäisikö meidän miettiä onko ihan kaikki mitä tehdään tarpeellista.

Tätätkin voisi miettiä - onko meidän aina pakko olla mallioppilaita. Lisää kuluja vain autonkäyttäjille ja miksi ?
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tännehän ei pitänyt enää linkata, vaan kirjoittaa omia mielipiteitä! Muistelen Knoukkarin itse näin ehdottaneen ;)

No kostoksi linkkaan tämän.. Onhan tuossa kaikkea mitä täällä on arvosteltu ja City-lehden provosoivalla tyylillä kirjoitettu, mutta kai siellä jyvääkin on - pitäisikö meidän miettiä onko ihan kaikki mitä tehdään tarpeellista.

Tätätkin voisi miettiä - onko meidän aina pakko olla mallioppilaita. Lisää kuluja vain autonkäyttäjille ja miksi ?
Ei sitä aina jaksa itte kirjoitella kun maailma on täynnä meteliä... :eek:

Luin muuten nuo molemmat jutut ja niin pirun totta molemmat. Tosin Cityn heitto esimerkiksi kriisiavusta perustuu vääriin tietoon. Mutta linja oli oikea ja huumorijuttuhan tuo.

Ja tuo bensasekoilu. Voi vittu. Tulee vielä helvetin iso lasku. Ja maksajasta ei liene epäselvyyttä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
T No, pääasia että ohjelmistoyritys takoo rahaa.
Asiakas on se, joka vajaakäyttää ostamiaan tuotteita. Vähän sama kuin minä syyttäisin autokauppiasta siitä, että ei tule kilometrejä uudella autolla...

Asiakkaan pitäisi investointeja tehdessään laskea myös koulutus ja perehdyttämiskustannukset ja myös varautua niiden läpivientiin organisoidusti. Useinmiten asiat eivät kuitenkaan menen näin. IT-yksikkö hankkii ja sitten on lyhyt koulutus/perehdytys osalle käyttäjiä. Nämä asiantuntijakäyttäjät sitten 'kouluttavat' lopun organisaation, jos muun työn ohessa ehtivät. Onhan se selvää, että homma kusee tällä tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Asiakkaan pitäisi investointeja tehdessään laskea myös koulutus ja perehdyttämiskustannukset ja myös varautua niiden läpivientiin organisoidusti. Useinmiten asiat eivät kuitenkaan menen näin. IT-yksikkö hankkii ja sitten on lyhyt koulutus/perehdytys osalle käyttäjiä. Nämä asiantuntijakäyttäjät sitten 'kouluttavat' lopun organisaation, jos muun työn ohessa ehtivät. Onhan se selvää, että homma kusee tällä tavalla.
Näinkin on, mutta iso osa tuotteista myydään ja toimitetaan keskeneräisinä. Kyllä asiakkaan pitäis pystyä luottamaan että tavara valmista.

Ja kun nuo tarpeelliset toimet lasketaan mukaan niin jatkuva ohjelmistojen päivitys ja uusien versioiden osto eivät olekaan enää niin kannattavia.

Mutta onko ohjelmistopuolen asiakkaalla mahdollisuutta jättäytyä kelkasta, edes joksikin matkaa ja välttää näin jatkuva koulutus ja lisätyö?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Näinkin on, mutta iso osa tuotteista myydään ja toimitetaan keskeneräisinä. Kyllä asiakkaan pitäis pystyä luottamaan että tavara valmista.

Ja kun nuo tarpeelliset toimet lasketaan mukaan niin jatkuva ohjelmistojen päivitys ja uusien versioiden osto eivät olekaan enää niin kannattavia.

Mutta onko ohjelmistopuolen asiakkaalla mahdollisuutta jättäytyä kelkasta, edes joksikin matkaa ja välttää näin jatkuva koulutus ja lisätyö?
Kyllä sitä tervettä ilmiötä asiakkaiden keskuudessa on ollut jo toistakymmentä vuotta, ettei versiopäivityksiin tai järjestelmän vaihtoon lähdetä automaattisesti aikaisemman järjestelmän ollessa ihan käyttökelpoinen.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kyllä sitä tervettä ilmiötä asiakkaiden keskuudessa on ollut jo toistakymmentä vuotta, ettei versiopäivityksiin tai järjestelmän vaihtoon lähdetä automaattisesti aikaisemman järjestelmän ollessa ihan käyttökelpoinen.
Tuki kuitenkin vanhoihin ohjelmistoihin loppuu aikanaan, vaikka hyvin toimisivatkin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Laitetaan tämäkin tänne.

Tarkoituksenahan tuossa on lisätä ruuhkia ja näin ruuhkamaksujen kannatusta.

Suomessa on ihan käsittämätön halu lisätä veroja ja veroluonteisia maksuja, yhteisen hyvän nimissä :nope:
 
Ylös