2009 Kiinan GP

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Eihän tuossa Mclarenin taktiikassa ole mitään tolkkua. Hamiltonin on muutenkin ehkä vähän Heikkiä nopeampi, niin mikä ihmeen järki on varmistaa Heikin kisa pilalle vanhoille osilla ja huonolla taktiikalla. Käsittämätöntä, Mclarenia ei kiinnosta ilmeisesti tallipisteet ollenkaan.
Käy kyllä sääliksi Heikkiä. Ihan sama se on nyt, että ajaako yhden kierroksen vai koko kisan, kun mahdollisuudet pilataan jo ennen aikoja. Ainoastaan sitä on tässä vaikea sanoa, että kuinka suuret mahdollisuudet on Heikillä itse vaikuttaa taktiikkaan...
Tosin jos sade tulee oikeaan aikaan, niin sitten Heikillä hyvät chansit.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Harvinaisen hieno taas tuo Heikin taktiikka. Kisassa on kierroksia 56, niin 35 vedetään jo ekalla stintillä. Täysin älytöntä. Sehän on lähes 2/3 kisasta ekalla stintillä ja kaksi stoppia varmasti tehdään. Ehkä ne toivoo sadetta kesken kisan tai jotain, mutta täysin älyttömältä tuo tuntuu.
Luulisi viime kauden opettaneen McLadalle jotain Kovalaisen taktikoinnista. Voin jo sanoa varmuudella, että tuolla taktiikalla pilattiin Kovalaisen kisa. Renkaat alkavat varmasti olla kuluneita ekan stintin loppua kohti ja kierrosajat kevyestä autosta huolimatta surkeita. Ja vielä pitäisi ajaa yksi 21 kierroksen stintti pehmeillä renkailla tai kaksi lyhyttä stinttiä, joista toinen pehmeillä. Ei näin :nope:
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Ja mitä Ferrarin ja Kimin taktiikkaan tulee, niin en ylläty, jos sieltä renkaanlämmittimien alta paljastuu pehmeät renkaat lähtöruudukossa :rolleyes: Ferrarin taktiikoiden järkevyys kun on jo paljastunut tällä kaudella moneen kertaan...
Tai ehkä ne pistää vielä paremmaksi kuultuaan mahdollisesta sateen uhasta huomiseen. Schumi tulee jo tänään illalla kertomaan, että monsuunirenkaat alle huomisen kisan lähtöön.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Harvinaisen hieno taas tuo Heikin taktiikka. Kisassa on kierroksia 56, niin 35 vedetään jo ekalla stintillä. Täysin älytöntä. Sehän on lähes 2/3 kisasta ekalla stintillä ja kaksi stoppia varmasti tehdään. Ehkä ne toivoo sadetta kesken kisan tai jotain, mutta täysin älyttömältä tuo tuntuu.
Tässä on se hyväpuoli että nyt tulee kaiken kansan nähtäväksi tällainen taktiikka. Viime vuonna tämähän oli pimennossa. Jollain lotolla tolla taktiikalla voi pärjätä mutta yleensä ei.

Varmasti eivät edes tiedä kauanko renkaat kestävät tuolla kuormalla kun edes 30 kierrosta pitkää stinttiä ei ole edes testeissä ajettu saati tällä radalla. :jaska:

Lopputulema että Heikki on katsojien silmissä etana vanhalla kuorella joka ei pysty ohittamaan ketään. Lopuksi vaikka löpöä olisi joudutaan ottamaan aikaisin sisään renkaanvaihtoon ja kokoajan on ollut autossa 10 kg liikaa painoa.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
www.racecar-engineering.com :in tietojen mukaan bensaa menisi 2,78 kg per kierros. Tälläkin luvulla laskettuna kierrosmäärät on aikalailla samat kuin kouvon yllä laskemat. Ihmetyttää vaan että miten ne nyt ottaa 15 kierroselle bensaa alun super soft-stinttiin, kun renkaat kuitenkin kestää max 10 kierrosta? Vai laskeeko ne että tulee muutama turva-autokierros alkuun? Nuo Antun postaaman linkin takaa löytyvät kierrosmäärät (Alonso 9, RB-miehet 12 kierrosta) tuntuisivat järkevämmiltä, mutta niissä on käytetty aika paljon isompaa kulutusta tai sitten laskettu varikoltaulostautumiskierros ja lämmittelykierros mukaan samalla kulutuksella.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ja mitä Ferrarin ja Kimin taktiikkaan tulee, niin en ylläty, jos sieltä renkaanlämmittimien alta paljastuu pehmeät renkaat lähtöruudukossa :rolleyes: Ferrarin taktiikoiden järkevyys kun on jo paljastunut tällä kaudella moneen kertaan...
Tai ehkä ne pistää vielä paremmaksi kuultuaan mahdollisesta sateen uhasta huomiseen. Schumi tulee jo tänään illalla kertomaan, että monsuunirenkaat alle huomisen kisan lähtöön.
En nyt noihin pehmeisiin kumeihin sentään usko, mutta jos näin käy, niin mun tv sammuu siihen paikkaan.:D
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ihmetyttää vaan että miten ne nyt ottaa 15 kierroselle bensaa alun super soft-stinttiin, kun renkaat kuitenkin kestää max 10 kierrosta? Vai laskeeko ne että tulee muutama turva-autokierros alkuun?
Ehkä piquet päräyttää rellun sopivasti seinään muutamaa kierrosta ennen Alonson varikkostoppia. "push nelson push".
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vitsi sentään, taitaa tulla ihan sairaan jännä kisa. Ei mitään tietoa siitä, kuka voittaa, tai on edes podiumilla.

Ja kestääkö RedBuli? Ongelmia on ollut Vetelällä koko viikonlopun.:eek!:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ehkä piquet päräyttää rellun sopivasti seinään muutamaa kierrosta ennen Alonson varikkostoppia. "push nelson push".
Jotenkin näin se varmaan menee...

Alonso siis ihan pokkana jauho jäkälää lehdistötilaisuudessa vaikka tiesi että on viikonlopun kevyin. Lisäkatsottavaa samaan rahaan, täytyypi katsella ukon osuus uudestaan.:D
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Vitsi sentään, taitaa tulla ihan sairaan jännä kisa. Ei mitään tietoa siitä, kuka voittaa, tai on edes podiumilla.

Ja kestääkö RedBuli? Ongelmia on ollut Vetelällä koko viikonlopun.:eek!:
Joo. Kyllä nyt on menossa ainakin oman elämäni mielenkiintoisin kausi F1:ssä. Tälläistä variaatioita koskaan nähny. :alppu::alppu::thumbup:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Jos Räikkösellä ei ole tuoreita pehmeitä renkaita jäljellä niin selkeällä säällä ei mielestäni ole muuta järkevää taktiikkaa kuin ajaa 2 pitkää stinttiä ja 5-7kierroksen veto loppuun.

Alussa yritettävä pysyä jotenkin kilpailussa mukana ja kun muut menevät varikolle-->puhdas rata, mikäli nyt ei ole jo 30sek kärjestä jääny. :D Tämän jälkeen sama ajaa jälleen pidempi stintti sillä tässä vaiheessa jo varikolla käyneet alkavat olla kevyitä-->eivät ainakaan tuki tietä, sen sijaan voisi olla mahdollista pitää takana paria kaveria. Lopussa sit sellanen stintti minkä sp-renkaat kestää. Olisi ainakin kokoajan kilpailukykyinen ja voisi ajaa omaa maksimia.

Sinänsä onnistunut taktiikka kisaan, koska en jaksa uskoa että kärkimiehehiä olisi haastettu edes kevyellä autolla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
www.racecar-engineering.com :in tietojen mukaan bensaa menisi 2,78 kg per kierros. Tälläkin luvulla laskettuna kierrosmäärät on aikalailla samat kuin kouvon yllä laskemat.
Mistä löysit Timomies tuon hienon painotaulukon?

Edit:
Löysinkin itse tällaisen:
http://www.f1fanatic.co.uk/2009/04/18/chinese-gp-fuel-weights-and-strategies/

Tuossa on valmiiksi laskettuna eka stintin pituudet.
Nyt olen ällikällä lyöty.. Mikä kaavoissani mättää, kun sain saman tuloksen, mutta eri bensankulutuksella?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jos Räikkösellä ei ole tuoreita pehmeitä renkaita jäljellä niin selkeällä säällä ei mielestäni ole muuta järkevää taktiikkaa kuin ajaa 2 pitkää stinttiä ja 5-7kierroksen veto loppuun.

Alussa yritettävä pysyä jotenkin kilpailussa mukana ja kun muut menevät varikolle-->puhdas rata, mikäli nyt ei ole jo 30sek kärjestä jääny. :D Tämän jälkeen sama ajaa jälleen pidempi stintti sillä tässä vaiheessa jo varikolla käyneet alkavat olla kevyitä-->eivät ainakaan tuki tietä, sen sijaan voisi olla mahdollista pitää takana paria kaveria. Lopussa sit sellanen stintti minkä sp-renkaat kestää. Olisi ainakin kokoajan kilpailukykyinen ja voisi ajaa omaa maksimia.

Sinänsä onnistunut taktiikka kisaan, koska en jaksa uskoa että kärkimiehehiä olisi haastettu edes kevyellä autolla.
Toivotaan että renkaat toimii Kimillä niin voi tosta jotain pisteitä tulla. Muuten takaakin lappaa ukkoa ohi. Hamiltonkin selvä uhka.

Kisa ratkee siihen kuinka paljon lujempaa kärki pystyy alussa vetämään kuin etanoiksi tankatut Kovalainen ja Piquet. Ne on aivan selvästi pantu liikkeelle vaan jarruttamaan lyhyitä ekan stopin kuskeja tietty omien tiimikavereiden hyödyksi.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos Vettel ja Webber ovat tosiaan noin lyhyillä stinteillä liikkeellä, niin ilmeisesti lähtevät pehmeillä liikkeelle.

Meinaakohan ne tosiaan, että ne renkaat kestäisivät 11-13 kierrosta? Tuo Alonson alle kymmenen kierrosta on se, mitä on paljon spekuloitu renkaiden kestoksi.

Olisi muuten melkoinen lottovoitto Brawneille, Trullille, Kimille ja Hamiltonille, jos kisa aloitettaisiin täydessä sadekelissä.
 

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
Torres tarkoittaa vissiin että ajettaisiin turva-auton perässä kisan alussa kierroksia, joten kevyellä lähtijät eivät pääse karkuun ollenkaan.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Sadekelin renkaat on kaikille samat, eivätkä kevyellä autolla liikkeellä olevat saisi etua, kuin painonsa puolesta. Pehmeä rengas on nopeampi siihen saakka, kun se alkaa hajota alle, joten väittäisin, että kuivalla kelillä Vettel pystyy repimään isomman eron muihin, kun sateella.

Eroilla on muutenkin tapana hieman tasoittua märällä radalla, joten RB:t saattaisivat lyhyen stintin jälkeen pudota ikävästi esim. Kovalaisen taakse. Kuivalla saavat todennäköisesti sellaisen eron aikaiseksi, että palaavat radalle suht lähelle kärkeä. Oma veikkaus on Kimin tai Hamiltonin taakse, riippuu tietenkin siitä, ketä siinä sijoilla 7-8 ajelee.

Lyhyesti sanottuna, jos sateelle olisi 100% varmuus, noin lyhyttä ekaa stinttiä ei olisi mitään järkeä tehdä.
 
Ylös