FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Jos halutaan halkoa hiuksia, niin tehdään sitten niin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5630
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Selkokilinen vastaus: kaikki kynnelle kykenevät ajavat voitosta ja mestaruudesta.
jjx sanoi:
Ei todellakaan voi sanoa "lähes kaikki R1 autot" ajaa voitosta. Toki R1 autoja on viivalla niin vähän, että voi sanoa, että lähes puolet R1 kuskeista ajaa voitosta. Ei esim Ep/Katsuta/Sordo todellakaan kuulu kategoriaan ajavat yhdessäkään kisassa voitosta
Asia kunnossa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo kyllä, nämä bosset ovat isossa kuvassa harvinaisia poikkeuksia eikä heidän kaltaisiaan nähty juurikaan esim Rac tai San Remoralleissa, muista ralleista puhumattakaan. Ehkä vain Fin-Swe kisoissa nähtiin vastaavia poikkeuksia kun oli Jonssonit ja Rådströmit Ruottis.
Näillä kaikilla on ollut myös yhteyksiä tehtaaseen. Myös Bastilla. Bosse ei yksityisenä ajanut kertaakaan tehdaskuskeja kovempaa (paitsi 1996 Kenneth Erikssonia ja Bruno Thiryä kovempaa). 1997 eteenpäin on ajanut tehtaan autolla.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Voiskohan rajan vetää vuoteen 1981 jolloin ralli oli viimeksi halpaa kun Vatanen voitti yksityistiimin autolla mestaruuden????
Vuodelta 1965 on Karpon haastattelu jossa puhutaan siitä miten ralli on niin kallista yksityiskuljettajalle ettei ole mitään mahdollisuutta pärjätä tehdaskuskeille.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Näillä kaikilla on ollut myös yhteyksiä tehtaaseen. Myös Bastilla. Bosse ei yksityisenä ajanut kertaakaan tehdaskuskeja kovempaa (paitsi 1996 Kenneth Erikssonia ja Bruno Thiryä kovempaa). 1997 eteenpäin on ajanut tehtaan autolla.
Kyllä varmaan on tehdas/ maahantuojat tukeneet lahjakkaita junnuja. Annat siis ymmärtää, että ellei yksityiskuski aja kovempaa kun tehtaan kuskit, niin heidän mukanaolonsa on silloin hyödytöntä. Yleensä kyseessä on uraansa aloittavia lahjakkuuksia, joten ymmärrettävää että kestää aikansa ennenkuin pystyvät vakiinnuttamaan vauhtinsa. Mutta siitä olen samaa mieltä, että Serderiksen kaltaisten yksityiskuskien mukanaolo on lähes hyödytöntä. Tai no on siinäkin joku hyöty, Msport saa toiminnalleen rahoitusta ja ehkä pystyy ajattamaan niillä rahoilla lahjakkaampia kuskeja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Annat siis ymmärtää, että ellei yksityiskuski aja kovempaa kun tehtaan kuskit, niin heidän mukanaolonsa on silloin hyödytöntä.
Ei, kunhan debunkkasin tämän väitteen
Nää ukot antoi tietyille tehdaskuskeille säännöllisesti pataan koko ysärin.
Pointti on edelleen se, että MM-sarjaa ei pelasta se, että yksityiskuskit ajaa pääluokan autoilla. Jopa WRC2:ssa on todella vaikea päästä samalle tasolle kuin Toksportilla, M-Sportilla ja Hyundailla ajavat puoliammattilaiset, jotka saavat testata enemmän ja joilla on ajorutiinia.

Serderidikset ja Al-Qassimit tuovat rahaa lajiin, mutta samalla myös tavallaan negatiivista julkisuutta, kun heidän köröttelyään näkyy telkkarissa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Itselleni tässä teemassa helpottaa, kun hyväksyy että ajat ovat muuttuneet ja laji sen myötä. Lähtökohtaisesti totta kai jokainen ralliin ilmoittautunut kuskipari on hyvästä ja jokainen RC1-kuskipari on hyvästä. Sitten kun aletaan puhua taikuudesta (määrittelen sen miten mua huvittaa, joten turha kysellä) ja yksityiskuskeista, niin pääluokan pitäisi olla vähintään Rally2 tai jopa Rally3. Tehtaiden mukanaolo pilaisi vaan sielläkin yksityiskuskien taikuuden mahdollisuudet jo ennen rallin alkua.

Rally1-autojen tai sanotaanko pääluokan merkityksestä yleisön viihtyvyydelle tuli kyllä erittäin selkeät esimerkit nyt Jyskälästä (ja etenkin Tampereelta). Kun ykköskorin autoja on vähän, korostuu entisestään se aistimisen ero Rally1- ja Rally2-autojen välillä. Rally1-auto kun vyöryy päälle metsäuraa, ääni voimistuen, siinä ihmisen pelastautumisvaisto sanoo joka kerta, että haluatko varmasti olla tässä tuntumassa. Sen jälkeen ei oliversolbergit ja emillindholmit vaan tunnu enää miltään. Rally2-letkakin löysistyi tasaisesti ja kun sielläkin päästiin todellisiin yksityiskuskeihin, niin kyllä piti olla rallista kiinnostunut, että sitä jaksoi seurata.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Serderidikset ja Al-Qassimit tuovat rahaa lajiin, mutta samalla myös tavallaan negatiivista julkisuutta, kun heidän köröttelyään näkyy telkkarissa.
Voisko tässä olla laajemmin rallista kiinnostuneille asenteen korjauksen paikka ja antaa arvostus näille kummisedille ja hiljainen hyväksyntä myös heidän tv-ajalleen? Otetaan hypoteettinen tilanne, että Markku Rautio ostaisi itselleen Rally1-auton johonkin MM-ralliin ja sitä kautta saisi tv-aikaa. Kyllä mua ainakin korpeaisi, jos häntä tästä alettaisiin muiluttaan vs kaikki se hyvä, mitä hän on ralliautoilulle viime vuosina tehnyt.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Voisko tässä olla laajemmin rallista kiinnostuneille asenteen korjauksen paikka ja antaa arvostus näille kummisedille ja hiljainen hyväksyntä myös heidän tv-ajalleen? Otetaan hypoteettinen tilanne, että Markku Rautio ostaisi itselleen Rally1-auton johonkin MM-ralliin ja sitä kautta saisi tv-aikaa. Kyllä mua ainakin korpeaisi, jos häntä tästä alettaisiin muiluttaan vs kaikki se hyvä, mitä hän on ralliautoilulle viime vuosina tehnyt.
Pitäydyn kannassani.

Parempaa julkisuutta näille kummisedille on saada brändinsä näkymään palkintokorokkeella, ja sitä Abu Dhabi ja Rautio ovat saaneetkin. Eikä "tavis" osaa ymmärtää Al-Qassimin tai Serderidiksen yhteyttä nuorempien kuskien tukemiseen, ei sitä aina selostuksissakaan tuoda ilmi.

Enkä myöskään ole sitä mieltä etteivätkö nämä kyseiset henkilöt saisi vuokrata Rally1-autoa ja nautiskella. Olen vain eri mieltä siitä, että sitä pitää näyttää televisiossa minuuttitolkulla. Eikä se ole mitenkään näiden tyyppien mollaamista.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Selkokilinen vastaus: kaikki kynnelle kykenevät ajavat voitosta ja mestaruudesta.
Asia kunnossa.
Tämä ylempänä mainittu siis vain pelkästään teoriassa, mutta ei käytännössä. Onko meillä nyt yhteisymmärrys.
Teoreettisesti tai matemaattisesti ajateltuna jokaikisellä ralliin osallistuvalla on mahdollisuus voittaa kyseinen kilpailu. Onko se todennäköistä? Ei tietenkään, mutta todennäköisyyksistähän tässä ei puhuttu vaan mahdollisuudesta. Ihan sama maailmanmestaruuden kanssa. Kaikilla on teoreettinen mahdolllisuus, niin kauan kuin on teoreettinen mahdollisuus. Todennäköisyyksien ajatteleminen tai niiden laskeminen menee jo ennustamisen puolelle, koska silloin puhutaan tulevaisuudesta josta me emme tiedä mitään. Kallekaan ei ole vielä tämän vuoden maailman mestari. Todennäköisyys on hänen puolellaan, mutta aina voi mukaan astua sattumat.

Serderidis voi siis voittaa jonkun rallin. Vaatii käytännössä muiden epäonnistumista, mutta tunnetusti tässä maailmassa mikään ei ole mahdotonta. Toisekseen me ihmiset olemme erilaisia ja ajattelemme asioista erilailla. Serderidiksen kaltaiset kuljettajat eivät ehkä tuo rallin voittotaisteluun mitään lisää, mutta onko se joltain pois, jos hän ajaa siellä mukana? Kuten jjx sanoi, niin penkalla olijoilla on ainakin jotain nähtävää. Jotkut häntäkin kannustavat ja toiset haukkuvat, mutta jokaiselle jotakin eli jotain annettavaa hänelläkin on silloin ralliin.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Ei, kunhan debunkkasin tämän väitteen


Pointti on edelleen se, että MM-sarjaa ei pelasta se, että yksityiskuskit ajaa pääluokan autoilla. Jopa WRC2:ssa on todella vaikea päästä samalle tasolle kuin Toksportilla, M-Sportilla ja Hyundailla ajavat puoliammattilaiset, jotka saavat testata enemmän ja joilla on ajorutiinia.

Serderidikset ja Al-Qassimit tuovat rahaa lajiin, mutta samalla myös tavallaan negatiivista julkisuutta, kun heidän köröttelyään näkyy telkkarissa.
Mutta eikös edelleen ainakin Toksport ja Msport juuri ole yksityistalleja ja niissä ajavat kuskit yksityiskuskeja huolimatta siitä että ovat puoliammattilaisia. Joo tottakai se on realismia, että se jolla on liitua, niin piirtää.....

Toki Realistisesti ajateltuna nykymuotoista MM sarjaa ei yksityiskuskit voi pelastaa, ellei löydy 5-10 yksityiskuskia jotka saavat kasaan vastaavat budjetit kun esim Toyotalla ja Huyndailla ja ajavat koko sarjan ja ovat niin lahjakkaita, että pystyisivät haastamaan edes Katsuta/ Loubet / EP kaltaiset kuskit.

Eli teoriassa yksityiskuskit voisivat pelastaa MM sarjan, mutta käytännössä tälle on 0.1% mahdollisuus
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Ehkä voisi kiteyttää, että jonon jatkeena ajavat pääluokan yksityiskuskit eivät pelasta MM sarjaa isossa kuvassa vaikka heitä olisi 35 kpl joka kisassa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
....ja periaatteessa Serderiksellä on 100% mahdollisuus voittaa R1 maailmanmestaruus tänävuonna jos viimeisen kisan jälkeen kaikki hänen edellä pisteissä olevat hylätään.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Ehkä voisi kiteyttää, että jonon jatkeena ajavat pääluokan yksityiskuskit eivät pelasta MM sarjaa isossa kuvassa vaikka heitä olisi 35 kpl joka kisassa.
Toisivat ainakin aika kivasti kassaa MM-rallien järjestäjille osallistumismaksuina ja kyllä muutama paja saisi bisneksen niiden ajattamisestakin.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16080
Sijainti
Tampereen lenkki
Serderidiksen kaltaiset kuljettajat eivät ehkä tuo rallin voittotaisteluun mitään lisää, mutta onko se joltain pois, jos hän ajaa siellä mukana?
Joltain nuorelta lupaavalta WRC2-kuskilta joka muutoin saisi sisäkameran All Liveen tai edes lähetysaikaa powerin TV-lähetyksen alkuun.
Kuten jjx sanoi, niin penkalla olijoilla on ainakin jotain nähtävää.
Kuka mistäkin tykkää :)
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Joltain nuorelta lupaavalta WRC2-kuskilta joka muutoin saisi sisäkameran All Liveen tai edes lähetysaikaa powerin TV-lähetyksen alkuun.
Mutta jos Msportilla ajaisi esim 2-12 herrasmieskuljettajaa jokaisessa kisassa, niin niillä rahoilla jotka se tästä vuokraliiketoiminnasta saisi, se voisi ajattaa useampaa nuorta ja lupaavaa kuljettajaa. Näitä nuoria näkyisi WRC livessä enemmän jos heitä olisi enemmän pääluokassa. Serderis ei vie keneltäkään lähetysaikaa, hän vain täyttää tyhjiötä, muiten täytyis näyttää virityskuvaa. Yksinkertaisia urheilun ja kapitalismin perusasioita. Kommunistisessa urheilussa kaikki osallistujat saa tasan saman verran lähetysaikaa ja kaikki osallistujat saa saman palkinnon.[/QUOTE]
 
Ylös