FIA rakentaa rallia.

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
244
Yllättävä kommentti juuri sinulta. Et ilmeisesti ole seurannut rallia paljonkaan.

Juuri jyskälässä on finski privaatit tuoneet syvyyttä, uskottavuutta ja jatkuvuutta lähtölistaan. Jyskälän Ysäri ilman Bossea, Bastia ja Lasse Lampea olis yhtä köyhä ja ankea kun vuoden 23 jyskälä. Nää ukot antoi tietyille tehdaskuskeille säännöllisesti pataan koko ysärin. On yksittäisiä tapauksia jotka ovat klassikoita vielä tänäpäivänä. Kaikki muistaa kun Isä Rovis niputti kaikki tehdasukot vanhalla Kesäpöytä Tojolla paitsi Bossen. Siinä oli Mcraet ja Sainzit pellen roolissa. Tai kun Kytis ajoi priva tiimi M-Sportille tehdastatuksen. Nää on vain muutamia yksittäistapauksia, mutta ota nämä nimet pois jyskälän lähtölistalta ja mieti, kuinka erilaiselta kisat olisivat näyttäneet. Ja väitän, että näitä em kaltaisia yksittäistapauksia olisi ollut sillioin enemmänkin, mutta rallin kustannukset oli jo silloin liian kalliit (ei tosin lähellekkään niin kalliit kun nyt). Eli Rallissa oli jo silloin moni asia hoidettu päin peetä. Asiat olisivat voineet olla jo silloin paremmen.

esim Argentiinan kaltaiset kauko/ autosärkemiskisat oli kasarilla-ysärillä ankeita kisoja kun annäläisillä hätyyteltiin podiumeja. Ei ollut edes yksityiskuskeja ja tehdastallejakin niukasti. Näitä kisoja ei muisteta klassikoina.
Kuinkas muuten Nissanilla Löysän tallitoverina ajanut "sladi" Pitkänen? Vaikka muodollisesti olikin tehtaan autolla ja ilmoittamana liikkeellä, niin eikö tuokin ollut lähinnä yksityiskuski. Ei tainnut juuri Suomen ulkopuolella tehtaan laskuun ajella.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
244
Oliko Citroen "virallisesti" vetäytynyt v.2006 vai oliko se vain "muodollisesti" vetäytynyt? Vai oliko 2006 välivuosi vai jäähdyttelyvuosi. Ja vetäytyihän Ford "virallisesti" myös 2011 MM-sarjasta, mutta M-sport jatkoi. Voiko Suttonin tilannetta verrata M-sportin nykyiseen tilanteeseen, eli onko M-sport nyt yksityistiimi kuten Sutton 81?
Suttonin Eskoja voi varmaan aika hyvin verrata Wilsonin pajan touhuihin. Tai viimeisten vuosien Jolly Clubin ajattamaan Lancia Deltaan, jonka ajattamisen kustansi pitkälti Repsol/Sainz. Martini Lancia oli jo vetäytynyt kuviosta. Isoimman eron tekee se, että nykyään Wilson ei voi kehittää autoa mitenkään ilman Fordin tukea, toisin kuin Suttonin aikaan. Nyt vain virallinen autonvalmistaja voi luokitella uusia osia.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
244
Serderidikset ja Al-Qassimit tuovat rahaa lajiin, mutta samalla myös tavallaan negatiivista julkisuutta, kun heidän köröttelyään näkyy telkkarissa.
Kassi-Alma oli kyllä hidas mut Nasse-setä sentään osas ajaa. Bertelli menee pitkälti samaan kasaan kuin Alma.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1121
Ennen wrc-yksityistalleilla oli tärkeä osuus ns. näyttöjenantopaikkoina. Esim. Hirvosen näytöt vuonna 2005 avasi portin Fordille. Kuski ja tallit tiesivät, että Mikko antoi tasoitusta autolla, mutta Mikko sylkäisi hanskoihin ja paikkasi parhaansa mukaan hanskalla. Ja hypotiteettisesti miettii, jos Huttunen olisi 2022 Jyskälässä ajanut parit kammoajat ja keikkunut kärjen tuntumassa perjantain jälkeen, niin joskus tuommoinen näyttö avaa enemmän ovia, kun ajaa koko wrc2-kausi "ihan hyvillä" podiumsijoituksilla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Joltain nuorelta lupaavalta WRC2-kuskilta joka muutoin saisi sisäkameran All Liveen tai edes lähetysaikaa powerin TV-lähetyksen alkuun.
Ja sitten se kamera kuitenkin laitettaisiin jonkun rikkaan puuranteen Rally2-autoon...

Kuka mistäkin tykkää :)
Niin kuin sanottu, ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät ajattele asioista niin kuin sinä ja heillä(tai meillä?) on oikeus siihen. Rallista kun voi nauttia niin monella eri tavalla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Pääluokan ja rally2 autojen välissä voisi olla luokka yksityistalleille, jotka ajaisivat vanhentuneilla WRC-autoilla. En tokikaan tarkoita mitään 20 vuotta vanhoja reuhkoja, vaan autoja ajalta ennen hybridiaikaa. Ne olisivat helpompia tapauksia huoltaa ja korjata ja tarjoaisivat runsaasti ääntä ja pauketta sekä riittävästi vauhtia, ainakin niihin rally2-autoihin verrattuna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja sitten se kamera kuitenkin laitettaisiin jonkun rikkaan puuranteen Rally2-autoon...
Kreikassa ja Meksikossa se olisi ollut Kajetanowicz, Montessa Munster. Ihan kilpaa ajavia kuskeja kuitenkin.
Niin kuin sanottu, ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät ajattele asioista niin kuin sinä ja heillä(tai meillä?) on oikeus siihen. Rallista kun voi nauttia niin monella eri tavalla.
Sen takia me täällä keskustelufoorumilla ollaan, että voidaan ilmaista mielipiteitä :)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Pääluokan ja rally2 autojen välissä voisi olla luokka yksityistalleille, jotka ajaisivat vanhentuneilla WRC-autoilla. En tokikaan tarkoita mitään 20 vuotta vanhoja reuhkoja, vaan autoja ajalta ennen hybridiaikaa. Ne olisivat helpompia tapauksia huoltaa ja korjata ja tarjoaisivat runsaasti ääntä ja pauketta sekä riittävästi vauhtia, ainakin niihin rally2-autoihin verrattuna.
Nekin on silti ikävän kalliita yksityisille. Tämä on selkeä epäkohta nykyisessä MM-sarjassa, näytönpaikkoja on vaikea päästä ajamaan.

Hirvonen ja Latvala ajoi aikanaan Stobartilla mutta oliko se sitten lopulta sama kuin tallin kolmos- ja nelosautot nykyään?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuinkas muuten Nissanilla Löysän tallitoverina ajanut "sladi" Pitkänen? Vaikka muodollisesti olikin tehtaan autolla ja ilmoittamana liikkeellä, niin eikö tuokin ollut lähinnä yksityiskuski. Ei tainnut juuri Suomen ulkopuolella tehtaan laskuun ajella.
Muistaakseni sellanen että ”tässä on teille vanha tehtaan auto, ajakaa sillä SM-sarjaa, tankkaatte ja huollatte omasta pussista”
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5339
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuinkas muuten Nissanilla Löysän tallitoverina ajanut "sladi" Pitkänen? Vaikka muodollisesti olikin tehtaan autolla ja ilmoittamana liikkeellä, niin eikö tuokin ollut lähinnä yksityiskuski. Ei tainnut juuri Suomen ulkopuolella tehtaan laskuun ajella.
Pitkänen avaa tätä kuviota hyvin Tomin nuoteista -jaksossaan. Tiivistettynä ja vähän yksinkertaistaen homma meni niin, että Datsunilla/Nissanilla jäi aina Jyväskylästä iso kasa renkaita ja varaosia, jotka sitten jätettiin Suomeen ja joilla Pitkänen omien sanojensa mukaan ajoi sitten melkein koko muun vuoden kilpaa. Ja autohan oli myös tehtaan auto, joka oli täällä. Pitkänen ei itse halunnut laittaa koko omaisuuttaan kiinni ralliin, joten ajeli sitten niitä kisoja, mihin tällä em. kuviolla oli mahdollisuus - ja aika hyvin tässä onnistuikin. Pitkänen ei myöskään tavoitellut ralliammattilaisen uraa, joten siksikään "näytönpaikkoja" ei tarvinnut väen väkisin rakentaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5339
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Voisko tässä olla laajemmin rallista kiinnostuneille asenteen korjauksen paikka ja antaa arvostus näille kummisedille ja hiljainen hyväksyntä myös heidän tv-ajalleen? Otetaan hypoteettinen tilanne, että Markku Rautio ostaisi itselleen Rally1-auton johonkin MM-ralliin ja sitä kautta saisi tv-aikaa. Kyllä mua ainakin korpeaisi, jos häntä tästä alettaisiin muiluttaan vs kaikki se hyvä, mitä hän on ralliautoilulle viime vuosina tehnyt.
AnttiL sanoi:
Enkä myöskään ole sitä mieltä etteivätkö nämä kyseiset henkilöt saisi vuokrata Rally1-autoa ja nautiskella. Olen vain eri mieltä siitä, että sitä pitää näyttää televisiossa minuuttitolkulla. Eikä se ole mitenkään näiden tyyppien mollaamista.
Serderidis ja Rautio ansaitsevat toki suunnattoman arvostuksen kuljettajien ja sitä kautta lajin eteen tekemästään työstä. Se on selvä. Mutta se onkin sitten ihan tyystin eri asia, pitääkö tällaista sunnuntai-ajelua näyttää telkkarissa. Mielestäni ei missään nimessä ja Serderidiksen köröttelyt tv-lähetyksissä ovat mielestäni kaikkea muuta kuin lajin edun mukaista. Eikä tässä ole siis piiruakaan henkilötasolle menevää arvostelua. Rallin MM-sarjan tulisi tv-lähetysten osalta - mielestäni - olla lajin ylin näyteikkuna ja edustaa kovan luokan sekä kilpa- että ammattiurheilua. Ja tähän yhtälöön ei turistiajeluiden näyttäminen oikein sovi. Etenkin kun, kuten edellä jo mainittiin, se on käytännössä aina pois jonkun "kilpailullisemman suorituksen" näyttämisestä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1400
Kyllä Rally2 autollakin voi näyttöjä antaa. Lappi nyt ekana tulee mieleen. Ilman niitä huippu kisoja Volkkarilla tuskin ajaisi tänä päivänä Hyundailla...
Ja viimeisimpänä hyvä esimerkkinä Suninen joka on nousemassa R2 sta pääluokkaan. Tällaiset esimerkit kieltämättä nyky sarjassa näyttävät suuntaa siihen, että ei ole järkevää Loubetin ja Fxn tavoin ajattaa kokemusta pääluokassa Wilsonin autoilla sijoilla ynnämuut ja maksaa siitä älyttömiä summia.
 

toini

Member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
12
Nekin on silti ikävän kalliita yksityisille. Tämä on selkeä epäkohta nykyisessä MM-sarjassa, näytönpaikkoja on vaikea päästä ajamaan.

Hirvonen ja Latvala ajoi aikanaan Stobartilla mutta oliko se sitten lopulta sama kuin tallin kolmos- ja nelosautot nykyään?
2005 Hirvonen ajoi kylläkin juuri Jari Viidan, eli ihan oikealla yksityis teamin autolla ne näytöt, ei Stobartin autolla. Tosin jossain kisassa se Viidan auto taisi vaihtua ihan tehtaan autoon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
2005 Hirvonen ajoi kylläkin juuri Jari Viidan, eli ihan oikealla yksityis teamin autolla ne näytöt, ei Stobartin autolla. Tosin jossain kisassa se Viidan auto taisi vaihtua ihan tehtaan autoon.
Jep, tästä olin väärässä eli Hirvonen ei ajanut koskaan Stobartilla. 2003 M-Sportilta vuokratulla autolla ja 2005 Viidan autolla. Ja siinä välissä vuosi Subarulla
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1121
Kyllä Rally2 autollakin voi näyttöjä antaa. Lappi nyt ekana tulee mieleen. Ilman niitä huippu kisoja Volkkarilla tuskin ajaisi tänä päivänä Hyundailla...
Tämä on totta. Ja koska Rally2 on tosi hyvätasoinen ja, jos on selkeästi stepin muita edellä, kuten Lappi oli, niin melko varmaksi voi sanoa, että on "real deal".
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15115
Sijainti
Tampereen lenkki
Lappi ja Suninen ei sikäli ole hyviä esimerkkejä, koska olivat jo ajaneet pääluokassa. Toki Lappi sai 2017 tehdaspaikan ihan ajamalla. Sunisellakin se oli lähellä.
 
Ylös