Malesian GP, ENNAKKO

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Hieno kuva tuossa ekassa viestissä. :thumbup:

Juu itse ainakin odotan Brawnin korjaavan taas potin ja Ferrarilta toivon ja odotan myös vähän parempaa suorituskykyä.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
jos sataa ni veikkaan että ferrari ei tuu pärjäämään. millon viimeeksi ferrarikuskit on pärjänny sateella? viime kaudella pistettii sadekisojen ongelmia auton viaksi, mutta tuskin pelkästään autosta oli kiinni.. toivottavasti on kuivaa :dunno:

uskon että kerssistä on vielä enemmän haittaa sateella kuin hyötyä, jos auto on takapainonen ni se on joka mutkassa sateella irti.. ja kun ferrarilla ei oo edes sitä überdiffuusoria ni peli on selvä.. ite repisin kerssin helvettiin jos sadetta on varmasti luvassa :rolleyes:

brawni rules, oli sää mikä tahansa.. näin luulisin :thumbup:

nyt pitäs olla domenicalilla munaa ja tehdä semmoset päätökset mitkä toimii.. vaikka riskillä, viime kisassa ihme turailua tallin puolestakin
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Luulen että somat herrat on siellä kärkikahinoissa kuin viime kisassa. Toivottavasti saavat Ferrarilla taktiikat, renkaat ja kuskit toimimaan. :mad_old:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Vanha totuus on se, että sade pienentää autojen voimasuhde-eroja ja korostaa kuskien panosta. Sateella voi Malesiassa voittaa vaikka Fisichella Force Indialla (kuten kerran voitti sateella Jordanilla).
Taitaa Mäkin kohdalla sade kasvattaa eroa. Kuitenkin ongelmana on iso pito-ongelma takapyörien suhteen, mikä on kuulemma ikävä juttu märällä radalla.

Tietysti McLarenin testit sadekelillä meni aika loistavasti. Eivät tietysti 2009 sääntöjen mukaisella autolla juuri ajaneet kun ei pysynyt millään radalla.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Sateen sattuessa homma menee ihan rengaslotoksi. Kokemattomilla kuskeilla on silloin äärimmäisen vaikeaa ja sellaisilla kuskeilla, joilla normaalistikin on suuria vaikeuksia pitää autoa radalla (Nakajima, Piquet yms) ovat niitä ensimmäisiä jotka vetävät pihalle ja näin antavat ne viimeiset varomerkit radalla alkavasta sateesta. Ennakkosuosikista ei liene epäselvyyttä, Button ja Barrichello ratkaisevat jälleen voiton kohtalon. Jenson on ollut yleisestikin hieman niskan päällä, joten britillä on elämänsä tilaisuus lihavoittaa MM-johtoa. Ferrareille rata sopii suhteellisen hyvin ja etenkin Räikkönen on radalla vahvoilla. Lisäksi Maranellossa ollaan jälleen häpeän johdosta paiskittu ankarasti töitä ja talli antaa 110 % niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Uskoakseni molemmilla on podium kiikarissa kunhan aika-ajosuoritusta vähän petrataan, paras paikka on siinä Brawnien takana ja Toyotojen edellä.

McLarenin suorituskyvystä saatiin vähän liian ruusuinen kuva Melbournesta. Hamilton ajoi toki yllättävän kypsästi ja oli erittäin hyvä, mutta noin hyvä sijoitus tuli ainoastaan Ferrarien romahdettua ja Kubican ja Vettelin kolaroitua. Normaaliolosuhteissa autot köröttelevät pistesijojen ulkopuolella. Mutta tosiaan, sateella vahvoilla ovat ennenkaikkea Barrichello voittotaistelussa ja Fisichella kun katsotaan pistesijoja. Ferrarien osalta jo hiukan huolestuttaa millainen pannukakku Sepangissa voi muhia jos sataa, Kimi ei ole pysynyt edes kuivalla radalla ja Massa ei mikään der Regenmeister ole.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
hamilton on tasavarmasti korokkeella jos on sadekisa, jumalien suosiosta nauttiva hannu hanhi ja sennan ajotaitojen perillinen nousee vaikka takarivistä mikroautolla ohi muiden :jaska:

e: jos räikkönen antaa 110% ni se tietää aivan varmasti seinää :D
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
e: jos räikkönen antaa 110% ni se tietää aivan varmasti seinää :D
Loistavasti ilmaistu.

jos sataa ni veikkaan että ferrari ei tuu pärjäämään. millon viimeeksi ferrarikuskit on pärjänny sateella? viime kaudella pistettii sadekisojen ongelmia auton viaksi, mutta tuskin pelkästään autosta oli kiinni.. toivottavasti on kuivaa :dunno:
Nykyisellä kuljettajakaksikolla Ferrarin täytyy vain jatkuvasti rukoilla täysin kuivaa keliä. Vastaavasti Brawn GP:n parivaljakko nykyisellä autolla tullee olemaan lähes murskaava, jos taivaalta tulee vettä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Brawnin näytöstähän Malesiakin tulee enemmän kuin suurella todennäköisyydellä olemaan. Eikä sadekaan ole ongelma. Button ja Barrichello kuuluvat molemmat sadekuskien parhaimmistoon. Enpä olisi uskonut ennen kautta, mutta Ferrarin kohdalla podiumpaikka Malesian normaaliolosuhteissa olisi voiton arvoinen.

Heikin toivoisin pääsevän maaliin asti.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nykyisellä kuljettajakaksikolla Ferrarin täytyy vain jatkuvasti rukoilla täysin kuivaa keliä. Vastaavasti Brawn GP:n parivaljakko nykyisellä autolla tullee olemaan lähes murskaava, jos taivaalta tulee vettä.
Autoa tosin ei ole vielä testattu sateella, joten ei se helppoa Jensonille & Rubensillekaan tule olemaan, vaikka molemmat sateella loistavia ovatkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taitaa Mäkin kohdalla sade kasvattaa eroa. Kuitenkin ongelmana on iso pito-ongelma takapyörien suhteen, mikä on kuulemma ikävä juttu märällä radalla.

Tietysti McLarenin testit sadekelillä meni aika loistavasti. Eivät tietysti 2009 sääntöjen mukaisella autolla juuri ajaneet kun ei pysynyt millään radalla.
Pito-ongelma taitaa kuitenkin olla aerodynaamiikan puolella. Sepangissa toki on nopeita mutkia, joissa sillä on paljonkin merkitystä, mutta sateella kaarrenopeudet tippuvat ja mekaanisen pidon merkitys kasvaa. Saderenkaat ovat aivan oma lukunsa, eikä slicksien käyttäytymisestä voi suoraan päätellä kuviorinkuloiden käyttäytymistä.

Kuskit ovat kertoilleen autojen olevan paljon vaikeampia ajettavia sateella kuin ennen. Se entisestään korostaa hyvien sadekuskien mahdollisuuksia - ja lisää huonojen virheitä.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Veikkaan Barrichellon ja Vettelin menevän kovaa sateella. Hamilton ja Ferrarit edelleen sijoilla 6-12. Heikille sen sijaan povaan ongelmia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pito-ongelma taitaa kuitenkin olla aerodynaamiikan puolella. Sepangissa toki on nopeita mutkia, joissa sillä on paljonkin merkitystä, mutta sateella kaarrenopeudet tippuvat ja mekaanisen pidon merkitys kasvaa. Saderenkaat ovat aivan oma lukunsa, eikä slicksien käyttäytymisestä voi suoraan päätellä kuviorinkuloiden käyttäytymistä.

Kuskit ovat kertoilleen autojen olevan paljon vaikeampia ajettavia sateella kuin ennen. Se entisestään korostaa hyvien sadekuskien mahdollisuuksia - ja lisää huonojen virheitä.
Edelleenkään McLaren ei saa ajaa 2008 takasiivellä.:eek:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Pito-ongelma taitaa kuitenkin olla aerodynaamiikan puolella. Sepangissa toki on nopeita mutkia, joissa sillä on paljonkin merkitystä, mutta sateella kaarrenopeudet tippuvat ja mekaanisen pidon merkitys kasvaa. Saderenkaat ovat aivan oma lukunsa, eikä slicksien käyttäytymisestä voi suoraan päätellä kuviorinkuloiden käyttäytymistä.

Kuskit ovat kertoilleen autojen olevan paljon vaikeampia ajettavia sateella kuin ennen. Se entisestään korostaa hyvien sadekuskien mahdollisuuksia - ja lisää huonojen virheitä.
Siis puhuin lähinnä mitä tapahtui sadekeleissä ajetuista testeistä. 2009-takasiivellä McLaren oli muihin verrattuna täysin hukassa, 2008-versiolla saivat kilpailukykyisiä aikoja. Kuivalla heidän ongelmanaan on ollut se, etteivät saa takarenkaita tarpeeksi lämpimäksi ja kun tuo ongelma johtuu aerodynamiikasta, niin se ongelma ei poistu kuviorenkailla.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Heikkihän valitteli testien aikaan, että märällä ei ole pitoa yhtään. Tiedä sitten paljonko oli kyse huonosta autosta ja paljonko uusista säännöistä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Heikkihän valitteli testien aikaan, että märällä ei ole pitoa yhtään. Tiedä sitten paljonko oli kyse huonosta autosta ja paljonko uusista säännöistä.
Rosa valitteli, että nuo autot olisivat vaarallisia sateella. Kumman paljonhan tuota rutinaa tuli juuri McLaren-kuskeilta.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Rosa valitteli, että nuo autot olisivat vaarallisia sateella. Kumman paljonhan tuota rutinaa tuli juuri McLaren-kuskeilta.
de la rosalle varmaan tullu yllätyksenä että sateella pitää ajaa hitaammin :jaska:

mietin tässä että mitenkäs nyt jos on radalla hiukan vettä ja porukka vaihtaa jo kuiville renkaille niin miten käy? eikös slicsit kanna vielä pahemmin veden pinnalla kuin urarenkaat? eli tullaan varmasti näkemään paljon varovaisempaa rengastaktiikkaa olosuhteiden muuttuessa radalla kisan aikana :doubtful:
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Jos sataa, niin KERS voi tuoda aika yllättäviä piirteitä autoihin. Sateella tarvitaan enemmän kiihtyvyyttä, joten siihen tulee apua. Toisaalta KERS siirtää painopistettä taakse ja voi aiheuttaa pulmia etupään pidon kanssa.
Jos sataa, niin KERS voi kyllä olla myös täysin hyödytön. Tähän kaipaisi kyllä kuljettajien kommenttia, mutta luulen ettei näillä autoilla kiihdytellä talla pohjassa oikein missään vaiheessa, kun keli on märkä.
 
Ylös