2009 Kiinan GP

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Vesikisat ovat yleensä mielenkiintoisia, mutta ei tämä kisa. Yksinkertaisesti liian suurten asvaltti turva-alueiden vuoksi suurin osa kuskeista vetää yli tasonsa. Tästä parhaana esimerkkinä Hamilton. Vanhoissa oikeissa radoissa olisi ollut aivan eri meininkin ja keskeyttäneitä paljon enemmän.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mutta ajat on aivan erillaisia jos tarkastellaan Q3 otettuja aikoja bensakuormat vähennettynä. Q2:sta ei ole mitään tietoa millä kuormalla siinä vedetään.
Brawn edelleen nopein kuten aiemminkin.
Jos kuvittelet että niillä on kilokin ylimääräistä bensaa mukana, niin et kyllä tajua lajista mitään.:eek:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllä tuli kiinnitettyä huomiota, koska ajattelin, että on pitänyt teline säätää juuri oikealle korkeudelle. Näin jälkeenpäin en kyllä muista miten auton keula nostettiin, kun auto kuitenkin taidettiin nostaa ylemmäs renkaanvaihtoa varten?
Itsekin yritin päilyllä, pidettiinkö se ihan käsivoimin ylhäällä, vai onko niillä joku juttu, millä keula saadaan oikealle korkeudelle valmiiksi.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Huomasitteko muuten kuinka hieno väline Toyotalla oli kehitetty etusiiven vaihtoa varten? En oo muilla talleilla vielä samanlaista välinettä nähnyt.
Toyotalla mietitty tuota ihan selkeästi. Etusiiven vaihto ei lisänny varikkokäyntiin juuri pituutta. Kenties juuri näiden lumiaura-mallisten etusiipien vuoksi.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Nyt aletaan jo jännittää (toivoa) mahtaako koko vuonna tulla pisteen pistettä [Ferrarille]
Heh, no aivan varmasti tulee. :) Todennäköisyys sille, ettei Ferrari saisi koko kaudesta pisteen pistettä - kaikki tämä alkukauden räpeltäminen huomioituna ja vaikka toiseen potenssiin korotettunakin - on kyllä aikalailla tasan nolla. Itse veikkaan, että pistetili avautuu jo ensi sunnuntaina.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Vesikisat ovat yleensä mielenkiintoisia, mutta ei tämä kisa. Yksinkertaisesti liian suurten asvaltti turva-alueiden vuoksi suurin osa kuskeista vetää yli tasonsa. Tästä parhaana esimerkkinä Hamilton. Vanhoissa oikeissa radoissa olisi ollut aivan eri meininkin ja keskeyttäneitä paljon enemmän.
Sama tuli mieleen. Turva-alueet on tajuttoman suuret, mikäs siinä pyörähdellessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos kuvittelet että niillä on kilokin ylimääräistä bensaa mukana, niin et kyllä tajua lajista mitään.:eek:
Ei siellä ylimääräistä ole, kaikki on tarkoin harkittua. Mutta Brawnin tapauksessa pitäisin kyllä polttoainetta mahdollisena selityksenä sille, ettei ajat heikkene Q3:ssa niin paljon kuin ilmoitettu polttoaine edellyttäisi. Toki sama saavutettaisiin madalletuilla kierroksillakin.
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Kyllä tuli kiinnitettyä huomiota, koska ajattelin, että on pitänyt teline säätää juuri oikealle korkeudelle. Näin jälkeenpäin en kyllä muista miten auton keula nostettiin, kun auto kuitenkin taidettiin nostaa ylemmäs renkaanvaihtoa varten?
Ensin taidettiin nostaa auto, jonka jälkeen vaihdettiin renkaat. Sitten laskettiin auto ja heti sen jälkeen työnnettiin etusiipi paikalleen.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jos kuvittelet että niillä on kilokin ylimääräistä bensaa mukana, niin et kyllä tajua lajista mitään.:eek:
Mielestäni ei todellakaan kannata jättää huomiotta sitä mahdollisuutta, että F1-tallien insinöörit osaavat laskea hyvinkin tarkkaan minkälaisella kierrosajalla on Q2:ssa kymmenen parhaan joukossa. Sitten kun on jonkinlainen käsitys siitä tarvittavasta kierrosajasta, voidaan laskea kuinka paljon bensaa voidaan pistää painoksi että osutaan tiettyyn turvalliseen haarukkaan. Siis olettaen, että autosta olisi mahdollista repiä hieman enemmän vauhtia kuin on tarvis.

Ihan puhdasta pelisilmän puutetta se olisi, jos kilpailijoita ei yritettäisi harhauttaa jos siihen on mahdollisuus. :cool:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mielestäni ei todellakaan kannata jättää huomiotta sitä mahdollisuutta, että F1-tallien insinöörit osaavat laskea hyvinkin tarkkaan minkälaisella kierrosajalla on Q2:ssa kymmenen parhaan joukossa. Sitten kun on jonkinlainen käsitys siitä tarvittavasta kierrosajasta, voidaan laskea ...
Esimerkiksi Ferrarilla Malesiassa. Tosin se oli jo Q1'ssä.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Ensin taidettiin nostaa auto, jonka jälkeen vaihdettiin renkaat. Sitten laskettiin auto ja heti sen jälkeen työnnettiin etusiipi paikalleen.
Oiskohan mennyt sitten niin?Mistä kohdin ne sen auton nosti ja käsipelilläkö?
Etusiiven paikallen laitto kävi kyllä todella nopeasti ja vaivattomasti.
Tullaan näkemään samanlaisia "telineitä" muiltakin talleilta jatkossa.
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Tuskin oli Q2ssa, josta tässä oli kyse.:rolleyes:
No joo huomasin kyllä sen, mutta piikkinä pistin sen, että vaikka kisassakaan ei ole mitään järkeä ajaa kiloakaan ylipainolla, niin kyllä sitä tarvittaessa talli niin voi tehdä. On tainnut Heikille tehdä viimevuonna monestikkin Q3sessa tahalleen taktiikkaa joka ei ole paras mahdollinen. Että en hämmästelisi yhtään jos esim. Heikki olisi joskus ajanut jopa kaksikiloa ylipainoisella autolla tai väärillä rengaspaineilla, niin Q1sessä, kakkosessa kuin kolmosessa. :wink: Että pilkkua viilasin lähinnä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ensin taidettiin nostaa auto, jonka jälkeen vaihdettiin renkaat. Sitten laskettiin auto ja heti sen jälkeen työnnettiin etusiipi paikalleen.
Ei mennyt näin.

Katsoin tilanteen uudestaan ja järjestys on selkeä:

Glock ajaa pitille, kaks kaveria ottaa eturipustuksista kiinni, auto nousee (kamera zoomaa), renkaat vaihtuu ja nokka pala irtoaa (kamera zoomaa etusiipeen), teline tökkää uuden nokan paikalleen, (kamera loittonee) uudet renkaat on paikallaan, nokkaa kiinnitetään ja auto lasketaan alas. Kesto 10,3 sekuntia. Auto oli noin sekunnin ilmassa tankkauksen päättymisen jälkeen.

Videosta näkee selvästi, että auton laskee varikkotien puolelta kaveri jolla on pitkävarsinen tunkki, eli auton sivulta laskee auton alas. Eli luultavasti sivulle tarkoitettu tunkki nostaa (en tiiä auttoiko eturipustukseen tarttuneet mekaanikot nostoa) auton tietyn verran, jolloin nokkapalaan tarkoitettu teline on juuri oikealla korkeudella.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Videosta näkee selvästi, että auton laskee varikkotien puolelta kaveri jolla on pitkävarsinen tunkki, eli auton sivulta laskee auton alas. Eli luultavasti sivulle tarkoitettu tunkki nostaa (en tiiä auttoiko eturipustukseen tarttuneet mekaanikot nostoa) auton tietyn verran, jolloin nokkapalaan tarkoitettu teline on juuri oikealla korkeudella.
Olisko ne etupään miehet myös laskeneet auton alas? Pitäisi muuten olla lettutaikinan korkuinen tunkki jotta sen saa vedettyä pois alta kun auto on laskettu... Tuolla yksi kuva bemarin vastaavasta sivutunkista
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mielestäni ei todellakaan kannata jättää huomiotta sitä mahdollisuutta, että F1-tallien insinöörit osaavat laskea hyvinkin tarkkaan minkälaisella kierrosajalla on Q2:ssa kymmenen parhaan joukossa. Sitten kun on jonkinlainen käsitys siitä tarvittavasta kierrosajasta, voidaan laskea kuinka paljon bensaa voidaan pistää painoksi että osutaan tiettyyn turvalliseen haarukkaan. Siis olettaen, että autosta olisi mahdollista repiä hieman enemmän vauhtia kuin on tarvis.

Ihan puhdasta pelisilmän puutetta se olisi, jos kilpailijoita ei yritettäisi harhauttaa jos siihen on mahdollisuus. :cool:
Että annettaisiin pari kymppää pois ihan vaan tosta noin. Eikä varauduttaisiin pieniin lipsahduksiin ja lukkojarrutuksiin?

Hah ja Hah, salli mun nauraa.:eek:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mielestäni ei todellakaan kannata jättää huomiotta sitä mahdollisuutta, että F1-tallien insinöörit osaavat laskea hyvinkin tarkkaan minkälaisella kierrosajalla on Q2:ssa kymmenen parhaan joukossa. Sitten kun on jonkinlainen käsitys siitä tarvittavasta kierrosajasta, voidaan laskea kuinka paljon bensaa voidaan pistää painoksi että osutaan tiettyyn turvalliseen haarukkaan. Siis olettaen, että autosta olisi mahdollista repiä hieman enemmän vauhtia kuin on tarvis.

Ihan puhdasta pelisilmän puutetta se olisi, jos kilpailijoita ei yritettäisi harhauttaa jos siihen on mahdollisuus. :cool:
Camoon - maa kutsuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Että annettaisiin pari kymppää pois ihan vaan tosta noin. Eikä varauduttaisiin pieniin lipsahduksiin ja lukkojarrutuksiin?

Hah ja Hah, salli mun nauraa.:eek:
Sinulla varmaankin on varastossa vaihtoehtoinen selitys sille, miksi Brawn GP:n aikojen tippuminen ei korreloi muiden tallien aikojen tippumisen ja polttoainemäärän kanssa, kun verrataan Q2- ja Q3-aikoja? Ilmiöhän on tainnut toteutua kaikissa kolmessa kisassa.
 
Ylös