2009 Kiinan GP

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka maksettu palkka. Olen samaa mieltä, kuskien erot on kuviteltua pienemmät, mutta jostain syystä parhaille maksetaan kuitenkin rahallisesti huomattavasti enemmän.
Vettelin palkka taisi viime vuonna olla alle miljoonan. ;)

Palkka kertoo kyllä kuljettajan markkina-arvosta. Kuinka paljon se korreloi ajotaitojen kanssa onkin sitten arvuuttelua. Ainakaan ei suorassa suhteessa. Olen varma, että ykkösissä on sekä yli- että alipalkattuja kuskeja taitoihin nähden.
Ja vaihtelu kärjessa on varmasti hyväksi, mutta minusta pakka meni liiaksi sekaisin. Kannattajien määrässä laskettuna suurimmat tallit rämpii = suuri määrä pettyneitä/vittuuntuneita katsojia. Se on varmasti hyvä. Kannatettavan tallin vaihto on kai toisille helppoa. Tätä tarkoitin. Toki asiaa voi katsella toiseltakin kantilta.
Tiettyä tallia/kuskia fanittavat ovat joka tapauksessa pettyneitä, jos oma suosikki ei ole kärkikamppailussa. Riippumatta siitä kuinka paljon pakka muutoin on sekaisin. Itse asiassa aika montaa Kimi/Ferrarifania varmaankin lohduttaa se, ettei McLaren/Hamiltonkaan pärjää.

Ainakin tällä foorumilla kirjoitetun perusteella sen pettymyksen/vittuuntuneisuuden pitäisi jalostaa, joten kai lopputuloksena sitten on kypsempiä ja aikuismaisempia faneja. ;)
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
....Tämän vuoden maailmanmestarilla ei ole minun silmissä kovinkaan suurta arvoa kuljettajana, paras kuljettaja ei sitä tule voittamaan. Auto ratkaisee, ei kuljettaja. Sori vaan Button.
Hahaha. Ja kuluneina vuosina autolla ei mitään merkitystä vai? Missä se Alonso sitten oli viimevuonna?
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Vaikka maksettu palkka. Olen samaa mieltä, kuskien erot on kuviteltua pienemmät, mutta jostain syystä parhaille maksetaan kuitenkin rahallisesti huomattavasti enemmän. Varmaan motivoi ko. kuskeja ja heidän palkanmaksajiaan rämpiä sijoilla 10-15. Joku täällä jo sanoi että ansaittu olotila.
Buttonilla on edellisillä kausilla kyllä ollut palkka kohdallaan tänä vuonna alensi sitä hyvästä syystä...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Buttonilla on edellisillä kausilla kyllä ollut palkka kohdallaan tänä vuonna alensi sitä hyvästä syystä...
Button muuttui ton palkan alennuksen yhteydessä A-luokan kuskista C-luokan kuskiksi ja päristelee nyt sitten MM-johdossa. Loogista.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Täällä alkaa vähän keskustelun taso mureta pakkasen puolelle, kun kuskeja aletaan jakamaan A, B ja muihin luokkiin palkkojen ja muiden naurettavuuksien perusteella.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kimin autosta näytettiin incar kuvaa vapaiden aikana, josta ainakin itse huomasin että auto aliohjasi mutkan pitkäksi
Auto on niin yliohjaava ettei Kimin kärsiny kääntää enempää, ois lähteny perä alta..

Itse kyllä uskallan väittää Ferraria enempi yliohjaavaksi kuin aliohjaavaksi.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Hahaha. Ja kuluneina vuosina autolla ei mitään merkitystä vai? Missä se Alonso sitten oli viimevuonna?
Pitäskö meidän jossain välissä ihan virallisesti jakaa kuskit hyviin kuskeihin ja huonoihin kuskeihin? Vaikka äänestyksellä?
Se helpottaisi keskusteluja jatkossa kun vähän väliä kuitenkin arvotaan ja intetään siitä kenen hyvä tai huono menestys johtui autosta ja kenen taidoista tai niiden puutteesta.
Näissähän kesksuteluissahan tulee aina ongelmaksi se että kun suurimmalla osalla on ne asenteet jo valmiiksi ja koska kyseessä on ASENTEET niin nehän on sitten aika lujaan juurtuneet.. :)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tällä kaudella harjoitusten tulosliuska on kuitenkin ihan hyvin antanut osviittaa vklopun voimasuhteista, pois lukien Malesia missä Ferrari veti pr-kierroksilla kärkeen.
Onneksi asiantuntija Mustakari havaitsi palaneen käryä blogissaan tuolloin:


Erilainen Ferrari
3. huhtikuuta 2009

Malesian GP:n ensimmäisen ajopäivän jälkeen ei ole väärin väittää, että täällä rataa kiersivät erilaiset Ferrarit, verrattuna viikon
takaiseen säheltämiseen Melbournessa. Ensimmäinen harjoitus ei vielä vakuuttanut, mutta toinen harjoitus meni suurin piirtein
tallin suunnitelmien mukaan. Kimi Räikkönen ja Felipe Massa valtasivat kaksi ensimmäistä sijaa. Jonkin verran on parantamisen
varaa autojen luotettavuudessa, Kimin rikottua ensimmäisen harjoituksen aikana yhden renkaan ja KERS-järjestelmän.
Massakin veti muutaman mutkan suoraksi, mutta kun tosissaan yrittää, virheitä sattuu.

Kimi on useaan otteeseen todennut, että jos kaikki hommat toimivat toivotulla tavalla, heidän auto ei ole huono.
Ehkä perjantain harjoitukset olivat siitä jonkinlainen näyttö? --
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Myös Maikkari on huomannut tosiasiat otsikoissaan ja uutisoinnissaan:

Räikköselle vihdoin paalupaikka Kiinasta?
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/04/860214

"Toinen Kiinassa ajanut kuningasluokan kuljettajamme on Heikki Kovalainen, joka toissa vuonna jäi Renault’llaan aika-ajon sijalle kolmetoista. Viime kauden viides lähtöruutu antaa lupaa odottaa lauantailta kärkisijaa."
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Siisi WTF!!! :nope: Seuraako ne olleenkaa tätä sirkusta.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Pitäskö meidän jossain välissä ihan virallisesti jakaa kuskit hyviin kuskeihin ja huonoihin kuskeihin? Vaikka äänestyksellä?
Se helpottaisi keskusteluja jatkossa kun vähän väliä kuitenkin arvotaan ja intetään siitä kenen hyvä tai huono menestys johtui autosta ja kenen taidoista tai niiden puutteesta.
Näissähän kesksuteluissahan tulee aina ongelmaksi se että kun suurimmalla osalla on ne asenteet jo valmiiksi ja koska kyseessä on ASENTEET niin nehän on sitten aika lujaan juurtuneet.. :)
Niin noh. Mielestäni kyseessä ei ollut nyt kuljettajien rankkauksesta, vaan siitä tosiasiasta että F1:ssä ei ole ollut kyse kuskeistä enään pitkään aikaan.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
On se aika surkuhupaisaa että vain ja ainoastaan diffuusori on laittanut tuloslistat ihan ylösalaisin. Outoa että FIAn teksisissä sääntöpykälissä on olemassa NIIN ISO AUKKO että nykypäivänä pystytään saamaan läpi niin ratkaiseva tekninen innovaatio ettei mitään rajaa.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Yhteenveto tulevan Kiinan GP:n hyvistä puolista:

1. Superpehmeä rengas tuhoutuu Nicon mukaan täysin jo ennen kuin sillä on ajettu 10 kierrosta. Odotettavissa siis mielenkiintoisia vaiheita kisassa. Ja laki on sama kaikille...

2. Jos Button ei voita, niin voittaja todennäköisesti on monille mieleen. Saattaa tulla Toyotan tai Red Bullin ensimmäinen voitto. Tai Rosbergin. Barrichello on näiden lisäksi myös suosikkini.

3. Jos tulee tylsä ja ennakko-odotusten mukainen kisa, niin moni ottaa hyvät pisteet.

4. Pieni sateen mahdollisuus.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Niin noh. Mielestäni kyseessä ei ollut nyt kuljettajien rankkauksesta, vaan siitä tosiasiasta että F1:ssä ei ole ollut kyse kuskeistä enään pitkään aikaan.
Olen ihan samaa mieltä. Mutta vain sillä tavalla tuo laji pysyy hengissä että mahdollisimman moni ei huomaa tätä vaan ihailee sokeasti näitä "aikamme gladiaattoreita".

Briatore joka on aika suora puheissaan on paukutellut viime päivinä aika suoraa tekstiä lajin uskottavuudesta eikä minusta yhtään turhaan. Tyhmempikin kansa alkaa ihan oikeasti kohta näkemään että se on sama mikä puttoni tai parikello, siellä autossa istuu kunhan vaan auto on ylivoimainen.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
1. Superpehmeä rengas tuhoutuu Nicon mukaan täysin jo ennen kuin sillä on ajettu 10 kierrosta. Odotettavissa siis mielenkiintoisia vaiheita kisassa. Ja laki on sama kaikille...
Tuosta Renaultin pressi tiedotteesta kävi ilmi että Piquet ajoi 16 kierrosta samoilla pehmeillä. 12 ja 4 kierroksen stintit. Eikä ainakaan 6 sekuntia kierrosajat pudonneet.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Näyttäisi tällä hetkellä siltä, että Ferrari ei pääse yhtikäs mihinkään ilman KERSiä ja Mclaren puolestaan ottanut melkoisen harppauksen eteenpäin.

Kyllä se KERS varmaan siihen Ferrariinkin kannattaisi laittaa, sillä se on ihan sama ajaako ilman Kersiä maaliin sijalla 11 vaiko keskeyttää Kersillisellä autolla paljon paremmilta sijoilta.

Toki tässä voi vielä tapahtua kaikenlaista ja Ferrari voi pompatakin pistetaistoon mukaan. Tällä hetkellä kuitenkin näyttäisi olevan hieno saavutus jos aika-ajossa yltää kymmenen joukkoon.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Pitäskö meidän jossain välissä ihan virallisesti jakaa kuskit hyviin kuskeihin ja huonoihin kuskeihin? Vaikka äänestyksellä?
Kyllä se kuskien palkkataulukko on ihan hyvä mittari. Kuskeilla on markkina-arvo joka määräytyy pääasiassa taitojen perusteella, toissijaisina on kansallisuus ja muut enemmän tai vähemmän ajamisen kannalta epäolennaiset seikat. Auto ratkaisee kuitenkin enemmän kuin taidot, tosin hyvällä autollakin on saatu ajettua paskoja kisoja (esimerkkejä tuskin tarvitsee kovin kaukaa hakea). Erot on pieniä, mutta kuitenkin niin merkittäviä, että joku on valmis maksamaan niistä ja paljon.

Ja kyllä tuo jaottelu on ihan realistinen..tuolla on huippukuljettajia, keskinkertaisia ja sitten enemmän tai vähemmän sellaisia joiden ei ehkä kuuluisi ykkösissä (enää) ollakaan, tai joku maksaa että siellä saa olla. Jaottelun tekeminen ei ole kovinkaan vaikeata...

Ja mun arvolistalla Jenson kuuluu nyt tuohon keskikastiin, ei ole huippu, muttei ihan paskakaan. Turpaan tulisi monelta, jos alla olisi tasaväkinen peli. Totuushan on kuitenkin että absoluuttista nopeutta emme koskaan saa selville, eikä sellaista olekaan. Jostain kumman syystä vaan joillekin maksetaan nyt enemmän kuin toiselle ja jotkut pääsee huipputalleihin ja toiset ei. Eli kyllä tallipäällikötkin arvostaa toisia kuskeja enemmän kuin toisia ja toisia halutaan talliin ja toisia ei oteta vaikka niille maksettaisiin.
 
Ylös