Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tuollaista juttua löytyi aiheesta. Onko sitten luotettava lähde vai ei, en tiedä.
Tuossa sanotaan se sama asia jonka me mollemmat jo totesimme:

"Kiinasta tuodaan Suomeen kaikkea mahdollista tavaraa, mutta Suomesta lähtee Kiinaan keskimääräistä painavampia kuljetusyksiköitä, yleensä koneita ja laitteita".

Mitä tulee kustannuksiin niin oleellinen on seuraavassa:

"Kiinasta Eurooppaan lasti tuodaan yleensä Saksan, Belgian tai Hollannin satamiin"

Totesin jo aiemmin useampaan otteeseen, että tavaran liikuttelu Euroopan sisällä on kalliimpaa kuin tavaran tuominen Kiinasta Eurooppaan. Ja vieläpä monin verroin jos otetaan etäisyydet huomioon.

Kiina on maantieteellisesti vähintään Euroopan kokoinen ja tavaran liikuttelu Kiinan sisällä tuskin maksaa yhtä paljon kuin tavaran liikuttelu Euroopan sisällä.

Eli kysymys on siitä, että puhumme kahdesta mantereen kokoisesta kokonaisuudesta (Kiina ja Eurooppa) ja tavaraliikenteestä niiden välillä, mutta myös niiden sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
500 dollarin hujakoilla on hinnat nyt olleet TEUlta Kiinasta Suomeen. Rahtilaivoja makaa tyhjänä kaukoidän satamissa, kun juurooppa dyykkaa syvällä.

Sotaa (lailla Persianlahden) monet kaipaa. Olis kalustolle taas käyttöä.:p
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
500 dollarin hujakoilla on hinnat nyt olleet TEUlta Kiinasta Suomeen.
Paljonko hinta on TEUlta Kiinasta Euroopan suuriin purkusatamiin Belgiassa, Hollannissa ja Saksassa?
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26886
Merikuljetuksissa lastin painolla ei ole olennaista merkitystä vaan kontin tilavuudella.
Niin, tuo tarkoittaa, että Suomesta ei kannata kalliiden teknisten laitteiden tuotantoa siirtää muualle sen takia, että markkinat ovat kaukana. Niiden tuotteiden hinnassa ei kuljetuskustannukset vaikuta juuri mitään. Vastaavasti jonkun vessapaperin ja aaltopahvin kuutiohinta on niin pieni, että niitä tuskin jatkossakaan on kannattavaa mistään Kiinasta tänne kuljettaa. Etenkin, kun merirahtikustannukset lienevät nousussa. Konttilaivojen maksimikokokin on käsittääkseni jo saavutettu. Joskus pahvitehtaalla käydessäni kertoivat, että Suomen sisällä aaltopahvia ei ole kannattavaa kuljettaa yli 200 kilometrin päähän tehtaalta.

Tuosta Rolls Royce-konsernista (joka siis ei valmista autoja) oli joskus myös Kauppalehden paperiversiossa juttua. Lähinnä siitä, että heidän tehtaansa ovat kalliiden tuotantokustannusten maissa (kuten Norjassa, Kanadassa, Suomessa). He ovat laskeneet, että erityisesti henkilöstön pieni vaihtuvuus ja hyvä ammattikoulutus lisäävät työntekijöiden ammattitaitoa ja asiantuntevuutta siinä määrin, ettei kannata lähteä hintakilpailuun työvoiman hinnasta vaativien teknisten tuotteiden tuotannossa.

Kiinassa kun palkat ovat nousussa, ihmiset vaihtavat työpaikkaa aina, kun kuulevat jostain parempipalkkaisesta duunista. Henkilöstön suurta vaihtuvuuttahan on pidettykin yhtenä syynä kiinalaisten tuotteiden huonoon laatuun. Toinen syy oli se, josta aiemmin olikin puhetta eli vaihtavat raaka-aineet heti halvempiin (ja huonompiin), kun tehtaasta saadaan muutama hyvälaatuinen tuote ulos.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Niin, tuo tarkoittaa, että Suomesta ei kannata kalliiden teknisten laitteiden tuotantoa siirtää muualle sen takia, että markkinat ovat kaukana. Niiden tuotteiden hinnassa ei kuljetuskustannukset vaikuta juuri mitään. Vastaavasti jonkun vessapaperin ja aaltopahvin kuutiohinta
.
Tästä saadaan hyvä ponnahduslauta itse keskustelun otsikon aiheeseen.

Nyt olemme keskustelleet vain kuljetuskustannuksista.

Mainitsit, että kalliiden teknisten laitteiden tuotantoa ei kannata siirtää muualle sen takia, että markkinat ovat kaukana.

Niinhän ei nyt tehdäkään. Tuotanto siirretään kauaksi sen takia, että valmistuskustannukset plus kuljetuskustannukset ovat paljon edullisemmat kuin pelkät valmistuskustannukset siellä missä markkinat ovat.

Tässä siis oletetaan, että markkinat ovat Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Yhden suomalaisen duunarin hinnalla tekee 30 kiinalaista töitä. Ja tämä asia ei muutu niin nopeasti, että se ehtisi meidät pelastaa.

Ja tämä on fakta. Siitä meidän ei kannata kinastella.

Toinen asia on tietenkin, että mitä tarkoitat teknisellä ja kalliilla laitteella. Jos se on esimerkiksi iPhone tai mikä tahansa tietotekniikkaan liittyvä laite niin sen tuotanto kannattaa tehdä Kiinassa olivat tuotteen markkinat sitten missä tahansa maapallolla.

Ikävä kyllä näin.

Jos taas tarkoitat kalliilla teknisellä laitteella vaikkapa paperikonetta niin asia voi juuri nyt olla toisin, mutta ei ehkä tulevaisuudessa.

Vaikka meillä juuri nyt olisikin jonkun paperikoneen tekemiseen vaadittava erikoisosaaminen niin ei se meillä ikuisesti ole. Kauko-Idässä asuu jo laskennallisestikin suurin osa maailman neroista.

Sitten siitä vessapaperista. Kyllä yritykset osaavat laskea missä tuotteet kannattaa tuottaa. Paskapaperi ehkä kannattaa tehdä Euroopassa.

Totuus on kuitenkin se, että suurinta osaa maailman kulutushyödykkeistä ei kannata tehdä Euroopassa tai Yhdysvalloissa. Vaikka otettaisiin kuljetuskustannukset kuinka tarkasti huomioon.

Muussa tapauksessa valtaosaa maailman tavaroista ei tehtäisi Kiinassa ja Kauko-Idässä.

On kovin inhimillistä ja optimististä kuvitella, että mainitsemani erot tasaantuvat muutamien seuraavien vuosien aikana.

Sinä tunnut niin vakaasti uskovan. Minä en.

Laske itse miten monta kymmentä vuotta suomalaisella meni toisen maailmansodan jälkeen nykyisen elintason saavuttamiseen.

Vaikka peruskiinalaiselta, joka nyt ponnistaa laskennallisesti samoista lähtökuopista, ei menisi tuohon aivan yhtä kauaa niin useita vuosikymmeniä kuitenkin. Sinä aikana täällä ehditään "sammuttaa valot".
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ongelmahan tuossa rahdissa on se, että Euroopassa makaa tyhjiä kontteja ja ne pitää saada Kiinaan, josta ne tuodaan täynnä tavaraa Eurooppaan.

Koska kontit menee sinne joka tapauksessa, niin niihin kannattaa myydä sisältö halvalla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ongelmahan tuossa rahdissa on se, että Euroopassa makaa tyhjiä kontteja ja ne pitää saada Kiinaan, josta ne tuodaan täynnä tavaraa Eurooppaan.

Koska kontit menee sinne joka tapauksessa, niin niihin kannattaa myydä sisältö halvalla.
Mukava saada uusia, ennen haivaitsemattomia, näkemyksiä keskusteluun :)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26886
Jos taas tarkoitat kalliilla teknisellä laitteella vaikkapa paperikonetta
Kyllä nimenomaan tarkoitan. Tuollaiset tietokoneet ja älypuhelimet on vielä kertakäyttökulutustavaraa, mutta kun varustamo tilaa laivan, se haluaa saada kerralla toimivan. Siinä ei takuukorjauksetkaan auta, kun laiva ei korjaustelakalla mitään tuota. Tokihan nuokin hankinnat kilpailutetaan, mutta hinnan ohella niissä vaikuttaa paljon valmistajan maine.

Niinhän se Suomen teollisuus pitkälti jo meneekin, että meillä on:
1. Paskapaperia, elintarvikkeita, betonielementtejä ym. lähituotantotuotteita tekevät tehtaat.
2. Kalliita teknisiä tuotteita tekevät tehtaat.
3. Luonnonvarojamme hyödyntävät firmat, kuten paperi-, puu- ja kaivosteollisuus.
4. Edellisten alihankkijat.

Ekaan ryhmään ei taantumat hirveästi vaikuta, mutta toiseen ryhmään vaikuttaa pienikin talouden epävarmuus, kun kyse on asiakkaille valtavista investoinneista. Ja neljäs ryhmä on tietysti edellisistä riippuvainen. Suomen teollisuus on lähinnä kiinni siitä, kuinka hyvin tuon kakkosryhmän tehtaat pystytään pitämään täällä. Niillä firmoilla on usein vuosikymmenien perinteet ja näyttävät referenssit eli juuri tuo hyvä maine, jota kaivataan. Jos heti kysynnän heikennyttyä suljetaan tuollainen tehdas, niin sen takaisin saaminen on aika mahdotonta. Pitkäjänteisyyttä kaivattaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mukava saada uusia, ennen haivaitsemattomia, näkemyksiä keskusteluun :)
No en jaksanut kaikkea niin tarkasti lukea läpi ja pikaisella vilkaisulla tuota ei (ainakaan noin) oltu sanottu. Voin toki olla väärässä (paino kohdalla "pikaisella vilkaisulla")
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kyllä nimenomaan tarkoitan. Tuollaiset tietokoneet ja älypuhelimet on vielä kertakäyttökulutustavaraa, mutta kun varustamo tilaa laivan, se haluaa saada kerralla toimivan. Siinä ei takuukorjauksetkaan auta, kun laiva ei korjaustelakalla mitään tuota. Tokihan nuokin hankinnat kilpailutetaan, mutta hinnan ohella niissä vaikuttaa paljon valmistajan maine.
Keskustelu on mielenkiintoinen.

IPhone suunnitellaan Kaliforniassa mutta se valmistetaan Kiinassa.

Suomalainen paperikone tai laiva suunnittellaan Suomessa ja valmistetaan Suomessa.

Miksi?

Miksi paperi- tai laivafirmojen kannattaa valmistaa tuotteensa Suomessa? Miksi niiden kannattaa maksaa työntekijöiden korkeat palkat ja tellit, lällit sun muut maksut jotka syövät yhtiön tulosta?

Ainoa syy voi olla vain se, että kyseisten tuotteiden valmistaminen ei onnistu missään muualla halvemmalla. Laivojen valmistamisessa tosin suurin syy ovat telakkatuet joista kiistellään jatkuvasti.

Miksi me omistamme tällaisen osaamismonopolin?

Onko se ikuinen? Eikö kukaan muu voi koskaan saavuttaa samaa osaamista? Miksi suomalainen työntekijä on ylivertainen hitsattaessa laivaa kokoon tai työstettäessä paperikoneen elementtiä?

Sekö meidät pelastaa?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Katselin muuten äsken valtion budjetteja (hienoa perjantai-illan viihdettä.).

Vuonna 2002 n. 35 miljardia, nykyrahassa n. 40 miljardia
Vuonna 2012 n. 52 miljardia

10 vuodessa valtion menot lisääntynyt 12 miljardia, tai ~20%, verrannollisissa summissa. Missä tämä näkyy?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
10 vuodessa valtion menot lisääntynyt 12 miljardia, tai ~20%, verrannollisissa summissa. Missä tämä näkyy?
Ei se vielä ole näkynytkään missään.

Juuri siksi valtio on ottanut lainaa, ettei tuo olisi näkynyt.

Kun pakkasessa kusee housuunsa niin hetken on lämmin, mutta sitten alkaakin mennä huonommin.......

Nyt on tuon jälkimmäisen aika.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Huvittavinta on se, että suuri osa suomalaisista kuvittelee tämän olevan vaan yksi "poliittinen juttu" joita tulee ja menee. Sitä samaa paskaa jota heidän silmistään ja korvistaan on päivittäin mennyt läpi vuositolkulla.

Ja tämä on minusta kamalinta.

Ihmiset siis kuvittelevat, että kaikki jatkuu ja tämä on vaan ohimenevää uutispaskaa.

Uskomatonta :nope:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Cheees cmooooon!

Onko täällä joku juhlapyhien hiljentymissääntö keskustelulle?

Pitääkö minun osallistua johonkin yhteiseen riittiin vai oletteko te kaikki muut kuolleita?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Cheees cmooooon!

Onko täällä joku juhlapyhien hiljentymissääntö keskustelulle?

Pitääkö minun osallistua johonkin yhteiseen riittiin vai oletteko te kaikki muut kuolleita?
Päinvastoin, nyt on tavallista aktiivisempaa. Tämä on aika hiljainen palsta kaiken kaikkiaan.
 

Fasaldi

Well-known member
Liittynyt
2.8.2006
Viestit
670
Valtion sijoitusyhtiö onnistui sitten tekemään jättitappiot mm. Talvivaaran ja Outokummun osakkeilla.

VALTION SIJOITUKSET Mirko Hurmerinta, 11:53
Solidium tehtaili tappiota yli 20 prosenttia
Viime vuosi oli Helsingin pörssissä vallan surkea, eikä pörssikurimukselta säästynyt valtion sijoitusyhtiö Solidiumkaan.

Solidiumin salkku tuotti päättyneenä vuotena tappiota yli 20 prosenttia, kun mukaan luetaan myös osingot ja muut pääomatapahtumat.

Heikoimmin Solidiumin sijoituksista viime vuosi sujui Outokummulla ja Talvivaaralla, joiden arvosta suli yli 60 prosenttia.

Salkun sijoituksista ainoastaan Elisa onnistui kipuamaan plussalle. Vaikeassa markkinassa kelpo suoritukseen ylsi myös Sampo, jonka arvo laski vain 4,4 prosenttia.
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/solidium+tehtaili+tappiota+yli+20+prosenttia/a748973
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Valtion sijoitusyhtiö onnistui sitten tekemään jättitappiot mm. Talvivaaran ja Outokummun osakkeilla.


http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/solidium+tehtaili+tappiota+yli+20+prosenttia/a748973
Taitaa noiden molempien tappiot olla laskennallisia. Mikäli Solidium ei ostanut tai myynyt omistuksiaan, niin suoranaista vaikutusta ei toistaiseksi noilla ole. Etenkin Outokumpuun tehdyn valtion sijoitukset ovat suurimmaksi osaksi vuosikymmenten takaa, joten kurssimuutoksiin perustuva spekulatiivinen voitto/tappio on näennäistä. Se realisoituu vasta myyntivaiheessa.
 

Fasaldi

Well-known member
Liittynyt
2.8.2006
Viestit
670
Taitaa noiden molempien tappiot olla laskennallisia.

Mikäli Solidium ei ostanut tai myynyt omistuksiaan, niin suoranaista vaikutusta ei toistaiseksi noilla ole. Etenkin Outokumpuun tehdyn valtion sijoitukset ovat suurimmaksi osaksi vuosikymmenten takaa, joten kurssimuutoksiin perustuva spekulatiivinen voitto/tappio on näennäistä. Se realisoituu vasta myyntivaiheessa.
Solidium osti kesäkuun alussa Talvivaaran osakkeita Outokummun tytäryhtiö Outokumpu Miningilta. Sen jälkeen Talvivaaran kurssi on laskenut alle puoleen. Todella huono ajoitus.
http://www.solidium.fi/julkaisut-ja-media/tiedotteet/tiedote/t=solidium-on-ostanut-43-n-osuuden/id=21505208

http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/osake/index.jsp?klid=1964&graafi=true

Kuka tahansa pystyisi ostamaan kotimaisten yhtiöiden osakkeita, jos ei tarvitse kantaa minkäänlaista vastuuta siitä, että osakkeiden hinnat romahtavat ostojen jälkeen. Hyvän korvauksen Solidiumin johtajat toki saavat olemattomasta vastuustaan:
Toimitusjohtajalle maksettiin tilikauden 1.7.2010-30.6.2011 aikana palkkaa (luontoisetuineen) 345 745 euroa (338 820 euroa) ja tulospalkkioita edelliseltä tilikaudelta 47 500 euroa (26 500 euroa), eli yhteensä 393 245 euroa (365 320 euroa). Toimitusjohtajan suoriteperusteinen tulospalkkio tilikaudelta on 69 000 euroa (47 500 euroa), joka maksetaan tilikauden päättymisen jälkeen. Lisäeläketurvan kustannukset olivat 125 668 euroa (124 084 euroa). Toimitusjohtajan irtisanomisaika on yhtiön puolelta yhdeksän kuukautta ja toimitusjohtajan puolelta kuusi kuukautta ja toimitusjohtajalla on oikeus 12 kuukauden palkkaa vastaavaan irtisanomiskorvaukseen.
http://www.solidium.fi/solidiumin-hallinto/palkitseminen


Etenkin Outokumpuun tehdyn valtion sijoitukset ovat suurimmaksi osaksi vuosikymmenten takaa, joten kurssimuutoksiin perustuva spekulatiivinen voitto/tappio on näennäistä. Se realisoituu vasta myyntivaiheessa.
Sitten pitäisi laskea sekin, kuinka paljon valtio on kokonaisuudessaan sijoittanut Outokumpuun vuosikymmenten aikana. Joka tapauksessa Outokumpu on ollut jo pitkään erittäin huonosti hoidettu yritys. Näkyy siinäkin, että osakekurssi on romahtanut viidessä vuodessa peräti 82%.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/osake/?klid=1129
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26886
Taitaa noiden molempien tappiot olla laskennallisia. Mikäli Solidium ei ostanut tai myynyt omistuksiaan, niin suoranaista vaikutusta ei toistaiseksi noilla ole. Etenkin Outokumpuun tehdyn valtion sijoitukset ovat suurimmaksi osaksi vuosikymmenten takaa, joten kurssimuutoksiin perustuva spekulatiivinen voitto/tappio on näennäistä. Se realisoituu vasta myyntivaiheessa.
Tulee mieleen iltapäivälehtien lööpit it-huuman ajoilta, jolloin listattiin henkilöitä, jotka rikastuivat joillakin osakkeilla. Kuitenkin puhuttiin vaan osakesalkun arvon noususta eikä siitä olivat muuttaneet osakkeensa rahaksi. Päinvastaista taas hehkutetaan, kun jonkun osakkeen arvo romahtaa: "menetti miljoonia päivässä". Antaa vähän harhauttavan kuvan.

Hyvän korvauksen Solidiumin johtajat toki saavat olemattomasta vastuustaan:
Sama taitaa päteä pankkien sijoitusrahastojen hoitajiin?
 
Ylös