2009 Kiinan GP

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Ja sitten Heikib asema harmittaa vieläkin. Voi, voi aivan on kakkoskuski. Pitää nyt ajaa hyviä näyttöjä, kun vain talli antaisi mahdollisuuden..
Voikos sitä paljon parempia näyttöjä antaa kuin nyt ajettu kisa? Vanhoilla osilla, sikaraskaalla autolla, lähtöruutu kympin hitaammalta puolelta ja "taktiikasta" sekä tallin yrityksistä huolimatta maailmanmestarin edelle ja "best of the rest"...

Ihan kivasti sanoisin.

Totta on kuitenkin, ettei parista edellisestä kisasta ole tullut näyttöjä. Ehkäpä Heikistä itsestään johtuen...
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Hienoa nähdä että asiakasmoottoritallit hallitsee kisaa. Se on selvä signaali uusille talleille, että kaikki on mahdollista ja niin niitä talleja toivotaankin pari.

Harmitti ettei Mclaareni antanut käyttää sitä Heikin taktista etua loppuun, eli vajaata 20kg bensaa. Onneksi pahuus sai palkkansa ja HeKo vei Hämäläisen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kyllä tästä tulee Ferrarin kaikkien aikojen huonoin kausi kautta aikojen. Nyt aletaan jo jännittää (toivoa) mahtaako koko vuonna tulla pisteen pistettä :jaska:

Kyllä Ferrarin kannattaisi nyt laittaa pillit pussiin ja alkaa vaan ajaa testiä tulevissa kisoissa kautta 2010 silmälläpitäen. Tästä kaudesta ei ole pelastettavissa kuin maine, jos edes sitä. Jonkun jämäsijoituksen voisi MM:ssä tällä menetelmällä saada, jos uusi auto saadaan edes tyydyttävään vauhtiin. Nyky Ferrarin voisi maalata tuossa Eurooppaan paluumatkalla vihreäksi ja upottaa mereen, tai myydä jollekin sheikille leluksi. Muuhun siitä ei ole. Koko talli on sekaisin kun seinäkello. Taktiikat on perseestä ja auto hidas. Kuskienkin otteissakin näkyy, että mitään ei ole tehtävissä ja siksi virheitä tulee urakalla myös sillä rintamalla.

Hieno voitto Red Bullille! Kerrassaan upea suoritus.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Omat arvioni kisasta menivät kohtuulliseen poskelleen sadekuski Barrichellon petettyä pahasti. Neljänneltä sijalta kyllä olisi ollut eväitä nousta korkeammalle.

Voittajasuosikit löytyvät edelleen Brawnin autoista. Renault-koneiset tallit pitänevät tahtipuikkoa käsissään ensimmäisiin varikkostoppeihin asti, ja sen jälkeen joko Rubens tai Jenson ottaa ohjat käsiinsä. Rubens on aina viihtynyt Shanghaissa, onhan hän kisan historian ensimmäinen voittaja. Mielestäni Rubens voi hyvinkin voittaa Kiinassa. Podiumille ovat tunkemassa Jenson, Alonso ja Vettel sekä aivan nappisuorituksella myös Nico ja Kimi. Jännä nähdä myös miten Jensonin vaihdelaatikko pelittää vielä, Rubens joutui jo omansa vaihdattamaan Malesiassa. Samaten Vettelin yllä leijuu kysymysmerkkejä, onko autossa oikeasti jotain pahasti vialla kun aika-ajossa pelattiin niin rutiköyhää ja upporikasta? En hämmästyisi, vaikka miehen auto jäisi radan varteen ensimmäisten kierrosten aikana. Eli Rubens voittoon, Alonso toiseksi ja Rosberg kolmanneksi.
Myös hakuammuntana haettu Nicon podiumsijoitus jäi melko kauaksi. Alonsokin tippui kärkitaisteluista sen ensimmäisen stopin jälkeen. Arvosanoihin:

McLaren Mercedes: Kokonaisarvosana 6,5.
Aika-ajoissa Hamilton nosti hopeanharmaat värit ensi kerran kymmenen joukkoon ja Heikkikin päihitti Massan ollen 12. Itse kilpailu oli osoitus autojen luotettavuudesta. Heikki Kovalainen pesi kasvonsa ajaen taktisesti hienon ja kypsän kilpailun ilman suuria virheitä ollen paras ei-kärkikuski tänään. Heikki jätti samalla maailmanmestari-tallikaverinsa Hamiltonin selkeästi varjoonsa. Uudeksi "Regenmeisteriksi" Michael Schumacherin jälkeen povattu Hamilton ajoi sateella kuin pahainen juniori spinnaten kolme kertaa. Adrian Sutilin ulosajo kuitenkin nosti lopulliseksi sijoitukseksi 6. Kaiken kaikkiaan hyvä ja toivoa antava viikonloppu Wokingilaisille perjantain kärkiaikoineen ja 7 pisteen saaliineen.

Ferrari: Kokonaisarvosana 4.
Taas mennään... Ferrari jäi sensaatiomaisesti ilman pisteitä jo kolmannen peräkkäisen kerran. Kausi alkaa huolestuttavasti näyttää samalta kuin mitä 29 vuotta sitten koettiin. Silloin hallitseva maailmanmestaritalli featuring Jody Scheckter ja Gilles Villeneuve jäivät ilman pisteitä kolmessa ensimmäisessä kisassa. Scheckter sai kauden ainoat pisteensä (2) kauden neljännessä kisassa ja yhteispistemäärä oli hallitsevalla tallimestarilla 8. Aika-ajoissa on tahmeaa, kisassa on tahmeaa, kaikki on tahmeaa. Massa ajoi ihan kelvollisesti ennen keskeytystään, mikä oli jo toinen tekninen vika tällä kaudella miehelle. Kimillä oli kohtuullinen draivi päällä ennen kaiken pilannutta varikkovisiittiä, jossa ei sinänsä vikaa ollut mutta harvoin sijalta 17 noustaan enää pisteille. Idiootti Marc Genekin julisti ennen kilpailua että vesikeli sopii Ferrarille paremmin kuin kuiva keli. Viikon kuluttua on tultava edes jäännöspinnoja tai muuten Domenicali saa kengänkuvan persauksiin. Huomista lehdistökatsausta ja Alonso-huhuja odotellessa...

BMW Sauber: Kokonaisarvosana 3½.
Saksalaisten vauhti on uhkaavasti hiipumassa kauden edetessä. Robert Kubican taso on sukeltanut mainion Australian GP:n jälkeen, ja puolalainen onkin samassa tilanteessa kuin Kimi Räikkönen. Kolarointi Trullin kanssa oli melkoinen, mutta kuvaa hyvin miehen sadekelintaitoja. Mies oli täysin hukassa niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Heidfeldilta melko väritön viikonloppu. Aika-ajoissa ei vauhti riittänyt kolmososioon ja itse kisassa miehellä ei käynyt yhtä hyvä tuuri kuin Malesiassa. Katastrofaalinen suoritus oli jopa Ferrariakin surkeampi tänä viikonloppuna. Pohjanoteeraus.

Renault: Kokonaisarvosana 5.
Pisteittä jäätiin myös ranskalaisleirissä. Aika-ajoissa Alonso veti huikeasti eturiviin, mutta Piquet oli totutun vaisu jääden ruutuun numero 17. Uudet osat ovat selvästi parantaneet Alonson vauhtia, mutta kisa lässähti pannukakuksi väärin ajoitetun varikkokäynnin jälkeen. Myös sadesää osin pilasi espanjalaisen kilpailun. Lopputulemana kisassa yhdeksäs sija. Piquet jatkoi remulinjallaan ja sai jälleen tv-aikaa törttöilynsä seurauksena. Kuinka kauan Briatore vielä aikoo katsella tätä farssia? Kauas ollaan tultu suuruuden päivistä pari vuotta sitten.

Toyota: Kokonaisarvosana 5,5.
Paluu maan pinnalle tapahtui karulla tavalla. Aika-ajoissa Glock oli surkea ja sai vielä rangaistuksenkin mikä tiputti miehen takariviin. Trulli nappasi kutossijan, mutta oli märällä radalla aivan hampaaton luisuen koko ajan kohti peräpäätä kunnes Kubican osuma päätti kilpailun. Glock taisteli vielä urhoollisesti pisteille, mutta paljon jäi hapaankoloon tästä viikonlopusta. Silti Toyon leirissä tuskin on syytä huoleen kun päästään Bahrainiin kuivempiin olosuhteisiin.

Toro Rosso: Kokonaisarvosana 5,5.
Aika-ajoissa tulokaskuski Sebastien Buemi yllätti aivan kaikki nousten kolmanteen osioon. Kymmenennestä ruudusta startannut nuori sveitsiläinen tappeli tasapäisesti sijoituksista kisassakin maailmanmestareiden kanssa ja selvitti itsensä lopulta Sutilin ulosajon myötä kahdeksanneksi. Bourdais täydensi kohtuullisen onnistunutta viikonloppua ajamalla yhdenneksitoista. Paras Ferrari-moottoreita käyttävä talli.

Red Bull Racing: Kokonaisarvosana 9,5.
Täydellisyyttä hipova viikonloppu itävaltalaisten leirissä. Aika-ajoissa Vettel pelasi venäläistä rulettia ja valloitti paalun kuin Senna ikään. Myös aika-ajospesialisti Webber onnistui ollen kolmas. Itse kisassa nuori Regenmeister dominoi kisatapahtumia ollen lopulta suvereeni ykkönen. Webber piti kisassa kovaa taistelua yllä Jenson Buttonin kanssa ja varmisti tallille kaksoisvoiton. Pieninä kauneusvirheinä tallilla nopeimman kierroksen ja kakkosruudun uupuminen. Ensimmäinen voitto, paras Renault-koneinen tiimi ja juuri nyt vahvin ehdokas haastamaan Brawnin mestaruustittelistä. Taidanpa korkata Red Bullin tämän hienon päivän kunniaksi...

Williams Toyota: Kokonaisarvosana 4,5.
Surullisen epäonninen viikonloppu Sir Frankin miehistölle. Nico pommitti taas harkoissa kärkiaikoja ja aika-ajoissa upeasti kymppisakkiin. Itse kilpailu oli uskomatonta tuubaa Nicon ja Nakajiman viihtyessä enemmän nurmikolla kuin radalla. Sijoitukset 15 ja keskeytys eivät todellakaan vastaa tallin oikeaa potentiaalia. Diffuusorit menevät hukkaan näillä suorituksilla.

Force India Ferrari: Kokonaisarvosana 5.
Takarivi miehitettiin taas aika-ajoissa mutta kisa oli huomattavasti parempaa. Fisichella jätti taakseen Rosbergin ja Piquet'n ja Sutil oli kiinni kolmessa pisteessä ennen viittä viimeistä kierrosta. Valitettavasti nuoren saksalaisen pää ei kestänyt vieläkään paineita, vaan hän pamautti vesiliirrosta rengasvalliin ja keskeytti. Tuo virhe kummittelee hänen takaraivossaan vielä pitkään ja harmittaa varmasti enemmän kuin viime vuonna Monacossa kärsitty epäonni. Sutil kuitenkin osoitti, että autosta löytyy ainakin sadekelillä potkua. Kahdesti on jo liipannut läheltä tällä kaudella, miten käy Bahrainissa?

Brawn Grand Prix: Kokonaisarvosana 8.
Hieno kilpailu MM-johtajalta. Barrichello oli pienoinen pettymys, sillä sadespesialistilta odotettiin ainakin podiumsijaa kilpailusta. Aika-ajoissa autot sysättiin "vasta" 4. ja 5. ruutuihin, kisasuoritus oli erittäin tasainen. Buttonilla olisi ollut eväitä kakkossijaan, mutta hän hävisi kaksintaistelun vanhalle kilpakumppanilleen Mark Webberille. Silti tasapainoinen suoritus ja osoitus siitä että Brawn todella toimii myös sateella, jos joku sitä sattui epäilemään Malesian voiton jälkeen. Innolla jäämme odottelemaan Bahrainin viikonloppua.

________
Diffuusoritallien ylivoima on muserrettu. Red Bull Racing dominoi viikonloppua ja sysäsi Brawnin pojat valtaistuimelta. Kiima on laantunut myös Williamsilla ja Toyotalla jossa molempien suoritustaso sukelsi tänä viikonloppuna. McLaren on selkeästi piristymään päin uusien osien myötä ja saattaapa jopa näyttää siltä että Heikki pystyy tosissaan haastamaan Hamiltonin ykköskuljettajan tittelistä. Ja Scuderian tilanteen me kaikki tiedämme.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hyvät analyysit Hookahilta. Suosikkikuskini Vettel ja Webber ajoivat loistavan kisan, joten hymyilyttää Ferrarin rämpimisestä huolimatta. On todella piristävää nähdä muutakin kuin Mäkkiä/Ferraria kärkikahinoissa.

En olisi uskonut, mutta tuntui pahalta Massan puolesta, kun auto hyytyi. Mies ajoi hyvän kisan ja olisi ansainnut parempaa.

Kovalaiselle ja Buemille :thumbup::thumbup:
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Omat arvioni kisasta menivät kohtuulliseen poskelleen sadekuski Barrichellon petettyä pahasti. Neljänneltä sijalta kyllä olisi ollut eväitä nousta korkeammalle.
Ruubenilla toimi alussa vain kolme jarrulevyä :thumbfh:

Toivottavasti parempi tuuri seuraavassa kisassa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jenson myös puhui molempien kärsineen rengasongelmista.

Mutta kuten Brawn sanoi, jotain kertoo se että talli on pettynyt kolmanteen & neljänteen sijaan :) Kuivalla olisi varmaan ollut voitokasta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mutta kuten Brawn sanoi, jotain kertoo se että talli on pettynyt kolmanteen & neljänteen sijaan :) Kuivalla olisi varmaan ollut voitokasta.
Epäilen sitäkin, kun Red Bullit kestivät ruutulipulle.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Epäilen sitäkin, kun Red Bullit kestivät ruutulipulle.
Njoo.

Mutta siis Brawnille ei liene aika-ajoissa tulevaisuudessa ongelmia jos alkavat ajaa hivenen kevyemmällä autolla (nytkin taisivat vetää konservatiiviset raskaat bensalastit kun olettivat olevansa ensimmäisiä). Ei Red Bulleilla vielä Brawnin vauhtiin taideta päästä samoilla bensoilla kuivalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ei Red Bulleilla vielä Brawnin vauhtiin taideta päästä samoilla bensoilla kuivalla.
Jaa-a. Tiukkaa voi alkaa tehdä, nytkin Q2ssa RB:t olivat vakuuttavia, ja kehitys varmastikin jatkuu.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Kauden paras kisa omien suosikkien osalta, vaikka Ferrari jatkoi tyrimistä edelleen ja auto on lievästi sanottuna kehno. Tämän ansiosta Kimikin jatkoi sitten nollalinjalla.

Hymyyn vetää kuitenkin suun Red Bullin avausvoitto ja vieläpä kaksoisvoitto höystettynä paalulla ja samalla tietenkin Vettelin ja Webberin onnistumiset. Kovalainenkin päästeli menemään kuin rattimies niin kolme neljästä suosikista onnistui loistavasti.

Kisakin oli mielenkiintoinen tosin olisi kelvannut kuivallakin, tämä sade alkaa jo puuduttaa. Varmaan Bahrainissakin tulee taivaalta ensin vettä ja sitten perään hiekkamyrsky.

Ei tässä kuitenkaan oikein tiedä miten päin olisi, kun kisat on olleet mielenkiintoisia ja uusia talleja kärjessä, mutta samalla kaiken maailman sääntöselkkaukset ja Ferrarin räpiköinti ärsyttävät. Outo kausi menossa. Edistystä on kuitenkin tapahtunut sääntörintamallakin, Pöörni ja Max on viettänyt hiljaiseloa jo viikonpäivät ainakin. Ensi viikolla varmaan rävähtää taas sillä saralla. Ai niin onhan se Mäkin valehtelusopan käsittely edes tulossa.

Plussat ja miinukset lyhyesti kisasta:

+++ Red Bull, Vettel, Webber
++ Brawn, Button, Kovalainen
+ McLaren (suoritus hyvä, toiminta muuten hanurista), Massa, Buemi

- Hamilton
-- Williams, Toyota, Nakajima, Bourdais
---------- BMW, Ferrari, Piruet (mitä helvettiä tämä ykkösissä pyörii??)
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Njoo.

Mutta siis Brawnille ei liene aika-ajoissa tulevaisuudessa ongelmia jos alkavat ajaa hivenen kevyemmällä autolla (nytkin taisivat vetää konservatiiviset raskaat bensalastit kun olettivat olevansa ensimmäisiä). Ei Red Bulleilla vielä Brawnin vauhtiin taideta päästä samoilla bensoilla kuivalla.
Kiinan GP:n aika-ajon 2. osion tulokset:

1. Sebastian Vettel RBR-Renault 1.35,130
2. Mark Webber RBR-Renault 1.35,173
3. Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1.35,503
4. Jenson Button Brawn-Mercedes 1.35,556

:ahem:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olihan näytös.

Turva-auto vei alusta turhan paljon kierroksia, mutta onneksi ei menty Fujin 2007 äärimmäisyyteen, jossa rullailtiin puoli kisaa bensaa säästellen.

Ferrarin kilpailu alkoi Massan osalta lupauksia herättävästi, mutta valitettavasti tekniikka petti jälleen. Podium olisi ollut brasialaiselle täysin mahdollinen ja vähintään pisteitä kisasta olisi tullut runsaasti joka tapauksessa. Kimi ajoi kohtalaisesti, mutta ongelmat tekniikan ja taktiikan puolella vesittivät pistemahdollisuudet.

Muut:

+ Vettel, Webber ja Red Bull (eipä tuota enää paljon paremmin voisi hoitaa)
+ Button (torjuntavoitto)
+ Kovalainen (virheetön ajo ja voitto Lewisistä)
+ Buemi (uskomatonta vauhtia nuorukaiselta jälleen)

- Trulli (surkeaa. Muiden kisaa ei sentään olisi tarvinnut yrittää tuhota)
- BMW, Kubica ja Heidfeld (Shanghai ei vaan näytä sopivan puolalaiselle, eikä se tällä kertaa sopinut tallillekaan)
- Nelson Piquet Jr (surkeaa, ellei peräti karmeaa)
- Hamilton (yritystä riitti kiitettävästi, mutta virheitä sattui liikaa)
 
Viimeksi muokattu:

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Mutta ajat on aivan erillaisia jos tarkastellaan Q3 otettuja aikoja bensakuormat vähennettynä. Q2:sta ei ole mitään tietoa millä kuormalla siinä vedetään.

Barrichello 1:34,141
Button 1:34,264
Trulli 1:34,336
Vettel 1:34,546
Webber 1:34,723

Brawn edelleen nopein kuten aiemminkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiinan GP:n aika-ajon 2. osion tulokset:
Brawnin Q2-ajoista ei voi päätellä mitään. Ajavat ilmeisesti jonkin verran polttoainetta mukana. Ajat huononivat suurin piirtein yhtä paljon Q3:een kuin Red Bullilla (Brawnilla jopa vähemmän!), vaikka polttoainekuormaa oli varsin eri määrä.
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Huomasitteko muuten kuinka hieno väline Toyotalla oli kehitetty etusiiven vaihtoa varten? En oo muilla talleilla vielä samanlaista välinettä nähnyt.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tuota.. Miten jarrulevy ei voi toimia? Kyseisen veijarin tehtävähän on lähinnä pyöriä menossa mukana. Siis ihan itse levyn
Käviköhän tässä Rubenille vähän samalla tavalla kuin Heikille viime vuonna Monzassa? Alussa turva-auton perässä ajaessa ei saanut pidettyä jarruja tarpeeksi lämpiminä, ja jarrulevyt lasittuivat. Heikilläkin taisi olla silloin ainakin pari jarrulevyä poissa pelistä, mutta nyt taisi olla Monzan opit hyvässä muistissa ja sai pidettyä jarrut toimintakuntoisina turva-auton takana.

edit:

Hamiltoni taisi tehdä myös "Heikit", eli samalla tavalla kuin Heikin ajotyyli tuhosi viime vuonna Silverstonessa renkaat, roolit olivat nyt vaihtuneet ja Heikki sai renkaat pidettyä kunnossa kun taas Lewisilla ne eivät kestäneet.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huomasitteko muuten kuinka hieno väline Toyotalla oli kehitetty etusiiven vaihtoa varten? En oo muilla talleilla vielä samanlaista välinettä nähnyt.
Kyllä tuli kiinnitettyä huomiota, koska ajattelin, että on pitänyt teline säätää juuri oikealle korkeudelle. Näin jälkeenpäin en kyllä muista miten auton keula nostettiin, kun auto kuitenkin taidettiin nostaa ylemmäs renkaanvaihtoa varten?
 
Ylös