Jollain tavalla se lähtöjärjestys pitää määrittää. Ja tämä tapa vähän tasaa eroja ja pitää ehkä teoreettisesti maailmanmestaruustaistelun pidempään hengissä, kun pisteissä takaa-ajajilla on paremmat asemat. Tänä vuonna Kallen dominoinnin myötä tosin hirveän suurta tasoitusta ei ole saatu aikaan. Säännöt ovat kuitenkin kaikille samat ja selkeät.
Toki, ja onhan se mestaruustaistelun puolesta järkevämpi pistää kärjestä johtajat ensimmäisenä matkaan, kun ikinä soraralleissa ei voi saada identtisiä olosuhteita. Rovanperä jäi 20s 135km perjantaina ja on sen jälkeen ottanut 10s 180km matkalla kiinni, mikä tuntuu hieman valitettavalta, mutta ei liian keinotekoiselta kuitenkaan.
Minulle ongelma muodostuu niihin ralleihin, jossa sarjan johtajalla ei ole vauhdin puolesta mitään mahdollisuutta voittoon perjantain aurauksen takia. Se menee täysin urheilullisuutta vastaan ja ne tilanteet pitäisi poistaa täysin. En ole viime vuosina seurannut WRC:tä erityisesti, että onko sellaisia ralleja mukana sarjassa, mutta menneisyydestä muistan ainakin, että sarjan johtaja jää minuutin tai enemmän perjantaina.
Mietin, eikö sarjan vetäjät voisi laittaa lakaisuauton vetämään kohtuu kilpailukykyistä vauhtia perjantain ek:t läpi, että keinotekoisuutta saisi jonkun verran vähennettyä?