F1-Uutisia 2022

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Sikäli tämä on eri asia kuin piikittelevät dopingurheilijat, koska Verstappen ja Perez eivät ole olleet ne jotka ovat firman visaa vinguttaneet.
On toki, mutta ovat silti saaneet ansaitsematonta epärehellistä etua. Minusta siis oikein olisi rankaista sekä tallia että kuskeja kaudesta -21, mutta vain tallia vuodelle 23.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
Joo, Alonso siihen liittyi, mutta talli, jota rankaistiin, ei littynyt asiaan kuin olemalla näiden työnantaja.
FIA on mitä on. Tähänkin asti linja ollut läpi sormien katselua tilanteesta riippuen. Jos kuski radalla sikailee oikein kunnolla niin silloin alkaa kuskin pisteet olemaan vaarassa kuten Schumi 1997. Ei nämä kabinettitouhut yleensä ole vaikuttaneet kuskeihin kun heillä ei ole asiaan osaa eikä arpaa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Jos kuski radalla sikailee oikein kunnolla niin silloin alkaa kuskin pisteet olemaan vaarassa kuten Schumi 1997.
Tämäkin oli aika helppo rangaistus, kun ei sillä oikeasti ollut mitään merkitystä. Schumi hävisi mestaruuden kumminkin. -94 sen sijaan olisi pitänyt jotain tehdäkin. Mutta nää on näitä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
On toki, mutta ovat silti saaneet ansaitsematonta epärehellistä etua. Minusta siis oikein olisi rankaista sekä tallia että kuskeja kaudesta -21, mutta vain tallia vuodelle 23.
Kyllä rangaistus pitäisi koskea tätäkin kautta kun sillä rahalla on tämän kauden autoa kehitetty. FIA on vaan kehitellyt systeemin mitä eivät ole miettineet loppuun asti ja ovat nyt pallo hukassa penaltien kanssa mitä uskaltavat tehdä. Dopingurheilussa on ihan normipäivä riistää kultamitaleita, mutta moottoriurheilussa ei, se pitää muistaa mikä on lähtökohta ja lajin historia. Muuten ollaan tässä tilanteessa joka vuosi ja jännätään onko joku talli ylittänyt budjetin esim. mestaruusjuhlien ravintolalaskun takia ja saadaanko uusi mestari jälkijunassa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
Tämäkin oli aika helppo rangaistus, kun ei sillä oikeasti ollut mitään merkitystä. Schumi hävisi mestaruuden kumminkin. -94 sen sijaan olisi pitänyt jotain tehdäkin. Mutta nää on näitä.
Jep, sama homma Senna-Prost 1990 kun Senna jälkikäteen myönsi kaarrellen törmäävänsä ekassa mutkassa jos ei tule latua. "Racing" incident.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5720
Joku raja se täytyy olla korjausbudjetissakin. Toisekseen sen budjetoinnin pienentäminen ei ole amatöörimäisyyttä, vaan tietoista ja hyvin laskelmoitua riskipeliä. Aivan takuuvarmasti he osaavat laskea budjetin paremmin kuin sinä, minä tai me kaikki täällä yhdessä eli turha alkaa keulimaan.
Siksi sanoinkin, että se olisi amatöörimäistä. En uskokaan hetkeäkään, ettei Red Bullilla tuota osattaisi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6236
Loistava logiikka. Budjettiylitys ihan Ok, jos vauhti vaan ei parane. 😂😅👌👍
Ehkäpäs meinasin enemmän sitä kokonaisarviota ja esim vaikkapa lähivuosien sijoituksia. Rajat voisi olla vaikka 4 kärkitimiä, 4 keskikastia ja 2 jämätiimiä.
Niihin voitaisiin soveltaa rangaistuksia. Esim kärkitiimeille rajummat pistemenetykset, keskikastille vähän pienemät ja jämäporukalle pienimmät.

Jos jollekki williamsille lätkäsee miinus 50 pistettä niin silllä kestää 5 vuotta tulla sieltä pois missä ei ole siinäkään mitään järkeä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jep, sama homma Senna-Prost 1990 kun Senna jälkikäteen myönsi kaarrellen törmäävänsä ekassa mutkassa jos ei tule latua. "Racing" incident.
Senna on itse aikoinansa myöntänyt asian ja sanoi sen olleen takaisin maksua vuoden takaisesta Senna-Prost -tilanteesta. Sennahan sanoi kokeneensa suurta vääryyttä siinä -89 tilanteessa ja näin jälkikäteen täytyy myöntää hänen olleen sittenkin oikeassa. Jos -89 olisi rankaistu oikeaa syyllistä eli Prostia eikä väkisin keksitty Sennalle rangaistusta ja Prostille mestaruutta, niin vuoden -90 "racing" incidentiä ei olisi koskaan tapahtunut.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Mielestäni minimirangaistuksen tulisi olla budjetin ylityksen prosenttien verran miinusta kauden molempiin pistesarakkeisiin. Siitä sitten tarvittaessa takaisinmaksuun televisiotulot tallipisteistä korkojen kanssa, sekä luonnollisesti kuljettaja taulukkoon tarvittavat korjaukset.

Koska edellä kuvaillun kaltainen rangaistus olisi erittäin lievä, toisin sanoen ylitetyllä rahalla saisi enemmän hyötyä kuin haittaa niin tähän voisi lisätä esimerkiksi budjetin ylityksen vähentävän tallin kausikohtaistabudjettia myös jatkossa kaikkina tulevina kausina hamaan tappiin asti.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
253
Tuo Binotton väite:
" Viisi miljoonaa merkitsee puolta sekuntia kierrokselta (nopeampaa autoa), 1–2 miljoonaa 0,1–0,2 sekuntia. Se voi olla ero toisen sijan ja paalupaikan välillä"
on paskapuhetta. Rikkaimman ja köyhimmän F1 tallin budjeteissa on noin 300 miljoonan ero (2020, 2021 on pienempi). Se tarkoittaisi, että kärkitallin ja viimeisen ero olisi 30 sekuntia. Todellisuudessa se on pitkillä radoilla noin 5 sekuntia. Koska tässäkin pätee ekonomian "diminishing returns" periaate, niin tuo 5 mijoonaa kärkitallien välillä ei oikeasti merkitse yhtään mitään (sikäli kun se on tottakaan).

Pisteiden -saati sitten mestaruuksien - uusjako tuhoaisi tämän sarjan uskottavuuden. Todennäköisin - ja oikeudenmukaisin - rangaistus olisi vain CFD/tuulitunneliajan leikkaus.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2497
Koska tässäkin pätee ekonomian "diminishing returns" periaate, niin tuo 5 mijoonaa kärkitallien välillä ei oikeasti merkitse yhtään mitään (sikäli kun se on tottakaan).

Miten sen ottaa. Jos toinen tiimi joutuu lopettamaan auton kehittämisen ja toinen tuo niillä budjettikaton ylittävillä lisämiljoonilla kehityspalikkaa autoon vielä loppukaudestakin, niin varmasti vaikuttaa voimasuhteisiin.

Se nyt on selvä, että tuollaiset montako kymmenystä per käytetty miljoona jutut on aika tuulesta temmattua, tai korkeintaan arvioita.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6236
Tuo Binotton väite:
" Viisi miljoonaa merkitsee puolta sekuntia kierrokselta (nopeampaa autoa), 1–2 miljoonaa 0,1–0,2 sekuntia. Se voi olla ero toisen sijan ja paalupaikan välillä"
on paskapuhetta. Rikkaimman ja köyhimmän F1 tallin budjeteissa on noin 300 miljoonan ero (2020, 2021 on pienempi). Se tarkoittaisi, että kärkitallin ja viimeisen ero olisi 30 sekuntia. Todellisuudessa se on pitkillä radoilla noin 5 sekuntia. Koska tässäkin pätee ekonomian "diminishing returns" periaate, niin tuo 5 mijoonaa kärkitallien välillä ei oikeasti merkitse yhtään mitään (sikäli kun se on tottakaan).

Pisteiden -saati sitten mestaruuksien - uusjako tuhoaisi tämän sarjan uskottavuuden. Todennäköisin - ja oikeudenmukaisin - rangaistus olisi vain CFD/tuulitunneliajan leikkaus.
Höpöjä puhuvat. Aston on hyvä esimerkki että vaikka kaataa rahaa niin tulokset on kuraa. Lotus oli taas hyvä esimerkki toisin. Pienellä rahalla mutta oli hyvä auto Kimin aikaan.

Toki raha avaa mahdollisuudet, mutta eihä tuommosia vertauksia voi heitellä suoraan, että rahamäärä x merkkaa määrän y aikaa. Toyota olisi tuolla logiikalla ollut 5 sekkaa muita edellä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
https://racingnews365.com/analysis-how-teams-are-managing-f1s-cost-cap
Tässä jutussa mainittu, että Mersun kulut olivat kaudella 2021 28 miljoonaa puntaa pienemmät kuin vuotta aiemmin. Muutos siis 325M -> 297M. Kulukattoon vaikuttavien asioiden lisäksi muita kuluja on siis saman verran. Hamiltonin ja Bottaksen palkat veivät suurin piirtein kolmanneksen, ja kolmen johtohenkilön palkat ottanevat myös aika ison siivun. Wolff ja Allison lienevät ainakin kaksi, kolmannesta en ole ihan varma mutta Mike Elliott, Hywel Thomas ja Ron Meadows varmaan vahvimmat vaihtoehdot tuohon.

Siihen vielä päälle markkinointi- ja matkakulut sekä pienempi sälä, jotka eivät kuulu kulukaton piiriin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3045
Huhujen mukaan RB on ilmoittanut työntekijöitään alihankkijoiksi, jolloin palkkakulut on jääneet tallin pyörittämiseen ja tästä johtuen budjetti ylittynyt.

Voisiko tosiaan talli "ulkoistaa" vaikka koko kehitystyön "alihankkijalle" ja maksaa tästä jonkin nimellisen hinnan? Koko katostahan putoaa pohja pois.
Varmaan ei ihan noin, jos huhu palkoista pitää paikkaansa, mutta jos on kuitenkin jotain tuollaista yrittänyt, niin sitä ei nähtävästi ole erikseen määriteltykään.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4668
”Koko katostahan putoaa pohja pois.”
Oivaltavaa kirjoittamista! 👍👌
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3933
Nyt aletaan harkitsemaan toimia sadekelien eteen, idea tullut Hamiltonilta Suzukan jälkeen. Lämppärikierroksia ottamaan tuntumaa märkään rataan mitä on edessä. On tämä järkevämpää kuin tehdä paperiveneitä varikkoboxissa ja vilkutella katsomolle.

https://www.motorsport.com/f1/news/f1-drivers-discussing-information-laps-idea-to-help-at-rain-delayed-races/10383905/

F1 drivers discussing 'information laps' idea to help at rain-delayed races

GPDA chairman Alex Wurz believes that these 'information laps' would be a hugely valuable tool in giving the FIA better information on track conditions, and making it clearer to the viewing public about whether or not it is too dangerous to resume action.

"The race director should have the option for what I call information laps," Wurz told Motorsport.com in an exclusive interview.

"So he could say, if the teams agreed to this procedure, that in 10-minutes' time we will send the cars around – like it's a going to the grid lap.

"On this lap, the drivers would all see what the conditions were like. We could have 20 opinions of the 20 drivers who put their lives at risk. And then it's a much more informed decision for the FIA from the drivers."

Wurz reckons that these extra laps would be hugely beneficial to trackside officials too, as it would help them know if visibility was good enough for them to operate safely.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5160
Nyt aletaan harkitsemaan toimia sadekelien eteen, idea tullut Hamiltonilta Suzukan jälkeen. Lämppärikierroksia ottamaan tuntumaa märkään rataan mitä on edessä. On tämä järkevämpää kuin tehdä paperiveneitä varikkoboxissa ja vilkutella katsomolle.
Onhan osa kuljettajista aiemminkin sanonut radiossa turva-auton takana ajellessa, että rata on riittävän hyvä kisaamiseen, että pitäisi vaan ottaa ja lähteä. Silti FIA ei ole koskaan kuunnellut näitä mielipiteitä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4081
Fiksu idea. Ne autothan poistaa itsekin nopeasti vettä ajolinjalta.
 
Ylös