Rallipäiväkirja

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Hakevuori-ralli 2024

Avautui mahdollisuus lähteä viettämään lauantaipäivää rallipenkalle joten mikäs siinä. Junalla Järvenpäähän ja siitä paikallisen oppaan DC:n kyytiin. Ekana suunnaksi Onkimaa, välitien risteyksestä kilsa eteenpäin kolmen mutkan yhdistelmään, jotka kaikki näki kerralla. Hyviä liippejä kaikissa näistä kolmesta mutkasta jo heti 00-autosta lähtien.


Ruokatauon jälkeen vielä seiskalle, takaviistosta kilsa vastaseen tuplanyppyvasuriin ja sitä seuraavaan pyöreään vasuriin, jota seurattiin siis tämän vasurin jälkeiseltä suoralta pitkällä näkymällä, mutta ehkä kuitenkin vähän liian kaukaa actionista. Vähän voimat loppu ja lähdettiin jo pimeään ajavien kohdalla kotiin.

Tosiaan keli oli vaihteleva ja sadetakkia sai pukea päälle pariin otteeseen. Aurinkolasitkin unohtui kotiin.

Kauden summauksena:
1xMM, 2xSM, 2xF-cup, 1xsprintti, 1xtestikisa, 1xhisse (10 auton verran), 1xtehdastallin testit
Yhteensä 12 penkkapäivää (MM-ralli kolme päivää ja Hyacenter kaksi päivää)
Sprintti ja Hisse talvella, muut soralla.
Uusina aluevaltauksina kaksi Turun seudun kisaa sekä klassikkopätkistä ekaa kertaa Ruuhimäki, Harju, Seijainen, Onkimaa, Koukunmaa ja Onkemäki.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
80
Hakevuori-ralli 2024

Oli itsenikin aika lyödä tämä penkkakausi pakettiin komeissa syksyisissä maisemissa.

Torstaina kävin kiertämässä reitin ja omaankin silmään Rahikon alun oikea pisti heti. Tuli suorastaan silmille, vaikka siviilinopeuksilla liikuinkin. Lisäksi paikka ei ollut huomiolla ja kun ilmeisesti Rahikkoa oli viimeksi tähän suuntaan ajettu 80-luvulla, oli valinta selvä.

Ajoin auton pätkän pohjoispuolelle metsäautotielle, josta jatkoin matkaa pyörällä kohti pätkää. Viikon sateet olivat saaneet nämä traktori -ja metsäkoneurat niin märkään kuntoon, että sain sotkettua kengät ja housut komeasti. Eka runkikin nähtiin, kun ylitin hyppäämällä melko leveää ojaa. En ilmeisesti mihinkään kaatokoosteelle kuitenkaan päätynyt, kun nopeasti tarkistin, ettei kukaan ollut näkemässä.

Pienen seikkailun jälkeen pätkälle ja porukkaa oli kertynyt varsin mukavasti. Ilmeisen ammattimaista katsojaa oli paikalla, kun kanssakatsojat huolehtivat tarkasti ihmisiä piiloon, ettei paikka menisi pilalle. Kaikki tottelivat.

Paikassa näki kyllä selvästi nuottiluokkien ja pimeään tulevien erot. Nuottilaisille paikka ei tuottanut mitään ongelmaa, kun taas pimeään ajavat hakivat jarrupaikkaa ja linjaa melkein auto autolta.

Varsinaisen äksönin aloitti numerolla 47 Corolla, joka lipsautti perän ojan puolelle liinan arvoisesti. Ei ollut kaatokaan kaukana. Muutama hetki myöhemmin numeron 67 Bemari ajoi muikkuna peltoon. Tässä kävi tuuri. Ei ollut monista senteistä kiinni, että helma olisi nappassut peltoon ja sitten olisi menty. Nyt tuloksena vauhdikas lenkki pellolla ja matka jatkui.

Jos kävi Bemarilla tuuri, numeron 85 Seatilla se vasta kävikin. Perä ojan puolelle, josta auto lähti tekemään hyvinkin vahvaa kaatoliikettä aina kyljelle saakka. Sitten, vastoin kaikkia fysiikan lakeja, auto kääntyi pyörilleen ja matka jatkui. Siinä oli sekunnin murto-osassa ehditty jo vieressä liinat kaivaa esille, mutta niin vaan ne laitettiin pettyneinä takaisin reppuun.

Loppupäässä yksi Auris vielä sammui jarrutuksessa ja erinäköisiä kevätjuhlaliikkeitä nähtiin muiltakin, mutta varsinaista runkia paikka ei lopulta tarjonnut. 0+3 tai 0+2, laskentatavasta riippuen.

Oli tarkoitus vielä pyöräillä ek5:n valtionmerkki-mutkaan samoja metsäautoteitä pitkin, mutta hieman sateessa ja mudassa kastunut vartaloni oli toista mieltä. Autolle, kamat kyytiin ja kotio. Hieno päivä, hyvää kilvanajoa ja tunnelmaa!

Melko rauhallinen rallivuosi omalla kohdalla. Kaksi Sm-rallia, kaksi F-cupia ja yksi Myhinpää Sectossa. Jospa ensi vuonna vähän enemmän. Tai sitten ei, sen näkee sitten.

Tässä vielä FFM rallymedian kuvaama videon Rahikon paikasta:

 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
57. Saaremaa Rally 2024

Tästä tekstistä tulisi todennäköisesti kolmen sivun pituinen, jos selittäisin koko reissun alusta loppuun, joten päiväkirjaan merkinnät vain rallista :LOL: Kaverin kanssa liikenteessä, hänelle kolmas ulkomaan ralli ja itselle ensimmäinen!

EK1 - Kõljala

Katselupaikkana 2,5 kilometrin kohdalta pitkän suoran päästä pelto-oikea, johon tultiin rajoitinta vasten. Porukkaa aivan perhanasti, useampi sata henkeä. Hyviä liippejä heti kärjestä (Jeets, Volver), ja Jylhän Tommi tyhjensikin sitten pajatson kierimällä 4,5 rinkiä paikalliseen kaalipeltoon. Ei ollut sillä jarrupaikalla toivoakaan saada autoa pysähtymään. Skoda hieman kauemmaksi peltoon, Virves Starletilla vauhdikkaasti peltoon (ajoi peltoseikkailusta huolimatta pohjat luokkaan), ja noin numerolla 50 Bemari peltoon, melkein nappasi helmasta jo kiinni mutta ei kaatunut. Sen jälkeen tapahtumat loppuivatkin, osasyyllisinä tien parantunut pito ja näkyvissä ollut yleisö. Veikkaisinpa, että olisi voinut jotain muutakin tapahtumaa olla, jos porukkaa ei olisi ollut noin paljoa näkösällä. Hyvä fiilis kuitenkin, komeita liippejä, loppupäästä Gaz-rekka jopa vähän liki. Naurua herätti pellehermanni-mallin töötti yhdessä rekassa ja RGB-valot toisessa!

EK4 - Lülle

Katselupaikkana 6,7 kilometrin kohdalla pidemmän vauhdikkaan osuuden jälkeen lyhyt oikea + yli ysikymppinen vasen pellon laitaan. Osuutta ei ollut ennen ainakaan Saaremaalla ajettu, joten herätti mielenkiintoa. Porukkaa noin 100 henkeä, jonkun verran suomalaisiakin. Tämä olikin erinomainen paikka katsella, koko ajan paljon pieniä tilanteita, ja seuraavassa oikeassa liippiä takavetoisilta. Heti kärjestä Liettuan kaveri uitti Skodaa aika syvällä, harmi että ei ollut ojaa. Jälkipäästä yksi Bemari vetikin sitten peltoon ja kävi heittämässä siellä lenkin, myös Moskvitshillä hyvät tilanteet.

EK8 - Kaugatoma 2

Katselupaikkana 6,3 kilometrin kohdalla vasen + pidempi oikea, joka vähän sumputti loppuun. Katseltiin videolta, että Georg Grossilla oli tässä hyvää liippiä 2019. Paikassa vain ostojärkkäri ja viereisen talon asukkaat. Järkkäriltä saatiin kuulla, että ekalla kierroksella oli yksi Lada osunut betonitolppaan, ja hajottanut autostaan takaripustuksen. Heti kärjestä taas parit pienet tilanteet, Liettuan kaveri oli taas tarkalla ajolinjalla exitissä. Muutamia kivoja liippejä, mutta hieman vaisumpaa menoa. Meinasin jo lopettaa kuvaamisenkin, kunnes jälkipäästä ensin Lada kohtuullisen liki, ja melkein heti perään BMW uittikin jo sitten melko syvällä ojan puolella! Hyvä haku kyllä kahteen pekkaan tämä, ja loistava tapa päättää reissu rallin osalta!

Kiitämme:
+ teiden kuntoa (poislukien Undvan yksi osuus)
+ yleistä yrkän laatua (minusta parempaa mitä Suomessa)
+ yleistä fiilistä rallissa
+ Jylhän Tommia komeasta rullauksesta
+ säätä, Kaugatomassa otettiin vähän aurinkoakin ralliautoja odotellessa
+ GPS-palvelua, olipas tämä hyvä verrattuna suomalaisten vastaavaan
+ lähtöjärjestystä, loisto juttu, että nopeimmat takavetoiset lähtivät heti kuuman kärjen jälkeen liikenteeseen.
+ safetyautoissa ja nolla-autoissa kaikissa vilkkuvalot, ja yrkkä päällä!

Moitimme:
- ykkösellä mediapassilla ei meinannut päästä sisään pätkälle
- järjestysmiesten kielitaidottomuutta, eräs järkkäri ei ymmärtänyt edes kääntäjällä käännettynä asiaa
- suomalaisten vähäisyyttä

Kaikin puolin kyllä hieno reissu, loistava tapa päättää kausi tähän! Saldona siis 1+3, ihan hyvä ekaksi ulkomaan kisaksi jossa ei kuitenkaan kauheasti ollut runkia sitten loppujen lopuksi.
Reissusta on luvassa myös videoblogia, sitä voinee odotella loppuviikon aikana. Siellä luvassa vähän höpinöitä rallin ajalta ja sisältöä reissusta.

Ja videota:
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1552
Sijainti
Porvoo
Rallylegend 2024

Tällä kertaa San Marinoon. Ajatuksissa ollut vuosia että pitäähän kisa kokea ja tänä vuonna Kalle ja EP teki puolikkaan kauden oltiin varmoja että Saksassa ei paljon suomalaisia tule olemaan. Niinpä Rallylegendiä ihmettelemään.

Lento Venetsiaan ja hotelli Riminiltä. Skipattiin torstain liikenneympyrä ajelut ja päätettiin että Perjantaina aikaisin huoltoparkkiin ja katsomaan Shaken lämmittelyjä. Varikolla autoa ja väkeä riitti. Ei tullut ajateltua että sitä porukkaa on näin paljon. Hienoja laitteita on niin paljon että ei tiedä mitä kuvaisi. Suomalaiset kuskit ei viihtyny varikkopilttuussa joten heitä ei nähty. Täällä syömistä, rallikrääsäkojuja, autoja ja sitten puoli kuuden aikaan kävellen kohti EK1.

EK1 paikaksi valikoitui 2km ennen loppua olleet serpomutkat. Edellisistä vuosista poiketen yleisön käyttäytymiseen oli kiinnitetty huomiota ja siten mutkissa ja pelloilla riitti siimaa. Katselupaikka oli ihan ookoo koska se jouduttiin vaihtamaan kiellettyn alueen johdosta lennosta. Jyrkässä rinteessä seistiin (pohkeet!) ja näkymä oli pitkä. Mutta se tunnelma! Nyt voisi sanoa että aika rallitaivaassa sitä oli. Pimeys, äänet, liekit putkesta, karnevaalitunnelma ilotulituksineen sekä moottorisahat (ilman terää toki). Tapahtumina Kellyn spinni ja yksi Skoda suoraksi. Karnevaaliahan täällä riitti ja lopulta ne johti fanien tappeluihin ja pätkän perumiseen. Muutenkin alkoi tunnin myöhässä jonku rakettipalon takia.

Lauantaina ajatuksena taas serpentiini mutkat EK5+8 mutta nyt porukkaa oli liikaa ja siten jäätiin katsomaan seuraavaa suoraa ja vauhtia mikä tosiaan sitten vaihteli. Toiselle kierrokselle siirryttiin katsomaan risteyssuorituksia. Pimeys ehti taas tulla luoden omanlaisensa tunnelman, kun autot kiiti toistasataa ylämäkeen kohti risteystä. Risteyksessä ei nähty mitään erityisiä suorituksia.

Sunnuntaina vaihdettiin lennosta paikkaa koska opittiin jo edellisistä päivistä että katselualueet on tiukempia kuin aiemmin ja siksi mentiin katsomaan EK11 Legendiä eli videoista tuttua tehdaskiertely-showpätkää. Oli tässäkin pätkässä oma hieno tunnelma kun rinteessä on tuhansia ihmisiä katsomassa sekä hurraamassa ja autot ajaan kierroksen kahteen kertaan.

Maanantaina lento Venetsiasta kotiin. Kävelyä 36km, autolla 750km.

Muutamia huomioita kisasta jos ajattelette mennä:
  • Pätkät ei ala ajallaan, ei sinne päinkään.
  • Porukka paskat välittää 30min kävelyrajasta mutta ei välitä järkkäritkään.
  • Hyviä paikkoja on serpentiinit koska ylämäkeen uskaltavat hapettaa vanhoilla autoilla.
  • Porukkaa on jokapaikassa sikana, varaa aikaa
  • Pätkähyppelyt ei kannata. Ota rennosti.
  • Neljän päivän aikana ehtii hyvin katsomaan 5-6 erikoiskoetta.
  • Ihan must pyhiinvaelluskohde jos rallihistoria kiinnostaa. Täällä on läpileikkaus autoja koko historiiaan.
  • Autoja on se n.170kpl mukana. Ekat n. 60 autoa ajaa ilman aikaa ja 110 autoa ihan täysiverisen rallin.
Pitkä video mutta on vaan niin paljon hienoja autoja mitä piti näyttää:

 
Viimeksi muokattu:

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Hakevuori-ralli / Askola

Jumankauta mikä viikko. Eihän tässä kiireessä ole muistanut, että voisi rustata juttua viime viikonlopusta. Eipä tuosta reissusta nyt lauluja kirjoiteta, mutta käydäänpä vähän läpi kun jäi vuoden viimeiseksi penkkareissuksi.

Aloiteltiin aamua ajamalla kakkonen, nelonen ja vitonen läpi. Nelosen oikea 1,5 kilsassa houkutteli, mutta lopulta kahden pätkän päivä vei voiton. Kahden autokunnan taktiikalla jätettiin toinen auto siimalle kakkosen välitielle ja kierrettiin edellämainitut pätkät toisella.

Ensimmäiseltä huomiolta aloiteltiin, kuten muutama sata muutakin. Korhosen likitilanne Civicillä sai vielä pohtimaan lähdön järkevyyttä, mutta koska Cupin kärki kiinnostaa, niin lähtöpäätös vitoselle piti. Noin 60 autoa vilkuiltiin tuossa huomiolla. Matkalla välitielle ihmeteltiin Mielityisen Corsaa pajukossa. Tuulilasisista kabiiniin tunkeutunut puun runko kyllä kylmäsi ja toi mieleen viboja eräästä ikävästi tapaturmasta reilun vuoden takaa... Mahtoiko paikassa mennä joku toinenkin lopulta, kuten eräs huhu kertoi?

Vitosella paikaksi valikoitui oikeastaan jo edellisviikolla lukkoonlyöty toissa vuoden "Puma-paikka" alun osuudella. Sijoituimme tien vasemmalle puolelle vähän tuon vasurin jälkeen metsäsaarekkeen reunaan, josta pystyi vilkuilemaan myös seuraavan sumppuoikean. Tämä katselupaikan tsekkasin jo toissa vuonna ns. Henkolan/Ekroosin paikkaan kävellessä. Puman paikka tarjoili pari muikkua ja leveää linjaa, joskin ojattomuus taisi pelastaa pari autokuntaa kaatumiseltakin. Sumppuoikea yllätti lopulta Crazy Mike:n, joka laski Bemarin piston kohdalta peltoon. Muuten yrkkä oli mitä oli ja pikkutie meni nopeasti urille.

Tämä kausi oli siis tässä. Kiitämme omien paikkojen hakua ja myös niiden onnistumista, sekä yleisörysien välttelyä, moitimme paikalla seurattujen kisojen vähyyttä. Ensi kauteen on loputtomalta tuntuvan pitkä aika, mutta aina se uusi kausi on alkanut sitten kun edellinen on loppunut ja rospuuttokausi on hampaita kiristellen selvitetty. Kiitokset niille tutuille penkkaseurasta, jotka tätä lukevat ja itsensä tunnistavat 🎩
 
Viimeksi muokattu:

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Kiitti korjauksesta. Ekroosina se ulosajaja mulle myytiin. Eihän sitä itse tuollaisia voi muistaa aikojen (kaks vuotta) takaa...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
57. Saaremaa Rally 2024
Reissusta on luvassa myös videoblogia, sitä voinee odotella loppuviikon aikana. Siellä luvassa vähän höpinöitä rallin ajalta ja sisältöä reissusta.
Nytpä olisi videoblogia reissusta julki! 35 minuutin pitkähkössä paketissa fiiliksiä ja hetkiä reissun varrelta, kuvauspaikat incareina ja loput selviää video katsomalla :)

 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Kaipa sitä voisi jonkinlaista yhteenvetoa kaudesta laittaa tähän. Lopullinen saldo jäi vain neljään kisaan (Riihimäki, Länsirannikko, Secto ja Ahveniston Rata-SM), kun osa kisoista muistui mieleen vasta ihan kisapäivänä (esim. Hamun Inkoon kisa) ja sitten osaan tuli kipeäksi siinä kisaviikolla eikä oikein huvittanut riskeerata pahempaa sairastumista (esim. Keravan F-Cup). Ja sitten Länsirannikon rallissa vielä suunnitelmat meni hieman mönkään, kun se metsäpalo aiheutti sitten pätkän perumisen, eli sieltäkin vain yksi pätkä laariin. Kävelyä luonnollisesti eniten Sectossa, kylmintä oli Riksussa ja pölyisintä Turussa. Penkalla tuttuja (siinä mielessä siis, että olen muissakin kisoissa nähnyt) naamoja näkyi oikeastaan joka kisassa, ja @AnttiL :n missattiin toisemme Sectossa Laukaan molemmilla vedoilla muutamilla kymmenillä metreillä.

Ja runkia taas aivan uskomattomat määrät... eli ei oikeastaan mitään. Rata-SM:ssä yksi kaiteisiin ajo (jota en saanut kunnolla kameralle) ja pari spinniä, ja rallien osalta jäi sitten kolmeen kuulorunkiin, eli Sectossa Raitanen Laukaan ykkösvedolla ja Lappi sitten kakkosvedolla ja Päijälästä vetomiehistä oliko sitten Koski-Lammi?

Näistä huolimatta oli kivaa ja ensi vuonna taas penkalla, aloitus varmaankin Jyväskylän Talvirallista.

Koostetta tässä:
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
181
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Ensi viikolla pitäisi vielä tehdä debyytti autosuunnistuksessa kansallisella tasolla mikäli saadaan auto kuntoon ajoissa, muuten alkaa olemaan tämä kausi itseni kohdalta päätetty. Penkkäpäiviä tänä vuonna kertyi kymmeneen ralliin 15 mikä on ihan hyvä määrä vaikka Secto jäikin omalta osin tänä vuonna tynkäkisaksi. Myös ensimmäinen ulkomaan ralli tuli vihdoinkin korkattua tänä vuonna Ruotsissa, vaikka jokseenkin tuntui melkein kotikisalta, kun autoonkin tuli melkein saman verran kilometrejä kuin Pohjanmaa Rallissa, suomen kieltä kuului melkein enemmän kuin ruotsia ja linnuntietä osa pätkistä on lähempänä kuin Secton pätkät. HYAcenter ralli pääsi tiestön puolesta tänä vuonna yllättämään positiivisesti. Ainut suurempi miinus on ettei tullut yhdessäkään F-Cupin kisassa tänä vuonna käytyä.

Loppusaldo:
Penkkäpäiviä: 15
10 kisaa (2xWRC, 2xSM, 3xHAMU, 1xSM-Sprint ja 2xTestiralli/kyläralli) + yhdet testit
Pätkiä: 25
Runkia: 5+7

Ensi kauden avaus on hieman epäselvä, toivottavasti Ruotsin MM-ralli, mutta vielä ei ole ihan varmaa pääseekö tuonne lähtemään.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Kai sitä voisi omankin "kauden" vetää nippuun. Alkoi Tuurista (2 pätkää), sitten vasta HYACenter ralli (3 pätkää), Secto Rally Finland (9 pätkää), Lahti Hisse&Sm (3 pätkää).

Lisänä tuli käytyä Mobiliassa (ja lähiaikoina toinen rundi), katsomassa ralli-ilta missä kuskipari Alen&Kivimäki, Nizzassa Prinssin kokoelma katsomassa ja siinäpäs se.

Suunnitelmia oli, mutta impulsiivisuus näissä vähentynyt ja tulee mietittyä liian tarkkaan mihin tulee lähettyä. Hyvin harva tapahtuma on mihin lähteminen oikeasti harmittaa.

Haaveissa 2025 olisi Rallylegend, Goodwood FOS tai joku ulkomainen kisa.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Laskelmoidaas:

Talvikaudelle mahtui vaan yksi kisa (Tuuri, 3 pätkää). Seuraavana heti perään taisi olla Pohjanmaa (3 pätkää), Secto (8 pätkää, toki puolet 2x ajettuja?) ja SM-Kitee (1 pätkä). Vähän samaa vikaa meinaa olla, suunnitelmia on, mutta ei tuu vaan lähdettyä syystä X. Muut harrasteet ja laiskuus alkaneet viedä voiton.

Tilannesaldon lähestulkoon kaikki merkinnät taitaa tulla Sectosta eli paljonko siellä Saarikkaalla nyt pistoon vetikään? Tämän kauden teema oli kyllä vahvasti se et aja ek tai ek:t läpi, pohdi kahden ek:n välillä, mene paikkaan X jossa ei tapahdu mitään erikoisempaa, mutta siinä toisessa potentiaalisessa paikassa on kyllä jotain tilanteentynkää. Tai jopa mutkaa kahta aiemmin / myöhemmin, missä seisot.

Ei mitään suunnitelmia ensikaudelle. Muuta kuin Secto. Ja ehkä Pohjanmaa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1552
Sijainti
Porvoo
Jari-Pekka ralli 2024 / Kausi 2024

Tuli vielä piipahdettua Jari-Pekka rallissa. Kun tiesi että ehtii ainoastaan yhdelle erikoiskokeelle, niin päätin että en lähde ajamaan pätkiä läpi vaan mennää vanhasta muistista. Laskin myös että kolmosek voisi olla hyvä että porukkaa ja ennakkohypeä ei ole, kun siitä on vaikea ehtiä iltapäivän erikoiskokeille. Killen paikka kiinnosti, mutta sitten torstaina selvisi että se onkin huomiolla. Toki kartassa huomio oli piirretty hieman väärään paikkaan, mutta kyllä se silti huomiolla oli. Niinpä päätin kävellä 1km aiemmin olleeseen aukko vasuriin, jossa joskus oli ollut tapahtumaan. Nyt oli vaan leveitä linjoja, ei muuta. Ehkä mutkan alussa olleet puut ohjasi paikkaa, jolloin siinä ei ollut oikein haastetta. Hieno ilma silti ja hyvä päättää kausi.

Kausi 2024 tosiaan paketissa. Kisoja tuli kierrettyä, runkia nähtiin ja myös nollakisoja (Mikkeli, Hya Center, Jari-Pekka) sattui plakkariin.
- Talvikisoja tuli vain kolme kun Kiskon kisa siirtyi kesään.
- MM-Ralleja vain kaksi (Kroatia ja Jyväskylä)
- Rally Legend toisena ulkomaanrallina joten niitäkin oli vähemmän kuin viime vuonna.
- 14 muuta kilpailua kotimaassa. Eli kaikenkaikkiaan hyvä saldo vuodesta.

Ajokilometrejä tai kävelykilometrejä on turha pohtia, niitä tulee paljon. Sitä se harrastus vaatii. :) Kauden kohokohta Secto meni yllättävän hyvin kaikkinensa. Porukkakin kasvoi joten täytyy ensi vuonna miettiä miten sen hoitaisi. Kaikenkaikkiaan muutama ralli jäi välistä erinäisistä syistä johtuen, mutta lähtökohtaisesti pääsin 95% niihin mihin halusinkin.

Ulkomaan rallit jäi tänä vuonna vähiin, mutta jospa ensi vuonna sitten. Ajatuksena olisi neljä ulkomaan kisaa. Matkat on Monteen ja Kanarialle. Toivottavasti Ruotsin EM olisi muu viikonloppu kun Jukola, niin sitten voin lähteä sinne. Syksylle on vielä avoinna että mennäkkö CERriin vai menisikö katsomaan jonkun paikallisrallin jossain muualla.

Muuten ensi vuoden kalenteri näyttää vielä aika tyhjältä kisojen osalta. Varmasti jotain Reetiä ja Sipoon pikkuralleja ilmestyy taas sitten kauden aikana kalenteriin. Talviralleja on taas todella nihkeästi etelänmiehelle, minkä toki ymmärtää täysin.

Nyt tosiaan alkoi ralliharrastajan nihkeä kausi, kun 3kk pitää odotella kisoja.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Kai sitä voisi omankin "kauden" vetää nippuun. Alkoi Tuurista (2 pätkää), sitten vasta HYACenter ralli (3 pätkää), Secto Rally Finland (9 pätkää), Lahti Hisse&Sm (3 pätkää).

Lisänä tuli käytyä Mobiliassa (ja lähiaikoina toinen rundi), katsomassa ralli-ilta missä kuskipari Alen&Kivimäki, Nizzassa Prinssin kokoelma katsomassa ja siinäpäs se.

Suunnitelmia oli, mutta impulsiivisuus näissä vähentynyt ja tulee mietittyä liian tarkkaan mihin tulee lähettyä. Hyvin harva tapahtuma on mihin lähteminen oikeasti harmittaa.

Haaveissa 2025 olisi Rallylegend, Goodwood FOS tai joku ulkomainen kisa.
Päivitystä :D Eli Mobiliassa tuli käytyä, komea Alpine oli sinne tullut! Toivottavasti lähiaikoina tulisi enemmän uudistusta/vaihtelua kalustoon, komeita autoja mutta aika monesti iso osa niistä tullut nähtyä.

Ja ensi vuodelle tuli ostettua parin päivän liput Goodwoodiin. Kävi hyvä säkä kun tyttöystävä halusi Lontooseen niin sai yhdistettyä tähän reissuun tälläisen sivuaskeleen. Festival of speed on itsellä ollut haaveena kohta jo kymmenen vuotta. Katsotaan että keksiikö sitä vielä jotain mielenkiintoista ensi vuoden kalenteriin.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Vuosi 2024

Vuoden lähestyessä taas loppua onkin hyvä tehdä taas analyysia menneestä vuodesta.
Jos katselen vuotta kokonaisuutena, talvikausi oli ehkä hieman vaisumpaa, kesällä hyviä kisoja oli määrällisesti hiukan enemmän. Vuoden lopetus upea ekan ulkomaan kisan ja Hyundain ensilumentestien merkeissä.


- 17 rallia (ekaa kertaa sitten vuoden 2019 ei sprinttejä!) + yhdet Hyundain testit
- Kaksi SM-rallia, neljä F-Cupin kisaa, kaksi hisseä, viisi Hamun sarjakisaa (+ yksi sarjan ulkopuolinen). Myös eka ulkomaan ralli koettuna.
- Saldot vuodelta 3 + 19, joista talvella 1 + 4 ja kesällä 2 + 15. Nollakisoja 9/17 eli runkiprosentti reilut 47%.
- Autolla ajoa yhteensä 13 429 kilometriä. Pisin kisareissu Saaremaalle 1431 kilometriä.
- Kävelyä paikkoihin/vaihtoja paikkojen välillä 107 kilometriä. Eniten kilometrejä kävellen Sectossa (20km), Kouvolan hissessä (12km) ja Hyacenterissä (11km).
- Vuoden aikana viisi yötä hotellissa ja pari yötä kavereilla.

Vuoden parhaat kisat top3:

1) Saaremaa Ralli. Eka ulkomaan kilpailu, erittäin hieno kokemus ja oikein rehti kaatokin kameralle.

2) Kangasniemi. Talven paras kisa, pienellä porukalla illan hämyssä parit ulosajot.

3) Secto. Ekaa kertaa Sectossa kunnon tilanteiden näkeminen Saarikkaan pistopaikassa. Toki myös muut paikat miellytti silmää etenkin videokuvauksen kannalta.


Rahaa paloi vuoteen reilut 2000 euroa, ja rahaa tuli takaisin videokuvausten myötä reilut 500 euroa. Persnettoa siis sen puolitoista tuhatta.

Videoita tuli tehtyä taas jonkin verran kisoista, ja uutena talvikaudella tehdyt SM-sarjan spekulointistriimit yhdessä Pynskin kanssa joita porukka löysi mukavasti seurailemaan. Tuhat tilaajaakin tuli YouTubessa rikottua keväällä, ja pientä vlogiakin tuli ulkomaan rallireissulta tehtyä!

Saa nähdä paljon ensi vuonna ehtii penkalla käymään. Omat urahaaveet urheiluselostajana vähentää vapaa-aikaa, mutta koitetaan vierailla penkalla mahdollisuuksien mukaan! Haaveissa Ruotsin EM-ralli, muita vuoden kohokohtia talvelta Jyväskylän F-Cup ja Savonlinnan SM-ralli + kesältä tietenkin Jyskälä. Hamun kisoja ehkä hieman vähemmän tulevaisuudessa.

Moikataan, kun penkalla tavataan!
 
Ylös