2009 Australian Grand Prix - Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Tokkopa se olisi kamalan hyvä veto. Brawn GP:n hyvä kyyti loppuu joko alkukesästä kun isot tallit ottavat eron kehityksessä kiinni tai viimeistään ensi kauden alussa, jos Brawn GP pysyy mestaruustaistelussa mukana loppuun asti ja keskittyy autonkehityksessä tämän kauden laitteeseen loppuun asti. Ensi kausi tuskin alkaa samanlaisella erolla seuraavaksi nopeimpaan. :doubtful:
Miten nyt enää saa kiinni toisia talleja kehitystyössä, kun ei saa testatakaan kuin kisojen harkoissa?
Ai niin tuulitunnelissa voi - muta ei se koko totutta kerro.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
:D laittavan maikkelin ajelee fioranossa ja sanovat että schumaher käy ajamassa harrastemielessä:D:tongue:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Miten nyt enää saa kiinni toisia talleja kehitystyössä, kun ei saa testatakaan kuin kisojen harkoissa?
Ai niin tuulitunnelissa voi - muta ei se koko totutta kerro.
Ei sitä ensi kauden autoakaan tämän vuoden aikana vielä testata juuri muualla kuin tuulitunnelissa ja CFD-simulaatioissa. Johonkinhan ne kehitysresurssit on suunnattava.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
juu eihän sitä kukaan voi kieltää jos schumi haluaa käydä ajelemassa vähäsen viimekauden autosta modatulla ferrarilla :tongue:
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
No ei se sekuntti kaukana ollut, mitä brawn GP muita jätti jälkeensä. vettel jäi 0,63 s Q3 :ssa buttonista ja buttonilla oli löpöä n. 0.3 s enemmän kuin vettelillä, joten ei se sekuntti kaukana ole. kubica tai olla jo yli sekunnin jääneenä. :D
Joten ei paskansyönti ole kaukana.:yuck:
Brawn voi kohta kokeilla tulevissa kisoissa vaikka neljän pysähdyksen taktiikkaa ja siltikin jää muut tallit nuolemaan näppejään. Tasaisuus on kaukana, mutta näillä mennään.:alppu:
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Juu nyt vasta tulikin mieleen että miten Lonsoa vituttaa ettei siirtyny Hondalle/Brawnille. Tosin ois se varmaan rellulla ajellut tuon pitkän kaupusteluajan seurauksena, mutta silti. :alppu:

Heikille taas mätetty kelpo annos benssiiniä, ihan hyvä juttu tällä kertaa vaan:
Heikki Kovalainen 690,6 kg
Lewis Hamilton 655 kg
Tätä onkin odotettu, saa nähdä kauanko kehtaavat jatkaa bensakikkailua.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Tätä onkin odotettu, saa nähdä kauanko kehtaavat jatkaa bensakikkailua.
Jos se 10 kg ylimääräistä bensaa vaikuttaa sen 0,3-0,4s/kierros niin ei ole ihme jos KOP ajaa Heikkiä 1-1,4s nopeampaa kisan alussa. Ja kuluukos renkaat vielä nopeammin kun bensakuorma on heikillä tuonverran reilumpi? Heikki puristaa pari kierrosta ja renkaat on taas kuoriutunut ja kisa on siinä.:alppu:
KOP renkaat kestää kuin ihmeen kaupalla ja heikille valitetaan liian rajusta ajotyylistä. :alppu:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tätä onkin odotettu, saa nähdä kauanko kehtaavat jatkaa bensakikkailua.
Noihin bensaeroihin on kyllä pätevät perusteet, kun Heikki lähtee ruudusta 12 ja Hamilton ruudusta 18. Hamiltonilla on edessään muutama hitaampi auto, joista olisi hyvä päästä ohi mahdollisimman nopeasti. Tämän mahdollistaa kevyehkö auto. Tämä tosin vaatii nopeaa nousua, että eroa syntyy ohitettuihin kuljettajiin tarpeeksi. Normaalipainoisella autolla on puolestaan suurempi riski juuttua hitaampien perään.

Heikki puolestaan ylsi suunnilleen sinne, minne McLarenilla voi yltää, joten raskas auto on parempi vaihtoehto, kuin kevyt. Edessä olevien vauhtiin, kun ei pitäisi olla hyviä mahdollisuuksia. Heikin taktiikassa on myös saatettu ajatella turva-auton mahdollisuutta. Kun muut käyvät varikolla turva-auton tullessa radalle, pääsee Heikki nostamaan sijoitustaan ja turva-auton poistuttua takomaan nopeita kierroksia kevyehköllä autolla. Yksi iso miinus on kuitenkin Heikin taktiikassa. Auton ollessa raskas myös renkaat kuluvat nopeammin ja se saattaa muodostua nopeasti ongelmaksi. Voi olla, että autolla ei saa enää kunnollisia kierroksia aikaiseksi enää kevyenäkään. Fiksuinta olisi mielestäni ollut kuitenkin laittaa Kovalaiselle normaalin verran bensaa, jolloin ei renkaidenkaan pitäisi muodostua ongelmaksi.
 

Makkonen

Guest
Ei kai mikään talli enään oikeasti perusta minkäänlaista taktiikkaa perustuen mahdolliseen turva-auton tuloon?
McLaren(han) kait teki joskus niin?
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
Tulokset olivat todellakin erilaiset ensimmäisessä sessiossa, joka merkitsee jo jotakin. Ihan mukavaa tuo Brawn GP:n menestys, vaikka tallin aloittaessa testit olinkin skeptinen niiden suhteen. Lopulta minunkin oli kovaan kallooni taottava se, että Brawn GP on oikeasti nopea.

Kovalainen ajoi kai aika lailla, mihin McLarenilla tällä hetkellä pystyy. Räikkösen kohdalla hieman harmitti muutaman sijan menettäminen aika-ajojen loppuhetkillä. Jotenkin tuntuu kuitenkin luottavaisemmalta Räikkösen suorituksen ylipäänsä tänä vuonna ja jatkossa uskoisin luvassa olevan parempaa. Toisaalta en viime vuonnakaan jostain syystä kokenut sen suurempaa harmistusta, vaikka Räikkösen kausi ei ihan putkeen mennytkään.

Nauratti päivemmällä, kun näitä protestiuutisia oli ilmoilla, että hyvin F1-fanit pidetään aktiivisina sessioiden välillä. :D Oli aika hupaisaa lukea ensin Williamsin tekemästä protestista ja sen poisvetämisestä. Hauskaksi sen teki sen, kun ensin oli Toyotat hylätty, niin mietti, että mitähän ehtii tapahtua iltaan mennessä.

No, ei sitten enää mitään, mutta saipahan hyvät naurut. Halvat on huvit... :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mielenkiintoista sinänsä kun jatkuvasti ollaan pudottamassa tehoja ja downforcea, niin nyt sitten mentiin ekaa kertaa 2004 vuoden (historian nopeimmat autot) jälkeen kierrosajoissa alle 1:25.

FIA = FAIL
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Mielenkiintoista sinänsä kun jatkuvasti ollaan pudottamassa tehoja ja downforcea, niin nyt sitten mentiin ekaa kertaa 2004 vuoden (historian nopeimmat autot) jälkeen kierrosajoissa alle 1:25.

FIA = FAIL
voisko slicksit vaikuttaa sittenkin paljon enemmän kuin luultiin :confused:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Melbournen rataprofiililla slicksit auttavatkin, tuskin niinpaljoa Malesian radan pidemmissä kaarteissa. Hiukan kanssa ihmettelen kun monesti kauden edetessä päästään jo edellisvuoden kierrosaikoihin. Kehittävätkö tiimit muka aina autojaan nopeammin kuin edelliskaudella. 30 vuoden päästä on varmaan jo taitoa kehittää autoa 10 sekuntia/kierros kauden aikana jotta saavutetaan taas edelliskauden lopun taso :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hiukan kanssa ihmettelen kun monesti kauden edetessä päästään jo edellisvuoden kierrosaikoihin. Kehittävätkö tiimit muka aina autojaan nopeammin kuin edelliskaudella. 30 vuoden päästä on varmaan jo taitoa kehittää autoa 10 sekuntia/kierros kauden aikana jotta saavutetaan taas edelliskauden lopun taso :D
Edelliskauden aikojen saavuttaminen on ihan kiinni siitä kuinka paljon sääntöjä muutetaan ja autoja ajatellaan hidastettavan. Jos säännöt pysyisivät samoina, niin autothan olisi jo pakasta nopeampia. Nyt muuttui niin paljon, että ennustaminen oli vaikeaa, mutta varmasti tämä vauhti on yllättänyt sääntöjenlaatijatkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Niin juu totta, siinä syy kun säännöt aluksi oudommat ja siten enempi varaa oppiakin uutta niiden puitteissa. Pitäisi ajatella itsekin :)
 
Ylös